Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Sorsanmetsästys
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 18:46

Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja Sorsanmetsästys »

NOKKAHIHNAN AJOITUS JA STARTTI VIUHUU TYHJÄÄ ???

Vaihdoin uuden termostaatin Corsa B 1.2:een (-97). Sitä virittäessä piti ottaa nokalta hammaspyörä irti.
Pari kertaa sääsin tiivistettä ja sain ok paikalleen ja käyntiin.

Otin sitten kerran vielä auki ja luotin vanhoihin merkkeihini hihnassa ja hammaspyörässä. Jokin pääsi liikahtamaan ja avot - jako oli sekaisin. Yritin hienosäätää hampaita ja käynnistelin pari kertaa. Sitten alkoi startti pyöriä tyhjää (startti pyörii, mutta ei hyppää vauhtipyörän selkään ollenkaan).


Lueskelin vähän kommentteja ja nyt kysyisin:

1. Voiko startin laukka johtua siitä, että joko kampiakselin tai nokka-akselin impulssitunnistin on lyönyt vikakoodin päälle, kun jako sekosi ja vikakoodi ecu:ssa ei päästä solenoidia lyömään starttia kiinni vauhtipyörään?

2. Jos vikakoodi voi olla syy, miten saan sen nollattua ecun muistista? Otin jo akun irti pariksi tunniksi ja kokeilen kohta vielä kerran.

Pistin jaon kohdalle pyörittämällä ykköspytyn männän YKK:hon, kun kampiakselin hihna-/hammaspyörältä ei merkkiä näy. Lohkossa merkkitappi on paikallaan. Ja sitten käänsin nokka-akselin merkin pohjoiseen kotelossa olevan loven kohdalle.

3. YKK-pyörittelyn tein ykköspytyn tulpan reiästä meisselillä. Se ei varmaan ole ihan tarkka, mutta onko riittävän tarkka? Ennakon huomiointi?

4. Etsin kammen hammaspyörästä lovea tai pistettä. Voiko merkki olla 1,5-2,0cm hampaaton kohta? Jos siitä on kyse, pistänkö myötäpäivään pyörittäessä alun vai lopun lohkon "merkkitapin" kohdalle?
Merkkien kanssa varmaan helpommin löytyy täsmälleen oikea ajoitus...

Kiitos jo etukäteen vastauksesta.

Ps. Solenoidikin kiukutteli talven -20c pakkasissa, joten kyllä sekin vähän jämähtänyt on. Ei ole kuitenkaan yli -15c lämmöissä yhtään temppuillut. Hörähtänyt pienellä avaimenkäännöllä kerrasta käyntiin. Tuntuisi hölmöltä, jos siihen nyt olisi tullut erillinen vika. Tietty on mahdollista, että sekaisin mennyt jako rikkoi testissä startin ja/tai vauhtipyörän hampaat, mutta ennen paalausta ajattelin kuitenkin kysyä tämän vikakoodijutun. Voiko siis impulssianturi muistissa oleva vika tehdä sen, että startti pyörii, mutta ei hyppää vauhtipyörälle?

Virtaa kyllä on. Lähti kuin rusakko makuulta, kunnes jako sekosi.

Hmm...
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

1 Ei.

2. Canada

3. Sen verran "tarkka" että kyllä sen kait käyntiin/lupailemaan pitäs ainakin saada.

4. Tuskin. Ei kai hammashihnapyörässä mitään hampaatonta kohtaa kuulu olla... Joku lovi siinä varmaan pitäis olla, tai sitten se ajoitusmerkki on kiilaurahihnapyörässä.

Ei oo juurikaan kokemusta näistä starttimoottoreista ja niiden sielunelämästä. Onko tää kone muuten vapaastipyörivä? Ettei oo venttiilit solmussa vai onko varmasti vaan pelkkä startti joka sielä ulvoo?
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Sorsanmetsästys
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 18:46

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja Sorsanmetsästys »

Kiitos. Vain startti ulisee eikä yritä vauhtipyörälle. Kampi liikkuu luikkaasti ja venttiilit pelaa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jakopäässä 8v koneessa pitäisi olla vielä tässäkin kampiakselin kiilahihnapyörän merkki klo 14 jota vastaan merkki kotelossa. Nokka pyörässä lovi klo 12. Molemmilla pyörillä pitäisi olla kiila.

