Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

Olisko kellään myydä toimivaa pumppua? Tuntuu olevan kiven alla, ulkomaiset nettikaupat näyttää nollaa ja autopurkaamoiltakin kaikki on jo menny.
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

https://m.ebay.co.uk/itm/GM-Vauxhall-As ... SwSatbHq6n

Onko nuo ne 3 kumitiivistettä mitä ei saa mistään?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

direct2005 kirjoitti: 15 Elo 2018, 10:52 Olisko kellään myydä toimivaa pumppua? Tuntuu olevan kiven alla, ulkomaiset nettikaupat näyttää nollaa ja autopurkaamoiltakin kaikki on jo menny.
Saattaa olla vaikea löytää toimivaa pumppua täältä keneltäkään. Ja ne joilla sellainen on, mahtavat pitää sitä itsellään varapumppuna.
Rikkinäisiä voisi löytyä paremminkin, kun yleensä kahdesta rikkinäisestä pystyy tekemään yhden toimivan kasaamalla ehjät pumpun kalvot yhteen.
Niin, tai sitten lähetät sen sinne brittein saarille korjattavaksi. Kokemusten perusteella korjausreissu kestää 3...4 viikkoa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

Dodiin, otin pumpun irti ja purkasin sen, pelkkää "lietettä" sisällä, eli tummaa bensaa jossa oli kupari/messinkipölyä seassa ja yksi kalvo niistä kolmesta rikki. Kysymys 1. Onko tuo messinkipöly mistä kotoisin, onko siitä pääteltävissä että joku paikka on pashana? Kysymys 2. Onko kukaan tilannu koskaan tuota repair kittiä mistä laitoin linkin aiemmin, ne näyttää kyllä soivilta peleiltä? Kysymys 3. Onko maailmassa mitään järkeä, kun tuommosten pikkunippelien takia vaihdetaan 500-600€ euron pumppuja, irrottamiseen meni n. 10min mukaanluettuna työkalujen etsiminen ja purkamiseen toiset 10min samalla ihmetellen ja kummastellen?
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja pepper »

1.Tuo messinkipöly on pumpusta kun on pyörinyt bensalla.
3.Eihän tuossa järjen kanssa ole tekemistä, susi jo syntyessään...
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

Tilasin nuo kalvot, saa nähä onko oikeat tai tuleeko koskaan perille asti, mutta jos sellanen ihme tapahtuu, niin missä öljyssä se pitää marinoida? Mulla on moottoriöljyä ja maatalouden yleisöljyä tallissa ja ehkä jotain automaattiloota öljyä jota oon ohjaustehostimeen laittanu, käykö niistä joku?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

direct2005 kirjoitti: 17 Elo 2018, 10:31 Tilasin nuo kalvot, saa nähä onko oikeat tai tuleeko koskaan perille asti, mutta jos sellanen ihme tapahtuu, niin missä öljyssä se pitää marinoida? Mulla on moottoriöljyä ja maatalouden yleisöljyä tallissa ja ehkä jotain automaattiloota öljyä jota oon ohjaustehostimeen laittanu, käykö niistä joku?
Itsekin katselin kiinnostuksen vuoksi tuon korjaus juutuupi- videon nyt ensimmäistä kertaa läpi, mutta äänet oli pois.
Samaa mietin minäkin, että mitähän öljyä tuo oli. Aika notkean näköistä, niin ei oikein sovi moottoriöljyksi. Paremminkin automaattilaatikkoöljyltä vaikutti.
Tämän ketjun mukaan: viewtopic.php?f=5&t=267908, missä tuo videon linkkikin on, ainakin @Teppo on innoituksen saaneena korjannut.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

1. Onko tuo messinkipöly mistä kotoisin, onko siitä pääteltävissä että joku paikka on pashana?
Vino pyörintälevy pumppaa onttoja mäntiä ja niiden avulla öljynpaineen kalvoille. Pyörintälevyssä ja mäntien päissä on laakerimetallia, ja niiden välin pitää olla tiivis jotta öljy paineistuu riittävästi.

Moottoriöljyä pumpun täytössä on yleensä käytetty. Täytössä pumpun sisään ei saisi jäädä ilmaa, siksi upotustäyttö.
2. Onko kukaan tilannu koskaan tuota repair kittiä mistä laitoin linkin aiemmin, ne näyttää kyllä soivilta peleiltä?
Kuva on huono ja epäilen, että kalvot on Turkissa valmistettuja. Niiden laatu tuskin vastaa edes originaaleja.
3. Onko maailmassa mitään järkeä, kun tuommosten pikkunippelien takia vaihdetaan 500-600€ euron pumppuja
Business is business. Noita originaali kalvoja ei kuulemma saa kuin tuotannosta varastamalla.
Mitä tulee maailman järkeen, niin jo teininä huomasin ettei sitä ole ja yritän elää sen mukaan :D
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

Pieni mutta huomionarvoinen seikka, laitoin nuo puretun pumpun osat laatikkoon odotteleen niitä uusia kalvoja niin huomasin että sen vinon pyörintälevyn laakerit kuivas ja rupes takerteleen parissa päivässä, nyt laitoin kaikki osat likoomaan polttoöljyyn siihen asti ku ne osat tulee.
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

Nonii, kalvot vaihdettu eikä auttanu mitään, hetken aikaa luulin että toimii kun sain muutamalla käynnistyskerralla toimimaan ilman häiriötilaa ja ajoin n. 10km lenkin ilman suurempia ongelmia, pikku rykiminen 3-vaihteella mutta ei muuta kun taas sammutin ja starttasin niin vika taas päällä :banghead:
Mikähän se seuraava vikakohde olis, Paineensäädinkö? Saako niitä romuttamoilta tai ulkomailta mihin hintaan yleensä, merkkiliikkeessä ne oli 400€?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Etkö testannutkaan paineensäädintä jo aiemmin?
Johto paineensäätimestä irti ja paikallaan sekä samalla testerillä tai sopivalla obd palikalla+puhelin softalla katsoa polttoaineen painearvoa mitä jakotukin anturi eculle kertoo.

