Astra G 1.8 16V jäähdytyspuolen ihmettelyä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
miikkajj
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Loka 2015, 20:32

Astra G 1.8 16V jäähdytyspuolen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja miikkajj »

Moro.

Tuntuu että täällä forumilla tulee käytyä aina (vain) silloin, kun menee itsellä peukalo suuhun Opelin kanssa. Joten tässä tulee taas pähkinää purtavaksi. Auto siis 2001 1.8 GeeAstra. Ostin sen vasta ja ihmettelyä aiheuttaa lähinnä edellisen omistajan räpellykset flekti-/jäähdytys-/ilmastointipuolella. Yritän listata tähän mahdollisimman kattavasti mitä kaikkea autosta on tullut vastaan ja mitä olen jo tutkinut.

Mittaristossa palaa elektronisesti ohjatun jäähdytyksen merkkivalo. Eli se säiliö jossa on flektin tai vastaavan kuva. Kuskin jalkatilasta löytyi myös katkaisin, joka on asennettu ohjaamaan flektejä. Eli katkaisin 0-asennossa puhaltimet eivät toimi lainkaan, 1-asennossa molemmat puhaltimet huutaa ja kovaa. Eli täysillä. Katkaisimesta lähtee johdot jonnekkin sulaketaulun taakse, luulen että menevät suoraan sulaketauluun mutta varmaksi ei voi sanoa kun ei päässyt näkemään vaikka taulun irrotti löysälle. Aina katkaisinta painaessa tuo aiemmin mainittu merkkivalo muuten välähtää nopeasti.

Flektin kanssa on joskus selvästi jotain pelattu, kun johtosarjan alkuperäiset nippusiteet on katkottu ja johtonippu on irrallaan. Etuvastukselle menevät johdot on jollain liimamassalla tiivistetty, tiedä sitten onko vastusta korjailtu joskus. Etuvastus tuntuu kuitenkin ainakin vastuksen osalta olevan kunnossa, lämpösulaketta en päässyt kunnolla mittaamaan kun on niin pahasti kuonan peitossa.

Termostaatti oli rikki, sen jo vaihdoinkin. Samalla löytyi seuraava sähkö"asennus" kun lämpöanturin liitin oli ryssitty jollain ihme patenteilla kasaan. Lisäksi jostain syystä anturin ruskeaa johtoa on korjattu/jatkettu/mitälie siellä mustan muovikiskon sisällä. Ihmettelin kun lämpötilamittari heitteli ihan omiaan, mutta sieltä kiskon sisältä löytyikin huono liitos. Ruskea johto haarautuu siellä kahdeksi, ainakin tässä patentissa.

Vikakoodit luettu:
P1540 AC pressure signal, input high signal
P0704 Clutch switch circuit high input
P0571 Brake switch

Kahdella jälkimmäisellä tuskin on osuutta tähän asiaan, mutta liittynevät vakionopeudensäätimen toimimattomuuteen.

Kysymykset kuuluvat:
- Mikä autossa on mahtanut olla vialla, että tuo kytkinpatentti on tuonne laitettu? Mihin katkaisin on mahdollisesti kytketty?
- Miksi ostamassani Behrin (orkkis)termarissa on kaksi lämpötilatunnistinta mutta vain toiselle löytyy johto? Autossa kiinni olleessakaan ei ollut kuin yksi.
- Mikä liitin on se pyöreä, joka on etulambdan liittimen kanssa samassa kiinnikkeessä? Kuuluisiko siinä olla jotain?
- Ilmastoinnin vikakoodin kytkös tähän vikaan on aika ilmeinen, mutta mikä?

Mitä tässä forumia pari päivää lueskellut, niin sitä jäähdytysmoduulia lienee pitäisi kokeilla vaihtaa. Haluaisin vaan samalla kertaa nuo kaikki kotisähkärin tekemät rakennelmat alkuperäiseksi.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G 1.8 16V jäähdytyspuolen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ilmastoinnin painesensori on rikki tai johto poikki. Se vetää flektit täysille
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin