Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 22 Helmi 2018, 20:22

...paikallisen marketin pihaan sillä välin, kun vaimo kävi ostoksilla. Viisas auto, kuoli luultavasti pitkästymiseen :)
Olisiko antaa neuvoja. Koska minulla on synkkä menneisyys entisenä SAAB-miehenä (onko se kirosana tällä foorumilla...?) minulla on WIS, jonka avulla aikoinaan luin ja korjasin Saabin vikoja. Koska molemmat ovat GM:n tuotteita, siinä on myös koko joukko Opeleita mukaan lukien tämä. Lukee autoa kuin avointa kirjaa ja kertoo vaikka mitä, mutta ei sitä olennaista mikä voisi nyt olla vikana. Tai ehkä kertoo, mutta kun ymmärrys ei riitä mitä siitä hakisin :/

Tähänastiset löydöt ja kokeilut:

Koitin kipinän ihan silmämääräisesti, antaa joka tulpalle kirkkaan kipinän.
Koitin korkeapainepumpun venttiilistä: Käynnistysyrityksen jälkeen on paineet sisällä. Vaihdoin alkuperäisen pumpun n. vuosi sitten Continentalin pumppuun, silloin oli selvä vika paineissa, mutta nyt kun luen käynnistysyrityksen yhteydessä painelukemia, se nostaa ainakin tuon diagnostiikkalaitteen mukaan paineet 7000 bariin.

No tämän lisäksi tuosta laitteesta saa kyllä irti tuutin täydeltä lukemia, mutta pakko myöntää, että tässä tulee tiedon rajat vastaan. Olisiko ideoita mitä siitä pitäisi katsoa seuraavaksi?

Ai niin ne vikakoodit: Oli siellä alun perin vikakoodit polttoainepaineista ja siitä typerästä imupuolen härpäkkeestä, joka aina välillä pyrkii jumittamaan. Kerran olen ottanut imusarjan irti ja purkanut atomeiksi, putsannut kaiken ja koonnut uudestaan, mutta aina silloin tällöin se silti oikuttelee.

Nytkin kuitenkin vastaa hienosti säätöön jos työnnän käsin sen väärään asentoon niin hakee heti virrat päällä oikean alkuasennon. Ja nyt kun olen sahannut konetta käyntiin vikaa etsiessäni ei ole tuonut uusia koodeja ruutuun. Autolla muuten on ajettu mittarin mukaan 115 000 km joten ei pitäisi vielä olla kilometrit täynnä... ja ollaan omistettu tuo lähes uudesta asti ensin minun ykkösenä, nyt perheen kakkosena joten uskon kyllä kilometreihin.

Olisiko ideoita...?

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13114
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 22 Helmi 2018, 20:25

Jos se oikeesti näyttää 7000bar niin vika on paineanturussa tai sen johdoiasa. Antureitahan noista on mennyt paljon.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 22 Helmi 2018, 20:29

Ai? Mitä sen sitten pitäisi olla? Ja sitten lisäkysymys missä tuo paineanturi sijaitsee?

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13114
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 22 Helmi 2018, 20:47

Edes commonrail dieselmoottoreissa ei saa kuin 1800bar.
Bensalla ei edes mahdollista.

Muistelisin että 100bar hujakoilla se olisi täyskaasulla. Tyhjäkäynnilla 35bar. Mutta nää ei oo ihan 100% faktaa. Mutta sielläpäin.

Ootellaan että joku tarkentaa
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja pepper » 22 Helmi 2018, 20:56

Ettei ois vain mennyt yksiköt sekaisin, kpa ja bar...
7000kpa on 70bar joka on oikein hyvä...

Avatar
Juheksi
OCF Rahastonhoitaja
OCF Rahastonhoitaja
Viestit: 4315
Liittynyt: 01 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juheksi » 22 Helmi 2018, 21:35

Pa -paineen käyttöalue on noin 2300-7500kPa eli ei bar lukemia(käytänössä kaks nollaa pois). Jos kipinä on testattu rohkeasti nostamalla sytkäkasetti irti kannesta ja pistämällä tulpat kiinni siihen niin pitäisi kyl jonkinlaista bensan hajua roisketta saattas tulla tulpan reijistä jos suuttimet aukeavat. Jossei ni suuttimet ei jostain syystä aukea. Ecu tai johtosarja ehkä kaput. Mutta jännä sinällään kun ecu haistelee joka pytyn toimintaa erikseen ja esim. nakutuksen tunnistus havaitsee sylinterikohtaisesti sytytyshäiriön. Eli jos puuttuu bensa TAI kipinä eli palamista ei tapahdu. Mutta tosiaan en tiedä havaitseeko noita jossei se käynnisty ollenkaan. Eli esim yksikään sylinteri ei saa bensaa...

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 22 Helmi 2018, 21:46

Toden totta tuossa ei ollut paineen yksikköä, joten totta kai kyseessä on 7000 kPa. Shame on me... Mutta testatessani sytkän en ottanut tulppia irti, vaan kaivoin laatikosta vanhat vastaaviin testeihin säästetyt. Ja nyt kun Juheksi otit asian puheeksi, niin seuraavaksi otin kyllä sitten tulpat irti tsekatakseni ne. Ne olivat kuivat... tästä voinemme varmaankin jo päätellä jotain. Eli paineet tulevat pumpulta, mutta suuttimet eivät avaudu eikö niin? Mitäs seuraavaksi kannattaisi tsekata?

Avatar
Juheksi
OCF Rahastonhoitaja
OCF Rahastonhoitaja
Viestit: 4315
Liittynyt: 01 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juheksi » 22 Helmi 2018, 22:21

Enempää en nyt osaa auttaa. Esim kipinä pytyssä mutta riittämätön polttoaine aiheuttaa misfire vikakoodin. Mutta en tiedä sitä että jos suutin ei jostain viasta aukea ollenkaan et onko sille vikakoodia. Ja miten tuo järjestelmä kaikkineen toimii yhteen. ECU tai johtosarja vika on eka epäily mut miten tutkia, en valitettavasti osaa sanoa. ECU vian voi toki kokeilla toisella boksilla mut ei sekään pelkkä irroita ja asenna juttu. Tarvii varmasti ehjän boksin mikä on nollattu ja sit auton turvakoodit jne...

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 22 Helmi 2018, 22:31

Tuo GM:n laitteille tehty WIS (lieneekö Opel-slangissa jokin muu nimi...?) väittää, että ECUun saa yhteyden ja että se olisi ok.Tiedä sitten voiko tuohon luottaa. Oikeasti tuo antaa läppärin näyttölle niin hirveästi tietoja, että ähky tulee. Tutkin huomenna lisää tuota suutinpuolta, muistelisin että niistäkin tuli ainakin jotain dataa ulos. Aika monesta asiasta tuo antaa ainakin jännitearvon, mutta sehän ei ilman korjaamokäsikirjan tietoja mitään auta vaikka saisikin ulos kaikki jännitearvot. Saabille minulla olisi sellainenkin, mutta tälle Opelille ei :/ Joka tapauksessa suuret kiitokset kaikille vastanneille, tämä vie taas etsintää eteenpäin :)

Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja pepper » 23 Helmi 2018, 05:56

Jakoketjun kiristäjiä noista on mennyt, se kannattaa selvittää ettei ole päässyt hyppäämään...

Avatar
Rookeri
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 17006
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 20:09

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Rookeri » 23 Helmi 2018, 07:08

Pyöriikö se kuin tulpaton kone? Ettei olis liimaventtiili?
OCFormulatietäjä 2016

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu välillä vähän siltä että turha työ menee hukkaan.

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 23 Helmi 2018, 19:37

Ärf... hyvät huomiot. Se todellakin pyörii minusta vähän turhan iloisesti. No tuo Rookerin kysymys on onneksi helppo selvittää. Sen sijaan pepperin kysymys on astetta hankalampi selvitettäväksi. Jatketaan tutkimusta huomenna. Tämä päivä meni tältä osin pelastusarmeijalle...

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 24 Helmi 2018, 15:33

Nonniin. Nyt olisi lisätietoa. Eilinen meni töissä ja iltamenoissa, mutta tänään pääsin takaisin talliin. Aluksi Opeltietäjille aihetta vinoon hymyyn: Tänään taas zoomailin tietokonenäytöltä aluksi, josko löytyisi jotain lisävaloa johonkin. No joo... tavallaan löytyi. Käänsin nimittäin Saabin diagnostiikkavärkkinä pitämäni palikan ympäri, ja siinähän lukee "Op-Com" ja Opelin merkki. Joten veikkaan, että tältä saitilta alkoi asiantuntijoita löytymään tuohon diagnostiikkaohjelmaan. Toki sama lukee tietokoneen pikakuvakkeessa, mutta ilman Opelin merkkiä ei ollut minulla sytyttänyt aiemmin, koska siis olin ostanut tämän Saabia varten ja menestyksellisesti käyttänyt sekä 9-5 että 9-3:een jotka löytyvät valikoista myös. Diagnostiikkaohjelman osuus on luonnollisesti näiden osalta aivan erilainen.

Sitten varsinaiseen asiaan. Sytkää saa, bensaa saa, vikakoodeja ei ole eikä tule. Kaivoin edellä saamieni vinkkien perusteella esiin puristuspainemittarin, enkä ollut uskoa silmiäni. Kahdessa sylinterissä hiukan neula värähtää, kaksi on käytännössä täysin mykkiä! Oli pakko etsiä jostain värkki, jolla voi koittaa oliko mittari ihan terve. Arvontaan osui aggregaatti lähinnä helpossa paikassa olevan tulpan vuoksi ja toimihan se. Siis mittari. Mutta auton moottori ei toimi ilman puristuspaineita. Ilmankos se startti pyörittää noin iloisesti konetta... Ja nyt sitten otin vaimon keskusteluun. "Etkö huomannut yhtään mitään kun ajoit kaupoille?" "joo en"... "Eiku joo... aamulla töihin mennessä vaikka painoi kaasua niin ei oikein mitään tapahtunut... Mutta töistä marketille toimi ihan normaalisti" :) :) Mitä voimme päätellä tästä? Onko hyviä ideoita, vai alanko vain purkamaan päältä käsin?

Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 6703
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 24 Helmi 2018, 15:45

Jakoketju poikki.

Näkyykö tuossa koneessa öljykorkista nokka-akseli? Pyöriikö se startatessa?
Kaasupolkimessa on vain yksi asento, ja se on :: Töissä

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13114
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 24 Helmi 2018, 15:47

Venttiilikoppa auki ja katsomaan onko venttiilejä jumissa.

Todennäköisesti tuo ameriikan lahja maailmalle eli 2.2 ketjukone sylttäsi niinsanotun jakoketjunsa. Tuon yksirivisen hentoisen tekeleen jollaista käytetään kiinalaisten 50cc minimopojen vedossa sekä vanhojen kopiokoneiden telastossa.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Vastaa Viestiin