Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

...paikallisen marketin pihaan sillä välin, kun vaimo kävi ostoksilla. Viisas auto, kuoli luultavasti pitkästymiseen :)
Olisiko antaa neuvoja. Koska minulla on synkkä menneisyys entisenä SAAB-miehenä (onko se kirosana tällä foorumilla...?) minulla on WIS, jonka avulla aikoinaan luin ja korjasin Saabin vikoja. Koska molemmat ovat GM:n tuotteita, siinä on myös koko joukko Opeleita mukaan lukien tämä. Lukee autoa kuin avointa kirjaa ja kertoo vaikka mitä, mutta ei sitä olennaista mikä voisi nyt olla vikana. Tai ehkä kertoo, mutta kun ymmärrys ei riitä mitä siitä hakisin :/

Tähänastiset löydöt ja kokeilut:

Koitin kipinän ihan silmämääräisesti, antaa joka tulpalle kirkkaan kipinän.
Koitin korkeapainepumpun venttiilistä: Käynnistysyrityksen jälkeen on paineet sisällä. Vaihdoin alkuperäisen pumpun n. vuosi sitten Continentalin pumppuun, silloin oli selvä vika paineissa, mutta nyt kun luen käynnistysyrityksen yhteydessä painelukemia, se nostaa ainakin tuon diagnostiikkalaitteen mukaan paineet 7000 bariin.

No tämän lisäksi tuosta laitteesta saa kyllä irti tuutin täydeltä lukemia, mutta pakko myöntää, että tässä tulee tiedon rajat vastaan. Olisiko ideoita mitä siitä pitäisi katsoa seuraavaksi?

Ai niin ne vikakoodit: Oli siellä alun perin vikakoodit polttoainepaineista ja siitä typerästä imupuolen härpäkkeestä, joka aina välillä pyrkii jumittamaan. Kerran olen ottanut imusarjan irti ja purkanut atomeiksi, putsannut kaiken ja koonnut uudestaan, mutta aina silloin tällöin se silti oikuttelee.

Nytkin kuitenkin vastaa hienosti säätöön jos työnnän käsin sen väärään asentoon niin hakee heti virrat päällä oikean alkuasennon. Ja nyt kun olen sahannut konetta käyntiin vikaa etsiessäni ei ole tuonut uusia koodeja ruutuun. Autolla muuten on ajettu mittarin mukaan 115 000 km joten ei pitäisi vielä olla kilometrit täynnä... ja ollaan omistettu tuo lähes uudesta asti ensin minun ykkösenä, nyt perheen kakkosena joten uskon kyllä kilometreihin.

Olisiko ideoita...?
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jos se oikeesti näyttää 7000bar niin vika on paineanturussa tai sen johdoiasa. Antureitahan noista on mennyt paljon.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Ai? Mitä sen sitten pitäisi olla? Ja sitten lisäkysymys missä tuo paineanturi sijaitsee?
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Edes commonrail dieselmoottoreissa ei saa kuin 1800bar.
Bensalla ei edes mahdollista.

Muistelisin että 100bar hujakoilla se olisi täyskaasulla. Tyhjäkäynnilla 35bar. Mutta nää ei oo ihan 100% faktaa. Mutta sielläpäin.

Ootellaan että joku tarkentaa
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja pepper »

Ettei ois vain mennyt yksiköt sekaisin, kpa ja bar...
7000kpa on 70bar joka on oikein hyvä...
Avatar
Juheksi
in memoriam
in memoriam
Viestit: 4422
Liittynyt: 01 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juheksi »

Pa -paineen käyttöalue on noin 2300-7500kPa eli ei bar lukemia(käytänössä kaks nollaa pois). Jos kipinä on testattu rohkeasti nostamalla sytkäkasetti irti kannesta ja pistämällä tulpat kiinni siihen niin pitäisi kyl jonkinlaista bensan hajua roisketta saattas tulla tulpan reijistä jos suuttimet aukeavat. Jossei ni suuttimet ei jostain syystä aukea. Ecu tai johtosarja ehkä kaput. Mutta jännä sinällään kun ecu haistelee joka pytyn toimintaa erikseen ja esim. nakutuksen tunnistus havaitsee sylinterikohtaisesti sytytyshäiriön. Eli jos puuttuu bensa TAI kipinä eli palamista ei tapahdu. Mutta tosiaan en tiedä havaitseeko noita jossei se käynnisty ollenkaan. Eli esim yksikään sylinteri ei saa bensaa...
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Toden totta tuossa ei ollut paineen yksikköä, joten totta kai kyseessä on 7000 kPa. Shame on me... Mutta testatessani sytkän en ottanut tulppia irti, vaan kaivoin laatikosta vanhat vastaaviin testeihin säästetyt. Ja nyt kun Juheksi otit asian puheeksi, niin seuraavaksi otin kyllä sitten tulpat irti tsekatakseni ne. Ne olivat kuivat... tästä voinemme varmaankin jo päätellä jotain. Eli paineet tulevat pumpulta, mutta suuttimet eivät avaudu eikö niin? Mitäs seuraavaksi kannattaisi tsekata?
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
Avatar
Juheksi
in memoriam
in memoriam
Viestit: 4422
Liittynyt: 01 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juheksi »

