Leima puuttuu, CO korkea

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Mämmikoura kirjoitti: Hylkyyn meni Vectra 2,2 direct (Z22YH), 276 tkm. Tämän jälkeen tutkittu ja vaihdettu:
-etummainen lambda, vanha oli risa
-pakoputken takapönttö, vuosi
-ilmanputsari
-öljyt ja suodatin
-tulpat
-Forte + 500 km isolla hanalla
-kokeiltu uutta ilman maassamäärämittaria, ei apua
-vaihdettu kaasuläpän kotelo
-mitattu sylinteripaineet ja ohivirtaukset, ok
-virhekoodeja ei tule
Voiko tuohon putiikkiin vielä luottaa?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla kävi tänään sama juttu :evil: .
Hylky tuli Z22YH-koneen liian suuresta CO-arvosta.

Paperin mukaan:
- CO%: 0,68
- CO2: 14,70
- HC ppm: 17
- O2: 0,20
- lambda: 1,000

Kun kierroksia pitkään pidettiin melko korkealla, CO -arvo kävi jossain 0,40 lukemassa. Normaalilla (2000rpm tai vähän päälle) CO heti kohosi.

Missähän lie tässä tapauksessa vika :-? .
Pitänee alkaa tutkimaan noita eri vaihtoehtoja vikaan...antaa vähän hanaa, kun on ollut lyhyessä pätkäajossa. Ilmeisesti tuo huohotin "lautanen" syytä tarkistaa. Ellei nämä auta, niin sitten kai katti vaihtoon :roll: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Juuri yksi Z22YH kone jossa CO% oli yli 0.5% ja muut arvot tiptop kunnossa leimattiin kylmän viileesti antamalla hanaa reilusti seuraavana päivänä tien päällä. Yli 20km ajettiin ja pääasiassa 4000rpm.

Tuntuu porukka turhankin hätäisesti lähtevän vaihtamaan osia, varsinkin kattia. Nämä Z22YH kun poikkeuksetta tykkäävät siitä öljystä, niin se moskan määrä joka kattiin on kertynyt on aikamoinen. Eli kaiken järjen mukaan sen lämpiäminenkin kestää tällöin enemmän.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

petrisa kirjoitti:Mulla kävi tänään sama juttu :evil: .
Hylky tuli Z22YH-koneen liian suuresta CO-arvosta.
Molemmissa näissä autoissa on saman suuntaiset arvot, sulla CO/O2 suhde vähän rikkaan puolella (paperi arvosta huolimatta).

Voihan karstoittuneet imuvenatkin vuotaa, kuten tuolla oli mitattu, mutta pieni HC kuitenkin kertoo hyvästä palamisesta. EGR ja/tai huohotusventtiilin hajoaminen voivat olla syy tuolle karstoittumiselle.

Kyllä toimiva katti kaiken hapen (O2) kuluttaa. Toimiva 3-tie katti myös varastoi happea laihakäyntijaksolla ja kuluttaa sen sitten rikkaalla. Ei CO < 1% ole 80% tehoisellekaan katille ongelma, silloin jäännös CO < 0,2%. Millaiset arvot oli edellisessä katsastuksessa?

Jonkinlaista karstan polttoa kannattaa tietysti kokeilla (esim. viinalla, entä sitten pumppu???). Directissähän polttoaine ei kuitenkaan kulkeudu imuvenojen kautta. Mitä itse olen yhden directin toimimattoman alkuperäis katin nähnyt, niin sen kenno oli puhdas eikä edes vioittuneen näköinen, mutta mitkään muut taiat eivät auttaneet kuin uusi toimiva tarvike.

Tässähän on kyllä juuri esillä tapaus, jossa katin vaihtoa ei ole hätäilty ja edes sen vaihto lopulta ei auttanut :o
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Löytyhän tästä tällaista juttuakin:
Is Carbon Buildup a Problem With Direct-Injection Engines? http://www.autoguide.com/auto-news/2015 ... ines-.html

“As of today the issue seems to be isolated to certain markets with varying factors such as fuel quality,” said Laskowski. If carbon buildup becomes severe he said it can result in all kinds of issues from drivability woes to misfires, turbocharger issues and even catalytic converter damage.
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Yksi mitä ihmettelen, ettei Mämmikouran tapauksessa ole tutkittu pyöreläppiä. Toimiiko/liikkuko ne oikein?
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti:
petrisa kirjoitti:Mulla kävi tänään sama juttu :evil: .
Hylky tuli Z22YH-koneen liian suuresta CO-arvosta.
Molemmissa näissä autoissa on saman suuntaiset arvot, sulla CO/O2 suhde vähän rikkaan puolella (paperi arvosta huolimatta).

Voihan karstoittuneet imuvenatkin vuotaa, kuten tuolla oli mitattu, mutta pieni HC kuitenkin kertoo hyvästä palamisesta. EGR ja/tai huohotusventtiilin hajoaminen voivat olla syy tuolle karstoittumiselle.

Kyllä toimiva katti kaiken hapen (O2) kuluttaa. Toimiva 3-tie katti myös varastoi happea laihakäyntijaksolla ja kuluttaa sen sitten rikkaalla. Ei CO < 1% ole 80% tehoisellekaan katille ongelma, silloin jäännös CO < 0,2%. Millaiset arvot oli edellisessä katsastuksessa?

Jonkinlaista karstan polttoa kannattaa tietysti kokeilla (esim. viinalla, entä sitten pumppu???). Directissähän polttoaine ei kuitenkaan kulkeudu imuvenojen kautta. Mitä itse olen yhden directin toimimattoman alkuperäis katin nähnyt, niin sen kenno oli puhdas eikä edes vioittuneen näköinen, mutta mitkään muut taiat eivät auttaneet kuin uusi toimiva tarvike.

Tässähän on kyllä juuri esillä tapaus, jossa katin vaihtoa ei ole hätäilty ja edes sen vaihto lopulta ei auttanut :o
Vuosi sitten arvot olivat samanlaiset tuota CO- arvoa lukuunottamatta. Se oli vuosi sitten 0,15 eli OK.
Autolla on tuon jälkeen vuodessa ajettu n. 15tkm ja pääasiassa lyhyttä ajoa. Vain muutamia pitempiä reissuja ja niitäkin harvakseltaan.
Auto toimii moitteetta ja mitään vikaoireita ei ole vaan päinvastoin. Pelaa ja kulkee hienosti, joten tuo päästömittaushylky tuli ihan yllättäen.

Autolla ajellut pääasiassa vuoden verran autoillut tytär, joten kenkää ei ole annettu. En oikeastaan minäkään silloin kun sillä olen ajellut. Tuo toinen autoni sensijaan saa sitä kuuluisaa kenkää välillä (lastutettu/biopoweroitu 9-3 SS Saab), niin ei siten ole tarvetta enää antaa sitä Obelixille :lol: .
Vaan nyt täytynee niin kai sitten tehdä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Käytän apuneuvona suuntaa-antavaa! laskuria (laita siinä NOx=0) http://www.smogstats.com/lambda_cat.aspx
Sen mukaan edellisellä kerralla katin (suuntaa-antava) teho olisi ollut n.58%. Mun kokemuksen mukaan katin teho tuosta sitten vain huononee.

Ketjun aloittajalla eivät kuitenkaan merkkiliikkeessä saaneet päästöjä kuntoon uudella katillakaan, jota suuresti ihmettelen. Vaikka mitattaisiin
pieni imuvena ohivirtaus (huom. puristukset OK, siis vena painuu nopeasti kiinni), niin kyllä toimivan katin pitää päästöihin purra.

