Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Hiukan ehkä offtopiccia mutta samanlainen tilanne sentään. Tässä just muutama tunti sitten tulin kaverin vectran kimpusta joka ei ollut työpaikan pihasta lähtenyt käyntiin kun oli ollut kotiin lähdössä. Aamulla oli toiminut niinkuin kuulukin ja avaimesta sammutettu parkkiin ilman mitään normaalista poikkeavaa. Alun bensa ja kipinä puolen selvittelyiden jälkeen bensansuodattimen vaihdon jälkeen hörähti tyhmäkäynnille ja kävi ihan tasaisesti mutta kuuntelin että aika rohinaa pitää. Avasin venttiilikopan kannen ja nokkien ajoitusmerkit oli INT nokkapyörässä kello 14 kohdilla niinkuin kuuluukin ja EXH nokkapyörässä kello 12 kohdilla. Ketju aivan täysin löysänä. Kiristimessä oli sellaisia jälkiä että on ottanut jostain aika kovan osuman ja koko kiristin muutenkin aikalailla kulunut. Jakopäänkopan kun avasin, sieltä tipahti oikeanpuoleinen ketjuohjuri 4 kappaleessa lattialle. Jälki jakopäässä on sellaista että osat ovat alkuperäisiä eli -06 ja ainakin viiminen parikymmentä tuhatta on ajettu niin että tuo ohjuri on ollut kappaleina ja ketju löysällä. Ihan uskomatonta on se että tämä moottori kaikesta huolimatta kävi ihan tasaisesti tyhjäkäyntiä eikä yhtä ainutta vikakoodia ollut jäänyt muistiin.
On se kova...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Tuo ketju ei ole välttämättä hypännyt ollenkaan vaan kiristin pettänyt ja nostin nyt kääntää pakonokkaa myötäpäivään, jolloin pakovenat pääsee
sulkeutumaan aikaisemmin. Hyvä kun tunnistit tuon rohinan.
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Niiiijjooo. Eipä muuten tullu toi mieleen et saattaahan se noinkin olla.
Mut ihan uskomaton onnenkantamoinen toi on ettei oo tullu täystuhoa kun koneella on selvästi ajettu hyvä aikaa ilman toista ketjuohjuria ja se ketjuhan oli jo syönyt ohjureiden pultitkin puoleenväliin pois. Semmonen kysymys on pyöriny mielessä et kun samalla kannattaa hiukan uusia tiivisteitä laittaa niin onko tossa venttilikopan ja jakopäänkopan tiivisteissä tarkotus käyttää jotain liimaa kun varaosapuljut semmosta tarjoaa?
Mut ihan uskomaton onnenkantamoinen toi on ettei oo tullu täystuhoa kun koneella on selvästi ajettu hyvä aikaa ilman toista ketjuohjuria ja se ketjuhan oli jo syönyt ohjureiden pultitkin puoleenväliin pois. Semmonen kysymys on pyöriny mielessä et kun samalla kannattaa hiukan uusia tiivisteitä laittaa niin onko tossa venttilikopan ja jakopäänkopan tiivisteissä tarkotus käyttää jotain liimaa kun varaosapuljut semmosta tarjoaa?
On se kova...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Jep, kulunut ja venynyt ketju tietenkin jo on. Kun jakopää on kunnossa, niin se on hiljainen ja korvat on tuossa hyvä mittari. Imupuolen laahain ja tasapainoketjun kiristin ja sen laahain näistä yleensä myös hajoaa, muovi ei kestä ikuisesti jatkuvia lämpövaihteluita.sinkkone kirjoitti: ↑27 Helmi 2018, 23:19 Niiiijjooo. Eipä muuten tullu toi mieleen et saattaahan se noinkin olla.
Mut ihan uskomaton onnenkantamoinen toi on ettei oo tullu täystuhoa kun koneella on selvästi ajettu hyvä aikaa ilman toista ketjuohjuria ja se ketjuhan oli jo syönyt ohjureiden pultitkin puoleenväliin pois. Semmonen kysymys on pyöriny mielessä et kun samalla kannattaa hiukan uusia tiivisteitä laittaa niin onko tossa venttilikopan ja jakopäänkopan tiivisteissä tarkotus käyttää jotain liimaa kun varaosapuljut semmosta tarjoaa?
Oliko tuossa muuten alkuperäinen tasakantainen vai turbon (kohouma) kiristin?
Mun tietääkseni ei ole ohjeistettu liimaa näissä tiivisteissä käyttämään.
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
On the line again. Terveiset Tallinnasta. Siellä oli hyytävän kylmää enkä jaksa lakata ihmettelemästä, miten reilun tonnin keskipalkoilla hankitaan sellainen autokanta Tallinnan kaduille kuin mitä siellä on No tässä oli pakollinen kateusosio. Endoskooppia parikin täällä ehdotteli ja sellaisen olin joskus jotain vastaavaa hommaa varten hankkinut. Itse skooppi löytyi helposti autotallin kaapista, mutta sitten siihen sopivaa läppäriä piti oikein etsiä. Ihme kyllä toisella yrittämällä tärppäsi ja pääsin tutkimaan männän lakea ja sylinterin sisäseinämiä kuin gyne... siis ihan livenä läppärin ruudulta.
