Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13114
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 28 Helmi 2018, 16:41

Motonetistä saa kaikki ketjuosat 2.2 koneeseen. Laahaimet, kiristäjät yms.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Avatar
sinkkone
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1285
Liittynyt: 22 Marras 2005, 18:48
Paikkakunta: Toijala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja sinkkone » 28 Helmi 2018, 16:41

Juu samaa pohdin että odottamaan joutuu varmaankin jokatapauksessa.
Muokkasin tuonne edeltävään viestiin hiukan neuvoja missä ne ajoitusmerkit kuuluisi olla.
On se kova...

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13114
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 28 Helmi 2018, 16:45

Tampereen Motonetissä on hyllys Directkn ketjusarja
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

Avatar
sinkkone
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1285
Liittynyt: 22 Marras 2005, 18:48
Paikkakunta: Toijala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja sinkkone » 28 Helmi 2018, 16:49

Pirkkalassa näytti tosiaan olevan senkun hakee pois. Onko tuossa motonetin sarjassa sitten kunnollinen kiristin vai joutuuko sen ostamaan erikseen?
On se kova...

astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 171
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja astra93 » 28 Helmi 2018, 17:15

Joskus tein 1.8 Vectran koneeseen (X18XE) jakopääremontin ja se kampiakselin kiila sukelsi edellä hammaspyörää paikalleen asentaessa. Ihmettelin, miksei helvetissä kone toimi, kun merkit on kohdallaan ja niin edelleen... No se tietysti tämä kiilakaveri sekoitti jaon ja tiirasin sillä varsikameralla (sellainen vähän poliisin tutkan näköinen) sinne sylinteriin ja siellä oli mäntien päällä KAHDESSA sylinterissä nimenomaan puoliYMPYRÄN muotoiset jäljet, ei puoliKUUN. Oli sitten venttiilit ottaneet hieman kipeää erinäisistä syistä. Tuli tässä mieleen tuota aikaisempaa tekstiä lukiessani, että jos siellä on puoliYMPYRÄN muotoisia jälkiä X-määrä ei ihan jokaisen männän päällä ja puristukset on kateissa...

Avatar
sinkkone
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1285
Liittynyt: 22 Marras 2005, 18:48
Paikkakunta: Toijala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja sinkkone » 28 Helmi 2018, 17:26

Satavarmasti on paha mennä sanomaan onko vauriota ja minkä asteista vakavuudeltaan ilman kannen pöydälle nostoa.
Mutta jos se jälkien perusteella epäilyttää että siellä olisi saattanut tapahtua törmäys niin eipä se ihan kamalasti enää remontissa kuluvaa aikaa lisää
jos suosiolla ruuvaa kannen irti ja tarkastaa asian perinpohjin. Samalla on oivallinen tilaisuus vaihtaa ainakin kansipahvi ellei mitään muuta vaihtolistalle tule.
On se kova...

Avatar
Rookeri
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 17006
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 20:09

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Rookeri » 28 Helmi 2018, 19:39

sinkkone kirjoitti:
28 Helmi 2018, 16:49
Pirkkalassa näytti tosiaan olevan senkun hakee pois. Onko tuossa motonetin sarjassa sitten kunnollinen kiristin vai joutuuko sen ostamaan erikseen?
Se kiristäjä vaihtui jo vuosia sitten siihen parempaan "turbon kiristäjään" joten käytännössä sitä vanhaa ei enää saa. Mutta sehä on helppo viel ennen asennusta varmistua, siinä kun on se patti kiristyspäässä.
OCFormulatietäjä 2016

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu välillä vähän siltä että turha työ menee hukkaan.

ovc2z22yh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 533
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh » 28 Helmi 2018, 23:54

GM-äijä kirjoitti:
28 Helmi 2018, 16:15
Jos laitan pakopuolen klo 12:een, niin tuo imu osoittaa jokseenkin klo 14:ään. Pitikö sen ollakin niin? Tällöin jakopäästä lukien kakkosen pakoventtiilit ovat täysin kiinni ja nelosen imut ovat juuri sulkeutumassa tai oikeastaan kai jo sillä osuudella että lienevät täysin kiinni.
Sivulla 2 on ajoituskuva, jossa asennossa 1 ja 4 männät ovat YKK (kampura merkissä) ja niistä toinen on aloittamassa työ- ja toinen imutahdin. Kun imunokan merkki INT on 14, niin 4 pytty (tai 1) on aloittamassa imutahdin nokka n. 4 ja imuvena jo hieman auki, pakonokan merkki EXH on 10 ja pakonokka n. 8 ja pakovena vielä hieman auki (= over lap) ja mennään siis myötäpäivään. Sytytysjärjestyksessä 1-3-4-2 kakkonen tulee nelosen jäljessä eli olisi aloittamassa pakotahtia.

Kun ketju nyt on löysällä, niin ajattele se siten, että kiristin sitä kiristäisi ja ketju olisi kireällä nokkapyörien ja kampuran pyörän välillä. Ketjun hyppäämisen ja venavaurion kannalta on kriittistä ettei pakonokka jää liian myöhäiselle tai imunokka ponkase liian aikaiselle esim. moottorin sammuessa.

Edit:
HEI, sori ajoitusmerkkien ollessa 10/14 (EXH/INT) niin nimenomaan YKK:ssa 1 mäntä on aloittamassa imutahdin ja 4 on työtahdilla, nokkarattaat asetetaan ainakin ohjeen mukaan noin. Kuvaamaasi tilannetta ei voi olla, ellei imunokan ratas ole pyörähtänyt suhteessa imunokkaan. Siis 4:sen imunokan pitäisi olla klo 10 (ja pakonokka klo 14). Se kuva kertoisi...

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 01 Maalis 2018, 12:18

Tässä pari kuvaa. Alan tosiaan itsekin uskoa, että jakoketjun on täytynyt hypätä... KuvaKuva
Nimittäin tuo Kampiakselin siivapyörän merkki nyt kun sen vihdoin löysin. Kuka valopää muuten tekee merkkejä, joita pitää hakea suurennuslasilla? Joku 16-vuotias??? :director:

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 01 Maalis 2018, 14:29

Hei miten omaa viestiä editoidaan? tuosta edellisestä viestistä jäi tärkeä osa lausetta pois

shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1095
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja shamrock » 01 Maalis 2018, 15:07

GM-äijä kirjoitti:
01 Maalis 2018, 14:29
Hei miten omaa viestiä editoidaan? tuosta edellisestä viestistä jäi tärkeä osa lausetta pois
Se editointimahdollisuus taisi tulla jossakin vaiheessa mukaan kun on tarpeeksi viestejä pohjalla. Eli "rookielle" sitä ei edes ole. Kommentoi perään uudella viestillä, ja malta odotella niin kyllä sekin sieltä ilmestyy.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... onneksi kaikista on viimeinkin päästy eroon :D

Nyt alla Volvo S40 1.6 '99 ja Nissan Primera 2.0 16V SLX muka-GT '97

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 01 Maalis 2018, 15:42

Allright, kiitos tiedosta, shamrock. Minä jo hiukan ihmettelin. No nyt sitten kaikille malttamattomana odottaville lisätietoa. Kun laittaa ovc2z22yh:n ja myös mm. nimimerkin Sinkkonen antamien ohjeiden mukaan (kiitokset molemmille!) nokat suunnilleen oikeaan asentoon (kun minusta ihan oikeaan ei edes saa), niin kampiakselin siivapyörän merkki on ehkä noin klo kahdessa iltapäivällä. Niin että ei onneksi sen enempää pielessä :evil: . Mutta kuitenkin enemmän kuin riittävästi tarkoittaen sitä, että laitoin enempiä tutkimatta kaiken nippuun ja vaimon rattiin starttaamaan ja nyt tällä kertaa kuuntelin konetta "sillä korvalla". Ihan selvä kolina startatessa. Auto pois tallista ja sijaista etsimään. Maanantai aamuna TÄYTYY olla kaksi autoa käytössä, ei ole muuta mahdollisuutta. Ja nuo merkit olivat nyt sellaiset, että tästä ei ihan pienellä tekemisellä selvitä, vaikka aluksi ajattelin, että kysymyksessä on vain jakopään uudelleen kokoaminen.

astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 171
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja astra93 » 01 Maalis 2018, 16:16

GM-äijä kirjoitti:
01 Maalis 2018, 12:18
Kuka valopää muuten tekee merkkejä, joita pitää hakea suurennuslasilla? Joku 16-vuotias??? :director:
Kuka valopää on tuon jakopään suunnitellut? Onko ollut ikää edes tuota kuuttatoista vuotta? :o Millä ihmeen mokalla tuollainen on ylipäänsä päässyt tuotantoon asti... painonsäästö? Sori tämä OT mutta pakko avautua ihan vaan vähän. Onkohan kukaan muu ihmetellyt koskaan samaa? :bonk:

ovc2z22yh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 533
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh » 01 Maalis 2018, 21:25

Kuvien mukaan imu ok, mutta pako pahasti aikaisella n. 40/80 nokka/kampura-astetta. Aikaiset pakovenat ei törmää mäntään.

Lähes kaikkien nyky autojen ketjujakopäät on paskoja, mersut mukaan lukien. Onneksi opeliin se on halpa ja helppo vaikka ennakkoon uusia, siis kun itse tekee.

Esim. mersujen jakopääongelmista http://www.mersuforum.net/forum/search. ... id%5B%5D=2

Avatar
Juheksi
OCF Rahastonhoitaja
OCF Rahastonhoitaja
Viestit: 4315
Liittynyt: 01 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juheksi » 01 Maalis 2018, 21:40

ovc2z22yh kirjoitti:
01 Maalis 2018, 21:25
Kuvien mukaan imu ok, mutta pako pahasti aikaisella n. 40/80 nokka/kampura-astetta. Aikaiset pakovenat ei törmää mäntään.

Lähes kaikkien nyky autojen ketjujakopäät on paskoja, mersut mukaan lukien. Onneksi opeliin se on halpa ja helppo vaikka ennakkoon uusia, siis kun itse tekee.
Imunokka on kyl tossa ylemmässä kuvassa vasemmalla ja edellä pakonokkaan jonku verran...

Vastaa Viestiin