Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Pakosarjassa ainakin oli jonkinlainen vuoto havaittavissa tiivisteessä termostaattikotelon vieressä. Kirkas valo paljasti nokisuuden tiivisteraossa, ja lievä pakokaasun haju siitä reunasta. Yritin tukkia sitä pakoputkimassalla, mutta ei auttanut vikakoodiin, lambda 1 edelleen tilttaa kierroksilla. Paha paikka, kun termarikotelo on ihan kiinni pakosarjan reunassa, varmaan vuotaa sieltä termarikotelon ja pakosarjan raosta johon ei massaa saanut millään. Pitäis purkaa pois kotelo, tai koko pakosarja, jolloin saisi sinne ihan uuden tiivisteen.

Onko joku joskus saanut noi pakosarjan mutterit auki pyöristymättä tai katkomatta pulttia? Sen verran ruosteessa, että ei huvittaisi edes kokeilla.. Ja kun tää pitäs vaan saada leimattua.

Siellä voi olla joustoputkessa toinen vuoto sitten myös, kuulosti siltä kun tukki pakoputken. Auton alle en päässyt vieä, pitää hakea parempi paikka, että selviää pihiseekö taas eteupöntön etupään liitoksesta vai onko joustossa.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Pidin tuumaustauon, jonka tuloksena päädyin Ilmamäärämittarin vaihtoon, Länsi-auton tarjouksesta aidon GM paketissa. Sieltä saa 35% alennuksen yli 10v vanhan Opelin osiin.
Onhan ero iso. Vanhan mukaan tyhjäkäynti vei 6 kg/h ja nyt 10 kg/h. Lambdan ja trimmin liike muuttui aivan toiseksi korotetuilla kierroksillakin, eikä short term trim jumitu enää 2000 eikä 3000 kierroksellakaan.

Sensijaan tuo penteleen kakkoslambda ei edelleenkään anna itsestään elonmerkkiä vaan makaa nollassa. Taitaa olla niin, että se on vaihdettava myös, koska nyt kun ilmeisesti seos on jo kohtalaisesti kohdallaan, niin ei ihan pienen pakoputkivuodon luulisi sitä pysyvästi vievän nollatilaan. Ja isoa vuotoa siellä ei voi olla äänestä päätellen.

Jaa miksikö pidin tuumaustauon. No, kun en ymmärtänyt miten tuo koko ECU toimii, millä logiikalla. Ja selvisihän se, että se toimii ihan eri tavalla kuin miten moottoripyörässäni oleva ECU. Noi vanhat MP ECUt käyttää ns. Alpha-N säätömekanismia, jossa kaasuläpän asento ja kierrosluku on tärkeimmät tekijät. IMM:llä varustettu systeemi taas nojaa ensisijaisesti IMM;ään, ja sen uskotaan antavan aina oikeaa tietoa. Eli, esimerkiksi pieni häiriö kaasuläpässä ei normaali säätötilassa pitäisi olla kovin haittaava tekijä JOS se ilmamäärämittari on oikeassa. No, nythän tässä Vectrassa on varmaa vikaa löytynyt sekä ilmamäärämittarista että kaasuläppäkotelosta (likainen ja lisäilmaporaus tukossa), eli lopputulos on jo aika sekava. Lisäksi vaihdoin sen ykköslambdan, kun sieltä ei alunperin tahtonut löytyä säätöä lainkaan. Se oli ehkä turha vaihto, koska tuo IMM oli varmasti pielessä. Hauskinta tässä on se, että kokeilin jo aluksi toisiakin IMM:iä, joista yksi oli käyttämätön tarvike, ja sillä kone ei käynyt niinkään hyvin kuin alkuperäisellä. Eli IMM kannattaa ostaa alkuperäinen tai siis ei sillä GM lapulla mitään, mutta pitää olla samanlainen Siemens kuin alkuperäinen. Jos IMM antaa väärää lukemaa, niin kaikki muu vianselvittely on ajan hukkaa.

Palataan siihen kakkoslambdaan myöhemmin. Nyt ajelen ja toivon että P0170 ei ilmesty enää.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

No hyvä, kun et alkanut ECU:a vaihtamaan. MAF ja alkuperäisen säätölambdan vaihto eivät mene hukkaan, eikä niissä kannata säästää. Lambda2:n pitäisi kyllä lämpösenä kiihdytyksissä (rikastus) reagoida kuten lambda1 ja tasakaasulla näyttää >0,5V, jos katti kunnossa. Ja kyllä se pakoputken jousto-osakin vielä vaihdettavaksi tulee.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Nyt kone käy mielestäni täysin virheettömästi, käynnistyy hyvin eikä anna enää vikakoodia P0170. Ajettu jotain 500 km uudella ilmamäärämittarilla.
Sadan vauhdissakin lambda 1 säätää trimmiä nätisti 0:n kieppeillä. Sensijaan lambda 2 on kyllä kuollut, en ole vielä viitsinyt ryömiä auton alle.

Ei nää valmiiksi tule.

Nyt se antaa säännöllisesti lämmetessään vikanäytöön vikaa "jakoavain auton päällä", ja vikakoodit muistissa on ne ihmeelliset ae,06,14,81 tai ae,06,14,82, ja joskus on tullut ...83.
Vaikuttaisi, että yleensä jos jakari on tullut ja mennyt niin vikakoodilistalta löytyy sekä ...81 että ---82. Kylmänä jakaria ei näy.
Joskus harvoin pitkään ajettua syttyy myös öljyn vähäisyyden öljykannun kuva, jolloin vikakoodeista löytyy myös ...83.
Lisäksi tulee CAN Bus Counter overrun error U2103-C, ja se tulee useammin muihin CAN-väylän laitteisiin kuin moottorin ohjaimeen. Se ei myöskään ole aina moottorinohjauksen vikalistalla vaikka jakari syttyykin.
Jakari tulee sitä varmemmin mitä pidempään on ajettu, moottoritiellä yleensä, ja ihmeellisintä on että jakari tuntuisi syttyvän ylämäessä ja sammuvan alamäessä, jos siis sammuu, ja vielä
siten että ikäänkuin joku nestepinnan liikkuminen olisi syy.
Mutta jäähdytysnesteellä ja öljyllä on omat vähyyden ilmaisunsa tässä vikanäytössä. Säiliö on ihan täynnä jarrunestettä. Bensan määrä ei vaikuta. Mikä neste sitten...

Onkohan tuo jakarin kuva ja CAN väylä viat oire sille, että ECU on sitten lopulta sekin entinen?
Vai mistä hakisi kontaktivikaa?

Onneksi noi jakarit vilkkuu yleensä vasta kun on ajanut reilusti muutaman kymmenen kilometriä, joten tämän saattaisi nyt tsägällä saada leimaan.

On se aika epeli, eiku, opeli.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mandula »

Ootko vielä koittanut jollain muulla vikakoodinlukijalla, jos saisit noi ihmeelliset "ae,06,14,81" -koodit järkevämpään muotoon?
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Joo en ole toista vikakoodilukijaa kokeillut vielä. On yksi sellainen halpis Tokmanni laite jossain, hukassa toistaiseksi.

Olisikohan niin, että toi Jakari merkkivalo olisi sen nollassa makaavan lambda 2:n aiheuttama? Siitä ei ole vikakoodia näkynyt ainakaan erillisenä, vaikka pysyvä lukema 0V on varmasti vika jossain kohtaa.
Käyttöohjeessahan sanotaan jotain sen suuntaista että jakari tarkoittaa että mootorinohjauksessa on vikaa ja vie korjaamolle. Silloin kun kytkin lambda 2 irti, niin tuli vikakoodina lämmityspiirin Open circuit, niinkuin pitääkin, mutta en muista oliko kojetaulussa jakaria silloin.

U2103-C ei muuten tule sitten pelkästään moottorinohhaukseen, vaan steering column, ABS yksikkö ja torvi ovat viassa mukana, siis niistä sama koodi CAN-väylä overrun counter overflow. Ja jos nollaan kaikki, niin kaikkiin tulee vika uudelleen melkein heti. Jos nollaan vain moottorin vikakoodin, niin se ei tule takaisin pitkiin aikohin, ehkä joskus mutta ei heti, eikä mikään vikavalo syty. Mielestäni tämä viittaisi siihen, että viallinen yksikkö ei ole moottorinohjain vain joku muu näistä vikaa herjaavista tai sitten kaapeloinnissa tai josssain ihme CIM yksikössä, johon tässä seuraavassa googletetussa viitataan.
https://www.picoauto.com/support/topic17441.html Hauskinta tässä linkissä on lause "In general all DTC's with the status "history" have to be ignored, if no plausible ECU malfunction can be referred to the DTC, or no customer complaint is reported" eli esimerkiksi nämä CAN väylän viat voisin unohtaa, ellei niistä ole haittaa, vaan unohtaako katsastuskonttori?
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Tänään sain kaivettua Lambda 2:n irti. Oli tosi tiukassa, katkaistu uunituore lenkkiavain 40 cm jatkovarrella sopi sinnne alakautta, tosin voimaa tarvittiin ja usko meinasi loppua. Pakoputki pitää tukea öljypohjaa vasten laudankappaleilla, muuten se joustokappale varmasti hajoaa. On se kumma miten tuollainen harvakin kierre voi ruostua kiinni. Vinkki: älä edes yritä kiintoavaimella, onneksi minäkin lopetin niin kauan kuin mutterissa oli vielä jotain kulmaa jäljellä.

Samalla tietysti tarkistin sen joustokappaleen tiiveyden. Pyöreä klapi pakoputkeen ja auto käyntiin, kädellä kävin ympäri jouston eikä mistään tuntunut virtausta eikä hajuakaan. Ei vuoda.

Miksi sitten uusikin Lambda 2 edelleen näyttää 0 mV ECU:lle? Se on Denso, siis ei alkuperäinen. Luulisi sen silti jotain näyttävän. Eikä anna erityistä vikakoodia. Ihan sama tilanne kuin vanha.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Testautin huoltamolla auton. Lukemat 2000 r/min:
Lambda = 1.008
CO = 0.07
HC = 1
Short term trim = -3.91
Vikakoodeja jotka vaikuttaa päästöihin 0.

Näillä lukemilla kakkoslambdan pitäisi näyttää selkeästi nollasta eroavaa millivolttia, koska seos ei tuon laihempi ole pakoputken päässä.
Jäänee mysteeriksi miksi ei näytä. Olisiko jostain ihan yksinkertaisesti johto poikki. Vai vaatiiko ECU resetin. Mutta vika joka ei haittaa ei ole vika.

Nyt pitää käydä konttorilla.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Ihan hyvät nuo päästöt vielä. Kun jousto alkaa enemmän vuotamaan, niin lambda ja O2 arvot nousevat.

Lambda2 pitää olla kuuma ennen kuin alkaa näyttää oikein. ECU (OBD) testaa sitä tietynlaisilla ajosykleillä ennen kuin antaa vikakoodin ja OBD testaukset nollautuvat aina kun mitkä tahansa vikakoodit nollataan. Tuon toimivuus ei taida olla este päästöistä läpipääsylle.

Lambda-anturien irrotuksessa auttaa, kun pääsee antamaan avaimelle napakan iskun. Joskus ei ehjänä irtoa edes lämpöä antamalla.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Ajoin maantiellä, osa moottoritiellä, noin 160 km, eikä inahdustakaan jännitettä kakkoslambdasta.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Suljen tämän keskustelun osaltani. Kävin perjantaina katsastuksessa, ja auto on vuodeksi leimassa. Hyvä konsti käydä korjaamolla päästömittauksessa ja OBD luvussa ennen konttorille ajoa.
Antaa mielenrauhaa.

Loppuyhteenveto vioista ja korjauksista mitä rynkyttävän tyhjäkäynnin ja P0171 poistamiseksi piti korjata:
- Kaasuläppäkotelon puhdistus, erityisesti lisäilmareikä läpän alla on tärkeä, se pitää tyhjäkäynnin stabiilina koska antaa tasaisen ilmavirran imusarjaan
- Ilmamäärämittarin vaihto, se on tässä moottorissa ja säätösysteemissä aivan keskeinen seoksen kannalta, kannattaa ostaa alkuperäistä mallia. Mihinkään ei voi luottaa, jos IMM ei toimi!
- Lambda 1 anturin vaihto. Sen vaihdolla sain jotain lambdasäätösykliä aikaan koneessa, vaikkakin edellä tehdyt korjaukset sitten vasta antoivat säädön koko kierroslukualueelle.

Pari turhaa (todennäköisesti) korjausta:
- Puolapaketti. Vanhassa oli silmin näkyvä halkeama, mutta ilmeisesti kipinä ei siitä karannut koska paketin vaihto ei vaikuttanut mitään.
- Lambda 2 anturi. Se ei vieläkään anna voltteja, eikä tuntunut vaikuttavan mihinkään.

Yksi mahdollisesti hyödyllinen korjaus:
- Moottorin lisämaadoitus. Siihen alkuperäiseen maadoitukseen en päässyt putsaamaan mitään kautta, en päältä enkä auton alta. Sinne ei näe, eikä sitä löydä tunnustelemalla.
Selvästi vajavainen maadoitus piti jännite-eroa miinusnavan ja moottorin välillä tyhjäkäynnillä, lisämaadoitus poisti tämän. Voi olla että haittasi jotain.

Autoon jäi kaksi selvää vikaa:
- sytyttää "jakoavain auton päällä" symbolia kierrosmittarin näyttöön satunnaisesti. Paras tulkinta tälle on joku anturivika, mutta mikä? Eniten näyttäisi liittyvän hieman vajaaseen
öljypinnan korkeuteen, aivan ylämerkissä näyttäisi harvemmalta vilkkumiselta kuin puolivälissä. Ihme tässä on että vajaalle öljytasolle on oma varoitusvalo, joka sekin on toimiva kunhan öjytaso
laskee alamerkkiin niin syttyy "jakoavain öljykannun päällä". Edellinen peittää joskus tämän jälkimmäisen virheen hetimmiten, joskus taas ei. Jakari tulee ja menee, ja jos auto kulkee niin hyvä.
Näihin vikavalojen syttymiseen liittyy vikamuistissa aina noita merkillisiä edellä kirjailtuja vikakoodeja joita iCarScan ei osaa dekoodata ja ne eivät kuitenkan sytytä päästövaloa.
Ja öljytasoa sitten pitää tarkkailla antiikkimenetelmällä mittatikusta...
- Vikakoodilistalla on useissa ohjausyksiköissä CAN-väylävikaa ilmoittava vikakoodi U2103-C. Reset nollaa, mutta koodi palaa melkein heti. Koska systeemit tuntuvat toimivan niin ehkä ei hätää.

Näillä mennään seuraavaan katsastukseen, ellei jotain muuta ilmene.
Ai niin, katsastusmies kehui kärryä hyväkuntoiseksi... onhan se hyvä, mutta aika työläs!
Kaikille kommentoineille kiitoksia aktiivisuudesta.
zippaa70
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 27 Marras 2013, 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja zippaa70 »

Mulla Astra G z18xe 2002. Antoi vikakoodeja P0170 P0115 P1555 P0100 P0110. Kaikki korjautui puhdistamalla ECU liittimet, laittamalla uusi GM IMM (vanha oli joku AutoMega ja sotki kyllä kaiken) ja vaihtamalla siihen uusi liitin.
Joita saa täältä http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 89683-173/ Tai Motonet pelkät pinnit jos on pinnityökalu irroitukseen.
Nuo liittimet ei oo mitään kestävintä tekoo.
Opel Astra G Sport 1.8 Caravan -02
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170 - maadoituksen sijainti

Viesti Kirjoittaja tikola »

mmustaja kirjoitti: 04 Joulu 2017, 23:35 Siihen alkuperäiseen maadoitukseen en päässyt putsaamaan mitään kautta, en päältä enkä auton alta. Sinne ei näe, eikä sitä löydä tunnustelemalla.
Minulla on sama paikka hakusessa - missä sen alkuperäisen maadoituspisteen pitäisi olla?? JOssain vaihdelaatikon ja korin välissä vai missä? Minulla on tuo sama moottori, mutta korina päällä on Zafira A


timo
I-T-R
'Senator'
'Senator'
Viestit: 316
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 20:50
Paikkakunta: Susiraja

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Lainataanpas vähän tätä ketjua. Potilaana Astra g 2002 z18xe. 310tkm ajettu

Tulee vikakoodi P0170-(2) Lean exhaust  ja auto käy kylmänä tyhjäkäyntiä tosi huonosti eikä meinaa kulkea enää minnekkään vaan sammuu alinomaa :bonk: Lämmettyään toimii jonkunverran paremmin.

Lambdasäätö ei toimi tyhjäkäynnillä ollenkaan vaan opcom näyttää 0-100mv ja seos laiha. Lambda 1 vaihdettu ( Bosch) mutta ei muuttunut miksikään. N.4000 r/min ajossa labmdasäätö aktivoituu. Imm ilmeisesti kunnossa kun näyttää tyhjäkäynnillä n. 10kg/h. Polttoaineen paineet 3.6bar

Lambdan vaihdon yhteydessä vaarmistui että pakosarja halki ja 1. syl laippaliitos näytyäis myös vuotavan (kylmänä toisinaan säksättää).

Aiheuttaakohan pakosarjavuoto noinkin rajut oireet vai voisko olla vielä jostain muusta kyse?
I-T-R
'Senator'
'Senator'
Viestit: 316
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 20:50
Paikkakunta: Susiraja

Re: Vectra C Z18XE tyhjäkäynti ja p0170

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Laitanpa omat kokemukset tänne jos siitä vaikka olisi jollekkin apua...

Imuvuodot kannattaa ensimmäisenä tarkastaa. Itse tuli tehtyä savukone. Youtubesta löytyy siihen runsaasti ohjeita. Omassa tapauksessa ilmamassamittarin klemmarin alta ja öljyntäyttökorkin o-renkaan ohi löytyi pienet vuodot mutta käytännössä niin pienet että ecu osaa semmoset kompensoida fuel trimmiä säätämällä. Evap venttiili hiukan vuoti alipainemittarilla testattuna mutta silläkään ei ollu käytännön merkitystä.

Pakosarja oli halki 3 kohdasta ja 1 laippaliitos vuoti. Savukoneella sieltä tuli runsaasti savua. Vaihdoin walker 20854 katin/pakosarjan ja tiivisteet. Tuo kyseinen walker näköjään käy vain ilman egr venttiiliä olevaan autoon koska egr kanava on umpinainen. Tässä autossa egr:ää ei ollut

Pakosarjan/katin vaihdolla ei ollu mitään vaikutusta tuohon  P0170-(2) Lean exhaust vikakoodiin. Ainoastaan säksätys kylmänä loppui.

Samoin aiempi lambdan vaihto oli "turha" koska ecu näköjään ottaa lambdasäädön pois toiminnasta jos ei saa fuel trimmiä rikastamalla seosta kohdalleen.

Seuraavana ilmamäärämittari vaihtoon ja sillä auto rupesi toimimaan :thumbsup: Alkuun tuli vikakoodi kaasuläpän epäloogisesta asennosta mutta sekin on pysynyt nyt poissa. Ilmeisesti ecu opetteli yhteistyötä uuden imm kanssa.
Ilmamäärämittariksi tuli Meat&Doria 86016 jonka laatikossa oli oe Siemens 5wk9606 (sama luki vanhassa)
Sitä vieläkin ihmettelen kun vanha imm näytti n. 10kg/h arvoa lämpimänä tyhjäkäynnillä ja uusi suurinpiirtein samaa. Oskilloskoopilla katsottuna vanha imm antoi signaalijännitteeksi tyhjäkäynnillä n. 0.55v ja uusi jopa vähemmän (n. 0.4v). Luulin että jos vikakoodi tulee laihasta seoksesta niin silloin imm tunnistaa liian pientä ilmavirtausta ja antaa liian pienen signaalijännitteen :o

On nää ihmeellisiä vehkeitä mutta pääasia että IMM vaihdolla taas pelaa :yes:
Vastaa Viestiin