Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Pirkkalassa näytti tosiaan olevan senkun hakee pois. Onko tuossa motonetin sarjassa sitten kunnollinen kiristin vai joutuuko sen ostamaan erikseen?
On se kova...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Joskus tein 1.8 Vectran koneeseen (X18XE) jakopääremontin ja se kampiakselin kiila sukelsi edellä hammaspyörää paikalleen asentaessa. Ihmettelin, miksei helvetissä kone toimi, kun merkit on kohdallaan ja niin edelleen... No se tietysti tämä kiilakaveri sekoitti jaon ja tiirasin sillä varsikameralla (sellainen vähän poliisin tutkan näköinen) sinne sylinteriin ja siellä oli mäntien päällä KAHDESSA sylinterissä nimenomaan puoliYMPYRÄN muotoiset jäljet, ei puoliKUUN. Oli sitten venttiilit ottaneet hieman kipeää erinäisistä syistä. Tuli tässä mieleen tuota aikaisempaa tekstiä lukiessani, että jos siellä on puoliYMPYRÄN muotoisia jälkiä X-määrä ei ihan jokaisen männän päällä ja puristukset on kateissa...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Satavarmasti on paha mennä sanomaan onko vauriota ja minkä asteista vakavuudeltaan ilman kannen pöydälle nostoa.
Mutta jos se jälkien perusteella epäilyttää että siellä olisi saattanut tapahtua törmäys niin eipä se ihan kamalasti enää remontissa kuluvaa aikaa lisää
jos suosiolla ruuvaa kannen irti ja tarkastaa asian perinpohjin. Samalla on oivallinen tilaisuus vaihtaa ainakin kansipahvi ellei mitään muuta vaihtolistalle tule.
Mutta jos se jälkien perusteella epäilyttää että siellä olisi saattanut tapahtua törmäys niin eipä se ihan kamalasti enää remontissa kuluvaa aikaa lisää
jos suosiolla ruuvaa kannen irti ja tarkastaa asian perinpohjin. Samalla on oivallinen tilaisuus vaihtaa ainakin kansipahvi ellei mitään muuta vaihtolistalle tule.
On se kova...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Sivulla 2 on ajoituskuva, jossa asennossa 1 ja 4 männät ovat YKK (kampura merkissä) ja niistä toinen on aloittamassa työ- ja toinen imutahdin. Kun imunokan merkki INT on 14, niin 4 pytty (tai 1) on aloittamassa imutahdin nokka n. 4 ja imuvena jo hieman auki, pakonokan merkki EXH on 10 ja pakonokka n. 8 ja pakovena vielä hieman auki (= over lap) ja mennään siis myötäpäivään. Sytytysjärjestyksessä 1-3-4-2 kakkonen tulee nelosen jäljessä eli olisi aloittamassa pakotahtia.GM-äijä kirjoitti: ↑28 Helmi 2018, 16:15 Jos laitan pakopuolen klo 12:een, niin tuo imu osoittaa jokseenkin klo 14:ään. Pitikö sen ollakin niin? Tällöin jakopäästä lukien kakkosen pakoventtiilit ovat täysin kiinni ja nelosen imut ovat juuri sulkeutumassa tai oikeastaan kai jo sillä osuudella että lienevät täysin kiinni.
Kun ketju nyt on löysällä, niin ajattele se siten, että kiristin sitä kiristäisi ja ketju olisi kireällä nokkapyörien ja kampuran pyörän välillä. Ketjun hyppäämisen ja venavaurion kannalta on kriittistä ettei pakonokka jää liian myöhäiselle tai imunokka ponkase liian aikaiselle esim. moottorin sammuessa.
Edit:
HEI, sori ajoitusmerkkien ollessa 10/14 (EXH/INT) niin nimenomaan YKK:ssa 1 mäntä on aloittamassa imutahdin ja 4 on työtahdilla, nokkarattaat asetetaan ainakin ohjeen mukaan noin. Kuvaamaasi tilannetta ei voi olla, ellei imunokan ratas ole pyörähtänyt suhteessa imunokkaan. Siis 4:sen imunokan pitäisi olla klo 10 (ja pakonokka klo 14). Se kuva kertoisi...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Tässä pari kuvaa. Alan tosiaan itsekin uskoa, että jakoketjun on täytynyt hypätä...
Nimittäin tuo Kampiakselin siivapyörän merkki nyt kun sen vihdoin löysin. Kuka valopää muuten tekee merkkejä, joita pitää hakea suurennuslasilla? Joku 16-vuotias???
Nimittäin tuo Kampiakselin siivapyörän merkki nyt kun sen vihdoin löysin. Kuka valopää muuten tekee merkkejä, joita pitää hakea suurennuslasilla? Joku 16-vuotias???
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Hei miten omaa viestiä editoidaan? tuosta edellisestä viestistä jäi tärkeä osa lausetta pois
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Se editointimahdollisuus taisi tulla jossakin vaiheessa mukaan kun on tarpeeksi viestejä pohjalla. Eli "rookielle" sitä ei edes ole. Kommentoi perään uudella viestillä, ja malta odotella niin kyllä sekin sieltä ilmestyy.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Allright, kiitos tiedosta, shamrock. Minä jo hiukan ihmettelin. No nyt sitten kaikille malttamattomana odottaville lisätietoa. Kun laittaa ovc2z22yh:n ja myös mm. nimimerkin Sinkkonen antamien ohjeiden mukaan (kiitokset molemmille!) nokat suunnilleen oikeaan asentoon (kun minusta ihan oikeaan ei edes saa), niin kampiakselin siivapyörän merkki on ehkä noin klo kahdessa iltapäivällä. Niin että ei onneksi sen enempää pielessä . Mutta kuitenkin enemmän kuin riittävästi tarkoittaen sitä, että laitoin enempiä tutkimatta kaiken nippuun ja vaimon rattiin starttaamaan ja nyt tällä kertaa kuuntelin konetta "sillä korvalla". Ihan selvä kolina startatessa. Auto pois tallista ja sijaista etsimään. Maanantai aamuna TÄYTYY olla kaksi autoa käytössä, ei ole muuta mahdollisuutta. Ja nuo merkit olivat nyt sellaiset, että tästä ei ihan pienellä tekemisellä selvitä, vaikka aluksi ajattelin, että kysymyksessä on vain jakopään uudelleen kokoaminen.
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Kuka valopää on tuon jakopään suunnitellut? Onko ollut ikää edes tuota kuuttatoista vuotta? Millä ihmeen mokalla tuollainen on ylipäänsä päässyt tuotantoon asti... painonsäästö? Sori tämä OT mutta pakko avautua ihan vaan vähän. Onkohan kukaan muu ihmetellyt koskaan samaa?
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Kuvien mukaan imu ok, mutta pako pahasti aikaisella n. 40/80 nokka/kampura-astetta. Aikaiset pakovenat ei törmää mäntään.
Lähes kaikkien nyky autojen ketjujakopäät on paskoja, mersut mukaan lukien. Onneksi opeliin se on halpa ja helppo vaikka ennakkoon uusia, siis kun itse tekee.
Esim. mersujen jakopääongelmista http://www.mersuforum.net/forum/search. ... id%5B%5D=2
Lähes kaikkien nyky autojen ketjujakopäät on paskoja, mersut mukaan lukien. Onneksi opeliin se on halpa ja helppo vaikka ennakkoon uusia, siis kun itse tekee.
Esim. mersujen jakopääongelmista http://www.mersuforum.net/forum/search. ... id%5B%5D=2
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Imunokka on kyl tossa ylemmässä kuvassa vasemmalla ja edellä pakonokkaan jonku verran...ovc2z22yh kirjoitti: ↑01 Maalis 2018, 21:25 Kuvien mukaan imu ok, mutta pako pahasti aikaisella n. 40/80 nokka/kampura-astetta. Aikaiset pakovenat ei törmää mäntään.
Lähes kaikkien nyky autojen ketjujakopäät on paskoja, mersut mukaan lukien. Onneksi opeliin se on halpa ja helppo vaikka ennakkoon uusia, siis kun itse tekee.
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Eiköhän tuo imunokka ole oikealla...Juheksi kirjoitti: ↑01 Maalis 2018, 21:40Imunokka on kyl tossa ylemmässä kuvassa vasemmalla ja edellä pakonokkaan jonku verran...ovc2z22yh kirjoitti: ↑01 Maalis 2018, 21:25 Kuvien mukaan imu ok, mutta pako pahasti aikaisella n. 40/80 nokka/kampura-astetta. Aikaiset pakovenat ei törmää mäntään.
Lähes kaikkien nyky autojen ketjujakopäät on paskoja, mersut mukaan lukien. Onneksi opeliin se on halpa ja helppo vaikka ennakkoon uusia, siis kun itse tekee.
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Tietysti riippuu mistä suunnasta kuvaa katsoo ja kuinka päin sattuu itse olemaan, mutta tästä kulmasta katsottuna imunokka on oikealla, tai ainakin voisi olettaa niin, koska pakosarja on lähempänä rintapeltiä. Voi tietysti olla tämän moottorin suunnittelun huomioon ottaen, että imunokka sijaitsee pakosarjan puolella.
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Ameriikan ihmemaassa ei oo ikinä tehty mitään hyvää. Pääsääntösesti kaikki moottorit on enemmän tai vöhemmän paskoja. Varsinkin neloskoneet.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)