Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kytkentäkaaviot tuossa:

MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

kiitos!
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Piti tehdä palkkatöitä välillä oikein perusteellisesti, en ehtinyt ropaamaan...

Kytkentäkaaviosta rele K2X125 näyttäisi syöttävän sekä itse moottorinohjausyksikköä että suuttimia. Irroitin releen, avasin, katsoin kärjet ja kevyesti annoin niille hiomapaperia, mutta eipä tuo vaikuttanut, vaikka vähän harmaata niissä oli.

Vaihdoin myös kampiakselin asentoanturin, vanhan resistanssi oli 1500 Ohm, jostain luin että pitäisi olla 1400, niinkuin uudessa oli. Ei vaikutusta vaihdolla.

Miten tällaisen koneen pitäisi syöttää polttoainetta? Tyhjäkäynniltä nostettaessa 2750 kierrokseen suuttimet on auki n. 3,5 ms, ihan lievästi nousee aukioloaika, tuskin huomattavasti. Ilmamäärä sensijaan kasvaa 10 -> 50 kg/s, ja vastaava laskettu kaasuläpän asento on 2% -> 9% miten sitä kaasua painan. Kun siitä avaan kaasuläppää tuonne 20-25%:iin, niin kierrokset tippuu 2000 kieppeille, ilmamäärä heittelee 70 - 90 kg/s välillä, ja suuttimet on auki 8 ms. Kierrokset ei vaan nouse, moottori nakuttaa ja lopulta vikavalo syttyy.

En sitten niin millään ymmärrä mikä tässä menee vikaan. Eikö suuttimien aukiolon pitäisi seurata ilmamäärää aika suoraan, kun syöttöpaine on vakio niin suuttimien aukiolo määrää seoksen? Nyt ei seuraa. Mutta kun moottori lopulta lakkaa käymästä kunnolla, niin sitten aletaan lisäämään syöttöä. En ymmärrä.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

No en ymmärrä minäkään. Kyllähän +fuel trimmin pitäs kasvattaa suutinaikaa, mutta miksi se sitten vasta lopulta ponkasee 8 ms asti.

Akun navan irrotuksella saat resetoitua Keep Alive Memory (KAM):n ja vanhat long term fuel trimmit pois kummittelemasta.
Tuossa vielä tietoa trimmeistä https://www.autoequipment.com.au/image/ ... ostics.pdf

JOS kone toimis häiriöttä ja lineaarisesti, niin esim. kierrosten tuplaus voisi tuplata ilmamassan ja tehokas suutinaika (- dead time) pysyisi vakiona, koska aukaisukerrat tuplaantuisi.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Kiitos! Auttoi ymmärrystä, tyhmä minä.
Systeemi pelaa juuri kuten ovc2z22yh kertoi.
Kuormittamattoman moottorin kierrokset nousee kaasuläppää avatessa koska imuvastus vähenee, ilmaa virtaa sisään enemmän suoraan verrannollisena kierrosten kasvuun koska IMM mittaa summaa kaikkien moottorin imutahtien ottamasta ilmamäärästä, mutta silti jokaiselle moottorin kierrokselle per sylinteri riittää sama ruiskutuspulssin pituus eli sama bensamäärä koska moottorin varsinainen kuorma ei lisäänny. Nytpä kolahti kaaliin tuokin asia.

Käyrän yritän laittaa tähän, siitä saa huonosti selvää lukuarvoista ja väreistä kun en osannut tehdä Androidista näytönkuvakopiota:

Keltainen on kumminkin kierrosluku, tumma punainen on kaasuläpän laskettu asento, tumma vihreä on ilmamäärä, ja tumma sinivihreä on ruiskutusaika. Vasemmassa laidassa ne on ylhäältä alas kierrosluku, ruiskuaika, kaasuläppä, ilmamäärä. Moottori sekoaa kohdassa jossa kaasuläppä avataan 25%:iin, ilmamäärä seuraa osittain perässä, mutta kierrokset laskee 2750-->2000, ja ruiskuaika kasvaa siihen 8 ms. Sitten laskin kaasun kiinni.
Menee ihan teorian mukaan, alussa tyhjäkäynti n.700 RPM, IMM n.10 kg/h, sitten 1500 RPM IMM n.20 kg/h, ja 2750 RPM IMM n. 48 kh/g, aika hyvin linjassa. Kaasuläppä on laskennallisesti auki vastaavasti 2, 5 ja 9%, lineaarisesti aika lailla sekin. SItä ihmettelen, että kun pienin lisäyksin yritän sitä kaasua avata, 2,5, 6,5, 9, niin miten se seuraava pykälä on 25% auki, Toki kun moottori ei kerran vastaa kaasuun, niin ehkä varpaani painaa sitä enemmän, se kun ei ole kovin tarkka. Tai voisiko vika olla kaasuläpän asennon tunnistuksessa? Kun en tuotakaan ymmärrä miten sähkökaasun logiikka menee. Voiko läppä olla auki väärän määrän suhteessa mitä ohjausyksikkö luulee sen olevan?

Tämä alkaa menemään mielenkiintoiseksi.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Sitten laskin vielä mikä on bensansyötön ja ilmamäärän suhde. Kerroin vaan suutinajan ja kierroslluvun keskenään, ja jaoin tuloksen ilmamäärällä. Tämä suhdeluku on bensaa/ilmaa suhde, jonka pitäisi pysyä vakiona. Ja se pysyy. Silmämääräisesti luvut graafista ja sain tälle suhteelle arvot 216, 211, 213, 210,213 kierrosluvuille 700, 1500, 2000, 2750 ja sekoilu-2000. Eli varsin vakioseoksella mennään. Oikeaa bensamäärää en tiedä, mutta oletin että vakio bensanpaine johtaa tähän kun tunnen suuttimen aukioloajan, ja laskelma näyttää olevan aika siisti tulokseltaan.

Joku kuitenkin aiheuttaa tilanteen, jossa kone menee niin laihalle että nakuttaa.
Näin siis ECU asiat näkee, mutta ECU:n ulkopuolella tai sen toiminnassa voi olla vikaa.

Olen tarkistanut bensanpaineen, ja suuttimien sähkönsyön ainakin jotenkin.
EGR:ää ei ole.
Ilmavuoto imusarjassa voisi olla hyvä syy, mutta miksi alkaisi vasta tietyllä kierrosluvulla, onko imusarjassa jotain sähköisesti ohjattua?

Nyt ryömin auton alle ja yritän edes nähdä nakutustunnistimen.Jos se pentele kuitenkin olisi irti, ja aiheuttaisi häiriön.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Todennäköisesti moottorin takana tismalleen puolivälissä lohkoa korkeus ja pituus suunnassa imusarjan alla. Kaksi napainen liitin.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Meniskö seos kuitenkin päinvastoin liian rikkaalle, jos läpän asento tulkitaan väärin ja yli annostellaan p.a. 8 ms...
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Nakuttaisiko rikas seos? ECU:n mukaan sekoilun alkaessa nakutustunnistin aktivoituu, "retard" asetus tulee päälle ja sytytys viedään myöhäiselle, mutta se ei riitä estämään vaan tulee sysytyshäiriöitä kunnes 0301 - 0304 vika tulee päälle ja vikavalo syttyy. Eilen satoi, en viitsinyt auton alle.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Selvennykseksi vielä, että polttomoottorit ei toimi lineaarisesti ja siksi ECU tarvitsee erilaisia ohjauskarttoja. Esim. kierroksia nostettaessa (läppää avattaessa) sylinterin tilavuushyötysuhde paranee ja ilmamäärä kasvaa suhteessa enemmän kuin kierrokset. Tilavuushyötysuhde on suurimmillaan läppä täysin auki max. väännön kierroksilla ja pienin tyhjäkäynnillä. Suutinpulssien määrä kasvaa kierrosten suhteessa ja ilma/p.a. suhteen vakioimiseksi tai rikastamiseksi pitää suutinpulssia pidentää (fuel map), lambda ja fuel trimmit sitten hoitaa hienosäädön. Ilman kuormaa pienillä läpän avautumilla tilavuushyötysuhde muuttuu niin vähän, että toiminta on lähes lineaarista.

Tarkistapa varmuudeksi kaasuläpän toiminta, tuossa joitain vertailuarvoja
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Kävin auton alla kun eilen ei satanut, nakutustunnistin on lujasti kiinni blokissa, eli tuskin antaa virheellistä nakutustietoa.

Sensijaan löysin sitten syyn ainakin maadoituksen ongelmaan, viime syksynä jouduin jo lisäämään ylimääräisen maadoituskaapelin moottorille. Opelin insinöörit on ihmeellisessä viisaudessaan pultanneet moottorin maadoituskaapelin sinne likaiselle selkäpuolelle, eikä edes lämpimään kohtaan vaan kylmään tukirautaan joka menee imusarjan alta lohkon kylkeen, ja se pulttaus oli huolella ruosteessa tietysti. Samaan pulttiin tulee toinen ohuempi maadoitus johtosarjasta, en tiedä mistä, mutta tuollaiset voi aiheuttaa ihan mitä tahansa ikävyyksiä. Toivottavasti sain rassattua kontaktin vähän paremmaksi.

Eli, jos moottorinne oireilee jotain maadoitukseen viittaavaa, niin kannattaa ryömiä sinne auton alle vaan rohkeasti, tosin toi on niin matala, että Bilteman rampit ei riitä vaan piti korottaa pattingilla teline rampin alle että mahdun liikkuun siellä...
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Lopulta selvisi, luulenpa niin. Katalysaattori on tukossa. Kylläpä tuo oireisto on sekava, mutta vika on selvä.

Miten vian saa helposti varmistettua: Otetaan Lambda anturi irti. Ensin kannattaa ottaa sen johto, jotta saa vikakoodit ja käynnin muutoksen "haltuun". Sitten ruuvataan lambda irti katista, ja päristellään. Jos pärisee hyvin, niin vika löytyi.
Nyt kierrokset nousee tappiin nätisti. ja polttoaineensyöttökin tippui kolmanneksella.

Kyllähän sitä jo tuolla aiemmin sain vinkkiä, mutta en uskonut. Oppia ikä kaikki. Jollakin Opelilla on menty n.. 400 tuhatta samalla katilla, ja vielä penteleenmoisella öljynkulutuksella. Tämä yksilö ei vie öljyä, käy muutenkin nätisti, vaan katin se tukki jo 200 tuhannessa.

Nyt pitäisi saada pultit irti...
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Eli perusvika joka johti yli diagnosointiin, kun sen oletti olevan kunnossa. Käppyröistä kuitenkin näkee, että 2750 rpm jälkeen ilma ei kulje kunnolla, rikastus (8 ms) jää päälle ja kierrokset laskee vaikka läppä 25% auki. Seossäätö toimii normaalisti siten, että kaasua lisättäessä se menee open-loop tilaan rikastaen seosta ja palaa closed-loop tilaan tasakaasulla.

Katti on voinut osittain vaurioitua jo aiemmista vioista, orkkiksethan on muuten kestäviä.

A clogged converter is the most common cause of exhaust back pressure buildup. It will restrict engine airflow, causing the engine to run hotter
and lose power, leading to pinging or knocking. https://axleaddict.com/auto-repair/Why-My-Engine-Knocks
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Juu, ja Vekkuloita kun on tässä ajeltu useampiakin perheessä: punainen A RIP&300 t ruosteesta paaliin, sininen B RIP&400t ruosteesta paaliin, punainen B RIP&300t sähköpalon jälkeen paaliin. Hopea B edelleen liikkuu (jos jarrut korjataan) 300 t, ja nyt tämä onneton C 200t jossa ensimmäinen kohdalleni osunut kattivika.

Pakosarjan pultit irtosi WD40 liotuksella hyvin. Uusi Bosalin katalysaattori ei sovi paikalleen ikävä kyllä, ilmeisesti pitää ottaa metallia pois termostaattikotelon kulmasta. Jäi huomiselle, tuli pimeä.
mmustaja
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Vectra C z18xe vikakoodit P0302, P0303, P0304

Viesti Kirjoittaja mmustaja »

Äärimmäisenä hihnojen puoleisessa päässä alarivissä olevan pultin reijän alla oli pari milliä liikaa materiaalia, otti kiinni sylinteriryhmän valuun. Rälläkällä hoito auttoi. Nyt Bosal sopi paikalleen, pultit kiristetty. Lämmityskäyttö ja testailu toi sen havainnon, että tyhjäkäynnillä ruiskutusaika on entiset 3,4 ms, mutta kaasun lisääminen pudottaa ajan nyt 2,4 ms:iin, vastukset putosi reilusti. Kone kiertää nätisti 7000 kierrosta, ei häiriöitä. Varsinainen kuormalla ajo on tekemättä, muutama pikku juttu pitää vielä laittaa järjestykseen.

Bosalin pakokäyrälähdöt on tehty putkesta hitsaamalla toisin kuin alkuperäinen valu pakosarja. Ovat tehneet halvalla ja käyttäneet kovin pieniläpimittaista pyöreää putkea, ahdistaa varmasti neliventtiilikoneen hengitystä jossa kannen kanavat on soikeat. Eipä tuo urheiluauto ole, mutta en suosittele Bosalia virittäjille. Katellaan, huomaako muutosta ajossa.
Vastaa Viestiin