Leima puuttuu, CO korkea

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Mämmikoura
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Marras 2017, 15:38

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Mämmikoura »

Selvittelin auton historiaa sen verran, että saattaa olla alkuperäiset nokkaketjut ja hammaspyörät. Yksi päästömittaaja kertoi ongelmana olevan, että isoilla kierroksilla ( yli 4000) tulee CO hyväksyttävälle, mutta silloin HC menee rajan yli. Kun kierrokset lasketaan nousee CO ja HC laskee. Pyrstö-nokka ilmiö. Hän oli sitä mieltä, että epästabiili nokkaketju/hammaspyöräsysteemin syy (kuluneet pyörät ja venynyt ketju). Onko tästä kenelläkään kokemusta?

Sain merkkikorjaamosta lisätietoa ihan kirjallisessa muodossa;

Sylinteripaineet:

1. 15,0 bar
2. 15,0 bar
3. 14,0 bar
4. 14,5 bar

Ohivuotomittaus tehty paineilmavärkeillä:

1. 5 %
2. 30 % imupuolelle
3. 5 %
4. 5 %
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minulla taisi ainakin yksi mahdollinen syy löytyä korkeaan CO-arvoon.

Tänään ajelin autolla vähän enemmän. Termostaatti on ainakin epäkunnossa. Se ei toimi oikein.
Kaupunkiajossa kun ollaan liikkeessä sekä maantieajossa normaaleilla kierroksilla lämmöt on ok eli siinä missä se on ollut yleensäkin. Mittari näyttää 85, mutta kai termostaatti on 82 asteinen. Joten tuolla mittarin tarkkuudella pitänee paikkaansa.

Sitten kun maantiellä 80 tai suuremmalla nopeudella ajaa pikkuvaihteella kierrosten ollessa yli 3000rpm lämmöt alkaa laskea välittömästi. Oikein silmissä näkee mittarin valahtavan. Tippuvat ihan minuutin pari aikana väh. 10 astetta mittarista seuraten. Sitten taas kaupungissa paikallaan seistessä lämmöt alkaa kohota liki 90 mittarin näyttämään. Näin ei ole koskaan ollut, ei edes kesällä.

Oman tulkintani mukaan termari on jumittunut johonkin väliasentoon, jolloin se ei sulje eikä avaudu kokonaan. Tämä sitten vienee seokset myös pieleen, kun lämmöt eivät pysy vakaana ja on ilmeisesti alussa lämmennnytkin normaalia hitaammin.

Uusi termari hankittuna ja se nyt ensin vaihdetaan. Katsotaan sitten lisää....
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

30% ohivuoto eikä näy puristuspaine mittauksessa? Mitä? :bonk:
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Obelixii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 649
Liittynyt: 22 Syys 2007, 22:12
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

Samaa ihmettelin kun ei näy lainkaan puristuspainemittauksessa..
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Mämmikoura kirjoitti:Selvittelin auton historiaa sen verran, että saattaa olla alkuperäiset nokkaketjut ja hammaspyörät. Yksi päästömittaaja kertoi ongelmana olevan, että isoilla kierroksilla ( yli 4000) tulee CO hyväksyttävälle, mutta silloin HC menee rajan yli. Kun kierrokset lasketaan nousee CO ja HC laskee. Pyrstö-nokka ilmiö. Hän oli sitä mieltä, että epästabiili nokkaketju/hammaspyöräsysteemin syy (kuluneet pyörät ja venynyt ketju). Onko tästä kenelläkään kokemusta?
Ei ole kokemusta, mutta päästömittaajalla ilmeisesti on. Jos ketju on vaikka kerran vaihdettu jossain heti 100tkm jälkeen, niin onhan sille senkin jälkeen jo tullut kilometrejä.

petrisa , sullahan tekee CO tuota samaa. Paljonko ketjulla on kilometrejä?

Tuo ohivuoto näkyy mittauksessa, kun karstoittunut vena ei mittauspaineen avittamanakaan painu täysin kiinni vaan jää vähän kantamaan. Mitä tuo sitten vaikuttaa päästöihin enpä tiedä.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti:
petrisa , sullahan tekee CO tuota samaa. Paljonko ketjulla on kilometrejä?
.
Ketjulla ajettu n. 60tkm.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No niin, Opel katsastettu.

Maantieajoa eri kierrosnopeudella konetta käyttäen reilut 40km ja sitten katsastukseen uusintamittaukseen. En ehtinut kunnolla nähdä lukemia, kun aluksi tuijotin väärää näyttöä. Homman ollessa jo ohi huomasin oikean mittarin lukemat ja ne oli 0,2 eli OK. Joten se siitä.

Vaihdoin termarin varuilta, mutta ei se vanha ehkä kuitenkaan rikki ollut. Tällä uudellakin näkyy aluksi kovilla kierrosnopeuksilla lämmöt laskevan 77 asteeseen. Kaipa ne sitten hiljalleen siitä nousisi, jos hommaa jatkaisi ja syylärinkin lämmöt nousisivat. Rauhallisessa ajossa lämmöt on melko tarkasti termarin 82 lukemissa (82...85). Tyhjäkäynnillä ne hiukan nousee sen mitä testasin, jonnekin 87...88 pintaan. Vielä ei kai flektikään lähtenyt päälle. Kesällähän se yleensä pyörii ilmastoinnin takia.
Termostaatti ei ollut kallis (11,90) ja punaista jäähdytinnesteettä meni täyttöön ehkä n. 2,5l. Se 3l kanisteri maksoi 12,90. Ei siis kovin paha takaisku yhteensä, vaikka saattoi turhaan mennä.

Joka tapauksessa päästöt CO:n osalta on nyt kunnossa ja tietääpähän seuraavalla kerralla että tälle autolle pitää välillä ja etenkin ennen päästömittausta antaa kunnolla ajoa :D .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

petrisa kirjoitti:No niin, Opel katsastettu.

Maantieajoa eri kierrosnopeudella konetta käyttäen reilut 40km ja sitten katsastukseen uusintamittaukseen. En ehtinut kunnolla nähdä lukemia, kun aluksi tuijotin väärää näyttöä. Homman ollessa jo ohi huomasin oikean mittarin lukemat ja ne oli 0,2 eli OK. Joten se siitä.
:thumbsup: Hienoa, että ajamisella tuli päästöt kuntoon. Silti 0,2 CO-arvo on vähän "normaalia" korkeampi. Eikö arvoja tullut katsastuslappuun? Kiinnostaisi nähdä muuttuiko lambda-arvo paljoa.

Aloittaja Mämmikouran tapauksessa olisi mukava nähdä mitä arvot on tyhjäkäynnillä vaikkei leimalla niillä ole väliä.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Mämmikoura kirjoitti:Selvittelin auton historiaa sen verran, että saattaa olla alkuperäiset nokkaketjut ja hammaspyörät. Yksi päästömittaaja kertoi ongelmana olevan, että isoilla kierroksilla ( yli 4000) tulee CO hyväksyttävälle, mutta silloin HC menee rajan yli. Kun kierrokset lasketaan nousee CO ja HC laskee. Pyrstö-nokka ilmiö. Hän oli sitä mieltä, että epästabiili nokkaketju/hammaspyöräsysteemin syy (kuluneet pyörät ja venynyt ketju). Onko tästä kenelläkään kokemusta?
Directin nokkien ajoitus on Steuerzeiten: 12/64 - 52/24 eli venttiilit:
pako alkaa aueta 52 astetta ennen akk ja sulkeutuu 24 astetta jälkeen ykk.
imu alkaa aueta 12 astetta ennen ykk ja sulkeutuu 64 astetta jälkeen akk.

Jos jakoketju on esim. venynyt siten, että ajoitus on 10 astetta myöhässä (360/23 = 15,65 astetta vastaisi kampuran rattaan hammasväliä). Niin osaako joku sanoa, mitä se vaikuttaa Directissä päästöihin, kun sylinterin ilmatäytös ja puristuspaine ovat laskeneet? Voihan se noinkin olla kuten päästömittaaja päättelee ja noinhan yleensä päästöt muuttuu, kun seos laihenee.

Tuollaisen tilanteen pitäisi näkyä isompana negatiivisena long term fuel trimminä, mulla se on -5% 30tkm ajetulla ketjulla. Voi olla ettei tuota arvoa voi kunnolla verrata autosta toiseen.

PS.
Tämän paperin https://www.mechadyne-int.com/app/uploa ... ssions.pdf mukaan pakonokan myöhäisyys aiheuttaa sylinterin sisäisen EGR tason nousun ja "The rate of combustion becomes increasingly slow as the EGR level increases up to the point where the process is no longer stable" johtaa epästabiliin palamiseen ja päästöjen kasvuun. Imunokan myöhäisyys taas laskee puristuspainetta.

Paras viritys, mitä tälle koneelle kannattaa tehdä, on vaihtaa kulunut jakoketju uuteen. Samalla ennalta ehkäisee kalliimpia ongelmia, helpottaa muiden vikojen diagnoosia, saa kulutuksen ja päästöt taas kohdilleen ja mielen rauhan.

Originaali ketjusarjoja (jako/t.p. akselit) saa edullisesti. Eri asia sitten kuinka paljon asennuksesta on valmis/joutuu maksamaan.
https://www.ebay.co.uk/itm/172145219842 ... rmvSB=true
https://www.ebay.co.uk/itm/172213674221 ... rmvSB=true
Mämmikoura
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Marras 2017, 15:38

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Mämmikoura »

Hyvät Clubilaiset

Nyt auto on ollut pienessä pajassa tuossa Helsingin Konalassa viikonpäivät. Ohjelmassa on kannen koneistus venttiilipintojen osalta ja oikaisu, venttiiliohjureiden hoonaus, ventiilivarsiin uudet suojakumit, ventiileiden tiivistepintojen koneistus. Venttiileitä ei tarvinnut uusia, koska olivat kohtuullisen hyvässä kunnossa. Uutta tulee myös nokan ja tasapainotuksen ketjut, ketjupyörät ja kiristimet.

Toivottavasti saan auton huomenna pois ja PÄÄSTÖT KOHDALLAAN!!

Ei tämä ongelmatonta ole ollut tuon pikkuverstaan kanssakaan. Piti mm. tällä viikolla selvittää ja hankkia heille polttoainesuuttimien tiivisteet ja kiinnitysklipsit.

Kerron lisää joulunpyhinä. Nyt ressaa, tuleeko päästöt oikealle tasolle. Jos ei tule, niin mitäs sitten teen?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vertailun vuoksi.

Toisessa autossa RE85:lla pakokaasupäästöt oli eilen muutamat arvot mainitakseni..... CO = 0% ja HC = 1ppm.
Joten, viinalla ajo kannattaa :D .

Tässä kyseisessä autossahan kävi vielä 2kk sitten niin, että 3-sylinterin tulppa lensi v..tuun kesken matkan :evil: .
Korjaamaton paikka tienposkessa, kun kierteet oli menneet kannesta. Ajoin reilut 300 km kotiin vajaakuntoisena. Yksi pytty pois pelistä ja vielä vikatilassa kone (limp home-moodi päällä). Olipahan tulemista. Eipä tullut irroitettua 3- pytyn ruiskusuuttimen johtosarjaa, joten viina paukku pakosarjassa välillä. Ajattelin silloin, että ehkä RE85 ei haittaa tee katille. Eikä näköjään tehnytkään :peukku: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Viinan puhdistava vaikutus on tullut myös todettua :D Tais sulla vaan puhdistaa katinkin. Eikös siinä sitten kuitenkin viinaa ruiskinu vähän sinne tänne, hyvä ettet polttanu koko k(s)aappia. Itse aikoinaan jouduin ajamaan kolmella enkä tajunnu mykistää bensaruiskua niin katti siitä otti itteensä.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti: Eikös siinä sitten kuitenkin viinaa ruiskinu vähän sinne tänne, hyvä ettet polttanu koko k(s)aappia.

Kyllä siinä varmaan roiskui ainakin pakosarjaan ja vähän tulpanreiästäkin. Tulppa oli paikallaan sen minkä pysyi puolan pitämänä, joten ei se tulpan reikä ihan täysin avonainen ollut. Jo alkuunsa tulppa oli hajottanut puolan hatun halki, joten se oli siinä tapauksessa sille sama. Uusi puola oli sitten kuitenkin laitettava.
Olihan siellä kannen "tulppakaukalossa" jonkin verran valkoista kuivaa pölyä. Suurin osa pyttyyn ruiskutetusta viinasta kai lensi pakosarjaan. Tuli siis kunnon etanolipesu :lol: .
Joka tapauksessa onnellisesti kävi ja mitään muita vahinkoja ei syntynyt.

Palatakseni vielä tähän Opelin....
Ensimmäisellä kerralla siinä oli 98 -bensaa. Toisella kerralla tankissa ei ollut jäljellä enää kovin paljoa 98:a, kun tankkasin sinne 95 -bensaa ( n. 45 litraa). Sen jälkeen tuota ajoa eri vaihteilla maantiellä ja uudestaan mittaukseen. Nyt meni ok. Jäinpä sitten miettimään näin jälkikäteen kuinka suuri osuus oli tuohon päästöjen (CO) alenemiseen maantieajolla ja 95- bensalla :roll: .
Etanolipitoisuuden erohan ei ole valtava, mutta....
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Se erohan voi periaatteessa olla isokin. Se ei ole mitenkään kiveen kirjoitettu että sitä olis just se 5 tai 10 prosenttia, se on se maksimimäärä mikä siinä saattaa olla, mutta erinäisistä markkinatilanteista ym johtuen se määrä voi vaihdella rajustikin. Miltei aina sitä on vähemmän. En ihmettelisi, jos juuri tuhon 98:iin sitä laitettaisiin tilanteen vaatiessa vähemmän, ihan sen takia miksi sitä ihmiset ylipäänsä ostaa. Ja 95:een sitten laitetaan lähemmäs sitä todellista 10 prosenttia.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Mämmikoura
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Marras 2017, 15:38

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Mämmikoura »

Nyt on sitten homma tällä erää finaalissa ja leima saatu.

Ei ollut loppumetritkään helppoja. Piti käyttää vielä suuttimet mittauspenkissä, jolloin ilmeni, että yksi ei toimi ollenkaan eli ruiskuttaa koko ajan ja muut hiukan tihkuvat. Vuotava vaihdettiin korjattuun alkuperäiseen. No ei siinä kaikki, kun suuttimen vaihdon jälkeen auto pantiin käyntiin, tuli nelospytylle koko ajan sytytyshäiriöitä, kävi kolmella pytyllä, paja tilasi uuden puolasatsin. Sillä auto lähti normaalisti käyntiin eikä vikakoodeja enää tule. Päästöt alle puolet rajoista. Hintaahan koko hommalle tuli kokonaisuutena tolkuttomasti. Se antaa aihetta ajatella ja ihmetellä:

*miksi merkkiliike ei tutkinut polttoainesuuttimia ollenkaan vai onko tarkoitus vain ostattaa asiakkaalla uusia osia asiakasta johdatellen ja sen pyynnöstä

*merkkiliikkeen tuntemus, kuinka moottorin säädöt oikeasti toimivat, sitähän ei ollut esim. työnjohdolla, porukka on testereiden käyttäjiä, mutta tulosten analysointikyky puuttuu

* eikö merkkiliikkeessä tunneta eri kierrelajeja, nimittäin pikkupaja väitti, että uusi katti oli ruuvattu kiinni vääränkierteisillä muttereilla, jotka olivat hirttäneet kiinni (noin 100 kM ajo) ja pultit piti katkoa ja uusia vai oliko tämä rahastusyritys, kun pyysin katkottuja pultteja itselleni, niitä ei löytynyt, lisätyöstä ei myöskään laskutettu

*miksi vuotava suutin oli juuri se, josta oli muovirungosta murtunut korvake, joka pitää sen klipsien avulla paikallaan, oliko korvake murtunut jo alkuperäisessä asennuksessa, vai nyt irti otettaessa

*miksi puola 4. pytyltä rikkoutui juuri sinä aikana, kun auto oli pikkupajalla, kun ajoin pajalle, auto kävi normaalisti kaikilla sylintereillä, vanhaa puola-asetelmaa ei palautettu auton mukaan, pyydän sitä heti pyhien jälkeen

*autossa ei ollut myöskään alle 100 km ajettuja merkkiliikkeessä vaihdettuja sytytystulppia, pikkupaja vaihtoi uudet tulpat, kun sytytyshäiriö tuli, vanhoista näki varmaan päälle, että aivan uudet, ovatko ne menossa aktiivikierrätykseen, pyydän niitä heti pyhien jälkeen

*toimintaperiaate niin merkkiliikkeessä kuin pikkupajassa on, kun saadaan asiakas sisään, muu kuin tavan huolto, niin sen jälkeen asiakkaan autoa käsitellään täytetyönä, kun ovelle tulee nopea selvä tapaus, irrotetaan asiakkaan auon kimpusta asentaja toiseen työhön, venynyttä aikataulua selitetään yllättävillä vaikeuksilla asiakkaan auton kanssa ja yritetään rahastaa niistä lisää

Luottamus autojen korjausalan toimijoihin ei ole korkealla.

Hyvää Joulua lukijoille.
Vastaa Viestiin