Leima puuttuu, CO korkea

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tässä on konepuolelle kertynyt melkein kaikki mahdolliset viat. Korkeapainepumppu voi olla seuraava vika. Jos/kun anturit toimii OK ja putki kunnossa, niin looginen vianhaku vois olla vaikka: puristukset (+tulpat), pumppu, suuttimet, sytytys, ketju, katti (ekaks jos tukossa). Suutinvika pitäs näkyä myös korkeana HC:nä ja epävakaina fuel trim ja lambda arvoina. Jos katin mukana tulevat kuparimutterit vetää liian kireelle, ne hirttää kiinni. No tämä sentäs pääsi finaaliin eikä paaliin ja on kai nyt timmissä kunnossa.

Ja joo useimpien korjaamoiden työn hinta on kohtuuton osaamiseen verrattuna. Öljynvaihdot, alustavikojen korjaukset yms. osaa kyllä yleensä pöllömpikin korjaaja. Siksi me köyhät tai pihit vanhojen autojen käyttäjät käytämme näitä foorumeja :D
Kiitos muuten tästä loppuselvityksestä.
O-Mobilisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 13:54

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja O-Mobilisti »

Moi,

vähän toinen automerkki, Alfa Romeo mut ei Alfan omalta foorumilta oikein tärpännyt.
Eli "direct" tämäkin tosin Alfan 2.0 JTS mutta oireet aikalailla samat:


CO 0,29

CO2 15,00

HC 46

O2 0,28

Lambda 1,001

Tyhjäkäynnillä ei päästöarvoja oteta, laihaseos moottori kyseessä. Katsoin kuitenkin yhdellä pajalla käyttäessäni mittauksessa että tyhjäkäynnillä HC yli 100 ja CO taas matala. Kierrosten noustessa HC tippuu ja CO kasvaa. Ennen mittausta poletin 40 km matkan 4000 rpm ja välillä kiihdytin 6500 rpm hetken aikaa. Ei kattien lämmitys auttanut, CO kävi hetkellisesti alle 0.20 mutta pysytteli enemmän 0.30 tuntumassa eikä siittä parantunut.

Jakopäällä ajettu ~3500 km, tulpat + suotimet about 4000 km

Tulpat nokeentuneet, Iridium- kynttilät. Öljy maistuu jos ajaa yli 100 km matkan kierrokset 4000 rpm paikkeilla tai yli, normiajossa ei kuitenkaan tunnu vajentuvan.Ei pätki, ainoastaan ihan alle 1000 rpm kun lähtee vaikka 2 vaihteella ylämäkeen tai joskus valoista pienellä kaasulla nyykähtää hiukan. Ei kuitenkaan sammu eikä kierrokset seilaa. Vetää ylös 6500 rpm mun mielestä ok, ei tunnu nyhtämistä tien päällä. Muutenkin veto tosi tasainen.

Ilmamassaa yms katsellut MultiEcuScanner softalla OBD- pistokkeesta, ihan ok mun silmään paitsi laajakaista lambdat Open Loopissa kone lämpimänä näyttää jännitettä noin 2.0 V- 2.2 V paikkeilla aika tasaisesti ja kun polkaisee niin käy 4.0 V ja 1.4 V välillä eli onko normaalit jännitteet?

Ajattelin tilata tätä foorumia selailtuani uuden jousto- osan putkeen ja pakosarja+ katit yhdistelmän (tässä 2 kattia pakosarjassa) mutta mietin vielä miten nuo laajakaista lambdat näyttää yleensä arvoja? Pitäisikö hakea koko ajan 0-5 V välillä vai onko ne tietyillä kierroksilla suurinpiirtein tietyllä jännitteellä?

Kaikki ideat kelpaa, ei viitsi turhaan maksaa kun tähän osat aika tyyriitä...
BMW E61 535D, Alfa Romeo 156 2.0 JTS
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

O-Mobilisti kirjoitti: 21 Tammi 2019, 16:37 Moi,

vähän toinen automerkki, Alfa Romeo mut ei Alfan omalta foorumilta oikein tärpännyt.
Eli "direct" tämäkin tosin Alfan 2.0 JTS mutta oireet aikalailla samat:


CO 0,29

CO2 15,00

HC 46

O2 0,28

Lambda 1,001

Tyhjäkäynnillä ei päästöarvoja oteta, laihaseos moottori kyseessä. Katsoin kuitenkin yhdellä pajalla käyttäessäni mittauksessa että tyhjäkäynnillä HC yli 100 ja CO taas matala. Kierrosten noustessa HC tippuu ja CO kasvaa. Ennen mittausta poletin 40 km matkan 4000 rpm ja välillä kiihdytin 6500 rpm hetken aikaa. Ei kattien lämmitys auttanut, CO kävi hetkellisesti alle 0.20 mutta pysytteli enemmän 0.30 tuntumassa eikä siittä parantunut.

Jakopäällä ajettu ~3500 km, tulpat + suotimet about 4000 km

Tulpat nokeentuneet, Iridium- kynttilät. Öljy maistuu jos ajaa yli 100 km matkan kierrokset 4000 rpm paikkeilla tai yli, normiajossa ei kuitenkaan tunnu vajentuvan.Ei pätki, ainoastaan ihan alle 1000 rpm kun lähtee vaikka 2 vaihteella ylämäkeen tai joskus valoista pienellä kaasulla nyykähtää hiukan. Ei kuitenkaan sammu eikä kierrokset seilaa. Vetää ylös 6500 rpm mun mielestä ok, ei tunnu nyhtämistä tien päällä. Muutenkin veto tosi tasainen.

Ilmamassaa yms katsellut MultiEcuScanner softalla OBD- pistokkeesta, ihan ok mun silmään paitsi laajakaista lambdat Open Loopissa kone lämpimänä näyttää jännitettä noin 2.0 V- 2.2 V paikkeilla aika tasaisesti ja kun polkaisee niin käy 4.0 V ja 1.4 V välillä eli onko normaalit jännitteet?

Ajattelin tilata tätä foorumia selailtuani uuden jousto- osan putkeen ja pakosarja+ katit yhdistelmän (tässä 2 kattia pakosarjassa) mutta mietin vielä miten nuo laajakaista lambdat näyttää yleensä arvoja? Pitäisikö hakea koko ajan 0-5 V välillä vai onko ne tietyillä kierroksilla suurinpiirtein tietyllä jännitteellä?

Kaikki ideat kelpaa, ei viitsi turhaan maksaa kun tähän osat aika tyyriitä...

Tuskinpa mitkään muut temput auttaa kuin öljynkulutuksen saaminen kuriin.
Nämä directit jo muutenkin tuottavat tavallista enemmän hiukkaspäästöjä ja se lisääntyy entisestään mikäli öljyäkin vielä palaa koneessa. Hiukkaspäästöt huonontavat katin toimintaa muuttaa CO -> CO2. Näin ollen häkää jää liikaa ja hylky.

Muutama keino voisi olla, mutta omalla vastuulla, millä saattaisi mennä läpi.
Vaihtaa sellaiset öljyt koneeseen mitkä ei varmasti ohene liikaa, josko öljyn palamista saisi pikkuisen pienemmäksi. Sitten vain katsastuksen ajaksi 95E10 bensaa tankkiin ja sillä se ajolenkki ennen konttoria. Tuo etanolin suurempi määrä vähentää HC arvoa ja myös vähentää hiukkaspäästöjä. Näin ollen katin toiminta parantuu. Ja ehkä juuri riittävästi :D
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
O-Mobilisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 13:54

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja O-Mobilisti »

petrisa kirjoitti: 21 Tammi 2019, 21:52
Tuskinpa mitkään muut temput auttaa kuin öljynkulutuksen saaminen kuriin.
Nämä directit jo muutenkin tuottavat tavallista enemmän hiukkaspäästöjä ja se lisääntyy entisestään mikäli öljyäkin vielä palaa koneessa. Hiukkaspäästöt huonontavat katin toimintaa muuttaa CO -> CO2. Näin ollen häkää jää liikaa ja hylky.

