Z20net ahtopainetunnistin vika

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Hms86
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Kesä 2018, 17:14

Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja Hms86 »

Moro!
Auto siis -04 Vectra, z20net koneella. Tuntui "hieman" puhdittomalta meno, joten kun testerillä sitä pöyhästiin niin ilmoitti ahtopainetunnistin vikaa. Vian kun kuittasi pois, ja kävi testilenkillä niin vedot palasi parin kiihdytyksen ajaksi, jonka jälkeen löi jakarin kuvan tauluun ja taas meno muuttui kun vaparilla ajelisi. Joten kysyisinkin palstan asiantuntijoilta, että mikä tämä osa tarkalleen ottaen on ja missä sijaitsee ja mistäköhän saisi uuden tilattua? :)
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
Hms86
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Kesä 2018, 17:14

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja Hms86 »

Vai olisiko tässäkin tapauksessa kyseessä ne magneettiventtiilit, jotka aiheuttaa tuon ahtojen häviämisen? Milläs tuon nyt saisi testattua, ettei ihan sokkona tarvitsisi osia ostella?
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mikä oli tarkka vikakoodi?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Hms86
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Kesä 2018, 17:14

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja Hms86 »

Enpä nyt muista mitä koodia ilmoitti, mutta näytössä luki että ahtopainetunnistin vika. Mutta eilen ehtoolla tutkin ja avasin ahtoputkessa olevasta anturista liittimen, joka oli aivan hapettunut joten sen putsailin ja irrotin akun navan jotta nollaisi vikamuistista sen häikän. Aamulla kun töihin lähdin niin toimi ainakin nyt normaalisti, joten seurataan tilannetta josko noin helpolla pääsi vai tarvitaanko lisätoimenpiteitä.. :P
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tarkka vikakoodi P???? ?? olisi hyvä aina tietää. Selkokieliset selitykset noille testereissä ovat joskus ylimalkaisia.
Jospa se kuitenkin nyt sitten tarkoitti oikeasti tuota paineanturia.

Siitähän tulee kyllä vikakoodi, mikäli sen johtoliitos pätkiin tai itse anturi antaa ECU:n mielestä väärää tietoa. Tuohon väärään informaatioon päädytään, kun ECU:lla on tiedossa imusarjan painetieto, ilmamassamäärä ja kaasuläpän asentotieto. Näiden tietojen perusteella ahtopainetieto pitää olla tietyissä rajoissa, muutoin siinä on ristiriita ja se tulkitaan viaksi.
Tuossa tarkassa vikakoodissa on vielä varsinaisen vikakoodin lopussa nk. tarkenneosa, joka vielä antaa lisäinfoa (esim. johtosarjavika, epäuskottava signaali jne).

ps. Sitten on myös sellaisia mahdollisuuksia kuin, että vikaa ei tuossa anturissa olekaan vaan turbo vain ahtaa liikaa. Silloin vika voisi olla tuossa magn.venttiilissä. Yliahtamistilanteessa T8 ECU rajoittaa ilmamassaa säätämällä kaasuläppää pienemmälle eli kuristaa. Tällöin ahtoputkessa on painetta runsaasti, mutta imusarjassa vähemmän ja samalla myös ilmamassa on kurissa. Vikahan ei silloin ole ahtopaineanturissa vaan turbon hallinnassa. Ja tuolloin tarkka vikakoodi on eri ja viittaa hukkaportin säätöön.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Hms86
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Kesä 2018, 17:14

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja Hms86 »

Jep, vikakoodihan oli P0033. Pistin kummatkin magneettiventtiilit tilaukseen, josko se siitä sitten tokenis. :wink:
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
Hms86
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Kesä 2018, 17:14

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja Hms86 »

Jep, eli mankkuvenat vaihdettu. Vikakoodeja ei enää tule, mutta muutaman kovan kiihdytyksen jälkeen sytyttää jakarinkuvan tauluun ja ahdot tippuu, eikä mitään vikakoodeja jää muistiin. Mikähän olisi seuraava siirto?
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
Hms86
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Kesä 2018, 17:14

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja Hms86 »

