Kadett -91, toinen umpio kerää kosteutta ja ongelmia vaihteitten kanssa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
samba2
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 101
Liittynyt: 07 Loka 2011, 08:29
Paikkakunta: -Roi-

Kadett -91, toinen umpio kerää kosteutta ja ongelmia vaihteitten kanssa

Viesti Kirjoittaja samba2 »

Eli -91 Kadetissa oli alkanut 1 ja 2 vaihteen saaminen silmään haastavaa.
Täältä lueskelin niin tuommoinen iso sokka on kuulemma aina vikana jos 1 ja 2 vaihteen kanssa on ongelmia.
Saako nuita enään tilattua mistään ?
Osa tämmöinen:
Kuva

Kattelin vähän tuota systeemia niin kaamea väljyys tuntui enemmän olevan heti ensimmäisessa nivelessä mikä lähtee vaihdelaatikosta vaihdekepille päin.
Eli sokka numero 18 näyttäisi olevan rikki.
Kuva

Sain sen sieltä irti ja oli aika vekkulin näköinen sokka :D .
http://aijaa.com/lOxAVX
Melkein mennyt pentele poikki tuolta päästä :o .
Minkäslainen tuon sokan pitäisi olla tuolta päästä... ?
Laitoin siihen tilalle pultin lukkomutterilla niin sain sen napakasti kiinni, nyt rokkaa vaihteet taas !
Vois kuitenkin tilailla myös tuon ison sokan (eka kuva), tietoa mistä saisi kyseisen osan ?

Toinen umpio kerää kosteutta sisälle, onko siellä jossain reikä vai mikä tuon ilmiön aiheuttaa ?
Ja tuo kosteutta keräävä umpio on tosiaan joskus aikoinaan vaihdettu, kun mennyt rikki joskus jos sillä on merkitystä ?
Vanha ja toimiva umpio tässä:
http://aijaa.com/kNQcKj
Uusittu ja kosteutta keräävä umpio tässä:
http://aijaa.com/kZAOjP
-Beauty Kat-
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kadett -91, toinen umpio kerää kosteutta ja ongelmia vaihteitten kanssa

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Oikean sokan saat merkkiliikkeestä.


Umpiosta: Voi olla reikä lasin ja umpion välillä. Eli vaatisi lasin irroituksen ja uudelleen liimauksen.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Kadett -91, toinen umpio kerää kosteutta ja ongelmia vaihteitten kanssa

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Avatar
4scon4
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 318
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 20:02

Re: Kadett -91, toinen umpio kerää kosteutta ja ongelmia vaihteitten kanssa

Viesti Kirjoittaja 4scon4 »

Sokan tilalle pultti/mutteri yhdistelmä, sopivaan tiukkuuteen nyloc mutterilla ja sitten tarvittaessa vivuston säätö 4,5mm (muistaakseni) poranterää apuna käyttäen
Opel Ascona C 2,0i 4D LS 1987, Opel Vectra A 2,0i 4D Merit 1993, Opel Insignia B Sport Tourer Executive 2,0 FWD 2021.
samba2
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 101
Liittynyt: 07 Loka 2011, 08:29
Paikkakunta: -Roi-

Re: Kadett -91, toinen umpio kerää kosteutta ja ongelmia vaihteitten kanssa

Viesti Kirjoittaja samba2 »

4scon4 kirjoitti:Sokan tilalle pultti/mutteri yhdistelmä, sopivaan tiukkuuteen nyloc mutterilla ja sitten tarvittaessa vivuston säätö 4,5mm (muistaakseni) poranterää apuna käyttäen
Pultti/lukkomutteri yhdistelmä tuli tosiaan tuon sokka tapin tilalle laitettua, eli se on teoriassa korjattu eikä siinä kohdassa enään välystä ole.
Mitä tarkoitat tuolla vivoston säädöllä (4,5mm poranterää apuna käyttäen) ?
-Beauty Kat-
Avatar
4scon4
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 318
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 20:02

Re: Kadett -91, toinen umpio kerää kosteutta ja ongelmia vaihteitten kanssa

Viesti Kirjoittaja 4scon4 »

Siellä laatikon kuoren yläosassa on sellainen laatikko johon se vaihdevipu akseli menee, sen kotelon jarrupääsylinterin puolesella sivulla on muovinen, noin 4-5cm pitkä suojatapp. Tästä tapista näkyy vain sen hattu ja loppu on siellä kotelon sisällä. Se poistamalla ja nostamalla vaihdekepistä pakkilukko holkkia ylös ja hakemalla kohtaa, on mahdollista etsiä kohta jolloin saat 4,5mm poran terällä lukittua vaihteiston kotelosta vivuston . Tällöin pitäisi vaihdekepin suojakumin alla olla kohdistus merkit pituus suunnassa että sivusuunnassa kohdalla. Jos ei näin ole, voit moottoritilassa vaihteensiirtotangon nivelen vierestä löysätä säätäpultin ja siirtää/säätää vivuston kohdallaa. Eli perus säädön merkit vaihdekepin juuressa tulisi olla pituus suunnassa kohdakkain ja sivusuunnassa "pakkilukkokaulusta" vasten kun poran terä on lukitsemassa vaihteiston kotelossa sen vivuston.

Toivottavasti sait ymmärrettyä mistä on kyse...nyt ei ole kesäkulkineet täällö jotta voisin kuvata mitä tarkoitan.
Opel Ascona C 2,0i 4D LS 1987, Opel Vectra A 2,0i 4D Merit 1993, Opel Insignia B Sport Tourer Executive 2,0 FWD 2021.
Vastaa Viestiin