Kyseessä ei siis ole vikakoodin luku vaan livedatan luku!
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

En ole testannut kun ei ole laitteita, ne oli lainavehkeitä millä aiemmin testailin ja aikataulut on aina niin hankalat että menee aina viikko ootellessa, ei siinä autocomissa muistaakseni tuommosia arvoja ollut. Aattelin lotota ja korjasin tuon pumpun ja v...iksi meni, voikohan siinä siis olla joku muukin kuin tuo paineensäädin sitten vielä rikki? Voiko jakoketjun hyppääminen aiheuttaa tuommosta huonokäyntisyyttä tai tuota vikakoodia? Auto on nyt nettiautossa myynnissä, rappailen sitä kuntoon että hinta nousee jos saan sen pelittään. ID 9891093
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

direct2005 kirjoitti: 24 Elo 2018, 05:45 En ole testannut kun ei ole laitteita, ne oli lainavehkeitä millä aiemmin testailin ja aikataulut on aina niin hankalat että menee aina viikko ootellessa, ei siinä autocomissa muistaakseni tuommosia arvoja ollut. Aattelin lotota ja korjasin tuon pumpun ja v...iksi meni, voikohan siinä siis olla joku muukin kuin tuo paineensäädin sitten vielä rikki? Voiko jakoketjun hyppääminen aiheuttaa tuommosta huonokäyntisyyttä tai tuota vikakoodia? Auto on nyt nettiautossa myynnissä, rappailen sitä kuntoon että hinta nousee jos saan sen pelittään. ID 9891093
No ymmärsin kyllä, että oli lainavehkeet nuo testerit. Ajattelin kuitenkin josko olisit tuon paineanturin datan ehtinyt tarkistaa. Näköjään et :( .

Ihmettelen kyllä, ellei autocommissa olisi ollut fuel (rail) pressure- dataa, kun kai se jonkin sortin ammattikäyttöön on tarkoitettu. Perusteluni on siinä, että esim. "harrastajille" tarkoitetulla puhelinsoftilla Torque ja OBD Auto Doctor yhdistettynä OBD BT- palikkaa nuo löytyy.

Sen verran vielä, että "lottoaminen" ei kovinkaan usein tuota onnistunutta suoritusta. Joskus on tietenkin pakkoa. Alunperinkään tuo vian kuvaus ei oikein sovi minun käsitykseni mukaan korkeapainepumpun vikaan. Ne oireet olisivat vähän erityyppisiä. Jotenkin tuo tilanne vaikuttaa siltä, että autossa on jonkin ongelman vuoksi vikatila mikä pistää turvamoodin päälle. Ja vaikuttaa siten käynnistyvyyteen ja koneen käydessä estää kaasun vasteen mm. rajoittamalla kierroksia.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

Siinä pumpussa oli yksi kalvo rikki, että vähän väärin ilmaisin tuon lottoamisen ja hituiksi menemisen, että ei se toimiva ollut. Niin nyt mietin että rikkoiko tuo mahdollisesti rikki oleva paineensäädin tuon pumpun ja meniköhän ne uudetkin kalvot rikki kun eilen käytin autoa? Aluksi pyysin että heittäkää ilmoille noita mahdollisia vikakohteita noilla oireilla ja vikakoodeilla, niin antakaa palaa? Ebaystä näyttäs saavan tuon säätimen n. 120€, pitää kait se vielä kokeilla :cry:
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minun käsittääkseni joillakin on ollut tuo paineensäädin rikki, eikä se ole korkeapainepumppua rikkonut. Niissä tapauksissa kai rikkoutunut paineensäädin ei antanut kunnolla painetta jakotukkiin ja auto kävi huonosti. Livedatassa näkyi alhainen railpaine, mutta ottamalla paineensäätimen johto irti, paine nousi korkeaksi. Tästä pystyi sitten päättelemään, että korkeapainepumppu on kunnossa.

Mutta...palatakseni tuohon ongelmaan ja "vikaehdotuksiin" vaikkei kristallipalloa olekkaan.
Tuo kuvaus, että auto käynnistyy huonosti lämpimänä, näin kai se oli, viittaisi tyypillisesti kampi- tai nokka-akselin anturiin. Nämä alkavat oireilla juuri kyseisellä tavalla. Joku taisi jo tuota nokka-akselin anturia tuolla ehdottaakin. Lisäksi vika on sen laatuinen, että ECU voi mennä nk. turvamoodiin lisävahinkojen estämiseksi. Tämän vuoksi vastaa kaasuun huonosti ja kierrokset rajoittuvat.

Ehdottaisin arpajaisten sijaan :hammer: käydä varmasti kunnollisessa testerissä vikakoodien luvussa sekä livedatan tutkimisessa :wink:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin