Omega b1, x25xe nykiminen ja sammuilu

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
HEka--
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Tammi 2010, 19:26

Omega b1, x25xe nykiminen ja sammuilu

Viesti Kirjoittaja HEka-- »

Vähän taustoja ensimmäiseksi. Eli alunperin moottori kävi hyvin, mutta vuoti reilusti venttiilikansista ja naputteli jonkin verran jostain venttiilipuolelta jonka takia auton ajoin talliin ja kävin purkamaan.
Vaihdoin kaikki venttiilinnostimet uusiin, ja samalla vaivalla autoon eksyi myös 3 litraisen moottorin nokat. Vaihdoin myös uudet sytytystulpat, ja puhdistelin huohotusletkut. Jakopään ajoitin ebaysta ostetulla Laser-ajoitussarjalla. Homma aiheutti harmaita hiuksia, mutta sain auton käyntiin ja takaisin ajoon. Vuodot hävisivät aikalailla täysin, naputus ei.

Ja sitten päästäänkin varsinaiseen ongelmaan..

Eli moottori käy suhteellisen tasaisesti, mutta tahtoo sammuilla tyhjäkäynniltä herkästi. Toisinaan moottori ei sammu, mutta tyhjäkäynti heilahtaa ensin alas, jonka jälkeen reiluun 1000rpm ja palaa taas normaaliin. Toisinaan käy pitkäänkin ilman ongelmia. En ole havainnut juurikaan eroa kylmän ja lämpimän moottorin välillä. Tämän lisäksi pienillä kierroksilla ajettaessa(noin 1000rpm), auto alkaa nykimään aika reilusti mutta kun pääsee yli 1500rpm yli, nykiminen loppuu ja auto käyttäytyy täysin normaalisti. Korkeammilla kierroksilla ei ole siis mitään ongelmaa ja vetoja kyllä on entiseen nähden ihan normaalisti. Ajaminen onnistuu ihan hyvin, lukuunottamatta risteyksiin sammuilua.

Onko ajatuksia, että mistä tämä johtuu?
Muistista ei löydy asiaan viittaavia vikakoodeja.
Ilmansuodatin on kyllä vaihtamatta, mutta se on varsin siistin näköinen.
Vaihdoin kokeeksi kaikki imusarjan tiivisteet uusiin, ei vaikuttanut asiaan.
Puola on vielä entinen, voisiko se tehdä tällaista vaikka se toimi ennen näitä operaatioita ihan hyvin? Tulppien johdot vaihdoin, tosin käytettyihin mutta parempikuntoisiin.
Avatar
HEka--
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Tammi 2010, 19:26

Re: Omega b1, x25xe nykiminen ja sammuilu

Viesti Kirjoittaja HEka-- »

Vikahan löytyi moottorinohjauksen lämpöanturista, oli kahdessa osassa. Auto käy nyt tasaisesti eikä sammu enää. Rikoin siinä samalla kampiakselin asentotunnistimen johdon joten jouduin senkin vaihtamaan(tarvike).

Nyt vain on uusi ongelma heti perään, sytyttää ajaessa vikakoodia 16 - knock sensor 1 circuit present/not present. Mistä on kyse? Nakutustunnistimen viallisuudesta vai nakutuksesta? Vai uudesta kampiakselin tarviketunnistimesta? Vikavalo ei syty heti käynnistäessä, vaan vasta liikkeelle lähdettyä ja isommalle kierrokselle vedättäessä.
Autostahan kuuluu naputtavaa ääntä joka ei siis korjautunut nostimien vaihdolla vaikka kuvittelin sen tulevan niistä. Vikakoodia ei kylläkään ennen antanut..
Kyseisen anturin johtoa kyllä katselin ja nyhdinkin vähän kun oli imusarja irti, ja johto kulkee ahtaassa paikassa puristettuna jonnekin jakopään takakotelon ja lohkon väliin, on niin tiukassa ettei liiku yhtään. Paskamainen vaihtaa?
Avatar
HEka--
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Tammi 2010, 19:26

Re: Omega b1, x25xe nykiminen ja sammuilu

Viesti Kirjoittaja HEka-- »

Ei ainakaan uusi nakutusanturi vaikuttanut. Eikö kellään ole mitään ideaa vikaan?
Avatar
HEka--
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Tammi 2010, 19:26

Re: Omega b1, x25xe nykiminen ja sammuilu

Viesti Kirjoittaja HEka-- »

Vika löytyi toisesta nakutustunnistimesta. Johto poikki, olevinaan sen tarkastin mutta tarkastin sitten niin huolimattomasti että en havainnut. Oma moka, olin laittanut sen huonosti aiemmin ja oli hinkkautunut apulaitehihnaan tai rullaan. Epäonnisten sattumien summa että vika ilmeni juuri kun edellisen korjasin..

Johdot kolvaamalla kiinni ja taas mennään --->
Vastaa Viestiin