Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!
Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!
Tulpat ja ilmansuodattimen vaihto ei sanottavasti alentanut lambdan jännitettä vaan jännite oli 1,1V-1,2V koneen lämmettyä ja vikavalo syttyi samaan tapaan kuin ennenkin.Tänään huomasin että jos painaa kaasun ihan pohjaan niin silloin lambdan antama jännite putoaa 0,3V:iin.Mikähän tuon aiheuttaa?
Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!
Tänään tutkiskelin noita lambdalle tulevia näjemmä tee se itse johtoja,jotka oli teipattu yhteen sähköteipillä.Purin nuo teipit pois aina sinne paksuun johtonippuun asti ja sain liitoskohdat esiin.Totesin,että alkuperäiset johdot oli koakselikaapelin tapaista johtoa ja niitä oli jatkettu siitä keskikaapelista yli metrin matkan tavallisella johdolla sinne lamdalle asti.Mittailin johtoja ja ja totesin,että ehjiä ovat.Asia kuitenkin mietitytti että miksi ne alkup, johdot on sitä koakselikaapelia?.Ajattelin että siinä täytyy olla häiriösuoja.No en teipannutkaan johtoja takas niippuun vaan jätin ne levälleen.Sitten nollasin vikavalon pois ja laitoin auton käyntiin.Annoin käydä lämpimäksi ja oottelin että vikavalo syttyy.Käyttelin siinä autoa ainaskin 20min.Vikavalo ei syttynytkään.Mitä _ittua!!.Tulin tästä aika iloiseksi ja join heti pari kalijaa siinä,mutta heräsin todellisuuteen ja ajattelin,että huomenna töihin mennessä vikavalo syttyy kuitenkin taas samassa kohtaa.
Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!
Epätodennäköistä, että nuo liitokset tekisivät ongelmaa vertailuhapen kanssa, mutta mistä sitä koskaan tietää ...
"Lambda-anturit tarvitsevat mittauksessa vertailukaasuna ulkoilmaa. Tämän ilman
anturit saavat johtimien säikeiden välissä kulkevien pienten ilmarakojen kautta.
Tästä ominaisuudesta johtuen vaaditaan lambda-anturien johtoliitoksilta ja liittimiltä
tiettyä asioita.
Lambda-anturin johtojen liittäminen on suositeltavaa tehdä hyvälaatuisilla puristusliittimillä
eli liitinpinnien tulee mieluiten olla johtoon krimpattavaa mallia.
Johtoliitos pitää olla vesitiivis ulospäin ja siksi ei-vesitiiviitä liittimiä käytettäessä
on liitos hyvä päällystää esim. liimapintaisella kutistesukalla.
Mikäli johtoon laitetaan ylimääräinen vesitiivis liitin pitää sen olla hieman ilmaa
hengittävä malli jotta anturi toimii oikein. Käytännössä lähes kaikki, jopa IP68 luokitellut
liittimet päästävät riittävästi ilmaa lävitseen joten liittimen malli ei yleensä tule
ongelmaksi."
"Lambda-anturit tarvitsevat mittauksessa vertailukaasuna ulkoilmaa. Tämän ilman
anturit saavat johtimien säikeiden välissä kulkevien pienten ilmarakojen kautta.
Tästä ominaisuudesta johtuen vaaditaan lambda-anturien johtoliitoksilta ja liittimiltä
tiettyä asioita.
Lambda-anturin johtojen liittäminen on suositeltavaa tehdä hyvälaatuisilla puristusliittimillä
eli liitinpinnien tulee mieluiten olla johtoon krimpattavaa mallia.
Johtoliitos pitää olla vesitiivis ulospäin ja siksi ei-vesitiiviitä liittimiä käytettäessä
on liitos hyvä päällystää esim. liimapintaisella kutistesukalla.
Mikäli johtoon laitetaan ylimääräinen vesitiivis liitin pitää sen olla hieman ilmaa
hengittävä malli jotta anturi toimii oikein. Käytännössä lähes kaikki, jopa IP68 luokitellut
liittimet päästävät riittävästi ilmaa lävitseen joten liittimen malli ei yleensä tule
ongelmaksi."
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!
Kaasupohjassa lamda ei ole käytössä vaan menee "kartalla"jeepmaan kirjoitti:Tulpat ja ilmansuodattimen vaihto ei sanottavasti alentanut lambdan jännitettä vaan jännite oli 1,1V-1,2V koneen lämmettyä ja vikavalo syttyi samaan tapaan kuin ennenkin.Tänään huomasin että jos painaa kaasun ihan pohjaan niin silloin lambdan antama jännite putoaa 0,3V:iin.Mikähän tuon aiheuttaa?
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!
