Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 670
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja pepper » 02 Maalis 2018, 06:29

Juheksi kirjoitti:
01 Maalis 2018, 21:40
ovc2z22yh kirjoitti:
01 Maalis 2018, 21:25
Kuvien mukaan imu ok, mutta pako pahasti aikaisella n. 40/80 nokka/kampura-astetta. Aikaiset pakovenat ei törmää mäntään.

Lähes kaikkien nyky autojen ketjujakopäät on paskoja, mersut mukaan lukien. Onneksi opeliin se on halpa ja helppo vaikka ennakkoon uusia, siis kun itse tekee.
Imunokka on kyl tossa ylemmässä kuvassa vasemmalla ja edellä pakonokkaan jonku verran...
Eiköhän tuo imunokka ole oikealla...

astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 173
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja astra93 » 02 Maalis 2018, 08:18

Juheksi kirjoitti:
01 Maalis 2018, 21:40
Imunokka on kyl tossa ylemmässä kuvassa vasemmalla ja edellä pakonokkaan jonku verran...
Tietysti riippuu mistä suunnasta kuvaa katsoo ja kuinka päin sattuu itse olemaan, mutta tästä kulmasta katsottuna imunokka on oikealla, tai ainakin voisi olettaa niin, koska pakosarja on lähempänä rintapeltiä. Voi tietysti olla tämän moottorin suunnittelun huomioon ottaen, että imunokka sijaitsee pakosarjan puolella.

Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 670
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja pepper » 02 Maalis 2018, 08:31

astra93 kirjoitti:
02 Maalis 2018, 08:18
Juheksi kirjoitti:
01 Maalis 2018, 21:40
Imunokka on kyl tossa ylemmässä kuvassa vasemmalla ja edellä pakonokkaan jonku verran...
Voi tietysti olla tämän moottorin suunnittelun huomioon ottaen, että imunokka sijaitsee pakosarjan puolella.
:lollis:

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13165
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 02 Maalis 2018, 08:53

Ameriikan ihmemaassa ei oo ikinä tehty mitään hyvää. Pääsääntösesti kaikki moottorit on enemmän tai vöhemmän paskoja. Varsinkin neloskoneet.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 02 Maalis 2018, 09:40

Kuvista vielä: Tuossa ylemmässä kuvassa on ajoitusmerkkeihin tehty valkoiset liitumerkit ja siinä pakopuoli vasemmalla suunnilleen klo 12 ja imut oikealla klo 14. Nyt kun katsoo tuota jonkun jo aiemmin linkkaamaa ajoituskuvaa http://replace-timing-belt.com/how-to-r ... ra-g-2-2i/ niin oikeampi asetus olisi kai n. klo 11 ja 13 eikö niin? Ehkä ne suurin piirtein siihen saa laitettua, eli silloin tuo nokkien keskinäinen asema ei ole kaukana oikeasta. Mutta Kampiakselin asento ei sitten enää satu mitenkään kuvan klo 11:een vaan ennemminkin klo 13-14:ään. Onko muuten ajoituskuva oikea Vectralle? Tuossahan lukee Astra G 2.2...?

Avatar
Juheksi
OCF Rahastonhoitaja
OCF Rahastonhoitaja
Viestit: 4323
Liittynyt: 01 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juheksi » 02 Maalis 2018, 19:47

pepper kirjoitti:
02 Maalis 2018, 08:31
astra93 kirjoitti:
02 Maalis 2018, 08:18
Juheksi kirjoitti:
01 Maalis 2018, 21:40
Imunokka on kyl tossa ylemmässä kuvassa vasemmalla ja edellä pakonokkaan jonku verran...
Voi tietysti olla tämän moottorin suunnittelun huomioon ottaen, että imunokka sijaitsee pakosarjan puolella.
:lollis:
Perkele! Meni taas oikee ja vasen sekasi :lol: Ajattelet yhtä ja kirjotat toista...

shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1096
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja shamrock » 02 Maalis 2018, 19:54

GM-äijä kirjoitti:
02 Maalis 2018, 09:40
Kuvista vielä: Tuossa ylemmässä kuvassa on ajoitusmerkkeihin tehty valkoiset liitumerkit ja siinä pakopuoli vasemmalla suunnilleen klo 12 ja imut oikealla klo 14. Nyt kun katsoo tuota jonkun jo aiemmin linkkaamaa ajoituskuvaa http://replace-timing-belt.com/how-to-r ... ra-g-2-2i/ niin oikeampi asetus olisi kai n. klo 11 ja 13 eikö niin? Ehkä ne suurin piirtein siihen saa laitettua, eli silloin tuo nokkien keskinäinen asema ei ole kaukana oikeasta. Mutta Kampiakselin asento ei sitten enää satu mitenkään kuvan klo 11:een vaan ennemminkin klo 13-14:ään. Onko muuten ajoituskuva oikea Vectralle? Tuossahan lukee Astra G 2.2...?
Eiköhän se kone ja ohje sama ole, oli se sitten Astrassa tai Vectrassa. Mutta jos noin on, niin eikös se sitä teoriaa juuri tukisi että jako ois muutaman hampaan hypännyt, eli kampura on nyt edellä nokkia.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... onneksi kaikista on viimeinkin päästy eroon :D

Nyt alla Volvo S40 1.6 '99 ja Nissan Primera 2.0 16V SLX muka-GT '97

ovc2z22yh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 533
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh » 02 Maalis 2018, 22:01

Tässä on pakonokka pyörähtänyt 7 hammasta aikaiselle (myötäpäivään). Oikeassa ajoituksessa merkkien välillä ketjussa on 30 hammasväliä ja tässä 23, imunokka on ok. Nokkien pitää olla NOIN klo 10/14, mutta todellinen nokkakulma on 110 astetta.


GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 03 Maalis 2018, 17:16

Kiitoksia kaikille osallistumisesta keskusteluun. Minä jouduin nyt em. syystä (pakko olla käytössä kaksi autoa maanantaina) kaivamaan poikani ajoneuvon hangesta. Pari tuntia lämmitystä, ja Saab 9-3 valmiina palvelukseen. Palaan asiaan heti kun on lisää kerrottavaa. Kuva

Avatar
sinkkone
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1285
Liittynyt: 22 Marras 2005, 18:48
Paikkakunta: Toijala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja sinkkone » 09 Maalis 2018, 17:50

GM-äijä kirjoitti:
02 Maalis 2018, 09:40
Kuvista vielä: Tuossa ylemmässä kuvassa on ajoitusmerkkeihin tehty valkoiset liitumerkit ja siinä pakopuoli vasemmalla suunnilleen klo 12 ja imut oikealla klo 14. Nyt kun katsoo tuota jonkun jo aiemmin linkkaamaa ajoituskuvaa http://replace-timing-belt.com/how-to-r ... ra-g-2-2i/ niin oikeampi asetus olisi kai n. klo 11 ja 13 eikö niin? Ehkä ne suurin piirtein siihen saa laitettua, eli silloin tuo nokkien keskinäinen asema ei ole kaukana oikeasta. Mutta Kampiakselin asento ei sitten enää satu mitenkään kuvan klo 11:een vaan ennemminkin klo 13-14:ään. Onko muuten ajoituskuva oikea Vectralle? Tuossahan lukee Astra G 2.2...?
Tuli tässä nyt mieleen kun puhut kampiakselin siivapyörästä että tuossa saattaa tulla väärinkäsitys aika helposti kun yrittää toiselle selittää.
Tossa koneessahan on siis kampiakselilla jakopään puolella siivapyörä joka käyttää moniurahihnalla laturia ja ilmastoinnin kompuraa ja siinä siivapyörässä on sisäreunassa pieni merkkikolo jolle löytyy vastamerkki jakopään kopan kannesta n. klo. 10 kohdalta. (tämä riippuu katsojasta ja voi olla jonkun mielestä klo. 11)
Sitten kun ampuu siivapyörästä pultin auki ja vetää sen pois sekä avaa jakopään kopan kannen (jotkut varaosaliikkeet sanovat sitä kilveksi ja jossain taas puhutaan öljypumpusta koska se sijaitsee siinä kannessa kampiakselilla) tulee vastaan jakopään kampiakselin ketjuratas jossa on ajoitusmerkki joka kuuluisi osoittaa n. klo. 17 silloin kun nokkapyörien ajoitusmerkit ovat n. klo. 10 ja n. klo 14 asennossa.
Uudessa ketjussa on tosiaan edellä olevan videon lailla merkit jotka tulee rattaiden merkkien mukaisiin kohtiin ja nokka-akselien päissä on hahlot jotka eivät anna kovin helpolla mahdollisuutta asentaa nokkapyörää väärään asentoon nokka-akseliin nähden koska hahlot eivät ole akselin keskellä.
Sitä en varmaksi uskalla sanoa pystyykö pakonokkaan ruuvaamaan imunokan nokkapyörän ja taas toisinpäin mutta uskoisin ettei siinä epäselvyyksiä tule.
En oikein keksinyt keinoa miten uuden sarjan saisi väärin asennettua jos rattaiden ja ketjun merkit laittaa kohdilleen koska kampiaksellilla on kiila ja nokka-akseleissa hahlot nokkapyöriä varten eli ihan kamalasti ei tarvitse jännittää vaihtotyön tekoa omin pikku kätösin vaikkei alaa olisi opiskellutkaan.
Tuossa kaverin autossa josta aiemmissa viesteissäni juttelin oli tosiaan sellainen tilanne että jakopäätä ei ollut ikinä avattu ja kysessä oli -06 320000km ajettu farkku veera. Oikeanpuoleinen ketjuohjuri oli viidessä osassa ja niistäkin suurin osa oli jo hioutunut muusiksi öljyn sekaan ajan saatossa. Myös ketjuohjurin pultit sekä öljysuutin oli hioutuneet, ylempi pultti kokonaan pois ja alempi pultti sekä öljysuutin hioutunut puoleenväliin.
Kun kampiakselin merkin pyöritti paikalleen niin nokkien merkit olivat klo. 12 ja klo. 14 asennoissa. Tähän kun lukitsi imunokan, sai pakonokan väännettyä klo. 10 asentoon ja kampiakselin merkki pysyi omalla paikallaan klo. 17.
Tästä huomiosta ja siitä että kone satunnaisesti saatiin alkuselvittelyiden yhteydessä käymään tyhjäkäyntiä, pystyi päättelemään ettei ainakaan kovin kohtalokasta törmäystä ole venttiilien ja mäntien välillä tapahtunut ja se myös varmistui siinä remontin aikana ettei tosiaan ole minkäälaista venttiilivauriota sattunut.
Suosittelen vaihtamaan samalla avauksella molemmat ketjusarjat jos yhtään epäilyttää että onko molempia koskaan vaihdettu, ainakin tammerdieselistä sai senverran hyvän tarjouksen koko paketille ettei hinnassa suurta eroa ollut jos pelkkää jakoketjusarjaa kyselee ja jakopään kannen tiiviste kuului sarjan sisältöön.
Venttilikopan kannen tiiviste on hyvä vaihtaa tämän katastrofin keskellä ja suosittelen pyytämään victor reinzin valmisteen, motonetistä sai jonkun minulle tuntemattoman merkin tekeleen joka oli aivan sysipaska eikä sopinut paikalleen.
On se kova...

ovc2z22yh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 533
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh » 09 Maalis 2018, 20:34

Noinhan se menee ja monesti vaihdetaan kampiakselin stefakin vaikkei se vielä vuotaisi.

Sellainen vinkki ajoituksen tarkistukseen tässä, että rattaiden merkit on asennuksessa keskellä ketjulenkkejä ja siellä niiden on ajoituksessa pysyttävä, jos ketju hyppää enemmän kuin yhden hammasvälin niin sen kyllä näkee. Erään Britti foorumin mukaan pakonokka voi (tässä) hypätä ainakin kaksi hammasväliä myöhäiselle (vastapäivään) ja imunokka kolme aikaiselle kampiakselin suhteen ennen kuin vastaavat venat törmää mäntiin, toisiin suuntiin on kyllä tilaa. Ketjun katkeaminen on sitten eri asia.

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 21 Huhti 2018, 14:14

No niin, päivitystä tähän. Sain erinäisiä osia odottaneen "talliautoni" herätettyä henkiin ja katsastuksesta läpi. Näin ollen Saabin lainannut nuorimies (opiskelukaupungistaan pian kesätöihin lähtevä poikani) saa autonsa takaisin, tallitila vapautui, ja sopivasti tulivat nuo Opelin osatkin kotiovelle Saksanmaalta. Inan apuakselikitti 100 ekeä ja tuo Fain varsinainen jakoketjusarja 180 sisältäen kaikki tiivisteet sisältävän sarjan. Tänään siivosin tallista edellisen remontin rojut pois ja vedin Opelin sisään vaijeritaljalla. Nyt kun tuo varsinainen remontti pääsee vihdoin alkamaan, niin kysynkin löytyykö verkosta jostain WIS tai mikä se nyt sitten Opelin slangissa onkaan nimeltään... Edellä Sinkkone (kiitos!) ja ovc2z22yh (toinen kiitos!) ja taisi siellä olla muitakin (lisää kiitoksia...) antoivat ohjeita ja neuvoja, mutta ainakin noita kiristysmomentteja olisi hyvä saada jostain. Ohessa iloksenne kuva kauniista paketeista :D Kuva

Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19035
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Robertx » 21 Huhti 2018, 14:21

Ohjelmisto on GM TIS 2000 tai GM Global TIS.

Tuossa TISsin ohje Z22YH : jakoketjun vaihtoon. Ohjeesta löytyy kiristysmomentit.

Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2014
Ex Insignia Sports Tourer Edition BL 2.0 CDTI A 2011 , EX Insignia Sports Tourer Sport 2.0 CDTI A 2013
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE Ex Vectra A1 + A2 C20NEEx Kadett E C16NZ

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 22 Huhti 2018, 09:35

Robertx SUURkiitos! tällä onnistuu! Sain eilen purun lähes valmiiksi, tuo kansi on vielä paikallaan kun en keksinyt sitä yhtä mikä sen pitää ja kellossa tuli vastaan klo 17 finaali... Tästä ohjeesta sen löysin. Pikahuomiona tuosta purusta: Ihmettelin miksi koko moottorin jakopään puoli kylpee öljyssä. No syykin taisi selvitä, tuon jakopään kansilevyn pultit olivat todella löysällä, eivät missään tapauksessa missään momentissa ei edes 21 Nm. Mutta toisaalta kaverilla onkin tapana sanoa, että Opelissa kuuluu olla tuoreöljyvoideltu konetila... :lol:

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 23 Huhti 2018, 21:32

Kuva Kuva
Päivitystä nyt ehtiessäni jälleen koneen ääreen. Oheisissa kuvissa on yläkertaa ja alakertaa nyt näkösälle purettuna. Kun olen tuota konetta käsin pyöritellyt, niin näyttää nyt siltä, että tuo imun ja paon keskinäinen asema ei ole enää sitä mitä se oli aluksi. Aluksihan se oli hyvällä mielikuvituksella pako n. 10-11 ja imu 13-14 mutta nythän se ei enää sitä ole. Ja sitten tuo kuva alakerrasta. En löydä muuta ajoitusmerkkiä kampiakselin päässä olevalta rattaalta kuin tuon, joka osoittaa kuvassa kenties klo kahdeksaa... Eli paljon on pyörähtänyt eteenpäin jos pitäisi klo viittä osoittaa. Mutta sitten varsinaiseen asiaan: Vaikka kuinka sihtailisin, en löydä järkevää syytä asiaan. Kaikki kiristimet ja laaharit ehjiä ja paikallaan. Ketju ei edes ole mitenkään huomiota herättävän löysä, hiukan vain. Jos nyt oikein hyvää mielikuvitusta käyttää, niin ehkä nuo jakopään hammasrattaat ovat uusiin vastaaviin verrattuna aika matalia. Ja sitten varsinaiseen kysymykseen. Mitä luulette venttiilikoneistossa tapahtuneen? Tämähän ei siis sammunut ajosta, vaan kuoli sillä välin kun vaimoni oli kaupassa...

Vastaa Viestiin