Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

GM-äijä kirjoitti: 23 Huhti 2018, 21:32 Kuva Kuva
Päivitystä nyt ehtiessäni jälleen koneen ääreen. Oheisissa kuvissa on yläkertaa ja alakertaa nyt näkösälle purettuna. Kun olen tuota konetta käsin pyöritellyt, niin näyttää nyt siltä, että tuo imun ja paon keskinäinen asema ei ole enää sitä mitä se oli aluksi. Aluksihan se oli hyvällä mielikuvituksella pako n. 10-11 ja imu 13-14 mutta nythän se ei enää sitä ole. Ja sitten tuo kuva alakerrasta. En löydä muuta ajoitusmerkkiä kampiakselin päässä olevalta rattaalta kuin tuon, joka osoittaa kuvassa kenties klo kahdeksaa... Eli paljon on pyörähtänyt eteenpäin jos pitäisi klo viittä osoittaa. Mutta sitten varsinaiseen asiaan: Vaikka kuinka sihtailisin, en löydä järkevää syytä asiaan. Kaikki kiristimet ja laaharit ehjiä ja paikallaan. Ketju ei edes ole mitenkään huomiota herättävän löysä, hiukan vain. Jos nyt oikein hyvää mielikuvitusta käyttää, niin ehkä nuo jakopään hammasrattaat ovat uusiin vastaaviin verrattuna aika matalia. Ja sitten varsinaiseen kysymykseen. Mitä luulette venttiilikoneistossa tapahtuneen? Tämähän ei siis sammunut ajosta, vaan kuoli sillä välin kun vaimoni oli kaupassa...
Olen saanu kunnian tehdä saman jakopäärempan molempiin meidän autoihin. Kummallakaan kerralla ei ollut jako hypännyt, mutta ekalla kerralla ketju oli venynyt yhden ketjulenkin verran, toisella kerralla GM:n uudenmallinen kiristin antautui ~90tkm jälkeen :cry: . Katselin ottamiani kuvia korjatuista jakopäistä niin tuo tasapainoketjun merkki kuuluisi olla noin klo 6, kuvassasi noin 3 ketjulenkkiä vastapäivään. Sen perusteella molempien nokkien jako on jonkun verran hypännyt :banghead: . Kuvissani en ole kuitenkaan yrittänytkään laittaa konetta tarkasti yläkuolokohtaan kun riitti että ketjuun merkatut lenkit täsmäävät rattaiden merkkejä, mutta noin paljon sivussa merkit eivät voi olla.

Ei se ketju minullakaan ole siellä mitenkään roikkunut, vaikka toisesta autosta ketju oli aikanaan selvästi venynyt. Siinä autossa missä kiristin antautui oli vetelämpi ketju, mutta ei sekään mikään mahdoton ollut, jotain elämää kiristimessä vielä oli mutta räikkämekanismi oli pettänyt.

Nyt sun täytyy vaan purkaa jakopäät, en nyt huomannut viestiketjusta olitko mitannut jo puristukset, mutta jos ne oli ok niin jakopäät kuntoon ja kokeilemaan käyntiin... Jos venttiilit ovat solmussa niin kansi pois ja koneistamolle, he kertovat saako siitä vielä kalua.

Edit: tässä näkyy merkit hyvin, ovat Z22SE koneesta mutta niiden pitäisi olla samat. https://z22se.co.uk/threads/cam-chain-t ... ings.2881/
Eli näyttäisi että sulla on imupuoli selvästi hypännyt, pakopuoli ei paljoakaan?

