Astran akku tyhjenee
Astran akku tyhjenee
Eli akku tyhjenee vaikka mitattu useita kertoja. Lataus 14.5V. Lepovirta keskiarvo n.15mA. Enimmäkseen 5mA mutta 15min välein lyhyt virtapiikki. Uusittu akku ja sama homma jatkuu eli parissa päivässä tyhjenee. Ei pätkäajoa.
Astra GTC 1.6T -07
Astra GTC 1.6T -07
Re: Astran akku tyhjenee
Vaihtoehtoja lienee vaikka kuinka ja paljon: itteltä tyhjeni aikanaan Corsan (vm-90) akku. Ei selvinny muuten ku kaikki sulakkeet irti ja yks kerrallaan takasi. Vika löyty lopulta paksin valokatkaisijasta. heti huomas vikapiirin ku laitto sulakkeen paikalleen ni anto vähän kipinää, ja mitarilla akulta varmistus, vähän penkaamista ni johan tokeni.
Kaverin vectrassa oli joku osa antenni/takalasi systeemissä vikana, huomas vähä vahingossa ku meni autolle ni takalasi sula ja pikku pakkaslumikerros muuten auton päällä; takalasin lämmitin päällä koko ajan!
Kaverin vectrassa oli joku osa antenni/takalasi systeemissä vikana, huomas vähä vahingossa ku meni autolle ni takalasi sula ja pikku pakkaslumikerros muuten auton päällä; takalasin lämmitin päällä koko ajan!
Re: Astran akku tyhjenee
Ei noilla lepovirroilla pitäs kahteen päivään akun tyhjentyä
Insignia Hatchback A20DTE
Re: Astran akku tyhjenee
Jos tuo lepovirta pitää paikkansa, vika on jossain muualla kuin päälle jäävissä sähkölaitteissa. Minä tutkisin ensimmäiseksi tuota laturia. Vaikka sieltä tulisikin voltteja ulos, ei sieltä silti välttämättä tule ampeereja ja niitä tarvitaan jotta hommalla olisi jatkuvuutta. Laturissa on tyypillisesti kolme kenttäkäämiä ja sieltä voi olla jopa kaksi pelistä poissa ja silti auto toimii näennäisesti normaalisti niin kauan kuin energiavarastossa ( lue: akussa) on potkua vaikka latausvirran määrä onkin pitemmän päälle riittämätön.
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen...
Re: Astran akku tyhjenee
Kun akun nimellisjännite on täytenä 12.7v ja laturilta tulee 14.5v niin akku latautuu kyllä. Ihan sama homma jos lataan älylaturilla täyteen. Oisko tuossa joku ero kun mittarin laiton jälkeen konetta ei ole käynnistetty?
Re: Astran akku tyhjenee
Nope. Sinä puhut potentiaalierosta, minä tehosta. Jos ajoneuvosi vie ajossa esim. reilua puolta kilowattia (valot, flekti, moottorin sähkölaitteet yms.) ja laturi lataa sen normaalin 50-60 ampeerin sijasta 30 ampeeria, sähkö loppuu auttamatta kesken koska 30A x 14,5V = 435W. Potentiaalieron mittaus ei tässä tapauksessa riitä, tarvittaisiin esim. pihtiampeerimittari, jolla tutkia normaalihetken (käytännössä tyhjäkäynti ja normaalit sähkölaitteet päällä) tuotto laturilta ja se jo kertoisi laturin kunnosta oleellisen. Irrallisella laturilla lataaminen tapahtuu yleensä aika pienellä virralla ja samaan aikaan ei ole kulutusta lainkaan. Mutta ajoneuvon käyttö kuluttaa ihan normiajossa talvella melkoisen määrän watteja, jotka kaikki pitää tehdä laturilla. Laskepa vaikka yhteen kaikkien käytössä olevien sähkölaitteiden (valot, flekti, takalasinlämppäri yms.) sulakkeet, niin pääset tuosta virrankulutuksesta jo haminoille ilman sytytysvirtaa, joka sekin vie oman osansa ja jota varsinkin käynnistyshetki vielä verottaa ankarasti.
