C20XE öljynnosto-ongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
sjs
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 137
Liittynyt: 08 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja sjs »

Apuja kaivattaisiin. On nimittäin sellainen probleema kunnostetussa C20XE koneessa, että ei meinaa parin päivän seisomisen jälkeen koskaan nostaa öljynpaineita, tai siis tarkemmin ei lähde nostamaan öljyä pumpulle ja siitä eteenpäin. Öljypumpun kupeesta imusarjan puolelta, kun ottaa 19mm avainvälillä olevan tulpan pois ja lykkii sieltä öljyä sisään, niin tulpan takaisinlaiton jälkeen saa taas öljynpaineet nostettua. Jos autoa käyttelee päivittäin, niin nostaa paineet ilman kikkailua. Kone siis kunnostettu ja tämän jälkeen ei ole ajettu. Öljynpaineenrajoittimen käytin jo irti, eli sen mikä on koneen etuosassa pakosarjan puolella. Siinä näytti tiivistepinta olevan hyvässä kunnossa. Oon laittanut koneeseen öljynsuodattimen siirtosarjan, mutta senkään osalta en ole löytänyt mitään vuotoa. Ja en kyllä ymmärrä miksi se öljyn nostoon vaikuttaisi.

Kysymys kuuluukin, että mikä voisi olla vikana? Tai oikeastaan voisiko mikään sellainen olla vikana, mikä ei vaatisi koneen poisnostoa ja öljypohjan irrotusta? Pelkään, että vika olisi öljyn imuputkessa, mutta sen tutkiminen edellyttää edellämainittuja toimenpiteitä. Uskoisin myös öljyn imuputken olevan tiivisti kiinni, kun muistaakseni ihan huolellisesti se tuli asennettua. Itse en tosin ole koneen remppaa tehnyt vaan ostin sen kunnostetuna ja tein siihen vaan muutokset takavetokonversioon ja siis oikeastaan vaan tuo öljyn imuputki+öljypohja on omaa asennusta, joten muusta ei oo tarkempaa tietoa.

-Samuli S-
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tuossa itsellä sama ongelma c18xe koneessa kun jumittaa ylipaineventtiili pakupuolella,24mm kanta

viewtopic.php?f=23&t=253288&hilit=Puoli ... &start=150
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
sjs
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 137
Liittynyt: 08 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja sjs »

Ylipaineventtiilistä en tosiaan ainakaan löytänyt mitään viikaa. Ja siinämielessä itellä toi vikakuvaus sen verran erilainen, että paineet kyllä ihan hyvät, about 3 baria, eikä oo käytössä kyykänneet. Ei vaan meinaa aina lähteä nostamaan. Voisiko kuitenkin pieni ylipaineventtiilin falskaus päästää paineet öljypohjaan? Tarvitsiko sun 1,2sorsa houkutella öljynpaineet sieltä imupuolella olevan ropun avulla? Itellä ei muuten nosta.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja ?! »

Onko kiinalainen termariton suodattimen siirtosarja pitkillä letkuilla ja jäähdyttimellä?

Noi hukkaa hyvin öljynpainetta.

Mulla tosin Kadetissa c20letissä vähän saman tapaista,eli pitkään seistessään kestää hetki ennenkuin öp valo sammuu käynistyksen jälkeen.Öljyjäähyä ei ole nyt ollenkaan ja öljypumppukin vähän ajettu gm z20let
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
sjs
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 137
Liittynyt: 08 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja sjs »

Kaikki kai noi kiinassa on tehty :). Tää on Mocalin tekele ja AN10 letkuilla oon ton kasannu. Letkuissa alle puolimetriä mittaa per puoli ja ei oo vielä jäähylle tullut laitettua etes laippaa/kytkentöjä ja sitä kautta ei termariakaan ole sotkemassa kuvioita. Siirsin vielä suodattimen siirtojalan koneen alapuolelle kokeilumielessä, et onko vaikutusta. Ei ainakaan merkittävää.
Avatar
sjs
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 137
Liittynyt: 08 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja sjs »

Osaisko joku sanoa, että voiko tuo ylipaineventtiili hivenen valskatessaan tyhjätä öljypumpun vai onko se sijoitettu niin, että ei voi tyhjentyä? Kuvittelen ainakin öljypumpun tyhjenevän kokonaan, sillä se ei millään lähde nostamaan ilman, että sieltä imusarjanpuoleisesta ropusta lykkää ”siemenöljyt”. Tai itseasiassa parhaiten saa sillätapaa nostamaan, että laittaa just sopivankokoisen letkun tuohon ropun reikään ja lykkää siihen suppilon, johon laskee muutaman desin öljyä. Suppilon ollessa paikallaan käy hetken starttaamassa ja sitten letku ja suppilo pois ja pikapikaa roppu paikalleen. Tällein lähtee aikalailla heti nostamaan öljyä.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Luulen että kyse on nimenomaa siitä että ylipakneventtiilin kautta pumppu saa korvausilmaa ja imuputki ja pesä pääsee valumaan tyhjäksi.

Mulla oli omassa 1.6 OHC:ssä vastaavaa ongelmaa. Pumppu ei lähtenyt millään nostamaan. Ja kun asiaa miettik pidemmälle tässä kirjotellessa niin ylipaineventtiilihän palauttaa öljyä pumpun imupuolelle? ja kun sinne pääsee ilmaa ja ylipaineventtiili falskaa kiin se ilma vain pyörii pumpussa. Siemenöljyllä se tiivistyy heti ja alkaa imeä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
sjs
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 137
Liittynyt: 08 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja sjs »

Jees, kiitos Juho M-P. Täytyypä ottaa vielä tuo vaihtoehto tarkempaan syyniin.
Avatar
sjs
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 137
Liittynyt: 08 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja sjs »

Jep jep. Eipä hyvältä vaikuta. Purin paineenrajoittimen ja tutkin osia, mut mitään vikaa en löytäny. Muistin myös, että mulla on x22xe:n öljypumppu jemmassa ja nappasin siitä sitten sen paineenrajoittimen männän. Se vaikutti lähtökohtaisesti parempikuntoiselta ja se oli 5 mm pidempi. Noh, se paikalleen, siemenöljyt tulpan kautta pumpulle ja kohtuu lyhyellä starttailulla nosti paineet. Tänään, vajaan vuorokauden jälkeen, kokeilin uudestaan, mutta eipä nosta paineita...

Taitaapi olla, että siirryn tän ikuisuusprojekti B Mantan kimpusta tutulla ja turvallisella CIH:lla varustetun Amandan kimppuun... Olihan tää jo ekaa kertaa käynnissä vuodenvaihteen paikkeilla sekä tallista sisään ja ulos ajettu kertaalleen tän vuoden puolella :D Viimeks tää auto liikku näin paljoo omin voimin ennen kuin aloitin purkamisen 17 vuotta sitten :lollis:
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Onneksi CIH ei petä. Nuo "Saatanan muovikiulujen" moottorit on tollasta kertakäyttökuraa... 🤣
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Candnv
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Helmi 2014, 15:38
Paikkakunta: espoo

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Candnv »

Mulla oli aikoinaan sama ongelma c20xe moottorissa ja ongelma loppui pumpun vaihdolla.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja ?! »

Juho M-P kirjoitti: 07 Maalis 2018, 22:27 Onneksi CIH ei petä. Nuo "Saatanan muovikiulujen" moottorit on tollasta kertakäyttökuraa... 🤣
Cihhi on joo ihan ylivoimainen :D
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
sjs
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 137
Liittynyt: 08 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja sjs »

No jaa, täyty tälläkertaa Cihhiinki nostaa öljynpaineet, ku ei lähteny seisotuksen jälkeen nostamaan... Onneks näissä se on vähempi sotkusta hommaa vanhalla rattaattomalla jakajalla ja porakoneella :lol: Eipä oo aiemmin tarvinnu cihheissä muuten ku kasauksen jälkeen käyttää tota konstia. Tosin tän auton kanssa positiiviset yllärit ollu muutenki vähissä... Kytkin ei pelitä, rakkine vuotaa kaikkia nesteitä ja muutenki kaikenlaista pikkukivaa... No nyt on cihhi lattialla. Silti edelleen tää työmaa houkuttaa enemmän kuin tuon muovikiponmoottorin roplaaminen :lol:
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja hukka »

tuli mieleen että onko öljynsuodattimessa taka isku?
vois auttaa jos valkkais sellaisen siis jos johtuu siitä siirtosarjasta
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
sjs
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 137
Liittynyt: 08 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: C20XE öljynnosto-ongelma

Viesti Kirjoittaja sjs »

Jaa-a, oishan tuo houkutteleva vaihtoehto, jos noin helpolla ratkeis. En vaan ihan hokaa, et miten painepuolella oleva vois tuollasen ongelman aiheuttaa?
Tuossa cih moottorisessa kapistuksessa on sen verran paljon työmaata ennenku kehtaa moottoria takaisin konehuoneeseen tarjota ja kokoajan paljastuu lisää, että tän XE:n pajotus alkaa taas houkuttelemaan...
Vastaa Viestiin