1.4 Turbo starttaaminen
1.4 Turbo starttaaminen
Moro,
Tässä ehti mennä eräämpi vuosi, kun viimeksi oli Opeli talossa, mutta noin puolitoista vuotta sitten taloon ilmaantui Opel Mokka 1.4 Turbo (A14NET?), vuosimallia 2014. Tämän vuoden alkuun asti mennyt ihan hyvin, mutta helmikuussa käytin auton 60tkm huollossa ja siinä löytyi jakopäästä öljyvuotoa ja turbon putkien puolella vuotoa - no, jakopää meni 100% liikkeen piikkiin ja turbon putkistostakin 40%, toisaalta nuo ei liity varsinaisesti tähän nyky-probleemaan.
Nimittäin, nyt aina toisinaan startatessa ei kone käynnisty, vaan startti jää ikäänkuin sahaamaan tyhjää. Aivan kuin siis avainta kääntäessä kaikki muu heräisi eloon, paitsi kipinäpuoli. Avain 0-asentoon ja uudestaan, niin lähtee ihan normaalisti käyntiin l. samantien hörähtää nätisti. Viimeisen kuukauden-puolentoista aikana on alkanut tekemään tätä satunnaisesti ja melkeinpä riippumatta siitä, onko kone ollut kylmä, puolikylmä vai lämmin. Mitään yhteistä tekijää en ole vielä keksinyt, paitsi että käynnistysongelma on tässä samassa autossa...
Ennenkuin lähden viemään marmorille autoa, niin tuumin, josko täällä olisi ideoita, ajatuksia tai jopa kokemuksia vastaavasta?
-JJ-
Tässä ehti mennä eräämpi vuosi, kun viimeksi oli Opeli talossa, mutta noin puolitoista vuotta sitten taloon ilmaantui Opel Mokka 1.4 Turbo (A14NET?), vuosimallia 2014. Tämän vuoden alkuun asti mennyt ihan hyvin, mutta helmikuussa käytin auton 60tkm huollossa ja siinä löytyi jakopäästä öljyvuotoa ja turbon putkien puolella vuotoa - no, jakopää meni 100% liikkeen piikkiin ja turbon putkistostakin 40%, toisaalta nuo ei liity varsinaisesti tähän nyky-probleemaan.
Nimittäin, nyt aina toisinaan startatessa ei kone käynnisty, vaan startti jää ikäänkuin sahaamaan tyhjää. Aivan kuin siis avainta kääntäessä kaikki muu heräisi eloon, paitsi kipinäpuoli. Avain 0-asentoon ja uudestaan, niin lähtee ihan normaalisti käyntiin l. samantien hörähtää nätisti. Viimeisen kuukauden-puolentoista aikana on alkanut tekemään tätä satunnaisesti ja melkeinpä riippumatta siitä, onko kone ollut kylmä, puolikylmä vai lämmin. Mitään yhteistä tekijää en ole vielä keksinyt, paitsi että käynnistysongelma on tässä samassa autossa...
Ennenkuin lähden viemään marmorille autoa, niin tuumin, josko täällä olisi ideoita, ajatuksia tai jopa kokemuksia vastaavasta?
-JJ-
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
Ajatus, oletko kokeillut toista avainta?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
Nyt kun sanoit, niin eipä ole käynyt mielessä. Voisihan tuotakin tietty kokeilla, vaikka paristohan tuohon nykkeliin taisi kuulua huoltoon, mutta oisko avain ottanut itteensä siinä yhteydessä?
Täytyypä vaihtaa joksikin aikaa avain ja katsoa, onko tällä vaikutusta asiaan. Thanks vinkistä.
-JJ-
Täytyypä vaihtaa joksikin aikaa avain ja katsoa, onko tällä vaikutusta asiaan. Thanks vinkistä.