Edit2: Olitkin jo huomannut että tasapainoketjun merkki kuuluisi olla klo viidessä, jotenkin luin että ajattelit että sen pitäisi olla klo kahdeksassa :bonk: joten alun jaarittelu on aika turhaa :oops:
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Olipas tuossa linkissä hyvä kuva tuosta tasapaino- yms. apuakseliston installaatiosta. Thanks Juke83 :thumbsup: ! Joo ja aloitin siis noilla puristuksien mittaamisella, mutta eihän siellä voikaan olla mitään puristuksia kun imujen ja pakojen keskinäinen ajoitus ei ole kunnossa. Pyöritellään uusiksi sitten kun on uudet ketjut yms. koneessa ja ajoitukset niin kuin niiden kuuluisi olla. Sitten vielä kyssäri: Kerroit tehneesi saman työn kahteenkin autoon. Mites tuo venttiili/mäntäpuoli? Olivatko nämä omissasi kunnossa, vai tuliko remonttia myös niihin?
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Kampuran rattaan kiilan pitää olla klo 12 ykk ja arvioi hypyt vertaamalla uuden ketjun merkkejä nokilla. Uuden kuvan mukaan imunokkakin on hypännyt.
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

GM-äijä kirjoitti: 24 Huhti 2018, 16:58 Olipas tuossa linkissä hyvä kuva tuosta tasapaino- yms. apuakseliston installaatiosta. Thanks Juke83 :thumbsup: ! Joo ja aloitin siis noilla puristuksien mittaamisella, mutta eihän siellä voikaan olla mitään puristuksia kun imujen ja pakojen keskinäinen ajoitus ei ole kunnossa. Pyöritellään uusiksi sitten kun on uudet ketjut yms. koneessa ja ajoitukset niin kuin niiden kuuluisi olla. Sitten vielä kyssäri: Kerroit tehneesi saman työn kahteenkin autoon. Mites tuo venttiili/mäntäpuoli? Olivatko nämä omissasi kunnossa, vai tuliko remonttia myös niihin?
Mulla ei ollut jako ehtinyt hypätä kummassakaan tapauksessa, ketju vaan piti sen verran pahaa ääntä että otin remonttiin ennen suurempia vahinkoja. Eli männät ja venttiilit eivät tarvinneet mitään toimenpiteitä.

Kun katselin noita sun kuvia niin melkein sinuna ottaisin kannen pois joka tapauksessa, kun on noin paljon jako hypännyt. Se ei tuo paljoakaan lisätyötä, ja sitten vasta työtä on jos kasaat jakopään ja huomaat ettei edelleen puristuksia -> taas jakopää auki + kansi. Saisi myös enemmän mielenrauhaa kun koneistaja katsoisi kantta, venttiili voi vääntyä myös niin vähän ettei sitä kunnolla huomaa mutta ei ole enää täysin tiivis.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Sinulla oli tarkka korva ja/tai hyvä tuuri. On tuo meidänkin Opel saattanut pitää ääntä, mutta se on 100% vaimon käytössä niin ei minulla ole ollut mitään tuntumaa. Ei siitä kuitenkaan ainakaan mitään Talbot Horizon -tyyppistä rouskutusta ole vähän kauempaa kuunnellen kuulunut :no: Tuohon viimeiseen lauseeseen vastaan: Olet täysin oikeassa, venttiili voi vääntyä niin vähän, että sen tajuaa vasta sitten kun auto käy ja kohta ollaankin sitten vaihtamassa palanutta venaa... Aion kuitenkin tänään nypätä ketjun irti ja koittaa kompurapaineella jokaisen sylinterin ohivuodon. Opelin arvoja minulla ei siihen ole, mutta jonkinlainen kokemusperäinen tuntuma kuitenkin. Sen jälkeen joko kokoaminen tai lisäpurkua. Onko muuten tässä GM:n koneessa venyvät kannenpultit kuten Opeleissa lienee aika tavallisesti?
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2205
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Iro »

Tosta videokuvaa ketjunvaihtoa varten: https://www.speedsterclub.nl/bibliotheek/films/opel/
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13462
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Pultit uusitaan kannen tiivisteen vaihdon yhteydessä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Nonniin. Voihan hevosen pers... :banghead: tässä se nyt sitten selvisi, kun purin lopullisesti vanhat jakopään osat. Ruuvi, joka pitää oikeanpuoleista ketjunohjainta yläpäästään paikallaan sen pienen kannen alla oli täysin irti. Ei siis edes löysällä vaan irti. Ohjaimet sinänsä ihan ok ulkonäöltään. Ketju hiukan venynyt verrattuna uuteen mutta mittaero on mitätön. Muistettakoon, että tällä on ajettu vain 115tkm ja käyttöönotto 2006. Tässä on ollut vuosia, jolloin kilometrejä on tullut alle kymppitonnin ja huollot on silti tehty uskollisesti ajallaan aluksi liikkeessä ja n. seitsemännen käyttövuoden jälkeen itse. Tuolla aiemmin ihmettelin, että onpa nämä löysällä nämä jakopään kannen ruuvit. No sama jannu on siis koonnut koko jakopään, kaikki on löysällä. Eikä tietoakaan mistään ruuvilukitteesta, ei yhdessäkään ruuvissa. Siinä tämän irtonaisen ruuvin peittäneessä kannessa oli lukitetta, mutta se onkin sitten ainoa voihan :banghead:
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Päivitystä tähän. Viikolla kävi rakennustarkastaja tsekkaamassa mökkityömaan ja laittoi valmistunut -leiman paperiin. Niin että jos joku on ihmetellyt, miksi ei homma etene, niin kyllä eteni loppuun saakka mutta vain eri homma. Mutta nyt tuli Vectran vuoro ja tässä tulee kovaa faktaa. Kone on auki, männät ovat virheettömät samoin kuin venttiilit. Kaikki on itse asiassa hyvin puhdasta ja kaunista, sylintereissä ei pykälää ja hoonausjäljet näkyvät vielä kuten noin vähän ajetussa oikeastaan kuuluukin. Näihin on varmasti vaikutusta myös sillä, että (sorry tämä toisto) autolla on ajettu keskim. kymppitonnin vuodessa ja silti aina vaihdettu öljyt (ja kunnon öljyt...) ajallaan.
Tänään alkaa kokonpano :hammer: ja se alkaa apuketjun vaihdolla. Kysymys forumin asiantuntijoille: Kuten olen tuossa aiemmin manannnut, yhdessäkään jakopään ohjaimen pultissa ei ollut käytetty ruuvilukitetta. Onko tämä Opel-standardi? Kun laitoin kokoon 9-5 Saabin matalapaineturbolla terästettyä konetta (sama 3 litran GM:n kone kuin -(z)- Omegassa, vain yksi pieni ero osissa) niin lähes kaikkeen kokoonpanoon piti käyttää lukitetta. Eikö tässä yleensä käytetä?
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Timonen »

GM-äijä kirjoitti: 12 Touko 2018, 14:42 Päivitystä tähän. Viikolla kävi rakennustarkastaja tsekkaamassa mökkityömaan ja laittoi valmistunut -leiman paperiin. Niin että jos joku on ihmetellyt, miksi ei homma etene, niin kyllä eteni loppuun saakka mutta vain eri homma. Mutta nyt tuli Vectran vuoro ja tässä tulee kovaa faktaa. Kone on auki, männät ovat virheettömät samoin kuin venttiilit. Kaikki on itse asiassa hyvin puhdasta ja kaunista, sylintereissä ei pykälää ja hoonausjäljet näkyvät vielä kuten noin vähän ajetussa oikeastaan kuuluukin. Näihin on varmasti vaikutusta myös sillä, että (sorry tämä toisto) autolla on ajettu keskim. kymppitonnin vuodessa ja silti aina vaihdettu öljyt (ja kunnon öljyt...) ajallaan.
Tänään alkaa kokonpano :hammer: ja se alkaa apuketjun vaihdolla. Kysymys forumin asiantuntijoille: Kuten olen tuossa aiemmin manannnut, yhdessäkään jakopään ohjaimen pultissa ei ollut käytetty ruuvilukitetta. Onko tämä Opel-standardi? Kun laitoin kokoon 9-5 Saabin matalapaineturbolla terästettyä konetta (sama 3 litran GM:n kone kuin -(z)- Omegassa, vain yksi pieni ero osissa) niin lähes kaikkeen kokoonpanoon piti käyttää lukitetta. Eikö tässä yleensä käytetä?
Käytä ihmeessä jotain keskivahvaa eli sinistä ruuvilukitetta, ei siitä haittaakaan ole, ja ne saa vielä aukikin halutessaan.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Ei näyttänyt ohjeen mukaan tarviivan lukitetta muussa kuin yläliukukiskon pulteissa (punainen lukite ja 8Nm)
Muut ihan momentilla vaan.
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

GM-äijä kirjoitti: 12 Touko 2018, 14:42 Tänään alkaa kokonpano :hammer: ja se alkaa apuketjun vaihdolla. Kysymys forumin asiantuntijoille: Kuten olen tuossa aiemmin manannnut, yhdessäkään jakopään ohjaimen pultissa ei ollut käytetty ruuvilukitetta. Onko tämä Opel-standardi? Kun laitoin kokoon 9-5 Saabin matalapaineturbolla terästettyä konetta (sama 3 litran GM:n kone kuin -(z)- Omegassa, vain yksi pieni ero osissa) niin lähes kaikkeen kokoonpanoon piti käyttää lukitetta. Eikö tässä yleensä käytetä?
Ainakin Febi Blisteinin ketjusarjojen pulteissa oli sinistä lukitetta valmiina. Eli jos sun ketjusarjojen pulteissa sitä ei ole niin tuskin siitä mitään haittaa on jos lukitetta käytät.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Terveiset pitkästä reissusta. Sain viimeisen pultin kiinni niin sitten pitikin jo lähteä. Vaihdoin siis molemmat ketjusarjat ja sitä ennen tarkistin, että yhdessäkään männässä ei ollut pienentäkään jälkeä. Se mitä endoskoopilla luulin jäljeksi, olikin puhdas kohta mäntien laessa täsmälleen korkeapainesuuttimen kohdalla :bonk: Mutta nyt siis koossa ja uutta vikaa pukkaa... Ajelin auton lämpimäksi ja takaisin talliin ja olin juuri aikeissa sammuttaa, niin sammuikin ihan itse. Vikakoodina tulee P1191/5B ja kerran taisi tulla P1191/11. Kun antaa moottorin jäähtyä, taas pelittää nätisti sen 20 minuuttia. Contin pumpun vaihdoin tähän jo pari vuotta sitten. Lueskelin kyllä foorumilta tuosta P1191/5B viasta suomennetun selostuksen, mutta en ihan täysin ymmärtänyt sitä. Sen katsoin, että livedata näyttää nostavan polttoainepaineet ihan pilviin, jos perusasetuksen pitäisi olla 7000 kPa niin minulla huitelee jo kolmen tonnin kierroksilla lähelle 13000 kPa ja sitten se jo sammuukin lämpimänä. Mitä se lämpö tähän vaikuttaa? Ei kai paineensäätimen pitäisi lämmetä kun kylmää polttoainetta menee koko ajan ohi...? Mitä jengi on mitannut/vaihtanut tässä tilanteessa?
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tuon koodin tarkenteet paineelle on low: P1191/5A tai /52 ja high: P1191/11 tai /5B
High viittaa joko säätimeen tai anturiin. Tuollanen 13000 kPa tulee korkeintaan vasta maksimi teholla. Miksi säädin sitten sulkeutuisi jo pienemmällä kuormalla, en tiedä. Anturia (painetta) vois tarkkailla testerillä tyhjäkäynnillä ja sammutettunakin.
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Siinä alumiinisessa putkessa, johon korkeapainepumppu syöttää paineen on kaksi sähköhärpäkettä: Vasemmalla on kaksijohtiminen ja oikealla kolmijohtiminen. Kumpi näistä on anturi ja kumpi säädin? Voiko näiden vastusarvoa, jännitettä tai ylimenevää virtaa mittaamalla saada selville jotain niiden kunnosta? Edelleen ihmettelen, miten tuo moottorin lämpiäminen vaikuttaa asiaan, koska molempien naamataulu lienee kiinni varsin viileässä polttoainevirrassa...? ovc2z22yh mitä tarkoitat testerillä? Riittääkö testeriksi yleismittari?
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
Vastaa Viestiin