Enempää en nyt osaa auttaa. Esim kipinä pytyssä mutta riittämätön polttoaine aiheuttaa misfire vikakoodin. Mutta en tiedä sitä että jos suutin ei jostain viasta aukea ollenkaan et onko sille vikakoodia. Ja miten tuo järjestelmä kaikkineen toimii yhteen. ECU tai johtosarja vika on eka epäily mut miten tutkia, en valitettavasti osaa sanoa. ECU vian voi toki kokeilla toisella boksilla mut ei sekään pelkkä irroita ja asenna juttu. Tarvii varmasti ehjän boksin mikä on nollattu ja sit auton turvakoodit jne...
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Tuo GM:n laitteille tehty WIS (lieneekö Opel-slangissa jokin muu nimi...?) väittää, että ECUun saa yhteyden ja että se olisi ok.Tiedä sitten voiko tuohon luottaa. Oikeasti tuo antaa läppärin näyttölle niin hirveästi tietoja, että ähky tulee. Tutkin huomenna lisää tuota suutinpuolta, muistelisin että niistäkin tuli ainakin jotain dataa ulos. Aika monesta asiasta tuo antaa ainakin jännitearvon, mutta sehän ei ilman korjaamokäsikirjan tietoja mitään auta vaikka saisikin ulos kaikki jännitearvot. Saabille minulla olisi sellainenkin, mutta tälle Opelille ei :/ Joka tapauksessa suuret kiitokset kaikille vastanneille, tämä vie taas etsintää eteenpäin :)
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja pepper »

Jakoketjun kiristäjiä noista on mennyt, se kannattaa selvittää ettei ole päässyt hyppäämään...
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Ärf... hyvät huomiot. Se todellakin pyörii minusta vähän turhan iloisesti. No tuo Rookerin kysymys on onneksi helppo selvittää. Sen sijaan pepperin kysymys on astetta hankalampi selvitettäväksi. Jatketaan tutkimusta huomenna. Tämä päivä meni tältä osin pelastusarmeijalle...
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Nonniin. Nyt olisi lisätietoa. Eilinen meni töissä ja iltamenoissa, mutta tänään pääsin takaisin talliin. Aluksi Opeltietäjille aihetta vinoon hymyyn: Tänään taas zoomailin tietokonenäytöltä aluksi, josko löytyisi jotain lisävaloa johonkin. No joo... tavallaan löytyi. Käänsin nimittäin Saabin diagnostiikkavärkkinä pitämäni palikan ympäri, ja siinähän lukee "Op-Com" ja Opelin merkki. Joten veikkaan, että tältä saitilta alkoi asiantuntijoita löytymään tuohon diagnostiikkaohjelmaan. Toki sama lukee tietokoneen pikakuvakkeessa, mutta ilman Opelin merkkiä ei ollut minulla sytyttänyt aiemmin, koska siis olin ostanut tämän Saabia varten ja menestyksellisesti käyttänyt sekä 9-5 että 9-3:een jotka löytyvät valikoista myös. Diagnostiikkaohjelman osuus on luonnollisesti näiden osalta aivan erilainen.

Sitten varsinaiseen asiaan. Sytkää saa, bensaa saa, vikakoodeja ei ole eikä tule. Kaivoin edellä saamieni vinkkien perusteella esiin puristuspainemittarin, enkä ollut uskoa silmiäni. Kahdessa sylinterissä hiukan neula värähtää, kaksi on käytännössä täysin mykkiä! Oli pakko etsiä jostain värkki, jolla voi koittaa oliko mittari ihan terve. Arvontaan osui aggregaatti lähinnä helpossa paikassa olevan tulpan vuoksi ja toimihan se. Siis mittari. Mutta auton moottori ei toimi ilman puristuspaineita. Ilmankos se startti pyörittää noin iloisesti konetta... Ja nyt sitten otin vaimon keskusteluun. "Etkö huomannut yhtään mitään kun ajoit kaupoille?" "joo en"... "Eiku joo... aamulla töihin mennessä vaikka painoi kaasua niin ei oikein mitään tapahtunut... Mutta töistä marketille toimi ihan normaalisti" :) :) Mitä voimme päätellä tästä? Onko hyviä ideoita, vai alanko vain purkamaan päältä käsin?
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Jakoketju poikki.

Näkyykö tuossa koneessa öljykorkista nokka-akseli? Pyöriikö se startatessa?
prööt
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Venttiilikoppa auki ja katsomaan onko venttiilejä jumissa.

Todennäköisesti tuo ameriikan lahja maailmalle eli 2.2 ketjukone sylttäsi niinsanotun jakoketjunsa. Tuon yksirivisen hentoisen tekeleen jollaista käytetään kiinalaisten 50cc minimopojen vedossa sekä vanhojen kopiokoneiden telastossa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä »

Joo, ei näy nokka-akseli, on roiskelevy edessä. Ai siis nämä jakoketjut ovat muissakin GM:n koneissa ongelmallisia? Juuri jokin aika sitten elvytin vm. 2005 Cadillac SRX:n, johon oli laitettu jakoketjuksi kuminauha. Joskin vain joustolla yhteen suuntaan ilman sitä joustosta palauttavaa voimaa... No nyt meikä lähtee takaisin talliin, tunnin päästä olemme viisaampia. Vai että ameriikan lahja... näistä sitä on saatu ennenkin nauttia, mutta tätä en ostanut harrasteautoksi toisin kuin tuon ketjuvammaisen Caddyn aikoinaan... :banghead:
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen... :no:
Vastaa Viestiin