Varmista jakopään oikea ajoitus.
Tämän jälkeen koita startata ja koputa startin solenoidia. Sillä ei ole ecun kanssa mitään tekemistä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Sorsanmetsästys
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 18:46

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja Sorsanmetsästys »

Kiitos. Kyllä. Siinä hihnapyörässä on lovi klo 14 paikkeilla, kun tarkasti katsoin. Se on aika tarkasti manuaalisesti haetun YKK:n paikalla lohkon piikin kanssa linjassa.
Tarkistan vielä ja starttaan. Tuo impulssianturijuttu oli jossain VAG-keskustelussa. Oli siis lööperiä.

Kolkuttelemalla on talvella lähtenyt. Saattaa toimia nytkin, ellei vapaakytkin tai startin hammaspyörä saanut siipeensä jaon sekoamisen yhteydessä starttaamisesta. Toivottavasti en joudu repumään starttia auki. Se on ilman monttua aika riesaa...
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15808
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tais starttimoottiri vain tulla tiensä päähän.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Sorsanmetsästys
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 18:46

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja Sorsanmetsästys »

Kiitos vielä!
Lähellä oikeaa olit Juho. Startti ei ehkä vielä tullut tiensä päähän, mutta likainen oli. Purin, putsasin ja kasasin.

Alla vähän tarinaa:

Sain hihnapyörän merkin lohkon merkin kanssa kohdalleen. Itseasiassa ykköspytystä merkkaamani kohta oli puolen hampaan päässä pienestä viirusta.

Startin jouduin ottamaan irti. Ei ihan parhaassa paikassa. Oli jumissa.
Nyt se on purettu, putsattu paineilmalla ja vapaakytkin rasvattu. Oli törkyä täynnä, mutta ei rikki. Hiiliäkin oli vielä jonkin verran, joten kasasin sen. Testipenkissä toimii hienosti.
Huomenna ruuvailen sen vielä kiinni, kasaan letkut, johdot, paisuntasäiliön ja ilmanputsarin, jotka jouduin purkamaan tieltä..

Ja sitten avainta kääntämään. Näin voi tosiaan käydä, että samassa tilanteessa tulee kaksi eri vikaa. Voi niitä tulla vielä lisääkin 😎

Uuden oppiminen on aina hauskaa. Tuntipalkoille ei näissä pääse. Irrottaminen ja kiinnittäminen oli niin työläs juttu, että samalla kannattaisi panna kokonaan uusi startti, mutta en nyt semmoiseen rupea, kun auto on loppuun ajettu ja hyllytetään leiman loppuessa 12/2018. Kauppakassina toimii, kunhan käynnistyy.

Ja kaikki alkoi siitä, että rupesin vaihtamaan termostaattia ja jouduin ottamaan nokkahammaspyörän irti...
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jatkossa jos nosturi tai monttu käytettävissä niin suosittelen startin irroittamaan alakautta. On vetarin yläpuolella suht nätillä paikalla.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Sorsanmetsästys
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 18:46

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja Sorsanmetsästys »

Noinhan se on. Kyllähän se alakautta on operoitavissa, kun sormikopelolla osuu hylsyllä yläpulttiin. Nyt tunkkasin vaan parkkipaikalla etupäätä ylös pukeille niin, että just selälleen mahtui alla. Ei ollut ihan paras työasento...
Olisi monttujakin ollut lähellä pari, mutta en nyt viitsinyt hinaushommiin ryhtyä.
Sorsanmetsästys
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 18:46

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja Sorsanmetsästys »

Nå niin.

Eilen kerkisin hakemaan Motonetista uuden startin. 69,90€ vaihturi mukana, ilman vaihturia 119,90€.
Otin vanhan irti alakautta ja uuden paikalleen sieltä pois. Kyllähän se sieltä onnistui se yläpulttikin, kun tiesi paikan. Jopa pukkien päältä onnistui.

Startti pelaa nyt hienosti. Vanha oli loppu.