Muutama keino voisi olla, mutta omalla vastuulla, millä saattaisi mennä läpi.
Vaihtaa sellaiset öljyt koneeseen mitkä ei varmasti ohene liikaa, josko öljyn palamista saisi pikkuisen pienemmäksi. Sitten vain katsastuksen ajaksi 95E10 bensaa tankkiin ja sillä se ajolenkki ennen konttoria. Tuo etanolin suurempi määrä vähentää HC arvoa ja myös vähentää hiukkaspäästöjä. Näin ollen katin toiminta parantuu. Ja ehkä juuri riittävästi :D

Hmm, lueskelin kyseisen merkin foorumilta vastaavasta kulkineesta juttua jossa kone rempattiin täysin ja suuttimet vaihdettiin uusiin. Kulutti juurikin tämän saman 0,7 litr/1000 km jos antoi hanaa reippaammin, siis ajoi ylärekisterissä. Kone takasin nippuun ja eikun leimalle. Kyseinen Alfa pomppasi katsastuksesta, CO koholla. Oli pajalla saatu lappu jossa CO 0,18 ja auto leimaan. Selvittely kesken vielä.

Tulpissa minulla pintanokea, lähtee ihan pyyhkimällä. Ei kiinni palanutta karstaa. Öljyinä mulla Castrolin Edget 10/60 joten tuosta ei paljoa kai pysty parantamaan? Nuo päästöt otettu juurikin parin 95E10 tankillisen jälkeen, ajoin silloinkin 40 km lämmityslenkin. Sen jälkeen tehty jakopää ja ajettu V- powerilla, annettu kenkää huolella pariin otteeseen ja ajoin edellisenä päivänä 360 km aika lailla suoraa huutoa rpm tuolla 4000 paikkeilla nopeammilla siirtymillä. Maanantaina sitten jako varmasti kohdillaan ja tosiaan karstaa poltettu (meni siinä hiukka öljyäkin) menin paikalliselle pajalle hakemaan lappua päästöistä ja tadaa! Mikään ei muuttunut :bonk:

Eli katti ainakin rikki, todennäköisesti imee ilmaa jostain kun molempien 1 ja 2 bankkien tulpat nokiset eli saa soppaa huolella. Tai sit katit uinut öljyssä mut ainakin huoltokirjan mukaan hyviä öölejä käytetty, nokat hyvässä kunnossa (tää kone syö nokat väärillä öljyillä) Suihkuttelin brake cleaneria imuputkistoon ja huohotusputkiin sekä tehostimen alipaineletkuun. Ei muutoksia käynnissä, tosin ei sumuuntunut kunnolla kun oli pakkasta reilummin. Koetan viel Start Pilotilla.
BMW E61 535D, Alfa Romeo 156 2.0 JTS
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En tiedä tästä Alfan koneesta tarkemmin, mutta noin yleensä....
Jos kampikammio huohottaa liikaa eli esim. imusajan imu vetää väkisin höyryjä koneeseen poltettavaksi, niin ei tahdo mennä päästöistä läpi. Kannattaa tuo seikka tarkistaa missä kunnossa on.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
O-Mobilisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 13:54

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja O-Mobilisti »

petrisa kirjoitti: 22 Tammi 2019, 10:39 En tiedä tästä Alfan koneesta tarkemmin, mutta noin yleensä....
Jos kampikammio huohottaa liikaa eli esim. imusajan imu vetää väkisin höyryjä koneeseen poltettavaksi, niin ei tahdo mennä päästöistä läpi. Kannattaa tuo seikka tarkistaa missä kunnossa on.
Juu tuotakin selvitellyt ja varmuuden vuoksi huohotus uusittava kun ei siin ole kuin pari letkua ja PCV. Tosin jos tässä suorasuihkussa PCV-venttiili jumittaa auki niin käyttäytyy kuin imuvuoto, kierrokset korkeat tyhjäkäynnillä.
BMW E61 535D, Alfa Romeo 156 2.0 JTS
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Seos ei juuri parempi vois olla noiden arvojen perusteella eikä jousto-osakaan häiriöksi lambda ~1. Eli katit vaikuttaa hiipuneen, jos olis vanhempia päästöarvoja, niin niistä vois nähdä hiipumistrendin.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti: 24 Tammi 2019, 15:40 Seos ei juuri parempi vois olla noiden arvojen perusteella eikä jousto-osakaan häiriöksi lambda ~1. Eli katit vaikuttaa hiipuneen, jos olis vanhempia päästöarvoja, niin niistä vois nähdä hiipumistrendin.
Seos on kyllä kohdillaan, mutta HC-arvo on vähän koholla. Se on toki sallituissa arvoissa, mutta voisi olla alempikin.
Itselläni on kokemusta 2,5 vuotta ja kolme katsastusta directistä ja aina tuo CO on ollut se "heikoin lenkki". Kaikki muut arvot aivan priimaa, jopa HC arvokin vain 10 pintaan. Silti CO lähellä ylärajaa ollut jo kaksi vuotta.

Tämä direct näyttää olevan tuolle häkä arvolle erityisen arka ja pidän suoraruiskutusta siihen osasyynä, joka vaikuttaa katin toimintaan alentavasti. Minun mielestäni kaikki muut pitää olla kohdillaan ja sitten voi "ajaa katin puhtaaksi" jolloin se menee läpi. Ei välttämättä tarvi kattia vaihtaa kunhan ensin muut asiat ovat kunnossa: huohotus, tulpat, termostaatti, nyt mainitakseni.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tuossa O2 = 0,28% joka on hiipuneen katin merkki. Hyvin toimiva katti käyttää jäännöshapen CO:n polttamiseksi CO2:ksi, kun lambda=1.
Mikä sulla on ollut tuo happiarvo?
O-Mobilisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 13:54

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja O-Mobilisti »

Lämpöjä Alfasta katselin OBD:n kautta myös kun pidin sitä todennäköisenä vikana mutta näytti 96-106 C lukemia. Täytyy sitäkin vielä ajon aikana seurata mut termostaatti vaikuttaisi olevan kunnossa. Sytytys ja ruiskutusarvot täytyy kanssa vilkaista MES- ohjelmalla tosin en niiden arvoja osaa juurikaan tulkita. Vikakoodia tulee tosiaan "katalysaattorin teho riittämätön", aftercat- lambdat ihan uudet. Tuli kaupassa mukana ja vaihdoin ne.
BMW E61 535D, Alfa Romeo 156 2.0 JTS
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti: 24 Tammi 2019, 21:16 Tuossa O2 = 0,28% joka on hiipuneen katin merkki. Hyvin toimiva katti käyttää jäännöshapen CO:n polttamiseksi CO2:ksi, kun lambda=1.
Mikä sulla on ollut tuo happiarvo?
Nyt viimeksi O2 arvo oli 0,20%.
O-Mobilisti kirjoitti: 25 Tammi 2019, 00:37 Vikakoodia tulee tosiaan "katalysaattorin teho riittämätön", aftercat- lambdat ihan uudet. Tuli kaupassa mukana ja vaihdoin ne.
Jaa, no kyllä siellä sitten taitaa katti olla huonossa kunnossa kun kerran vikakoodikin siitä jo tulee. Omalla kohdallani ei mitään vikakoodeja sentään tullut missään vaiheessa. Reippaalla ajolla ja sitten konttorille niin meni läpi. CO oli 0,17% eli melko lähellä, mutta hyväksytty.

Vuotta takaperin ei mennyt ensin läpi, mutta termari oli todellisuudessa vaihtokunnossa ja auto oli ollut pätkäajossa ennen katsastusta. Toisella kerralla sitten meni, kun termarin vaihdoin ja ajoin vähän ajolenkkiä ennen mittausta.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Mämmikoura
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Marras 2017, 15:38

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Mämmikoura »

Tervehdys taas reilun vuoden jälkeen

Tuota edellistä kirjoittaessa oli mieli joulun alla korkealla, mutta liian aikaisin. Leima oli saatu, mutta diilin merkkiliikkeen kanssa, että he vaihtavat omaan piikkiinsä loput kolme ruiskusuutinta, koska eivät olleet tutkineet niitä joulukkuussa. Sovittiin, että kun työ on tehty, he antavat minulle päästömittaustodistuksen. No kuinkas kävikään, päästöt olivat suuttimien vaihdon jälkeen joulukuun alun lukemissa eli kelvottomat. Lopputuloksena oli, että merkkiliike oli tehnyt alun perin väärän diagnoosin vian suhteen; 2. sylinteri oli väljä se puhalsi kunnolla ohi ja pani koneen huohottamaan kunnolla. Oma lukunsa on tietysti, miten kansiremontin tehnyt Konalassa oleva liike sai kelvolliset päästömittausarvot väljällä koneella.

Merkkiliike teki ehdotuksen ja tietynlaisen vastaantulon, että he vaihtavat toisen Z22YH-koneen 100 tuhatta nuoremmasta autosta. Olin jo satsannut paljon vanhaan palvelijaan, enkä halunnut luovuttaa, joten sovittiin kauppa. No siitäkin vaihdosta voisi kirjoitella pari A4-sivua ja siihen liittyvistä takuista. Koko juttu on nyt kuluttajariitalautakunnassa aiheena korjaamon tekemä väär diagnoosi. Auto tuli minelle kone vaihdettuna toukokuun lopussa 2018.

Vaihdetusta koneesta hajosi kp-polttoainepumppu heinäkuussa 2018. Se vaihdettiin ja olin taas pyytänyt päästötodistusta mukaan vaihdon jälkeen. Sain sen, mutta asentaja huokaili, että vaikea oli saada konetta päästöihin. Toukokuussa mitatut sen sijaan olivat mielestäni hyvät;CO 0,04 %, lambda 1,01, C=2 14,5 %, happi 0,24 %, ja HC 9 ppm. Katsastin auton ennen syyskuun loppua tuolla toukokuun mittauslapulla, joka oli merkkiliikkeestä.

Pästöjen suhteen minulla on ollut kumma tutina persauksissa, joten pari päivää sitten teetin taas päästömittauksen; CO 1,00 %, lambda 0,970, CO2 14,0 %, happi 0,10 %, ja HC 105 ppm. Jotakin on taas pahasti pieluksella. Katilla ajettu noin 15 000 km , samoin lambda-anturilla ja kaasuläppäkotelolla. Nokan vaihto-osat otettiin minun vanhasta koneesta, koska olivat käytännössä aivan uusia.

Ohessa pari kuvaa. Kuvassa 1 on huohotuksen järjestely koneen etupuolelta, Siinä putki venttiilikopasta jonhyn härpäkkeen kautta kaasuläppäkoteloon.

Kuvassa 2 kp-polttoainepumpun oikealla puolella näkyy kanteen kiinnitetty koneenelin, johon menee sähköpiuhat. Mikä se on? Sellaista ei ollut vanhassa moottorissa ainakaan tuolla paikalla. Sitten merkille pantava seikka; tuo sähköjohto pistoke oli irti, kun enne kuin kp-pumppu hajosi. Kysyin asentajalta, että pitäisiköhän tuo olla kiinni, johon hän, että ilman muuta.

Kokeili, mitä tapahtuu, jos käydessä vetää öljyn mittatikun pois. Alkaa lievä ujellus samoin, jos avaa oljyntäyttökorkin. ??

Mitä sanoo Opel-ammattilaiset muuta kuin, että Mämmikouralle on sattunut kaikkien Opelien äiti ja lopeta rakkaus romuusi.

Valokuvien liittäminen näköjään onnistu.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kampikammion huohotusventtiili rikki :wink: .
Se lautanen päästää imusarjan alipaineen kampikammioon ja kova imu vetää öljyhöyryjä kunnolla. Pakokaasuarvot pielessä siitä syystä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Robertx »

petrisa kirjoitti: 02 Touko 2019, 16:39 Kampikammion huohotusventtiili rikki :wink: .
Se lautanen päästää imusarjan alipaineen kampikammioon ja kova imu vetää öljyhöyryjä kunnolla. Pakokaasuarvot pielessä siitä syystä.
Samaa mieltä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Mämmikoura
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Marras 2017, 15:38

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Mämmikoura »

Venttili vaihdettu, ujellus pieneni, mutta päästöt eivät muuttuneet mihinkään. Rikkaalla käy oikein reilusti.

Pakokaasujen kierrätys on tulpattu ja otettu pois ECU.sta josku menneisyydessä.

Jos ilmamäärämittaus on hajalla, meneekö pööstöt systemaattisesti jompaan kumpaan suuntaan eli rikkaalle vai laihalle seokselle?

Tarttee varmaan tutkia ne puristuspaineet ja mahdolliset ohivirtaukset seuraavaksi? Tai sitten panna renki paalauskoneeseen.
Vastaa Viestiin