Ongelmaa Opel Signumin kanssa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
-PETTERI-
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 18:00
Paikkakunta: Kalajoki

Ongelmaa Opel Signumin kanssa

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Nyt kaivataan hyviä neuvoja. Kaverin Signum ei mennyt katsastuksesta läpi, koska OBD-mittauksessa löytyi vikakoodi P1312. Nyt on vaihdettuna puolat ja tulpat ja vieläkin ajoittain pukkaa tuota koodia. Uusimpana ongelmana tuli myös vikakoodi P0340 "vika ionisaation havaintomoduulissa"
Mistähän alettaisiin nyt etsimään vikaa? Tuo P0340 tuli nyt vasta ensimmäistä kertaa puolien ja tulpanvaihdon jälkeen... Kaikki apu olisi tervetullutta, autosta loppuu ajoaika 6.9. Moottorina siis Z20NET.
Opel Vectra -08 1,9 CDTI Opc-Line
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Ongelmaa Opel Signumin kanssa

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Pitäisi suorittaa erinäisia jännitemittauksia ja varmistua että johdotukset sytkän diagnostiikkamoduuliin on kunnossa.
Toki voihan olla tuo itse moduulikin rikki.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ongelmaa Opel Signumin kanssa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

-PETTERI- kirjoitti: 18 Elo 2018, 22:13 Nyt kaivataan hyviä neuvoja. Kaverin Signum ei mennyt katsastuksesta läpi, koska OBD-mittauksessa löytyi vikakoodi P1312. Nyt on vaihdettuna puolat ja tulpat ja vieläkin ajoittain pukkaa tuota koodia. Uusimpana ongelmana tuli myös vikakoodi P0340 "vika ionisaation havaintomoduulissa"
Mistähän alettaisiin nyt etsimään vikaa? Tuo P0340 tuli nyt vasta ensimmäistä kertaa puolien ja tulpanvaihdon jälkeen... Kaikki apu olisi tervetullutta, autosta loppuu ajoaika 6.9. Moottorina siis Z20NET.
Tuliko vaihdettua alkuperäiset puolat?
Tarvikepuolat eivät tässä autossa toimi :hammer: .

Mitkä tulpat?
On myös erittäin tarkka tulpille ja suositus on vain NGK oikea malli.

P1312 tarkoittaa epäuskottavaa ionisaatiosignaalia ja P0340 ongelmaa sytytyksen synkronoinnissa.
Molemmat viittaavat ongelmaan akselille: ionisaatioyksikkö CDM, puolat ja tulpat.

Tiedoksi.
Tuo "sytkämoduli" eli CDM ei ohjaa sytytystä vaan sen tekee trionic T8 ecu. Joten CDM ei ole sytkäpääteaste vaan se sijaitsee T8 ecun sisällä.
Tuo moduli CDM mittaa ionisaatiomittausksella oikean sytytyshetken sekä koko palotapahtuman. Se tekee mittauksessa puolien välityksellä tulpiin jatkuvan n 100 V suuritaajuisen vaihtojännitteen ja mittaa tulppien kärkiväliin syntyvää johtavuutta. Tämän johtavuuden perusteella ajoittaa sytkän oikean hetken yhdessä kampiakselin anturin signaalin kanssa ja mittaa seoksen syttymisen sekä koko palotahtuman etenemisen.
Tämän tekniikan vuoksi vain alkuperäiset puolat toimivat. Eikä muita kuin NGK tulppia voi suositella herkän ja tarkan mittauksen vuoksi. Toimii joten kuten muillakin korvaavilla tulpilla esim. Bosch, mutta puolat on oltava alkuperäiset!
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-PETTERI-
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 18:00
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ongelmaa Opel Signumin kanssa

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Kiitos petrisa hyvästä ja asiallisesta vastauksesta. Tulpat ovat juurikin ne NGK:n oikeanlaiset tulpat, en nyt ulkoa muista sitä numeroa. Mutta puolat ovat tarvikkeet, NGK:n valmistamat nekin. Ihmettelinkin että miksi tuo ionisaation vikakoodi tuli heti tuon puolien ja tulppien vaihdon jälkeen, koska aikaisemmin tuli vain koodi sytytyskatkoksista. Eli todennäköisesti orkkispuolat korjaisivat tämän ongelman?? Onko se orkkispuola nyt tuo Saab 12787707? Sellaiset autossa oli paikallaan alunperin. Mistä niitä saisi edullisimmin ja suht nopeasti?
Opel Vectra -08 1,9 CDTI Opc-Line
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Ongelmaa Opel Signumin kanssa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

saabisteilta, eli ehkä esim maptune?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ongelmaa Opel Signumin kanssa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, ei tarvitse ihmetellä sitten sytytys/ionisaatio ongelmia, jos on tarvikepuolat, olkoonkin NGKt.
Alkuperäiset puolat ovat muistaakseni Mitsubishin tekemät.

Parhaiten niitä puolia saa juuri tuolta mainitusta Maptun(parts)lta tai sitten NeoBrossilta. Kysellä kannattaa myös Suomesta (Jyväskylästä) sellaisesta paikasta kuin ProCarService. Myy varmasti vain alkuperäisä osia.

Sieltä hain itse viime syksynä vastaavalla koneella olevaan Saabiin puolan kun juuri sopivasti Jyväskylän Vaajakosken moottoritiellä lensi tulppa v**tuun kesken ajon. Halkasi puolan hatun osiksi ja lisäksi oli kannesta kierteet tulpalta sileinä :evil: . Eipä muuta kuin samantein ProCarServiceen hakemaan uusi puola. Ajelin tosin Ouluun asti kolmepyttyisenä ja vikatilassa, kun piti tuo tulpan kierre korjata kannesta vasta kotona, kun en sitä tienpäällä korjannut.

Joten tuolta Jyväskylästä voisi tulpat saada suhteellisen nopeastikin. Eikä hintakaan siellä ole ryöstöhinta alkuperäispuoliksi :D
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-PETTERI-
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 18:00
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ongelmaa Opel Signumin kanssa

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

petrisa kirjoitti: 19 Elo 2018, 11:40 Joo, ei tarvitse ihmetellä sitten sytytys/ionisaatio ongelmia, jos on tarvikepuolat, olkoonkin NGKt.
Alkuperäiset puolat ovat muistaakseni Mitsubishin tekemät.

Parhaiten niitä puolia saa juuri tuolta mainitusta Maptun(parts)lta tai sitten NeoBrossilta. Kysellä kannattaa myös Suomesta (Jyväskylästä) sellaisesta paikasta kuin ProCarService. Myy varmasti vain alkuperäisä osia.

Sieltä hain itse viime syksynä vastaavalla koneella olevaan Saabiin puolan kun juuri sopivasti Jyväskylän Vaajakosken moottoritiellä lensi tulppa v**tuun kesken ajon. Halkasi puolan hatun osiksi ja lisäksi oli kannesta kierteet tulpalta sileinä :evil: . Eipä muuta kuin samantein ProCarServiceen hakemaan uusi puola. Ajelin tosin Ouluun asti kolmepyttyisenä ja vikatilassa, kun piti tuo tulpan kierre korjata kannesta vasta kotona, kun en sitä tienpäällä korjannut.

Joten tuolta Jyväskylästä voisi tulpat saada suhteellisen nopeastikin. Eikä hintakaan siellä ole ryöstöhinta alkuperäispuoliksi :D
Jep. PCS on tuttu paikka, itse kun Saabeja harrastelen. Täytyypä kysyä sieltä. :)
Opel Vectra -08 1,9 CDTI Opc-Line
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Ongelmaa Opel Signumin kanssa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

-PETTERI- kirjoitti: 19 Elo 2018, 08:57 Onko se orkkispuola nyt tuo Saab 12787707? Sellaiset autossa oli paikallaan alunperin.

Kyllä se tuo OE numero on juuri oikea :D
https://www.neobrothers.co.uk/direct-ig ... 4622-p.asp
https://www.maptunparts.com/engine-comp ... -b207.html

PCS myy Speedpartsin tavaraa. Eli mikäli täältä https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3- ... -b207.html
tilaa, niin se tulee kuitenkin PCS:ltä. He ovat ko. firman jälleenmyyjä Suomessa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin