z22se vikakoodi p0340

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
zafi
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Elo 2018, 21:24

z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja zafi »

Mistä etsiä vikaa kun moottorivalo syttyy yleensä liikkeelle lähtiessä ja valo sammuu kolmannella starttauksella? Vikakoodiksi antaa p0340.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Pitäisi suorittaa erinäisiä mittauksia todetakseen puolan kunto ja jännitteen saanti ja yhteys ohjainlaitteesen.
Tarkasta seuraavan komponentin moitteeton toiminta:
Moottori-puristus
Polttoaineen paine
Polttoaineputket ja polttoainesuodatin
Tukos, vuoto, ilmaa tai vettä polttoainejärjestelmässä.
Sytytystulpat
Sytytystulppapistoke
Tarkasta imujärjestelmä/ahtausjärjestelmä vuotojen varalta (toisioilma, huokoisuus ja tukokset)
Putkiliitosten tiiviys
Tarkista, onko alipaineputkissa halkeamia, taipumia tai vuotoja ja onko ne kiinnitetty kunnolla.
Tarkista silmämääräisesti, että kaikki pakokaasuihin vaikuttavat osat ovat täydellisiä ja tiiviitä, ja onko niissä vaurioita.
Tarkista pakoputkiston tiiviys ja asennus sekä kumikiinnikkeiden kunto.
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja pepper »

Onko jako kunnossa, nokan asetotunnistimen koodihan tuo mutta ei tuossa koneessa sitä ole...
zafi
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Elo 2018, 21:24

Re: z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja zafi »

Vikavalo ei syty matka-ajossa,ainoastaan kaupunkiajo sytyttää valon. Voiko jakoketjun venyminen, kampiakselin asentotunnistin tai puolapaketti antaa vikakoodiksi p0340?
Kilponen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Loka 2019, 19:24

Re: z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja Kilponen »

Tämä on vanhahko ketju, mutta ajattelin nostaa esille, koska itselläni hyvin samanlainen ongelma ja kysymys. Auto on Fiat Croma joka on rakennettu Opelin tekniikalla ja moottori juurikin tämä z22se eli 2.2 litran bensa. Itsellä historia meni niin, että ensin tuli pahat käyntihäiriöt jonka seurauksena vaihdettiin sytytyskasetti sekä tulpat. Tämän jälkeen auto toimi viikon verran normaalisti (ajoa ehkä 200km), mutta sitten syttyi moottorin vikavalo ja koodi P0340. Nollasin koodin pari kertaa, mutta aina se sieltä viikon tai kahden kuluessa tuli (eli 200-400km). Vaihdoin kampiakselin asentoanturin, kun sitä nokka-akselin anturia ei ole vaikka vikakoodi siihen puhelin appsissa viittaakin, mutta tällä ei ollut ilmiöön mitään vaikutusta. Kone tuntuu muuten käyvän ja "kukkuvan" aivan normaalisti. Tuli sitten vain mieleen, että onko mitään aikaisempia kokemuksia, että sytkäkasetti voisi olla syntipukki vai onko se väistämättä jakopään remontti? Vika tuli vain sopivasti tuon sytkäkasetin vaihdon jälkeen.
Kilponen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Loka 2019, 19:24

Re: z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja Kilponen »

Tarkempaa merkkitietoa ei löytynyt puolapaketista. Tuo on tilattu korjaamolle, mutta melkoisen varmasti OEM tuote. Tuo olisi tietysti hyvä jos saisi jostain originaalin lainalle, niin voisi kokeilla. Onhan se vähän erikoista jos tuo P0340 johtuisi tuosta, mutta mieluummin kokeilisi tämän oljenkorren ennen jakopään remonttia. Koneella ajettu 260tkm joten ilmeisesti se jakopääkin voi olla menossa. Kylmänä kone ei tosin mielestäni pidä mitään erityistä "rallatusta". Vähän aikaa ehkä hieman karkean oloinen käynti, mutta aika pian tasaantuu. Tuollainen se on ollut mielestäni sen 100tkm minkä itse olen ajanut eikä ole oikein toista mihin verrata. Öljyt vaihdettu 10tkm välein omassa ajossa ja sitä ennen huolto-ohjelman mukaisesti.
Kilponen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Loka 2019, 19:24

Re: z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja Kilponen »

No mutta hetkinen! Löysin toisen ketjun viewtopic.php?f=4&t=271564
Eli ECU käyttäisikin sytkäkasettia nokan asennon mittaukseen. Eli voipi siis hyvinkin olla tuossa se vika ja ilmaantumisen yhteys tuohon vaihtoon olisikin selitettävissä. En olisi kyllä arvannut, mutta tämä on kyllä hyvä uutinen.
Kilponen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Loka 2019, 19:24

Re: z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja Kilponen »

Mistä pääseekin sitten seuraavaan eli onko ainut vaihtoehto hommata originaali sytkäkasetti vai löytyykö tuohon myös tarvikemalleja jotka toimii?
Kilponen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Loka 2019, 19:24

Re: z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja Kilponen »

Ok, pitääpä ryhtyä kalastelemaan tuollaista originaalia. Onko tuo muuten kuinka tarkka tulpista eli pitääkö olla justiinsa ohjekirjassa mainitun merkkiset vai onko sillä väliä kunhan on vastaava malli? En tullut tarkistaneeksi minkä merkkiset tuonne on korjaamolla laitettu, mutta monestihan korjaamoilla on jotain tiettyä merkkiä hyllyssä ja sitten laitetaan arvojen perusteella vastaava tulppa. Tietysti jos haluaa varma olla, niin noudattaa orjallisesti sitä mitä ohjekirja sanoo.
Kilponen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Loka 2019, 19:24

Re: z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja Kilponen »

Onkohan muuten z22yh moottorin puolapaketti sama kuin z22se moottorissa? Lähinnä mietin saatavuuden kannalta jos sattuisi löytymään lähempää z22yh purkuosia.
wheeler deeler
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Marras 2016, 13:41

Re: z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja wheeler deeler »

Ei kyllä se on eri z22yh:ssa. Mulla on alkuperäinen z22se puola purkuautosta, hintaa 60€. Laita YV tai 0503658343 jos kiinnostaa.
Kilponen
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 07 Loka 2019, 19:24

Re: z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja Kilponen »

Päivitys tähän omalta osaltani eli käväisin pari viikkoa sitten korjaamolla uudelleen ja siellä ymmärrettiin yskä ja vaihdettiin takuuseen ns. "merkki-tarvike" eli uudessa puolapaketissa oli Boschin leimat. Saattaa ollaa siis hyvinkin lähellä alkuperäistä, mutta tarvike osa kuitenkin. Tällä olen nyt ajellut pari viikkoa ja vähän vajaa 1000km eikä ole vikavaloja/koodeja näkynyt. Toki varmaan tämän viestin lähetyksen seurauksena koko hoito leviää käsiin, mutta nyt siis kaikki hyvin :)
Raaku
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Syys 2022, 16:53

Re: z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja Raaku »

Onko tuota vikakoodia mitenkään mahdollista ohjelmoida pois että ei vilkkuisi esiin heti tyhjäkäynnillä, liike ei ymmärrä yskää puolan vaihdon jälkeen ja hokee vain että siellä ei ole nokan asentotunnistinta :D
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: z22se vikakoodi p0340

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Raaku kirjoitti: 26 Touko 2023, 22:41 Onko tuota vikakoodia mitenkään mahdollista ohjelmoida pois että ei vilkkuisi esiin heti tyhjäkäynnillä, liike ei ymmärrä yskää puolan vaihdon jälkeen ja hokee vain että siellä ei ole nokan asentotunnistinta :D
No jos ne vaihto uuden originaalin puolan (Genuine GM Z22SE (part # 12580537) coil packs are manufactured by Delphi), niin sittenhän OK. Muuten voit luetuttaa tuon tekstin Compression Sense Ignition (CSI) https://www.motor.com/magazine-summary/ ... mber-2004/
Vastaa Viestiin