Irrotin turbolta ilmanputsarikotelolle menevän letkun, ja puhalsin siihen imusarjan päällä olevaan magneettiventtiin päällimmäiseen letkuun paineilmaa. Turbolla kävi suhina, eli onko siitä nyt se bypassin kalvo hajalla? Jos näin on, saako siihen uutta kalvoa ja mistä? Onko millanen homma vaihtaa? Näihin kysymyksiin jos joku viisaampi viitsii vastata niin olisin kiitollinen :P
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hms86 kirjoitti: 10 Heinä 2018, 01:09 Irrotin turbolta ilmanputsarikotelolle menevän letkun, ja puhalsin siihen imusarjan päällä olevaan magneettiventtiin päällimmäiseen letkuun paineilmaa. Turbolla kävi suhina, eli onko siitä nyt se bypassin kalvo hajalla? Jos näin on, saako siihen uutta kalvoa ja mistä? Onko millanen homma vaihtaa? Näihin kysymyksiin jos joku viisaampi viitsii vastata niin olisin kiitollinen :P
Kyllä noilla kuvauksilla turbon bypass kalvo on revennyt.
Kun siihen magneettiventtiililtä lähtevään pieneen letkuun (joka menee turbon kylkeen bypass kalvolle) puhaltaa, pitäisi olla kova vastus. Samoin myös, jos imee. Ilma ei saa suhista mihinkään.

Tuota bypass korjaussarjaa saa ostettua parhaiten lähinnä Saab varaosia myyvistä verkkokaupoista kuten: Matunparts, Neobros, Speedparts, nyt mainitakseni. Ja helppo vaihtaa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sen verran täytyy nyt tunnustaa, etten tiedä... :hammer: .

- onko Z20NET koneessa Garretin vai MItsun turbo :o . Nimittäin Saabeissa B207L/E koneissa on -03 - 05 Garret ja siitä eteenpäin Mitsu. Aeroissa B207R aina Mitsu.
- onko tuo bypass aina kuitenkin samanlainen :roll: . Noihin Garreteihin on tietojen mukaan myytävänä bypass repair kit:ä. Mistään ei käy ilmi sopivuus Mitsuihin.

Kuvien perusteella näyttää bypass turbon kyljessä kyllä samanlaiselta ulkoapäin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Hms86
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Kesä 2018, 17:14

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja Hms86 »

Tänään purin bypassin, mutta kalvo näytti ainakin silmämääräisesti arvioiden ehjältä. Tilasin korjaussarjan siihen. Palaan asiaan kun olen uuden kalvon saanut asennettua, että hävisikö vihdoin vika. Toivottavasti.
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
masa_
OCF Member 2017
Viestit: 859
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 18:19
Paikkakunta: Jaala/Kouvola

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja masa_ »

petrisa kirjoitti: 10 Heinä 2018, 16:16 Sen verran täytyy nyt tunnustaa, etten tiedä... :hammer: .

- onko Z20NET koneessa Garretin vai MItsun turbo :o . Nimittäin Saabeissa B207L/E koneissa on -03 - 05 Garret ja siitä eteenpäin Mitsu. Aeroissa B207R aina Mitsu.
- onko tuo bypass aina kuitenkin samanlainen :roll: . Noihin Garreteihin on tietojen mukaan myytävänä bypass repair kit:ä. Mistään ei käy ilmi sopivuus Mitsuihin.

Kuvien perusteella näyttää bypass turbon kyljessä kyllä samanlaiselta ulkoapäin.
Mä muistaakseni jostain luin että oppeleissa olisi kanssa vm. 05 asti garretti ja uudemmissa mitsun ahdin. En ole 100% varma.
VECTRA C1 CARAVAN 2.0T "Stage 1" -05
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

masa_ kirjoitti: 11 Heinä 2018, 06:12
petrisa kirjoitti: 10 Heinä 2018, 16:16 Sen verran täytyy nyt tunnustaa, etten tiedä... :hammer: .

- onko Z20NET koneessa Garretin vai MItsun turbo :o . Nimittäin Saabeissa B207L/E koneissa on -03 - 05 Garret ja siitä eteenpäin Mitsu. Aeroissa B207R aina Mitsu.
- onko tuo bypass aina kuitenkin samanlainen :roll: . Noihin Garreteihin on tietojen mukaan myytävänä bypass repair kit:ä. Mistään ei käy ilmi sopivuus Mitsuihin.

Kuvien perusteella näyttää bypass turbon kyljessä kyllä samanlaiselta ulkoapäin.
Mä muistaakseni jostain luin että oppeleissa olisi kanssa vm. 05 asti garretti ja uudemmissa mitsun ahdin. En ole 100% varma.
-06 valmistenumerolla niin mitsu ja taaksepäin garrett
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Ja Garrettin bypass on ainakin ulkomitoiltaan jonku sentin pienempi.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Z20net ahtopainetunnistin vika

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

Paska Omena kirjoitti: 12 Heinä 2018, 13:00 Ja Garrettin bypass on ainakin ulkomitoiltaan jonku sentin pienempi.
joo on erilaiset.

ja nimenomaan -06 valmistenumerolla on mitsu.

sellaseenkin ihmeeseen olen törmännyt kuin -06 facelift vectra gts mutta valmistenumeroltaan oli -05 niin oli garrett paikoillaan.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Vastaa Viestiin