Nyt olisikin kysymys: Millainen tuon männän laki oikein on? Minusta löysin lievän karstakerroksen lomassa siintävän puoliympyrän kahdesta ensimmäisenä tutkimastani männästä, mutta kun ne ovat niin säännöllisiä, niin tuli mieleen että onko tuo männän laki suora, vai onko siinä venttiilejä varten upotukset? Toinen kysymys on kulkevatko venttiilit ihan pareina eli jos esim. toinen pakovena osuu niin osuu toinenkin? Kun sitten siellä kyllä näkyy karstan seassa jotain epämääräistä, mutta en löytänyt ainakaan kahta vierekkäistä jälkeä.
Nyt olisikin kysymys: Millainen tuon männän laki oikein on? Minusta löysin lievän karstakerroksen lomassa siintävän puoliympyrän kahdesta ensimmäisenä tutkimastani männästä, mutta kun ne ovat niin säännöllisiä, niin tuli mieleen että onko tuo männän laki suora, vai onko siinä venttiilejä varten upotukset? Toinen kysymys on kulkevatko venttiilit ihan pareina eli jos esim. toinen pakovena osuu niin osuu toinenkin? Kun sitten siellä kyllä näkyy karstan seassa jotain epämääräistä, mutta en löytänyt ainakaan kahta vierekkäistä jälkeä.
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Molemmat pakovenat liikkuu samaan aikaan. Myös imut.
Männänlaessa on matalat puolikuunmuotoiset upotukset venttiileille.
Männänlaessa on matalat puolikuunmuotoiset upotukset venttiileille.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Nojuu 22Directin mäntähän on erilainen johtuen suoraruiskutuksesta ja kovasta puristussuhteesta.
Tässä kuva samalaisesta ja vaurioituneesta.
Tässä kuva samalaisesta ja vaurioituneesta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Kiitos vastauksesta jälleen. Zoomailin lisää endoskoopilla, enkä löytänyt oikein mitään mainittavaa paitsi juuri nuo puolikaaret jotka siis ovat ihan niin kuin pitäisikin. Jokin tässä nyt ei oikein mätsää. Samalla kun hain mäntiä otollisempaan asentoon, tulin tsekanneeksi nuo ajoitusmerkit. Jos laitan pakopuolen klo 12:een, niin tuo imu osoittaa jokseenkin klo 14:ään. Pitikö sen ollakin niin? Tällöin jakopäästä lukien kakkosen pakoventtiilit ovat täysin kiinni ja nelosen imut ovat juuri sulkeutumassa tai oikeastaan kai jo sillä osuudella että lienevät täysin kiinni. En tunne kyseisen moottorin nokkakeppien jyrkkyyttä, mutta kun kyseessä ei liene varsinainen kisakone , taitaa olla aika loiva tuo osuus eli venat ovat melko pitkään kiinni. Onko tuo keskinäinen ajoitus siis oikea? Missä pitäisi nyt kampiakselin pään ajoitusmerkin olla? Sinne näkee melko huonosti.
Sitten vielä lisäkysymyksiä sarjaan tyhmä kysyy. Mikä tuo liimaventtiili on, josta on täällä vihjailtu pariin otteeseen. Koskeeko imupuolta? Onhan sen venttiilin pakko aueta, jos nokka sitä työntää auki. muutenhan nokkakepin tai välissä olevan rullanostimen pitää antaa periksi? Tämä on minulle yli kolmeakymmentä omaa nelipyöräistä rassanneelle (+ kaverien kinnerit päälle) kotitarvemonttöörille ihan outo nimitys, joka ei ole tullut ennen missään vastaan... Ja venttiilinvarsia olen nähnyt takuulla pahoja!
Sitten vielä lisäkysymyksiä sarjaan tyhmä kysyy. Mikä tuo liimaventtiili on, josta on täällä vihjailtu pariin otteeseen. Koskeeko imupuolta? Onhan sen venttiilin pakko aueta, jos nokka sitä työntää auki. muutenhan nokkakepin tai välissä olevan rullanostimen pitää antaa periksi? Tämä on minulle yli kolmeakymmentä omaa nelipyöräistä rassanneelle (+ kaverien kinnerit päälle) kotitarvemonttöörille ihan outo nimitys, joka ei ole tullut ennen missään vastaan... Ja venttiilinvarsia olen nähnyt takuulla pahoja!
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Kuvassa vasemman puoleinen kiristin on vastaava sitä jonka tuosta koneesta irroitin. Ei tullu otettua siitä kuvaa, pitää ottaa kun taas jatketaan tallilla.
Senverran rumia jälkiä siinä kiristimessä on että sitä ei ole kyllä ikinä vaihdettu vaikka autolla on 320 tuhatta jo maantietä takanaan.
Ilmeisesti tuossa kuvassa oikeanpuoleinen on turbo koneen kiristin jollainen sinne nyt kannattaisi vaihtaa? Vai myydäänkö enää nykyään tuota alkuperäisen kaltaista ollenkaan?
Onko suosituksia mistä tampereen alueelta kannattaisi ketjusarja ostaa? Itsellä ei tullut mieleen kuin tammerdiesel mutta mahtaako sielläkään hyllyssä olla.
Yritin kovin puhua että kaveri tilaisi trodolta vaan febin sarjan mutta kun olis kuulemma saatava heti eikä viikon päästä.
On se kova...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Jos olen oikein ymmärtänyt on liimaventtili sitä että venttiili liimautuu ohjuriinsa siihen puoleenväliin ettei ota mäntään kiinni eikä nokka sitä ylety liikuttamaan. Tällöin on venttiili jatkuvasti auki eikä ole puristuksiakaan että kone hörähtäisi käyntiin.GM-äijä kirjoitti: ↑28 Helmi 2018, 16:15 Kiitos vastauksesta jälleen. Zoomailin lisää endoskoopilla, enkä löytänyt oikein mitään mainittavaa paitsi juuri nuo puolikaaret jotka siis ovat ihan niin kuin pitäisikin. Jokin tässä nyt ei oikein mätsää. Samalla kun hain mäntiä otollisempaan asentoon, tulin tsekanneeksi nuo ajoitusmerkit. Jos laitan pakopuolen klo 12:een, niin tuo imu osoittaa jokseenkin klo 14:ään. Pitikö sen ollakin niin? Tällöin jakopäästä lukien kakkosen pakoventtiilit ovat täysin kiinni ja nelosen imut ovat juuri sulkeutumassa tai oikeastaan kai jo sillä osuudella että lienevät täysin kiinni. En tunne kyseisen moottorin nokkakeppien jyrkkyyttä, mutta kun kyseessä ei liene varsinainen kisakone , taitaa olla aika loiva tuo osuus eli venat ovat melko pitkään kiinni. Onko tuo keskinäinen ajoitus siis oikea? Missä pitäisi nyt kampiakselin pään ajoitusmerkin olla? Sinne näkee melko huonosti.
Sitten vielä lisäkysymyksiä sarjaan tyhmä kysyy. Mikä tuo liimaventtiili on, josta on täällä vihjailtu pariin otteeseen. Koskeeko imupuolta? Onhan sen venttiilin pakko aueta, jos nokka sitä työntää auki. muutenhan nokkakepin tai välissä olevan rullanostimen pitää antaa periksi? Tämä on minulle yli kolmeakymmentä omaa nelipyöräistä rassanneelle (+ kaverien kinnerit päälle) kotitarvemonttöörille ihan outo nimitys, joka ei ole tullut ennen missään vastaan... Ja venttiilinvarsia olen nähnyt takuulla pahoja!
Edit. Nokkapyörien merkit pitäisi olla n. klo 10 ja klo 14. Kampiakselin rattaan merkki taisi olla n. klo 17. asennossa. Moniurahihnan siivapyörän sisäreunassa on myös pieni merkki jolle löytyy vastamerkki jakopään kotelon kannesta n. klo 11 kohdilta
On se kova...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Liimaventtiili tarkoittaa tilannetta, jossa erinäisistä syistä venttiili jumittuu, "liimautuu" osittain auki. Tätä tapahtuu yleisesti erityisesti tietyissä moottorityypeissa, joissa on oikeastaan ihan ehdoton kielto käynnistää auto kylmänä, siirtää muutama sata metriä ja sammuttaa. Syitä tuohon voi olla monia, ja niitä on spekuloitu, tuosta bensan lisäaineistuksesta alkaen ohjurien ja venttiilien materiaaliin, toleransseihin ja voiteluun. Kuitenkin esiintyy aina nimenomaan tuossa tilanteessa, eli kylmäkäynnistys, hetkellinen käyttö ja sammutus. Ja sitten onkin puristukset kateissa kun venttiilijousien voima ei riitä sulkemaan. Lähtee käyntiin pitkään sahaamalla tai esilämmityksellä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Ok. No tuo selitys liimavenasta kuulosti järkevältä, siis nimenomaan pieni raolleen jäänti. Ja hyvin mahdolliseltakin. Nytpäs tuli tästä koneen äärestä syy lähteä taas talliin. Ja Sinkkoselle noista osista: En kyllä usko, että esim. Motonetistä löytyisi kovin spesiaalia osaa. Kyllä se melkein tilaamiseksi menee, ja silloinhan se on sitten sama jos joutuu muutaman päivän odottamaan vaikka tilaisi hieman edullisemmin Saksalaisesta verkkokaupasta. Esim. tuo https://www.autonvaraosat24.fi/ on minulle lähettänyt aina aika nopeasti tilaamani osat.
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Motonetistä saa kaikki ketjuosat 2.2 koneeseen. Laahaimet, kiristäjät yms.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Juu samaa pohdin että odottamaan joutuu varmaankin jokatapauksessa.
Muokkasin tuonne edeltävään viestiin hiukan neuvoja missä ne ajoitusmerkit kuuluisi olla.
Muokkasin tuonne edeltävään viestiin hiukan neuvoja missä ne ajoitusmerkit kuuluisi olla.
On se kova...
Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...
Tampereen Motonetissä on hyllys Directkn ketjusarja
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)