Voithan tehdä omat taikasi ja käydä pakokaasuanalyysipajalla ensin tarkistusmittauksessa. Nehän laskuttaa vasta kun paperi kirjoitetaan, ainakin mua.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kuten jo aiemmin totesin, korkea CO - tarkoittaa yleensä rikasta seosta tai sitten katin puhdistusteho on huono. Pyörreläppien asennolla ei ole juurikaan vaikutusta... siitä on toisessa topicissa juttua. Tuo yhden imuventtiilin hetkellinen ohivuoto on hieman outo aiheuttaja korkealle CO - pitoisuudelle. Toki directissä imuventtiilit karstoittuvat hieman enemmä, kun ei ole bensan puhdistavaa vaikutusta , mutta silti.
Huohotin kannattaa tarkistaa ja selvittää öljynkulutusta. Kenties syytä ajella hieman reippaammin ja sitten katti lämpimäksi ja päästölappu jostain muusta paikasta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Robertx kirjoitti:Kuten jo aiemmin totesin, korkea CO - tarkoittaa yleensä rikasta seosta tai sitten katin puhdistusteho on huono. Pyörreläppien asennolla ei ole juurikaan vaikutusta... siitä on toisessa topicissa juttua. Tuo yhden imuventtiilin hetkellinen ohivuoto on hieman outo aiheuttaja korkealle CO - pitoisuudelle. Toki directissä imuventtiilit karstoittuvat hieman enemmä, kun ei ole bensan puhdistavaa vaikutusta , mutta silti.
Huohotin kannattaa tarkistaa ja selvittää öljynkulutusta. Kenties syytä ajella hieman reippaammin ja sitten katti lämpimäksi ja päästölappu jostain muusta paikasta.
Epäilen, että niillä olisi vaikutusta kuitenkin? Täälläkin muutamalla mm. tässä ollut apua Terkos käyttäjällä.

"Terve. Toimiiko pyörreläpät kuten pitää. Itsellä oli läppiä ohjaava sähkömottorin yksi rattaan akseli kuiva, niin läppien yhdystanko jumitteli ja ei mennyt myöskään päästöistä läpi. Imusarja irti, akselin putsaus ja rasvaus sähkömoottorikotelosta, imusarja kiinni ja päästöistä läpi. Arvot ennen co 0,65 ja hc55."
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Robertx »

https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... 4st%C3%B6t
Tuossa topicissa foorumilaisella loikkis ei läppien irronneen akselin takaisin kiinni laittaminen vaikuttanut päästöihin. Toki ei ole tietoa, missä asennossa läpät olivat.
Läppien toimimattomuudesta syttyy pääsääntöisesti vikavalo... jos siis välitystanko jumittaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Robertx kirjoitti:korkea CO - tarkoittaa yleensä rikasta seosta
Tuosta sen verran, että päästöissä O2/CO suhde määrittää pääasiassa (HC ja CO2 yleensä vähän) lambda-arvon eli sen onko seos laiha vai rikas.
Nyrkkisääntönä, jos O2/CO = ~1, niin lambda = ~1.

Tuon suhteen vaikutuksen voi tarkistaa ed. viestini laskurilla, joka laskee myös lambda-arvon.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Robertx kirjoitti: Huohotin kannattaa tarkistaa ja selvittää öljynkulutusta. Kenties syytä ajella hieman reippaammin ja sitten katti lämpimäksi ja päästölappu jostain muusta paikasta.
Huohotin tarkistettu, OK. Perustuu siihen, että öljyä ei kulu eikä öljytikun reiästä tunnu imua.
Siispä ajellaan reippaammalla jalalla joku lenkki....sitten mittaukseen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Mämmikoura
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Marras 2017, 15:38

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja Mämmikoura »

Hei

Joku tuossa ehdotti, että tekisin päästömittaukset ulkopuolisella ennen mahdollista kansiremppaa.

Teetin mittaukset ennen merkkiliikkeeseen menoa ja nyt perjantaina 2 viikkoa edellisestä, kun olin lunastanut autoni ulos valohoidosta, maksoi noin 1,5 k€. Enhän minä noihin marmoripalatsien miesten poikien juttuihin luota.

Tässä mittaustulokset:

Ennen:
CO % 0,952
CO2 %14,03
HC ppm 58
O2 % 0,44
Lambda 0,990

Jälkeen
CO % 0,466
CO2 %14,45
HC ppm 50
O2 % 0,25
Lambda 0,995

Sanovat raportissa, että katin vaihdolla ei vaikutusta päästöihin. No CO puolittui. Sanovat raportissaan, että jatkettava venttiiliremontilla ja jakopään vaihdolla. Raportissa aikaisemmin todetaan, että ketju tarkastettu ja hiukan venynyt. Raportissa 2. sylinterin ohivuoto imupuolelle olikin 30 %. Pyörreläpissä oli joskus ainakin ollut vikaa, muistissa vikakoodi P1112 61, pyörreläppä juuttunut ei läsnä. Nyt se raportin mukaan toimii normaalisti.

Oli suoritettu myös vertailu toisen vastaavan moottorin (päästöt ok) lukuihin: poikkeamaa kaasuläpän asentoanturissa (minulla uusi läppäkotelo), polttoainesäiliön tuuletuksessa, ja pyörteilytasoissa (imusarjan pyörteilyläpät/käyttömoottori).

Ota tuosta nyt selvää.

Selvittelin tuota kansiremppaa ja törmäsin Helsingin Konalassa toimivaan liikkeeseen, jonka edustaja oli vakuuttunut, että CO-vaivat lähtevät, kun imusarja puhdistetaan (pestään ja venttiilien varret lasikuulapuhalletaan). Onko kokemuksia? Kustannus olisi murto-osa kansirempasta.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Leima puuttuu, CO korkea

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Sanovat raportissa, että katin vaihdolla ei vaikutusta päästöihin.
Eli myöntävät, että uusi vaihdettu katti ei toimi. Ihmetyttää sekin, jos ei korjaamon päästömittauksista ole ennen/jälkeen dokumenttia.

Ohessa olevat päästömittaustulokset ovat realistisemmat kuin aiemmin esillä olleet. Uusi vaihdettu katti ei ole toiminut kunnolla.
Pidä nuo dokumentit tallessa reklamointia varten. Mun vanhalle mersulle kävi joskus samoin ja vasta kun vaihdoin toimivan katin pystyin
todistamaan, että uusi tarvike oli viallinen. Onko muuten vaihdettu alkuperäiskatti (lasku olis kai silloin vieläkin suurempi)?
ketju tarkastettu ja hiukan venynyt
Venymän olis voinut helposti ilmoittaa ajoitusasteina. Kaikki käytetyt ketjut ovat vähintään hiukan venyneitä.
Raportissa 2. sylinterin ohivuoto imupuolelle olikin 30 %.
En tiedä miten ovat mitanneet, mutta yleensä on vaikea tarkasti sanoa miten eri puolille (imu/pako/mäntä) ohivuoto jakaantuu. Onko puristusmittauksista dokumentti? Aiemminhan sanoit, että puristukset on OK. Ohivuodolla kuitenkin perustelevat remontin tarvetta.
Oli suoritettu myös vertailu toisen vastaavan moottorin (päästöt ok) lukuihin: poikkeamaa kaasuläpän asentoanturissa (minulla uusi läppäkotelo),
Silloinhan poikkeama on ollut toisessa autossa, vai kumpaa tuossa on käytetty referenssinä.
poikkeamaa polttoainesäiliön tuuletuksessa,
Tuo ei kuitenkaan näy päästöjen lambda-arvossa eikä sille ole mitään tehtykään, vain todettu.
ja pyörteilytasoissa (imusarjan pyörteilyläpät/käyttömoottori).
Raportin mukaan toimii normaalisti. Eli toisessa autossa ei sitten toimi normaalisti.
Ota tuosta nyt selvää.
Melkosia ruuneperejä sanoisin.
Selvittelin tuota kansiremppaa ja törmäsin Helsingin Konalassa toimivaan liikkeeseen, jonka edustaja oli vakuuttunut, että CO-vaivat lähtevät, kun imusarja puhdistetaan (pestään ja venttiilien varret lasikuulapuhalletaan).
Ei tuosta ainakaan haittaa ole. Eihän noinkin paljon ajettu z22yh enää muutenkaan täydessä iskussa välttämättä ole. Minä kyllä epäilen edelleen myös kattia, pirullinen se on kuitenkin varmuudella todistaa.
Vastaa Viestiin