No eipä se vikavalo sieltä mihinkään hävinnyt.se on ja pysyy.Mulla on siis 3-napainen lambda,jossa 2 valkoista ja 1 musta johto.Sen tiedänkin,että musta on signaalijohto ja 2 valkoista on lambdan lämmitykseen.Mistä sen tietää kumpi noista valkoisista on + ja kumpi -merkkinen vai onko sillä merkitystäkään.nyppäsin aamulla toisen noista valkoisista irti kun lähdin työmatkalle.Ei siis lämmitystä lambdalle.Nyt vikavalo syttyi 2km myöhemmin.Huomenna pitää johdottaa uudet piuhat lambdalle ja tehdä liitokset oikein.Jostain luin,että tinaus on pahasta.Samalla vaihtuu jäähdytysveden lämpötila-anturi
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13552
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!
Periaatteessa yleensäkään vastuksilla ei ole väliä suunnan suhteen.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!
Kokeileppas maadoittaa se lamda kunnolla. Pitäs teoriassa kyllä pahentaa tilannetta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!
Mikään ei ole muuttunut paitsi jäähdytysveden lämpötilan anturin vaihdon jälkeen lämpötilamittari näyttää yhtä asteväliä enemmän.Nyt viikonlopun aikana johdotin uudestaan lambdalle menevät piuhat kutistesukka liitoksin.Poistin vanhoissa johdoissa olevat tinajuotokset.Mittasin Lambdan lämmitysvastuksen ne kaksi valkoista johtoa .Se näytti olevan 3,8Ohmia.Samaten mittasin niiden välisen jännitteen 11,8V auton käydessä.Lambda-anturi on kiinni tässä vehkeessä pakosarjan laipassa johon pakoputki tulee kiinni joten maata se saa,mutta tarkistin senkin 12,8V.No pitihän se lähteä testilenkille ja samalla mittasin lambdan antamaa jännitettä.Tietenkin vikavalo syttyi taas samassa kohtaa jännitteen ollessa 1,2V.Jännite kuitenkin aleni vielä 1,05V:iin alimmillaan.Yksi asia mikä minua kummastuttaa on Lambdan antama jännite heti starttaamisen jälkeen kun volttimittari huitoo 7,3V:ssa.Onko noin korkea jännite normaalia??
Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!
Nyt on hiipinyt epätoivo mieleen tuon vikavalon suhteen .Nyt on selvinnyt,että tässä autossa on tehty niin paljon omia sähkövirityksiä,että näistä ei enään ota erkkikään selvää.Lähes joka piuha joka moottorille tulee on jollai tavalla jatkettu tai vaihdettu kokonaan.Ainoa mahdollisuus olisi vaihtaa kaikki sähköpiuhat alkuperäiseen kuosiin.Tämä lienee tähän automalliin täysin mahdoton tehtävä.Tuo lambdakin antaa 1,8v jännitettä vaikka mulla ei mene sinne kuin pelkkä signaalijohto.Jossain on vuoto matkalla eculta lambdalle.Ei mikään ihme,että vikavalo palaa.En aio enään satsata tämän enempää koko asiaan vaan ajan tällä autolla niin kauan kuin se pelaa ja sen jälkeen kuusakoski kutsuu.Kiitos kaikille vastanneille mielenkiinnosta. Palakoon vikavalo!!
Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!
Hei
olen mielenkiinnosta seurannut tätä topikkia,(vanhana Opel miehenä)
kiinnostaa tietää onko tuo auto tuotu Suomeen maahantuojan toimesta vai ostettu muuta kautta?
,,,Tsemppiä.
olen mielenkiinnosta seurannut tätä topikkia,(vanhana Opel miehenä)
kiinnostaa tietää onko tuo auto tuotu Suomeen maahantuojan toimesta vai ostettu muuta kautta?
,,,Tsemppiä.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13552
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!
Voi pienellä epätoivolla yrittää ostaa käytettyä ehjää johtosarjaa.jeepmaan kirjoitti:Nyt on hiipinyt epätoivo mieleen tuon vikavalon suhteen .Nyt on selvinnyt,että tässä autossa on tehty niin paljon omia sähkövirityksiä,että näistä ei enään ota erkkikään selvää.Lähes joka piuha joka moottorille tulee on jollai tavalla jatkettu tai vaihdettu kokonaan.Ainoa mahdollisuus olisi vaihtaa kaikki sähköpiuhat alkuperäiseen kuosiin.Tämä lienee tähän automalliin täysin mahdoton tehtävä.Tuo lambdakin antaa 1,8v jännitettä vaikka mulla ei mene sinne kuin pelkkä signaalijohto.Jossain on vuoto matkalla eculta lambdalle.Ei mikään ihme,että vikavalo palaa.En aio enään satsata tämän enempää koko asiaan vaan ajan tällä autolla niin kauan kuin se pelaa ja sen jälkeen kuusakoski kutsuu.Kiitos kaikille vastanneille mielenkiinnosta. Palakoon vikavalo!!
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Opel Frontea A -93 2,4i cat. Vikavalo ei sammu!
2.4 fronteroita on purettu vaikka kuinka paljon ja moottorin johtosarja on helppo vaihtaa kokonaisuudessaan.
Mullakin on Omegan 2.4 koneen piuhasarja ja boxi jossain varastoissa.
Mullakin on Omegan 2.4 koneen piuhasarja ja boxi jossain varastoissa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)