Yhteensä 35 autoksi kutsuttua kinneriä tähän ikään mennessä. Yksikään ei ikuinen...
Re: Astran akku tyhjenee
Yep. Kyllä nimenomaan jännite. Ei se akku tiedä ottaako joku muu laite virtaa samasta jännitelähteestä. Jos laturin teho ei riitä, jännite laskee. Eli jos jännite akun navoissa on 14.5v niin se ottaa saman virran, oli sitten valot päällä tai ei.
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7430
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Astran akku tyhjenee
Jos akku kerran tyhjenee, niin käy testauttamassa laturi paljonko se antaa paukkuja kierroksilla?
Onhan noissa autoissa sitten muitakin vikapaikkoja, mitkä syö laturin tehoja, kuten laturin/moottorin/akun maadoitus saattaa olla mätä tai laturin + johto akulle puristusliittimestä mätä. (lämpiää kivasti)
Laturi ja johdot/maadoitukset kuntoon/tarkistukseen. Eiköhän se sieltä suunnalta vika löydy.
Uusi akku ei varmasti tyhjene, jos lataus on kunnossa ja et kerran pätkää ajele.
(EDIT: ellei akku itsessään ole viallinen, olen yhden semmoisen nähnyt missä uusi suoraan hyllystä otettu akku ei kestänyt. Toisella uudella akulla ei mitään ongelmaa. Se oli naisen auto ja nainen viemässä korjuuseen, joten saattoi olla korjaamolla fiilunkia pelissä ja akku sökö. Että nainen toisi takasin kalliila rahalla tutkittavaksi?? Foliohattu.. )
Onhan noissa autoissa sitten muitakin vikapaikkoja, mitkä syö laturin tehoja, kuten laturin/moottorin/akun maadoitus saattaa olla mätä tai laturin + johto akulle puristusliittimestä mätä. (lämpiää kivasti)
Laturi ja johdot/maadoitukset kuntoon/tarkistukseen. Eiköhän se sieltä suunnalta vika löydy.
Uusi akku ei varmasti tyhjene, jos lataus on kunnossa ja et kerran pätkää ajele.
(EDIT: ellei akku itsessään ole viallinen, olen yhden semmoisen nähnyt missä uusi suoraan hyllystä otettu akku ei kestänyt. Toisella uudella akulla ei mitään ongelmaa. Se oli naisen auto ja nainen viemässä korjuuseen, joten saattoi olla korjaamolla fiilunkia pelissä ja akku sökö. Että nainen toisi takasin kalliila rahalla tutkittavaksi?? Foliohattu.. )
prööt
Re: Astran akku tyhjenee
Akku itse antaa ja ottaa virtaa, ja balanssi ilmenee varaustilana ja sisäisenä resistanssina (myös lämpötila riippuvainen), joka kasvaa varaustilan laskiessa ja samalla akun antama ja ottama virta pienenee.
PS. Lurttinen, naisenkin ostamalla uudella akulla on takuu
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7430
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Astran akku tyhjenee
Näin on, mutta siinä heräs epäilyt fiilungista, kun auto olis pitänyt viedä akun myyneelle korjaamolle tutkittavaksi ja jo ennakkoon varoiteltiin, että autoa pitää purkaa ja etsiä vikaa.
Sielä haisi rahastuksen maku ilmassa, kun ei nainen osaa muuta kuin viedä auton korjaamolle ja maksaa kiltisti mitä pyydetään. Homma näytti siltä, että tarkoituksella annettiin huono akku, että saadaan sitten olematonta vikaa haeskella ja laskuttaa tekemättä oikeasti yhtään mitään.
prööt
Re: Astran akku tyhjenee
50 Ah akkua saat kyllä 15 mA lepovirralla purkaa 10 viikkoa, ennenkuin akun varaus laskee alle 50%, joten tuo lepovirta lienee ihan normaali. Mutta jos autosi haukkaakin 150 mA yötä päivää, niin sitten sulla on autossa vikaa. Lankomiehen uudenkarhea Skoda jäi kerran kesämökin pihaan, kun oli seissyt 2 - 3 viikkoa.
Pistä auto käyntiin, kaukovalot päälle, takalasinlämmitys ja penkinlämmitykset päälle. Jos akun navoilta löytyy 13,5 - 14,8 V jännite, niin laturin teho on riittävä.
Jos mahdollista, mittaa jännite ensin akun tinanavoista ja sitten niistä napojen ympärillä olevista kaapelikengistä, tulos pitäisi olla täsmälleen sama. Mutta jos kaapelikengistä löytyy 14 V ja tinanavoista 13 V, niin niiden välissä on huono kontakti.
Tässä on hyvää tietoa tiiviissä paketissa. Kannattaa printata autotallin seinälle.
www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf
Pistä auto käyntiin, kaukovalot päälle, takalasinlämmitys ja penkinlämmitykset päälle. Jos akun navoilta löytyy 13,5 - 14,8 V jännite, niin laturin teho on riittävä.
Jos mahdollista, mittaa jännite ensin akun tinanavoista ja sitten niistä napojen ympärillä olevista kaapelikengistä, tulos pitäisi olla täsmälleen sama. Mutta jos kaapelikengistä löytyy 14 V ja tinanavoista 13 V, niin niiden välissä on huono kontakti.
Tässä on hyvää tietoa tiiviissä paketissa. Kannattaa printata autotallin seinälle.
www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf
Re: Astran akku tyhjenee
Lainasin pihtivirtamittaria ja muutaman minuutin jälkeen virrankulutus 300-500mA. Kun käyttää akun navan irti, kulutus laskee alle 10mA. Jos kakella käyttää lukot auki/kiinni, taas jää vuotamaan. Ilmanvaihdon joku läppä surisee n. 1 minuutin välein. Kun pakkanen hellittää, pitää selvitellä, mikä!
Eli vuotovirta kannattaa mitata pihtimittarilla jos sellainen löytyy. Jonkun buutin tuo jännitekatko tekee.
Eli vuotovirta kannattaa mitata pihtimittarilla jos sellainen löytyy. Jonkun buutin tuo jännitekatko tekee.
Re: Astran akku tyhjenee
Ilmottelisitko jos toi selviää ja mikä siinä oikein oli?Lehtomik kirjoitti: ↑07 Maalis 2018, 06:55 Lainasin pihtivirtamittaria ja muutaman minuutin jälkeen virrankulutus 300-500mA. Kun käyttää akun navan irti, kulutus laskee alle 10mA. Jos kakella käyttää lukot auki/kiinni, taas jää vuotamaan. Ilmanvaihdon joku läppä surisee n. 1 minuutin välein. Kun pakkanen hellittää, pitää selvitellä, mikä!
Eli vuotovirta kannattaa mitata pihtimittarilla jos sellainen löytyy. Jonkun buutin tuo jännitekatko tekee.
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Re: Astran akku tyhjenee
Askoik, päteekö tuo AGM-akuille myös?Askoik kirjoitti: ↑06 Maalis 2018, 17:55
Tässä on hyvää tietoa tiiviissä paketissa. Kannattaa printata autotallin seinälle.
www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf
Tosi hyvä ketju ja hyviä posteja. Mielenkiintoista luettavaa.
Astra J -12 A14NET, Ex Astra F -94 C16SE, Ex Astra H -05 Z18XE, Ex Corsa D -10 A12XER
Volvo V70 Bi-Fuel -06
Volvo V70 Bi-Fuel -06