Terve!
Tuli ongelmia itselle uudessa tuttavuudessa: Opel vectra 1.6 farkku.
Päästöt eivät menneet rajoihinsa katsastuksessa ja nyt pitäisi selvittää miksi ja mitä tehdä asialle!
Tyhjäkäynnillä:
CO% 0.48
CO2 14.80
HC ppm: 98
O2 3.80
Kierroksilla
CO% ( 0.45)
CO2 14.80
HC ppm: (145)
O2 3.80
Lambda (1.048)
Nämä lukemat on itselle käytännössä täyttä hepreaa, jos joku osaisi suomentaa samalla? Suluissa arvot jotka katsastusmies rengasti hylkylappuun, eli ne jotka eivät menneet läpi!
Googlettelemalla aihetta pääpiirteittäin neuvottiin näin: Vaihda tulpat, lambda ja ilmansuodatin. Niissä foorumeissa tosin ongelmana oli lähestulkoon aina tyhjäkäynti, ei kierros. Eroaako isosti vai samat temput kummassakin tapauksessa? Mitä muuta voisi kokeilla?
Huohotinletkua kehotettiin puhdistamaan myös ja jäätymisongelmista oli paljon mainintaa. Missä se on ja mitä sille tehdä?
Täällä on varmasti paljon kotimekaanikoita jotka tietävät/ovat painineet saman ongelman kanssa. Käytännön vinkit ja kokemukset tervetulleita.
Sitten: Mätänetissä 1 johtoinen lambda zirconia 34.90. Osaako joku vahvistaa sen käyvän?
Onko mistään myöskään saatavilla purku/räjäytyskuvastoja koko härvelistä OEM katalogineen?
Vectra 98 1.6 kierrospäästöt korkealla
Re: Vectra 98 1.6 kierrospäästöt korkealla
Jaaha, ei muokkausnappulaa?
Tosiaan painovirhe päässyt käymään:
Kierroksilla
CO% ( 0.45)
CO2 14.80
HC ppm: (145)
O2 0.05!!! ei 3.80
Tosiaan painovirhe päässyt käymään:
Kierroksilla
CO% ( 0.45)
CO2 14.80
HC ppm: (145)
O2 0.05!!! ei 3.80
Re: Vectra 98 1.6 kierrospäästöt korkealla
revi ensimmäiseks ilmansuodatin mäkeen, sitte ajat muutaman kilometrin kolmosvaihteella satasta isolla (tai pienelläkin) tiellä niin, että kierrokset on jossain 3-4 tuhannen välillä ja viet päästömittaukseen. jos tuosta ei ole apua, ni alat kattomaan siihen uutta katalysaattoria. jos tuo lambda-arvo olis alle 1.000, niin nuo ylikorkeat HC ja CO-arvot olis selitettävissä.
oliko tuo O2-arvo tyhjäkäynnillä 3.8? se taas kertoo vuotavasta pakoputkesta ja se sotkee tuon lambda-arvon.
se kone pitää olla oikeasti kuumaks ajettu ennen sitä päästömittausta. kannattaa ne tulpat myös vaihtaa, jos ei hiljakkoin ole jo vaihdettu.
oliko tuo O2-arvo tyhjäkäynnillä 3.8? se taas kertoo vuotavasta pakoputkesta ja se sotkee tuon lambda-arvon.
se kone pitää olla oikeasti kuumaks ajettu ennen sitä päästömittausta. kannattaa ne tulpat myös vaihtaa, jos ei hiljakkoin ole jo vaihdettu.
Re: Vectra 98 1.6 kierrospäästöt korkealla
Otetaanpas nyt vähän rauhallisemmin. Onko siinä lapussa tosiaan kierroksilla O2 = 0.05% ? Jos on, niin lambda = 1.048 (eli laihalla) ei pidä paikkaansa, koska silloin O2 pitäisi olla n. 1.5%.
Tyhjäkäynnin O2:n ja kierroksien lambda = 1.048 perusteella kone käy hyvin laihalla imuroiden ylimääräistä ilmaa jostain (mukana voi olla myös pakopuolen vuotoa). Kun saat imuvuodot (+ mahdolliset pako) selvitettyä, mene erilliseen pakokaasuanalyysimittaukseen ja juttele asiasta analysoijan kanssa.
Tyhjäkäynnin O2:n ja kierroksien lambda = 1.048 perusteella kone käy hyvin laihalla imuroiden ylimääräistä ilmaa jostain (mukana voi olla myös pakopuolen vuotoa). Kun saat imuvuodot (+ mahdolliset pako) selvitettyä, mene erilliseen pakokaasuanalyysimittaukseen ja juttele asiasta analysoijan kanssa.
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra 98 1.6 kierrospäästöt korkealla
Jos vehkeet on kunnossa ni normaali ajo konttorille riittää.astra93 kirjoitti:revi ensimmäiseks ilmansuodatin mäkeen, sitte ajat muutaman kilometrin kolmosvaihteella satasta isolla (tai pienelläkin) tiellä niin, että kierrokset on jossain 3-4 tuhannen välillä ja viet päästömittaukseen.
Re: Vectra 98 1.6 kierrospäästöt korkealla
siitä nimenomaan on kysymys, mutta yllättävän usein parikymmenvuotiaat vectrat ja yleensäkin opelit eivät jostain syystä kuulu siihen kategoriaan. eikä mitään herneitä neniin tosiasioista.kadett90 kirjoitti:Jos vehkeet on kunnossa ni normaali ajo konttorille riittää.