MERIVA 1.8, Z18XE seokset rikkaalla

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
penak
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 142
Liittynyt: 25 Loka 2006, 06:12
Paikkakunta: pohjoissuomi

MERIVA 1.8, Z18XE seokset rikkaalla

Viesti Kirjoittaja penak »

Meriva 1.8 vm 2004, Z18Xe. Pakokaasutestissä liian rikkaalla seokset. Luin vikakoodit ja antoi P0170 -(2) Lean Exhaust - Not Ptesent. Tarkoittaako tuo suluissa oleva 2 lambda kakkosta. Onko lambdavika ja kummassako lambdassa voisi olla vikaa? Liitteenä muutama kuva OP COM näkymästä

Otinpa hetki sitten Omega 2.0 vertailuarvot Merivan OP COM arvoihin. Ilmamassamittarin arvot poikkeavat huomattavasti kierroksilla. Tyhjäkäyntiarvo molemmissa 12-15kg/h, mutta kierroksilla 3000rpm Merivassa vain 30kg/h ja Omegassa75 kg/h. Olisikohan ilmamassamittari syypää rikkaaseen polttoaineseokseen.

Tilannetta tutkittu eteenpäin ja aiempi omistaja oli asentanut/asennuttanut ilmamassamittarin väärin päin. Nuoli rungossa osoittaa ilman virtaussuunnan. Voi näitä kyläseppiä... :roll: Nyt antaa jo huomattavasti parempia lukemia.

Kuva

Ongelma ratkesi ilmamassamittarin käännöllä oikein päin. Pakokaasu- ja OBD testi läpi moitteettomasti. Ei turhia osien vaihtoja, eli kannattaa miettiä mistä syystä ongelma voi johtua ennen osien vaihtoa ja purkamista. Toisen virheellisesti asentamat osat ovat tosi vaikeita havaita. Tässä tapuksessa ilmavirtaus suuntanuoli oli osan alapuolella ja sitä ei heti pystynyt havaitsemaan. Ilmamassamittarin puhdistusoperaatiossa kiinnitin huomion ilmanvirtaussuuntaan. OP-COM testeri on tuottanut jo todellisen hyödyn vuosien varrella.

EDIT: korjaisin linkit img-tageihin kuva-tageista. Timonen
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: MERIVA 1.8, Z18XE seokset rikkaalla

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Yleislukija antaisi P0170 fuel trim malfunction ja (2) on op-comin lisämääre laihasta seoksesta (fuel trim +tapissa). Tuohan tulee yleensä imuvuodosta tai liian vähän näyttävästä im. mittarista, kun seossäätö kompensoi (tässä lisää) fuel trimmillä polttoainetta lambda-mittauksen perusteella. Testerillähän näkee myös fuel trimmit ja short term fuel trim (STFT) vaihtelee +/- kun säätö kunnossa.

IMM:ssä pitäs varmaan olla näkyvämmät nuolet :D Se ritilähän on tulopuolella tasaamassa mitattavaa virtausta laaminaariseksi.
Vastaa Viestiin