-JJ-
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
Updeittiä sen verran, että vaihdoin lauantaina rouvalle toisen avaimen käyttöön. Noh, tänään oli kuulemma kaupan pihassa tehnyt taas samat, eli ekalla startilla vaan kihnuttaa starttia, avain 0-asentoon ja kääntö uudelleen, niin samantien hörähtää.
Muita ideoita kellään? Mulla ei oo ittellä vikakoodinlukijaa, mahtaisiko siitä olla apuja (ja jos ois, niin jos PK-seudulla on jollain forkan jäsenellä vehkeet, niin apua otettaisiin vastaan )?
-JJ-
Muita ideoita kellään? Mulla ei oo ittellä vikakoodinlukijaa, mahtaisiko siitä olla apuja (ja jos ois, niin jos PK-seudulla on jollain forkan jäsenellä vehkeet, niin apua otettaisiin vastaan )?
-JJ-
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
Pyörittääkö moottoria vai pelkkää starttia?
Jos pelkkä startti pyörii niin startin solenoidi hajalla.
Jos pelkkä startti pyörii niin startin solenoidi hajalla.
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
Jos kone pyörii startilla, mutta ei vaan käynnisty, niin siinä voisi epäillä ruiskukoneissa joskus esiintyvää relevikaa, polttoainepumpun rele ei saa kontaktia jonka seurauksena pumppu ei surraa ja moottori ei saa bensaa. Rele on konehuoneen sulakerasiassa ja jos tuo linkin kuva näyttää muuten oikealta, niin se olisi rele 7 http://fusesdiagram.com/opel-vauxhall/f ... tra-j.html
Jos siellä releessä on satunnainen kontaktiongelma, hapettuneet kontaktit tms.
Mutta voi olla niin moni muukin sähköhäiriö, että tämä on aika lailla hakuammuntaa.
Jos siellä releessä on satunnainen kontaktiongelma, hapettuneet kontaktit tms.
Mutta voi olla niin moni muukin sähköhäiriö, että tämä on aika lailla hakuammuntaa.
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
Vikatilanteessa konekin pyörii, kaikki tuntuu pelaavan muuten normaalisti mutta "starttisekvenssi" jää ikäänkuin päälle, ilman loppuhuipennusta eli starttia. Tyylikkäästi kirjoitusasu-ääniefektejä käyttäen:
Normitila: tsu...vrummm...
Vikatilassa: tsu-tsu-tsu-tsu...ja jatkuu siis kunnes kääntää avaimen nollaan tai esmes nostaa kytkimen (tapana startata aina kytkin pohjassa).
Ja tähän mennessä ei oo kahta peräkkäistä fail starttia tullu, vaan kakkos-startilla pamahtanut aina käyntiin.
Ei taida viittiä vianhakuun viedä marmorille. Vissiin ajettava, kunnes pas*a laukeaa, vaihtakoon sitten rikkimenneen kippulan pajalla...
-JJ-
Normitila: tsu...vrummm...
Vikatilassa: tsu-tsu-tsu-tsu...ja jatkuu siis kunnes kääntää avaimen nollaan tai esmes nostaa kytkimen (tapana startata aina kytkin pohjassa).
Ja tähän mennessä ei oo kahta peräkkäistä fail starttia tullu, vaan kakkos-startilla pamahtanut aina käyntiin.
Ei taida viittiä vianhakuun viedä marmorille. Vissiin ajettava, kunnes pas*a laukeaa, vaihtakoon sitten rikkimenneen kippulan pajalla...
-JJ-
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
^Eipä se hirveitä maksa jos koodit luetutat, enempi vi... kun jäät johonkin kaupan pihaan...
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
^ ei se mu harmita, vaikka sippais kaupalle. Tää on vaimon kinneri
Tai no, tarkemmin ajatellen, mähän siitä haukut sit kuitenki saan. Taidanpa käydä tossa pikahuollon puolella luetuttamassa kuitenki ne koodit...
-JJ-
Tai no, tarkemmin ajatellen, mähän siitä haukut sit kuitenki saan. Taidanpa käydä tossa pikahuollon puolella luetuttamassa kuitenki ne koodit...
-JJ-
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
Taas update, käväisin paikallisessa AD-liikkeessä, kun siinä mainostavat mm. Opel ja Saab -plakaateilla. Vikakoodeja löytyi pyöreät nolla...näin, vaikka just aamulla taas jäi startti junnaamaan.
-JJ-
-JJ-
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
Heitetäänpä vielä lisää päivitystä aiheen tiimoilta, tänään aamulla töihin lähtiessä taas jätti ensimmäisellä yrittämällä starttaamatta. Mutta kiinnitin huomioni, että tällä kertaa ikäänkuin yksi pytyistä olisi startin lomassa yskähtänyt. Ja toinen mielenkiintoinen huomio oli kierroslukumittarin neulan käytös. Laitan tähän alle mittaristosta (netistä kaivettu kuva) kuvan, niin pysyy kärryillä:
Normaalistartissa kierroslukumittarin neula pysyy siellä OFF-kohdassa, kunnes pata herää eloon ja tällöin neula nousee vasta startin jälkeen. Tänään aamulla, kun startti jäi sahaamaan, niin neula pomppasi tuohon Auto Stop kohdalle ja jäi siihen "hytkymään" startin tahdissa. Heräsi epäilys, että voisikohan Start-Stop -järjestelmä jotenkin sekoilla tässä?
Meinasin ajaa työmatkalla merkkiliikkeen pikahuoltoon vielä ja tsekkauttaa vikakoodit, kun kerran auto jätti starttaamatta ensi-yrityksellä tänäänkin aamulla, mutta näköjään pikahuollot on nykyisin täynnä varattuja renkaanvaihtoja, niin jäi sitten kattomatta. Duunipaikan pihassa koetin vielä uudestaan, sammutin koneen, ja starttasin samantien uudelleen. No tällä kertaa ei jäänyt startti sahaamaan, mutta nyt kone oli käynnistyvinään, sitten sammui mutta auton starttisekvenssi jatkui ja auto starttasi koneen lennosta samantien takaisin eloon. Olin vähän, että WTF?!?
No, kesäauton kanssa viime vuonna tapellessa tuli mieleeni, että jos heti remonttien jälkeen esiintyy ongelmia niin pitäisi varmaan tsekata ne kohdat, mitkä on viimeksi "korjattu". Sytkäpuoleltahan tuossa 60tkm huollossa meni tulpat vaihtoon, olisikohan mahdollista että merkkiliike olisi siinä hommassa jotenkin ryssinyt ... ?
Ai niin, ja mainitaan sekin nyt vielä, että aamulla ennen epäonnistunutta ensistarttia kuulostelin bensapumppua. Avaimesta kun antoi virtaa, niin pumppu kuului hakevan paineet ihan oikeaoppisesti. Silti jäi startti väliin. Tuntuu kipinä-vialta.
-JJ-
Normaalistartissa kierroslukumittarin neula pysyy siellä OFF-kohdassa, kunnes pata herää eloon ja tällöin neula nousee vasta startin jälkeen. Tänään aamulla, kun startti jäi sahaamaan, niin neula pomppasi tuohon Auto Stop kohdalle ja jäi siihen "hytkymään" startin tahdissa. Heräsi epäilys, että voisikohan Start-Stop -järjestelmä jotenkin sekoilla tässä?
Meinasin ajaa työmatkalla merkkiliikkeen pikahuoltoon vielä ja tsekkauttaa vikakoodit, kun kerran auto jätti starttaamatta ensi-yrityksellä tänäänkin aamulla, mutta näköjään pikahuollot on nykyisin täynnä varattuja renkaanvaihtoja, niin jäi sitten kattomatta. Duunipaikan pihassa koetin vielä uudestaan, sammutin koneen, ja starttasin samantien uudelleen. No tällä kertaa ei jäänyt startti sahaamaan, mutta nyt kone oli käynnistyvinään, sitten sammui mutta auton starttisekvenssi jatkui ja auto starttasi koneen lennosta samantien takaisin eloon. Olin vähän, että WTF?!?
No, kesäauton kanssa viime vuonna tapellessa tuli mieleeni, että jos heti remonttien jälkeen esiintyy ongelmia niin pitäisi varmaan tsekata ne kohdat, mitkä on viimeksi "korjattu". Sytkäpuoleltahan tuossa 60tkm huollossa meni tulpat vaihtoon, olisikohan mahdollista että merkkiliike olisi siinä hommassa jotenkin ryssinyt ... ?
Ai niin, ja mainitaan sekin nyt vielä, että aamulla ennen epäonnistunutta ensistarttia kuulostelin bensapumppua. Avaimesta kun antoi virtaa, niin pumppu kuului hakevan paineet ihan oikeaoppisesti. Silti jäi startti väliin. Tuntuu kipinä-vialta.
-JJ-
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
Aamupäivän tässä pohdittuani tuota kierroslukumittarin neulan käytöstä, niin testaan sellaista, että deaktivoin toistaiseksi Start/Stop-systeemin ja katsotaan katoaako starttimurheet vai ei. Parin viikon päähän sain merkkiliikkeen sähkärille ajan, joten ellei vikaa näin testailemalla löydy, ni menkööt sitten kuitenkin marmorille tsekkaukseen. Stay tuned.
Ja edelleen, jos jollakulla tulee hyviä ideoita mieleen, niin edelleen otan näitä vastaan.
-JJ-
Ja edelleen, jos jollakulla tulee hyviä ideoita mieleen, niin edelleen otan näitä vastaan.
-JJ-
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
^ Mjoo, ehdin jo ilostua, että start/stopin deaktivointi manuaalisesti ennen starttia auttoi ... mutta scheissea huuleen, tänään sitten jätti startin väliin kaupasta lähtiessä
-JJ-
-JJ-
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
Tuo sun vian kuvaus kun startatessa kuuluu "tsu-tsu-tsu....." niin mulla teki talvella tota c vectrassa kun oli kovemmat pakkaset. Akku ei riittäny starttamaan mutta kun otti akkulaturin ja anto ladata 5 sekkaa nii heti käyntiin ja taas toimi päivästä-viikkoihin..
Epäilen hapettumaa jossain liitoksessa. Kannattaa tutkia akun kenkien/naponen kunto sekä kaapeli joka menee startille. Myös moottorin maadotus ja laturille menevät kaapelit josko olis hapettumaa? Tää on siis täysin mututuntumalla haettua...
Epäilen hapettumaa jossain liitoksessa. Kannattaa tutkia akun kenkien/naponen kunto sekä kaapeli joka menee startille. Myös moottorin maadotus ja laturille menevät kaapelit josko olis hapettumaa? Tää on siis täysin mututuntumalla haettua...
Re: 1.4 Turbo starttaaminen
Hmm, yksi mieleen tuleva asia ois ajonesto. Molempia avaimiahan tuli jo kokeiltua, mutta eikös tuossa ole joku vastakappale-palikka rattiputken tienoilla? Voiskohan tuo moduuli olla prakaamassa, vaikka vikakoodeja ei vielä olekaan näkynyt?
Voisin olettaa, että joko/tai 60tkm ja jakopään huoltojen aikana akku on ollut irti, niin voiskohan tämä aiheuttaa ongelmaa, joka vaatisi esmes molempien avaimien uudelleenkoodausta?
-JJ-
Voisin olettaa, että joko/tai 60tkm ja jakopään huoltojen aikana akku on ollut irti, niin voiskohan tämä aiheuttaa ongelmaa, joka vaatisi esmes molempien avaimien uudelleenkoodausta?
-JJ-