Insignia -09 a20dtc 210tkm EGR-venttiliongelma ja vuotava EGR-jäähdytin

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
egumies
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Touko 2018, 13:44

Insignia -09 a20dtc 210tkm EGR-venttiliongelma ja vuotava EGR-jäähdytin

Viesti Kirjoittaja egumies »

Tervehdys.

Etsin infoa siitä käykö tuo koko EGR moduuli moneen samaan diesel malliin kuten A20DTC(oma kone), A20DTJ, A20DTH jne. Aikaisemmin BMW omistajana käytössä oli näppärä realoem sivu jossa oli kaikki osat prikkoja myöden nipussa ja oli helppo hakea käykö joku osa mihin kaikkiin malleihin.

Löysin tähän tarkoitukseen tuon http://ecat24.com/opel/catalog-sivuston jossa osat on selitetty hyvin, mutta hiukan itselle on jäänyt epäselväksi onko kuvattu osa juuri omaan moottoriversioon sopiva. Tässä oman ongelmani yhteydessä olen pohtinut että sopiikohan osanumero 55575176 ja/tai 55577443 molemmat tuohon omaan Insignian A20dtc moottoriin ja jälkimmäinen numero vain on uusin/viimeisin versio osasta.

Samalla haluaisin kysyä että kannattaako hankkia suoraan kokonainen EGR-moduuli kun tuosta EGR-valvesta on tullut muutama vikakoodi ja nyt huomasin että EGR-jäähdyttimen kotelosta valuu jäähdytysnestettä hiljalleen ulos. Käytettynä tuolle koko moduulille ei ulkomailta tule hintaa kun noin 100 euroa, verrattuna jos hankkii uuden EGR-valven sekä EGR-jäähdytin korjaussarjan hinta pomppaa heti lähelle 250 euroa. Lisäksi tuon käytetyn moduulin asennus luulisi sujuvan nopeammin kuin tuon vanhan moduulin korjaaminen ja puhdistus? Tietty valinta taitaa lähinnä olevan haluaako uutta osaa vai mahdolisesti käytettyä jolla hajoamisriski on suurempi? Kustannuksen säätämiseksi tuota vain itselle lähinnä ajattelen kun eteen on tuolla autolla tulossa myös surullisen M32-6 laatikon korjaus, mutta ei siitä tässä topicissa enempää.

Olin katsellut allaolevaa EGR-moduulia itselle vaihtoehdoksi:
https://tinyurl.com/yc53bak6

Kiitos jo etukäteen.
egumies
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Touko 2018, 13:44

Re: Insignia -09 a20dtc 210tkm EGR-venttiliongelma ja vuotava EGR-jäähdytin

Viesti Kirjoittaja egumies »

No vastaan itse itselleni jos joku noita samoja juttuja miettii.

Tuo EGR moduuli sopii erimalleista oikein passelisti kunhan varaosanumero on kumpi vain yllä mainituista. Tuo EGR-moduuli on silti kokonaisuutena melko hankala ottaa pois tuolta koneen päästä, joten mikäli tuo pelkkä venttiili pitää vaihtaa niin pienemmällä työllä pääsee kun vaihtaa vain uuden venttiilin. Tosin jos tuo moduuli on tukossa muutenkin niin samalla vaihtaa koko modulin edulliseen käytettyyn, jonka voi vaikka ennen vaihtoa jo palastella puhdistella rauhassa.
Vastaa Viestiin