Nyt on sitten kokeiltu käymään, mutta ei lähde. Akun napoja olen pitänyt irti, kokeillut nokan hammaspyörää 180 astetta eri asennossa, mutta ei. Merkit ovat kohdillaan YKK:ssa (nokka hihnakotelon lovessa kello 12:ssa ja kammen lovi lohkon merkissä klo 02:ssa).

Tulpat antavat kipinää ja bensaa tulee ainakin kaasarille asti. Johtoja on ravisteltu, liittimiin spreiattu crc:tä, mutta ei.

Otin myös kammen asentotunnistimen irti, putsasin ja mittailin yleismittarilla vastuksen ja jännitteen. Kahdesta nastasta antaa jonkun arvon molemmista. Anturi vastuksen ja käynnistäessä AC-arvon. Olikos se niin, että jos kamnwn tunnistin on sökö, ei kipinääkään pitäisi tulla?
(Huom! Ajossa moottorin vikavalo on vilkutellut kyllä. Se asentotunnistimien vikaoireisiin, mutta voi tietysti olla ihan mitä vaan...)

Nyt alkaa olla omat konstit lopussa. Harrastusasennetta on tähän asti riittänyt, mutta nyt pitää päästä muihin hommiin.

Onko mitään kotikonsteja enää jäljellä? Merkkihuollon mittarille en tuon kanssa lähde. Jos muita konsteja ei löydy, annan osiksi tai tilaan kuljetuksen paalattavaksi....
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Klo 12 nokka, huomaa että konekallistuu hieman eteenpäin.
Ja se hihnapyörä piikille klo 14 hihnapyörä menee kampiakselin hihnapyörälle vain yhdessä asennossa.

En ole mitannut antureita, testerillä singnaalin kylläkin.
Sinuna kokeilisin kasata ja tarkistaa mitä olet kasannut.
Ja op com kopio tilailla ja lukea vikakoodit.

Jos vikavalo vilkkuu niin ajonesto päällä eikä saa bensaa eikä kipinää. Kokeile toista avainta.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15808
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Joissain OHC moottoreissa on kampiakselin hihnapyörä kaksiosainen ja kumivulkakointi välissä. Tämä vulkanointi on pyörähtänyt ja se merkki ei enää ole kohdallaan.

Varminta on katsoa että onko kampiakselin hammashihnapyörän kiila just alaspäin(vai oliko se ylös).
Mutta onkos tässä moottorissa vulkanointia?

Jos kipinä tulee niin kyllä kampuratunnistin toimii.

Bensa tulee "kaasuttimelle" eli yksipisteruiskulle mutta ruiskuttaako se imusarjaan sitä? Kastuuko tulpat?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Isolohko OHC-koneissa se kampuran kiila on ylös päin.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15808
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Niin se muuten oli näissäkin. Hihnapyörän "apukiila" osoitti alaspäin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Sorsanmetsästys
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 18:46

Re: Corsa B -97 1.2 nokan ajoitus ja startti pyörii - ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja Sorsanmetsästys »

Kiitos jälleen.

Edelleen näyttää selkeästi siltä, että nokan loven pitää olla klo 12:ssa ja kampiakselin hihnapyörän pieni lovi klo 14:ssa, jossa on merkki lohkossa. Ja näin tämä minulla nyt on. Ykköspytty on tällöin YKK:ssa ja olen kokeillut myös nokan hammaspyörää 180 astetta eteenpäin.

Tulpat antavat kipinää ja bensa tulee kaasarille, mutta tulpat eivät näytä kastuvan eli se väli ilmeisesti tökkii jostakin.tässä on 16-pinnin obd-liitin. Siltasin ohjeen mukaan klemmarit ja lueskelin vikavalon välähdyksiä. Antaa ainoastaan "12" loputtomasti eli ei löydä vikoja vieta päällä eikä reilut 30sek startatessakaan. Käyntiin en saa.

Ei lupaakaan. Vain startti pyörii.
Eikös tuo ajonesto näkyisi vikakoodina myös.

Yksi vieressä hommissa oleva konkari sanoi, että kuulostaa puolalta. Se nyt ei ehkä ole vastaus.

Jos akselien merkit ovat kohdillaan, eikö e-sytytys ole silloin automaattisesti kohdallaan? Pitääkö se vielä jotenkin varmistaa?
Vastaa Viestiin