Z20net ahtopainetunnistin vika
Z20net ahtopainetunnistin vika
Moro!
Auto siis -04 Vectra, z20net koneella. Tuntui "hieman" puhdittomalta meno, joten kun testerillä sitä pöyhästiin niin ilmoitti ahtopainetunnistin vikaa. Vian kun kuittasi pois, ja kävi testilenkillä niin vedot palasi parin kiihdytyksen ajaksi, jonka jälkeen löi jakarin kuvan tauluun ja taas meno muuttui kun vaparilla ajelisi. Joten kysyisinkin palstan asiantuntijoilta, että mikä tämä osa tarkalleen ottaen on ja missä sijaitsee ja mistäköhän saisi uuden tilattua?
Auto siis -04 Vectra, z20net koneella. Tuntui "hieman" puhdittomalta meno, joten kun testerillä sitä pöyhästiin niin ilmoitti ahtopainetunnistin vikaa. Vian kun kuittasi pois, ja kävi testilenkillä niin vedot palasi parin kiihdytyksen ajaksi, jonka jälkeen löi jakarin kuvan tauluun ja taas meno muuttui kun vaparilla ajelisi. Joten kysyisinkin palstan asiantuntijoilta, että mikä tämä osa tarkalleen ottaen on ja missä sijaitsee ja mistäköhän saisi uuden tilattua?
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
Vectra C z20net -04
Re: Z20net ahtopainetunnistin vika
Vai olisiko tässäkin tapauksessa kyseessä ne magneettiventtiilit, jotka aiheuttaa tuon ahtojen häviämisen? Milläs tuon nyt saisi testattua, ettei ihan sokkona tarvitsisi osia ostella?
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
Vectra C z20net -04
Re: Z20net ahtopainetunnistin vika
Enpä nyt muista mitä koodia ilmoitti, mutta näytössä luki että ahtopainetunnistin vika. Mutta eilen ehtoolla tutkin ja avasin ahtoputkessa olevasta anturista liittimen, joka oli aivan hapettunut joten sen putsailin ja irrotin akun navan jotta nollaisi vikamuistista sen häikän. Aamulla kun töihin lähdin niin toimi ainakin nyt normaalisti, joten seurataan tilannetta josko noin helpolla pääsi vai tarvitaanko lisätoimenpiteitä..
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
Vectra C z20net -04
Re: Z20net ahtopainetunnistin vika
Tarkka vikakoodi P???? ?? olisi hyvä aina tietää. Selkokieliset selitykset noille testereissä ovat joskus ylimalkaisia.
Jospa se kuitenkin nyt sitten tarkoitti oikeasti tuota paineanturia.
Siitähän tulee kyllä vikakoodi, mikäli sen johtoliitos pätkiin tai itse anturi antaa ECU:n mielestä väärää tietoa. Tuohon väärään informaatioon päädytään, kun ECU:lla on tiedossa imusarjan painetieto, ilmamassamäärä ja kaasuläpän asentotieto. Näiden tietojen perusteella ahtopainetieto pitää olla tietyissä rajoissa, muutoin siinä on ristiriita ja se tulkitaan viaksi.
Tuossa tarkassa vikakoodissa on vielä varsinaisen vikakoodin lopussa nk. tarkenneosa, joka vielä antaa lisäinfoa (esim. johtosarjavika, epäuskottava signaali jne).
ps. Sitten on myös sellaisia mahdollisuuksia kuin, että vikaa ei tuossa anturissa olekaan vaan turbo vain ahtaa liikaa. Silloin vika voisi olla tuossa magn.venttiilissä. Yliahtamistilanteessa T8 ECU rajoittaa ilmamassaa säätämällä kaasuläppää pienemmälle eli kuristaa. Tällöin ahtoputkessa on painetta runsaasti, mutta imusarjassa vähemmän ja samalla myös ilmamassa on kurissa. Vikahan ei silloin ole ahtopaineanturissa vaan turbon hallinnassa. Ja tuolloin tarkka vikakoodi on eri ja viittaa hukkaportin säätöön.
Jospa se kuitenkin nyt sitten tarkoitti oikeasti tuota paineanturia.
