Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
krah
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Syys 2012, 13:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja krah »

Hyvä ajatus, vois tietty olla näin jos siinä läpässä on jotain hässäkkää. Mutta olen tuolla poljin tempulla lukenut aikaisemminkin koodeja vuosien varrella, eikä tuota kyseistä läppävikakoodia ole ollut. Se tuli vasta viime kesänä (kun luin koodit tuon toisen vian vuoksi) ja ollut vikamuistissa siitä asti.

Minulla on o2-anturi laittanut vikavalon päälle ja tallettanut vikakoodin muistiin noin pari kertaa vuodessa. Jonkin ajan päästä vikavalo on sammunut itsestään, kai vaan ajoittaista virhelukemaa siis. Mitään oireita autossa ei ole ollut tuon takia. Poljin tempulla vikakoodi 013601 o2-anturista näkyy, ja pysyy muistissa kunnes sen lukijalla nollaan. Sen jälkeen vikakoodi pysyy pois kunnes taas vikavalo syttyy ja tallentuu uusi koodi. Tästä voisi siis päätellä, että vikakoodi jää pysyvästi muistiin, kunnes se nollataan.
kauraooppeli
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Heinä 2016, 06:58

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja kauraooppeli »

Jos kerran pajalle viet obd lukua varten, niin otat sen tietysti katsastusta varten. Ainakin täällä raaseporissa kelpaa katsastukseen korjaamolla otettu obd, on voimassa saman kolme kuukautta kuin pakokaasutestikin.
krah
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Syys 2012, 13:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja krah »

Nonni, pajalla käyty ja vikakoodit luettu ja nollattu. Lopputulos: vikakoodi kaasuläpästä tulee heti uudelleen, kuten ECM releviastakin (niin pitäisikin, kun sen aiheutta se minun apureleviritys). Uutena vikakoodina näkyi CAN väylävirhe, mitä en näe matkamittarista poljin tempulla, enkä omalla lukijalla. Kaasuläppäherja ei siis ollut vanha vikakoodi mikä on vain jäänyt muistiin ja olisi pysynyt pois nollauksella. En kyllä hoksannut kysyä, että onko aktiivinen vai ei aktiivinen koodi. Pajan pro-lukija vai näytti nuo yhteensä kolme vikaa, joten kai näin kävisi katsastuksessakin.

Etenemisajatus tällä hetkellä:
1. oletetaan, että nuo muut vikakoodit aiheutuu tuosta ECM relevian korjaavasta apurelehässäkästä, kun sotkee ehkä tarkistusmittauksia.
2. uudestaan pajalle nollaamaan koodit, ECM apureleviritys purettuna ja hyppylangalla "korjattuna" -> tällöin ei tule ko. vikakoodia (kokeiltu itse aikaisemmin useaan otteeseen). Varmistetaan, että kaasuläppä ja CAN-väylä herjat pysyy poissa ja siis aiheutuivat tuosta apurelevirityksestä.
3. pajalla tehdään OBD-mittaus ja pakokaasumittaus katsastusta varten
4. apureleviritykset takaisin
5. vien auton katsastukseen

Jos tuokaan ei tepsi, pitänee yrittää korjata nuo viat mutta siitä tulee aika kallis savotta. Autohan siis toimii nytkin aivan moitteetta.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Mikä on auton vuosimalli ? Eculle on kytkentäkaavion mukaan mielestäni vain yksi rele ja se antaa jännitteen ruiskutussuuttimille. Sitäkö tarkoitat tuolla ECM releellä ?

Kaasuläppäkotelo kannattaa puhdistaa huolella... yleensä lika estää kaasuläppää saavuttamasta oikeaa asentoa. Etenkin kannattaa puhdistaa kaasuläpän alta. Kaasuläppää voi kääntää varovasti esim. sormella ja puhdistaa sitten. Ei saa käyttää voimaa..

Toki noin kannattaa tässä vaiheessa menetellä sen relevirityksen kanssa ja tosiaan ottaa se päästömittaus siellä pajalla. Jos se kaasuläpän vika olisi aktiivinen, niin vikavalon pitäisi palaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Korjaan, on siellä moottoritilan elektroniikkaboxissa mottoriohjausrele K2.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
krah
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Syys 2012, 13:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja krah »

Juu, se on se K2-rele, mihin tässä ketjussa koko ajan viittaan. Auto on Astra H wagon ultimate 2010. 1,6 twinport. Moottorin tyyppikoodia en muista.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Sen ecm releen kannalta lähtee ruskeavalkoinen johdin ecun liittimen XC10 liitinnastaan 16. Ecun saadessa jännitteen tuossa liitinnastassa pitää olla maa.
Jos ei ole, niin vika on ecun sisäinen, jos on, niin johtosarjan johdin on jostain kohdin hapettunut lähes poikki, kun rele ei vedä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

krah kirjoitti: 08 Helmi 2018, 15:48 Juu, se on se K2-rele, mihin tässä ketjussa koko ajan viittaan. Auto on Astra H wagon ultimate 2010. 1,6 twinport. Moottorin tyyppikoodia en muista.
Vuosimallin 2010 moottorin pitäisi olla Z16XER , eli siinä on säätyvät nokka-akselit ja simtec 75 ecu.
Z16XEP - koneessa on Multec ecu.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jos kone on Z16XER , niin K2:n kannalta menee punainen johdin ecun liittimen XC100 liitinnastoihin 31 ja 47.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
krah
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Syys 2012, 13:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja krah »

Jepulis, autokorjaamon printissä lukee):
Z16XER
Simtec 75

Vikamuisti:
P0685, Päärele, jännite alueen ulkopuolella
P2101, Kaasuläpän säätömoottori, Signaali alueen ulkopuolella
U0009, Can dataväylä, tiedonsiirtovirhe

Ensiviikon keskiviikkona menen tuonnepajalle uudestaan ja kokeillaan vikakoodien nollausta ilman K2 releen ohjausvian ohittavaa omaa apureleviritystä, joka voisi aiheuttaa kaikki nuo vikakoodit. Sitä ennen ei kannattane muita vaihtoehtoja syvemmin vielä tutkia (parkkipaikalla pakkasessa). Pajallehan minun ei olisi pakko mennä tämän testin takia muuten kuin tuon P2101 koodin takia, jota minun lukulaite ei nollaa.

Jos tuo ei toimi. Ehkäpä P2101 on todellinen vika (tai sitten sen K2 releen hyppylankavirityskin sotkee jotain mittauksia). Siihen lääkkeeksi kaasuläpän putsausta.

Mootorinohjausreleen (K2) vian tutkimista pitää myös sitten jatkaan johtosarjasta tarkemmin, kiitos noista liitinnumeroista. Jospa kontaktivika löytyisi tai muu syy. Korjaamolla hopisivät, että nuo johdot menevät kaikki keskipaneelin kautta jo on Ooppelin tyyppivika. Minusta moottorinohjauksen kahdelta liittimeltä lähtevät johdot eivät mene auton sisällä olevan keskipaneeli kautta, vaan toinen menee suoraan sähköboxille ja toinen moottorin eri antureille, yms. Taisi olla höpö juttuja korjaamolla.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Oletettavasti tuo pääreleen vikakoodin tulee kuitenkin , vaikka releviritys olisi pois. Jos releen kannan ja ecun liitinpinnien välillä ei ole yhteyttä tulee tuo sama vikakoodi.
Kaasuläppä kannattaa jokatapauksessa puhdistaa tai vähintään katsoa , kuinka likainen se on. Erityisesti alapuoli ja sen läppäkotelon reunat.

Johtosarja ei mene mielestäni keskipaneelin kautta... liittimeltä XC100 johtosarja menee vaihteiton päältä... jakautuu osin, mutta menee moottoritilan elektroniikkaboxille. liittimeltä XC101 johtosarja menee moottorin antureille.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
krah
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Syys 2012, 13:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja krah »

Nyt iski mysteeri. Kävin vielä parkkipaikalla autoa räpläämässä. Nyt sitten sainkin P2101 koodin nollattua omalla lukijalla mikä ei aikaisemmin onnistunut. Tämän takiahan kävin tänään pajalla nollauttamassa. Omalla lukijalla en kuitenkaan saa mitään vikakoodeja näkyviin, vain auton matkamittarista.

Selvisi seuraavaa:

Apurele ohittamassa K2 releen ohjausvian (eli apurele yhdistää K2 releen kärjet, kun sytytysvirta kytketään):
Vikakoodien nollaus->matkamittarissa P0685
Auto käyntiin -> matkamittarissa P0685 ja P2101
Sama tulos toistettuna

Apurele pois ja K2 releen kärjille hyppylanka:
Vikakoodien nollaus-> matkamittarissa P0685
Auto käyntiin -> matkamittarissa P0685
Sama tulos toistettuna

Joku epäjohdonmukaisuus tässä nyt on, koska olin varma ja mielestäni testannut, että hyppylangalla vikakoodina pysyi vain P2101 ja nyt oli päin vastoin. Olen ehkä ollut huolimaton testaillessa ja muistan väärin.

Tällä hetkellä näyttää, että vippaskontit ei auta pitämään vikakoodimuistia tyhjänä katsastusta varten, vaan tuo K2 releen vika on oikeasti korjattava. Johtosarjojen kanssa taistelu ehkä odottaa, :banghead: aarrg! Edelleen pitää kai uskoa, että ECU-boxi on ehjä, kun se on kerran testattu.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Vikakoodien P0685 ja P2101 esiintyminen yhdessä tuon relevirityksen kanssa johtuu kenties ajoituksesta , eli ecu saattaa saada jännitteen aavistuksen myöhässä... muuta en syyksi keksi.
Hyppylangan kanssa on mielestäni ihan loogista että tulee vikakoodi P0685. Ecu ei hyppylangan kanssa saa tietoa releen vetämisestä. Virranpitäisi kulkea releen kelan läpi eculle asti.
Jos on vain vikakoodi P0685, niin se ei ole kaiketi suoranaisesti päästöihin vaikuttava vikakoodi ja auto saattaa sen kanssa mennä katsastuksesta läpi. Varma en toki ole.
Ecun vioissa tyypillisesti irtoaa maajohdin ecun sisältä ja sen irti pysymiseen vaikuttaa yleensä lämpötila ja tärinä. Vaikka ecu on testattu, niin 100% varma ei voi olla , että se on ehjä.
Kun sen ecun liittimen XC100 irrottaa ja avaa, on kenties mahdollista mitata yleismittarilla , onko yhteyttä liittimiltä releen kannan liittimelle.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
krah
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 03 Syys 2012, 13:31
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja krah »

Joo, kyllähän tuo mitä kerrot tuntuu nyt loogiselta. Olisikohan jossain pinnikarttaa pinninumeroilla XC100 liittimelle. Olisi helppo mitata tuo yhteys K2 releen kannalle 85, johon tulee se ohjattu miinus. Jos tuo väli on poikki, niin sitten on taas viisaampi. Kesällä epäilin heti ecua, kun antaa jotain jännitettä releelle mutta ei tarpeeksi. Lämmöistä porsinut juotos ecun FET-kytkimellä tai jtsp. Siksi lähetin sen stekkiin heti ekana. Uskotaan nyt vielä toistaiseksi Englantilaisen firman testiin.

Jos aika loppuu kesken katsastusksen kanssa niin pitää yrittää, josko pelkällä P0685 menisi läpi, vaikka sanoivat katsastuskonttorilla, että yhtään koodia ei saa olla. Kysytty tosin vain yhdestä konttorista, säännöt luulisi tosin olevan kaikilla samat.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H vikakoodi ja katsastus lähenee, apua!

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa liitinkuva. Valitettavasti tulostus pdf- tiedostoksi hieman väänsi sitä.


Moottritilan elektroniikkaboxi , rele K2


Ecun kytkis:


Sinänsä hieman outoa , jos olisi yhteys poikki kannalta eculle , kun siinä on kuitenkin peräti 2 johdinta osan matkaa... toki on mahdollista. Johdin on tosiaan kytkiksen mukaan punainen ja hieman paksumpi.

Vikakoodiasiaan olinkin itse vastannut vuosia sitten:



Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 18723
Liittynyt: 13 Huhti 2004 02:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki
Viesti: Viesti Robertx

Re: Vikakoodit muistissa ja nyt katsastus edessä

Viesti Kirjoittaja Robertx » 08 Tammi 2013 14:03
Itsetestaus, eli valvontajärjestelmän valmiustilan testaus (Readiness, I/M Status) liittyy myös OBD-järjestelmän viranomaisvalvontaan (=katsastus). Ajoneuvon vikakoodit ja MIL-valon voi kuka tahansa kuitata sopivalla laitteella, sillä niihin on järjestetty vapaa pääsy. Kuittauksen/nollauksen seurauksena ajoneuvon itsetestausjärjestelmän tila muuttuu "valmis" -tilasta "ei valmis" -tilaan. Samoin tapahtuu, jos ajoneuvosta poistetaan akku. Itsetestauksella varmistetaan, että pakokaasupäästöjä kontrolloiva OBD-järjestelmä on toimintakunnossa. Jos auton järjestelmä on tallentanut vikakoodin, niin pelkkä koodin nollaus ei tee autosta katsastuksen läpäisevää. Autolla pitää ajaa sen jälkeen auton valmistajan edellyttämä ajokierto, johon kuuluu vähintään käynnistys, lämpimäksiajo ja sammutus. Näin menetellen saadaan "ei jatkuvasti tarkkailtavien" eli ajoittain valvottavien järjestelmien itsetestaus suoritettua. Valmiustila (I/M Status) voidaan tarkistaa tavanomaisella OBD-testilaitteella.

Jatkuvasti tarkkailtavien järjestelmien itsetestien tulokset muuttuvat kuitenkin heti käynnistettäessä tilaan "valmis" (Ready, Completed) - edellyttäen tietysti, että kyseiset järjestelmät havaitaan toimiviksi.

Jatkuvasti tarkkailtavia järjestelmiä ovat:

sytytysvirhe(Misfire)
polttoainejärjestelmä(Fuel System)
tärkeimmät moottorinohjauksen järjestelmät (Comprehensive Components)


Ajoittain valvottavia järjestelmiä on 8 kappaletta, kaikki eivät välttämättä ole käytössä:

EGR, pakokaasujen kierrätys
katalysaattori (edellyttää 2 lambda-anturia)
EVAP, kaasuuntunut polttoine
lambda, happianturi (tärkein?)
lambda-anturin lämmitys
toisio-ilma katalysaattorille
AC, ilmastointi
katalysaattorin lämpeneminen

Freeze Frame Data -jäädytetty kehys. Järjestelmän havaittua virheen, se sytyttää MIL-valon, tallentaa vikakoodin ja jäädytetyn kehyksen. Tämä tietopaketti sisältää vaihtelevan määrän tietoa eri antureilta vian havaitsemishetkeltä. (Kaasuläpän asento, moottorin kuormitus, jäähdytysnesteen lämpötila, polttoaineen paine...) Yhdessä vikakoodin kanssa nämä tiedot voivat helpottaa vianetsinnässä.

Periaatteessa ei saa olla moottoriohjauksen vikakoodeja Kuitenkin käytäntö hieman vaihtelee... jollain foorumilaisella oli vikakoodi kuitattu katsastuksessa ja hyväksytty.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin