Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Loikkis
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Loka 2017, 11:37

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja Loikkis »

Aspramiini kirjoitti:Eikös tuossa mallissa ole 2 lambdaa ja molemmat etummainen, takimmainen vaihdettu?
Etummainen vaihdettu
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Ja se 1. säätö lambda on sitten directissä laajakaista eikä se tavallinen zirconium, joka tässäkin on 2. lambda.
Loikkis
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Loka 2017, 11:37

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja Loikkis »

ovc2z22yh kirjoitti:Ja se 1. säätö lambda on sitten directissä laajakaista eikä se tavallinen zirconium, joka tässäkin on 2. lambda.
Joo lambda on ihan marmoritiskiltä ostettu niin pitäs käypänen olla.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

OK, kuka sitä on muuten yrittänyt saada kuntoon, ihan itekö?
Loikkis
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Loka 2017, 11:37

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja Loikkis »

Joo mulle tuli se päästövikasena ja oon aina joka osan jälkeen käyttänyt sen päästömittauksessa. Vikakoodin lukija on itellä ja ei anna mitään vikakoodeja. Ja kerran karlallakin luettu vikakoodit.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

OK,
Kokeilin omasta PCV:tä, niin tyhjäkäynnillä öljytikku auki se pitää pientä ulinaa ja heti suljettaessa hiljenee.
Kun saat tuon kuntoon, niin pitäs päästä lukeen livedataa mm. fuel trimmit, että sais seossäädön varmistettua.
terkos
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Syys 2011, 13:29

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja terkos »

Terve. Oma autoni kärsi vuosi sitten samoista oireista. Vaihdoin ensin etu-lambdan ja moottorin lämpötila-anturin. Ei vaikutusta päästöihin. Sitten huomasin että pyörreläpät eivät toimi kuten pitää. Jos pyörreläpät ovat jääneet auki, seos käy rikkaalla. Läppiä ei voi poistaa käytöstä. Pyörreläppiä ohjaavan moottorin yksi rattaan akseli oli palanut kiinni. Putsaus ja vaseliiniä akseliin. Pakoputkiston tarkka tarkastus ettei vuoda. Itsellä oli pieni vuoto väliosassa ja se vaihdettiin. Näillä toimenpiteillä co‰ tippui 0,00 ja 0,01 tuloksiin. Niin ja tietty kunnon lenkki kolmosella että katti varmasti polttaa.
Loikkis
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Loka 2017, 11:37

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja Loikkis »

Se pyörreläpän akseli näyttää olevan irti niin voiskohan johtua siitä
terkos
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Syys 2011, 13:29

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja terkos »

Varmasti vaikuttaa, jos tanko on irti ja läppien asento on mikä tahansa. Op comilla pystyy näkemään onko seos rikkaalla läppien takia. Sen tankoa ohjaaman moottorin irroitus vaatii imusarjan irtoittamisen, joka oli ainakin minulle liian kova työ. Eipä tuntunut olevan pk-seudullakaan kovaa kiinnostusta korjaamoilla tuota vastaanottamaan. Yksi oli, ja hyvä, ja kohtuuhintainenkin vielä.
wheeler deeler
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Marras 2016, 13:41

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja wheeler deeler »

Itse poistin nuo läpät kokonaan ja jätin ohjausmoottorin pyörimään tyhjää. Päästöissä ei ongelmaa, koska ilmamassamittarin läpi menee sama määrä ilmaa läppien asennosta riippumatta. Ehkä jos ohjausmoottori on jumissa, niin voi vaikuttaa sitä kautta säätöihin, eli tuo kannattaa tarkastaa..
terkos
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Syys 2011, 13:29

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja terkos »

wheeler deeler kirjoitti:Itse poistin nuo läpät kokonaan ja jätin ohjausmoottorin pyörimään tyhjää. Päästöissä ei ongelmaa, koska ilmamassamittarin läpi menee sama määrä ilmaa läppien asennosta riippumatta. Ehkä jos ohjausmoottori on jumissa, niin voi vaikuttaa sitä kautta säätöihin, eli tuo kannattaa tarkastaa..
Mielenkiinnosta haluaisin tietää, millaista auton kulku on, kun läpät on poistettu. Nykiikö alakierroksilla ja ylhäällä mennään eikä meinata? Näin ainakin, kun laitoin läpät hetkeksi auki asentoon. Tosiaan seos rikas kun läpät täysin auki.
wheeler deeler
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Marras 2016, 13:41

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja wheeler deeler »

Ei ne turhaan siellä ole, mutta ihan ok ajolleen ilmankin. Ei ole kokemusta ehjästä, mutta kyllä vanhempi z22se kone vääntää alakierroksilla paremmin, mutta yläkierroksilla tuo z22yh on pirteämpi.. Nykimistä ei esiinny ja ihan ajettava noinkin. Ehkä kovassa kiihdytyksessä hieman epäröi jos kierrokset tippuu vaihtaessa alle 3,5 tonnin, eli sille kierrosalueelle jossa läpät olisivat vielä kiinni.

