Z18XE käyntiongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Aldrig
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 10:06

Z18XE käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Aldrig »

Täälläkin melko paljon keskustelua aiheuttanut Z18XE ja sen käyntiongelmat on nyt myös läsnä täälläkin.
Autona Astra-H 2005.

Ongelma alkoi sillä että moottorin vikavalo syttyi. Tässä vaiheessa ei juurikaan käyntiongelmia huomattu tai huomioitu.

Vikakoodien luku:
P0134 - O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1 Sensor 1)
P0170 - Fuel Trim (Bank 1) -Malfunction

Tästä hätäpäinen ratkaisu ja uusi lambda asennukseen. Lambdaksi tuli Bosch 0 258 986 602 josta en ole kovin ylpeä, koska oli rakennussarja ja liitin piti siirtää vanhasta. Oletus tässä vaiheessa että se uusi lambda nyt kuitenkin siellä toimii. Lambdan vikakoodi P0134 ei ole tullut takaisin, mutta P0170 tulee hetken ajon jälkeen.

Vikadiagnisoinnin yhteydessä on nyt huomattu seuraavaa. Kylmäkäynnistys on joskus todella raskas. Ilmamassamittari näytti tässä vaiheessa 22kg/h. 45sec jälkeen 9kg/h jolloin tyhjäkäynti muuttui hyväksi. 2-3 minuutin jälkeen ilmamassa oli 7kg/h. Lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ilmamssa 4-6kg/h ja 2-vaihteella täyskiihdytyksessä kipuaa noin 225kg/h.

Ajoittain ajossa tulee aivan valtava tehokato 80-100km/h nopeudessa vitosvaihteella. Melkein joutuu laittamaan jalan ulos ja työntää vauhtia. Tämä vika esiintyy harvoin ja sen ajalta ei ole mitään arvoja antaa.

Huomattava jatkuva ongelma on että lämpimällä koneella lambda on jatkuvasti "lean" ja short term fuel trim on +12%. Lambda ei siis säädä ja moottoriin syötetään ylimääräistä polttoainetta. Eli ihan kun olisi imuvuoto?

Kaasuläppä on puhdistettu, myös pikkureikä. Alipaineletkut näyttää silmämääräisesti tarkasteltuna ehjiltä. Samoin imuputki. EVAP ei vuoda kun siihen puhaltaa/imee. Sytytystylpat on kaikki hyvän ja saman väriset.

Joulupäivänä kiusasin autoa live dataa seuraten ja vikakoodeja lukien. P0170 ilmestyi aina uudestaan, mutta viimeisillä vedoilla sain koodin:
U2108-C
1. CAN-Bus No Communication with ABS/TC
2. Reprogram Or Replace Electornic Control Unit (ECU)

Lämpimällä moottorilla nurkka-ajossa ei huomaa puutteita käyttäytymisessä.

Vikadiagnosointiin otetaan vinkkejä vastaan. Helppoa jos olisi samanlainen moottori toisessa Astrassa, niin voisi vaihdella osia, mutta siinä on Z16XEP.

Voisiko vika olla ECU:ssa? Z18XE-moottoreissa vissiin ollut jonkun verran ECU-vikoja.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z18XE käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Ainakin lämmin tyhjäkäynti 4-6kg/h alakantissa eli imuvuoto tai MAF-vika. Voi olla MAF, kun 100km/h:kin ongelmia. Miltä lambda näyttää tasakaasulla 100km/h, entä LTFT/STFT? Voithan verrata Z16XEP lukemiakin. U2108 viittaa kai ABS ECU:n.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Z18XE käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Pitkän Vectra C Z18XE:n vikaselvittelyn perusteella P0170 viittaisi MAF vikaan, kun tuo ilmamäärä läpimällä koneella on noin kovin alhainen. Minulla antoi n. 6kg/h vanhalla anturilla ja hyppäsi 10kg/h lukemaan uudella. Tuollainen vika on prosentuaalisesti melkoinen, ja koska ECU laskee syötettävän polttoaineen määrän sen mukaan mitä MAF ilmoittaa virtauksen massaksi, niin laihaksi menee, ei sitä riitä 12% trim korjaamaan. Ehdottomasti aito pitää hankkia tilalle jos päätyy vaihtoon...

(Edit: Ai niin, en ole tainnut aiemmin mainita, että ilmanpuhdistimen huolto oli tässä Vectrassa lyöty laimin, ihan ehjästä huoltokirjasta huolimatta. Filtteri oli likainen, ja koko kotelo oli likainen mukaanlukien MAF oli pölyinen. Siinä oli ilmeisesti mennyt vähän viimeisin filtterin asennus huonosti, falskasi saumoista ja oli tainnut vaihtokin unohtua kokonaan ehkä viimeisessä huollossa. Vanhoissa kaasarikoneissa tuolla ei olisi vielä paljon haittaa tehnyt, mutta nyt näissä uusissa joissa on ilmamassamittari pitää ehdottomasti muistaa, että ilmansuodatinkin on todella tärkeä osa, ja sen laiminlyönti johtaa ongelmiin!)

Onhan puolapaketti otettu tarkisteluun, ettei ole halkeamia/läpilyöntejä? B-Vectrassani löi läpi, nyki kyllä sitten kiihdytyksissä koko ajan, tuo tilapäinen voimanpuutehäiriö voisi olla sytytysvika. Siinä näki ihan selvästi kohdan josta kipinät oli karanneet kanteen, pieni reikä ja harmaata "palovammaa" ympärillä. Se on silleesti jännä tuollainen sytytyshäiriö, että esiintyy mielellään kun seos on laihaa, joten vaihtelee voimakkaasti kaasun asennon ja vedon raskauden mukaan ja sen mukaan millaista seosta ECU sattuu laskelmiensa lopputuotteena moottoriin komentamaan, eli saattaa seurata laihaa seosta, vaikka onkin eri vika.

Ainakin 2003 C-Vectran CAN antaa aina jostain tietokoneyksiköstä vikakoodia U2103-C, useimmiten useasta yhtä aikaa. Minä en välittäisi niistä ellei löydy jotain varsinaista vikaa jossa joku laite ei aikuisten oikeasti toimi.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z18XE käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kun on epäilys maffin viasta , voi ottaa maffin liittimen irti ja ajaa sitten. Vikavalo varmaan syttyy, mutta jos ajo ja käynti paranee, niin todennäköisesti maffissa on vikaa.
Alkupään Z18XE - koneiden ecuissa on ollut vikaa, mutta yleensä antaa useamman vikakoodin ja/tai selkeästi ehjästä anturista tulee vikakoodi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Aldrig
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 10:06

Re: Z18XE käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Aldrig »

Kun aina puhutaan että pakko hankkia alkuperäinen, niin onko se alkuperäinen sitten VDO, Siemens vai Hellan valmistama?

En ole hintaa tiedustellut marmorilta, mutta VDO 5WK9606Z 135eur ja Hella 8ET 009 142-031 155eur varmasti päihittää marmorihinnan.

Vai olisiko jollain PK-seudulla lainata testaukseen ajaksi mittaria?
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Z18XE käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Täällä samoja ongelmia - tosin potilaana Zafira 2001 tuolla samaisella 1.8 moottorilla. Minun tarina on mennyt niin, että kävi ensin kolmella ja antoi reippaasti vikavaloja ja koodeja. Nämä askarreltiin ECU viaksi ja kun ECU&ajonestopaketti oli vaihdettu auto kävi kuin enkeli yhden illan. Seuraavana aamuna vaivana oli ihan holtiton tyhjäkäynti ja sen olen nyt paikantamassa MAF/kaasuläppäviaksi. Nyt auto käy kyllä neljällä, mutta tyhjäkäynti seilaa 500-2000 väliä ja auto meinaa sammahdella. Isommilla kierroksilla kaikki pelittää hyvin.

Vikakoodeja en enää saa, joten sen puoleen homma on kunnossa, mutta nyt epäilys on, että ilmamassa-anturi antaa vääriä lukemia tai sitten kaasuläpän asentotunnistin sekoilee. Kun nämä on askarreltu ja kaikki taas toimii minulla on sen jälkeen myynnissä Motonetin puolapaketti.

Vikakoodien osalta ennen ECU vaihtoa sain noita samoja koodeja kuin sinäkin. Lambda on vielä sellainen jonka kohtaloa pohditaan ja toistaiseksi on oltu uskossa, että se toimii.

Oliko jossain sellaista threadia, jossa olisi noita ajonaikaisia OP-Com arvoja tulkkailtu ja siitä tehty päätelmiä ongelman sijainnista? Lähinnä nuo mitä ilmamassamittarin pitäisi sanoa toimiessaan oikein jne. tietoja kaipaan
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Z18XE käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Minun Zafiraan löytyi vika - kaasuläppäkotelon takaa yksi letkuista irti ja tyhjäkäynti meni ihan raivokkaan sekalaiseksi. Letku kiinni ja kaikki toimii. Korjaamon vika ja reklamaatio annettu peilissä seisovalle korjaamon päällikölle, eli taas kerran omasta tyhmyydestä sai maksaa. Tai tässä tapauksessa ainut maksu oli onneksi aikaa
Aldrig
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 10:06

Re: Z18XE käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Aldrig »

Tämä ongelma ratkesi uudella maffilla. Tilasin Fixuksesta alkuperäisen Siemenssin joka tuli sitten Meat&Doria laatikossa. Ei näistä ota selvää. Laatikossa oli kuitenkin Siemens jonka numerot ja merkinnät täsmäsivät täysin paikoillaan olleeseen Siemenssin. Eli riskillä voi netistä tilata Meat&Dorian 140eur hintaan ja sisällä saattaa olla Siemensin valmistama tekele.

Maffin vaihdon jälkeen ilmamäärät nousi selvästi verrattuna alkupostauksessa kerrottuihin arvoihin. Lambda rupesi myös heti säätämään. Ongelma maksoi yhden tod.näköisesti turhaan vaihdetun lambdan, sitten tuon siemensin maffin ja aikaa.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Z18XE käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Siemensiä minunkin kokemuksillani (yksi B ja yksi C vectra) pidän näissä Opeleissa "alkuperäisenä". Ne on toimineet oikein. Paketit on mitälie kierrätyspahvia...
Vastaa Viestiin