Siitähän tulee kyllä vikakoodi, mikäli sen johtoliitos pätkiin tai itse anturi antaa ECU:n mielestä väärää tietoa. Tuohon väärään informaatioon päädytään, kun ECU:lla on tiedossa imusarjan painetieto, ilmamassamäärä ja kaasuläpän asentotieto. Näiden tietojen perusteella ahtopainetieto pitää olla tietyissä rajoissa, muutoin siinä on ristiriita ja se tulkitaan viaksi.
Tuossa tarkassa vikakoodissa on vielä varsinaisen vikakoodin lopussa nk. tarkenneosa, joka vielä antaa lisäinfoa (esim. johtosarjavika, epäuskottava signaali jne).
ps. Sitten on myös sellaisia mahdollisuuksia kuin, että vikaa ei tuossa anturissa olekaan vaan turbo vain ahtaa liikaa. Silloin vika voisi olla tuossa magn.venttiilissä. Yliahtamistilanteessa T8 ECU rajoittaa ilmamassaa säätämällä kaasuläppää pienemmälle eli kuristaa. Tällöin ahtoputkessa on painetta runsaasti, mutta imusarjassa vähemmän ja samalla myös ilmamassa on kurissa. Vikahan ei silloin ole ahtopaineanturissa vaan turbon hallinnassa. Ja tuolloin tarkka vikakoodi on eri ja viittaa hukkaportin säätöön.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z20net ahtopainetunnistin vika
Jep, vikakoodihan oli P0033. Pistin kummatkin magneettiventtiilit tilaukseen, josko se siitä sitten tokenis.
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
Vectra C z20net -04
Re: Z20net ahtopainetunnistin vika
Jep, eli mankkuvenat vaihdettu. Vikakoodeja ei enää tule, mutta muutaman kovan kiihdytyksen jälkeen sytyttää jakarinkuvan tauluun ja ahdot tippuu, eikä mitään vikakoodeja jää muistiin. Mikähän olisi seuraava siirto?
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
Vectra C z20net -04
Re: Z20net ahtopainetunnistin vika
Irrotin turbolta ilmanputsarikotelolle menevän letkun, ja puhalsin siihen imusarjan päällä olevaan magneettiventtiin päällimmäiseen letkuun paineilmaa. Turbolla kävi suhina, eli onko siitä nyt se bypassin kalvo hajalla? Jos näin on, saako siihen uutta kalvoa ja mistä? Onko millanen homma vaihtaa? Näihin kysymyksiin jos joku viisaampi viitsii vastata niin olisin kiitollinen
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
Vectra C z20net -04
Re: Z20net ahtopainetunnistin vika
Kyllä noilla kuvauksilla turbon bypass kalvo on revennyt.Hms86 kirjoitti: ↑10 Heinä 2018, 01:09 Irrotin turbolta ilmanputsarikotelolle menevän letkun, ja puhalsin siihen imusarjan päällä olevaan magneettiventtiin päällimmäiseen letkuun paineilmaa. Turbolla kävi suhina, eli onko siitä nyt se bypassin kalvo hajalla? Jos näin on, saako siihen uutta kalvoa ja mistä? Onko millanen homma vaihtaa? Näihin kysymyksiin jos joku viisaampi viitsii vastata niin olisin kiitollinen
Kun siihen magneettiventtiililtä lähtevään pieneen letkuun (joka menee turbon kylkeen bypass kalvolle) puhaltaa, pitäisi olla kova vastus. Samoin myös, jos imee. Ilma ei saa suhista mihinkään.
Tuota bypass korjaussarjaa saa ostettua parhaiten lähinnä Saab varaosia myyvistä verkkokaupoista kuten: Matunparts, Neobros, Speedparts, nyt mainitakseni. Ja helppo vaihtaa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z20net ahtopainetunnistin vika
Sen verran täytyy nyt tunnustaa, etten tiedä... .
- onko Z20NET koneessa Garretin vai MItsun turbo . Nimittäin Saabeissa B207L/E koneissa on -03 - 05 Garret ja siitä eteenpäin Mitsu. Aeroissa B207R aina Mitsu.
- onko tuo bypass aina kuitenkin samanlainen . Noihin Garreteihin on tietojen mukaan myytävänä bypass repair kit:ä. Mistään ei käy ilmi sopivuus Mitsuihin.
Kuvien perusteella näyttää bypass turbon kyljessä kyllä samanlaiselta ulkoapäin.
- onko Z20NET koneessa Garretin vai MItsun turbo . Nimittäin Saabeissa B207L/E koneissa on -03 - 05 Garret ja siitä eteenpäin Mitsu. Aeroissa B207R aina Mitsu.
- onko tuo bypass aina kuitenkin samanlainen . Noihin Garreteihin on tietojen mukaan myytävänä bypass repair kit:ä. Mistään ei käy ilmi sopivuus Mitsuihin.
Kuvien perusteella näyttää bypass turbon kyljessä kyllä samanlaiselta ulkoapäin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z20net ahtopainetunnistin vika
Tänään purin bypassin, mutta kalvo näytti ainakin silmämääräisesti arvioiden ehjältä. Tilasin korjaussarjan siihen. Palaan asiaan kun olen uuden kalvon saanut asennettua, että hävisikö vihdoin vika. Toivottavasti.
Vectra A c20ne -94
Vectra C z20net -04
Vectra C z20net -04
Re: Z20net ahtopainetunnistin vika
Mä muistaakseni jostain luin että oppeleissa olisi kanssa vm. 05 asti garretti ja uudemmissa mitsun ahdin. En ole 100% varma.petrisa kirjoitti: ↑10 Heinä 2018, 16:16 Sen verran täytyy nyt tunnustaa, etten tiedä... .
- onko Z20NET koneessa Garretin vai MItsun turbo . Nimittäin Saabeissa B207L/E koneissa on -03 - 05 Garret ja siitä eteenpäin Mitsu. Aeroissa B207R aina Mitsu.
- onko tuo bypass aina kuitenkin samanlainen . Noihin Garreteihin on tietojen mukaan myytävänä bypass repair kit:ä. Mistään ei käy ilmi sopivuus Mitsuihin.
Kuvien perusteella näyttää bypass turbon kyljessä kyllä samanlaiselta ulkoapäin.
VECTRA C1 CARAVAN 2.0T "Stage 1" -05
Re: Z20net ahtopainetunnistin vika
-06 valmistenumerolla niin mitsu ja taaksepäin garrettmasa_ kirjoitti: ↑11 Heinä 2018, 06:12Mä muistaakseni jostain luin että oppeleissa olisi kanssa vm. 05 asti garretti ja uudemmissa mitsun ahdin. En ole 100% varma.petrisa kirjoitti: ↑10 Heinä 2018, 16:16 Sen verran täytyy nyt tunnustaa, etten tiedä... .
- onko Z20NET koneessa Garretin vai MItsun turbo . Nimittäin Saabeissa B207L/E koneissa on -03 - 05 Garret ja siitä eteenpäin Mitsu. Aeroissa B207R aina Mitsu.
- onko tuo bypass aina kuitenkin samanlainen . Noihin Garreteihin on tietojen mukaan myytävänä bypass repair kit:ä. Mistään ei käy ilmi sopivuus Mitsuihin.
Kuvien perusteella näyttää bypass turbon kyljessä kyllä samanlaiselta ulkoapäin.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
- Paska Omena
- OCF Member 2024
- Viestit: 3301
- Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Z20net ahtopainetunnistin vika
Ja Garrettin bypass on ainakin ulkomitoiltaan jonku sentin pienempi.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Re: Z20net ahtopainetunnistin vika
joo on erilaiset.Paska Omena kirjoitti: ↑12 Heinä 2018, 13:00 Ja Garrettin bypass on ainakin ulkomitoiltaan jonku sentin pienempi.
ja nimenomaan -06 valmistenumerolla on mitsu.
sellaseenkin ihmeeseen olen törmännyt kuin -06 facelift vectra gts mutta valmistenumeroltaan oli -05 niin oli garrett paikoillaan.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...