Toisaalta ei enää läppiin liittyviä ongelmia, eikä myöskään pelkoa siitä että ne irtoaa ja päätyy venttiililautasen väliin. Tuon säätömoottorin otin alkp. paikalta imusarjan päälle näkyviin, että jos se hajoaa, niin helppo vaihtaa.
terkos
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Syys 2011, 13:29

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja terkos »

Loikkis kirjoitti:Se pyörreläpän akseli näyttää olevan irti niin voiskohan johtua siitä
Näyttäis olevan mahdollista poistaakin nuo läpät. Laita viestiä mihin ratkaisuun itse päädyit ja mitä kokemuksia se toi mukanaan.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Vinkki päästöongelmaisille (toimii ainakin CAN väyläisessä ECU:ssa): Hankkikaa halpa kiinan OBD2 bluetooth adapteri (ELM) + android kännykkä/tabletti + ilmainen google play Torque lite OBD2 android appi, jossa lisätään Emissions Readiness s/DTC näyttö, jossa näkyy auton tuetut (avail) päästömonitorit. ECU:n OBD2 monitoroi päästöihin liittyviä antureita, toimilaitteita ja mittauksia ajosyklien aikana. Hyväksytyt monitorit ovat Complete, keskeneräiset Incomplete ja hylätyt antavat yleensä jonkin vikakoodi(n/t).
Kun Catalyst: Complete, niin auto on valmis päästömittaukseen, jollei se sitten mene läpi, niin jokin on voinut vaikuttaa pakokaasuanalyysiin (esim. pakoputken jousto-osan ilmavuoto).

Esim. Jenkeissä päästöjen hyväksyntään riittää pelkkä hyväksytty OBD2 monitorointi (huom. huijaamisesta saa roimat sakot), eikä erillistä pakokaasuanalyysiä vaadita.

Videolla kohdasta 1:27 näkyy Emissions Readiness s/DTC näyttö. Torque on ainakin osittain suomennettu.
https://www.youtube.com/watch?v=QPHTeYEHKlA
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Opel vectra 2.2 direct päästö ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

wheeler deeler kirjoitti:Ei ne turhaan siellä ole, mutta ihan ok ajolleen ilmankin. Ei ole kokemusta ehjästä, mutta kyllä vanhempi z22se kone vääntää alakierroksilla paremmin, mutta yläkierroksilla tuo z22yh on pirteämpi
Ei taida pitää paikkaansa tuo vanhemman koneen parempi vääntö :no:
Ja eihän ollut edes kokemusta toimivasta z22yh:sta, niin miten sitten voi tulla tuohon päätelmään :evil: .

Koneiden datatietoa löytyy vaikka netistä missä on teho ja vääntökäyrät aina 1000 rpm:stä lähtien.
Muutama poiminta...
z22se kone: 95nm@1000rpm ... 140nm@15000rpm ...165nm@2000rpm ...180nm@2500rpm-------205nm@4000rpm ... 195nm@5000rpm ... 185nm@5500rpm
z22yh kone: 105nm@1000rpm ... 155nm@1500rpm ... 180nm@200 rpm ... 195nm@2500rpm-------220nm@4000rpm ... 210nm@5000rpm ... 195nm@5500rpm

Vääntökäyrät ovat lähes identtisiä, mutta yh-koneen vääntö on n. 15nm korkeammalla.
Tuolla vääntöerolla tuskin on kovinkaan suurta merkitystä ajossa.
Läpät toimiessaan varmaan vaikuttavat tuohon lievään väännön kasvuun, mutta merkittävin ero käytännössä taitaa olla koneiden kulutuksessa. Ilmoitettujen tietojen mukaan yh-koneen kulutus ja co-päästöt ovat selkeästi alhaisemmat kuin se -koneella. Toki suoraruiskutuskin tuo tähän oman vaikutuksensa.

Oma arvailuni on, että juuri tämä suoraruiskutus voi olla merkittävin tekijä läppien asentamiselle, jotta matalilla kierroksilla saadaan polttoaine- ilma sekoittumaan sylinterissä tehokkaasti.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin