opel astra g 2000 EGR hinta ja haaste

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Sebastian1
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Marras 2016, 13:28
Paikkakunta: Jyväskylä/Pieksämäki

Re: opel astra g 2000 EGR hinta ja haaste

Viesti Kirjoittaja Sebastian1 »

Taitaa näissä olla suurta laatuvaihtelua. Vastaavaan laitteeseen kuin kysyjällä vaihdoin reilut 3kk ja 8tkm sitten Ridex:n EGR-venttiilin. Toiminut on eikä tule vikakoodeja.
Warre 1000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36

Re: opel astra g 2000 EGR hinta ja haaste

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Warre 1000 kirjoitti: 14 Syys 2018, 23:16
1,2sorsa kirjoitti: 14 Syys 2018, 16:55.... Ja älä osta halvinta nevahööd mallia
Olen sama mieltä! Vuodenvaihteessa ostamani Opel 1,6 l koneella EGR-venttiili alkoi pari viikon päästä restailla. Näytti olevan äsken vaihdettu. Jos en saa sitä teippattua EGR-ventiili toimimaan katsastusta varten, on tarkoitukseni ostaa alkuperäisen EGR-venttiilin 280 eurolla.
Vaivalla saatiin autokorjaamolla hyväksytyt arvot teipatulla EGR-ventiiliillä. Nyt kun on katsastettu, niin otin pois EGR-ventiilin ja tulppasin reiän. Moottorivalo saa valaa kuten se on jo vuoden tehnyt.

Pakoputken tiiviste vuotaa pakosarjan liitossa. On tarkoitus sitä vaihtaa, ja tuskin mittarit silloin näyttää likaa happea. Ilmeisesti ostan ensi vuonna laite, joka huijaa tietokonetta.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: opel astra g 2000 EGR hinta ja haaste

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kannattaa sitten muistaa , että EGR-venttiilin ollessa tulpattuna tai muuten käytöstä poistettuna , moottoriohjaus kuitenkin tasakaasulla ajettaessa haluaa avata venttiilin ja jos se on tulpattuna , tällöin moottori käy laihalla , kun pakokaasun asemesta moottorin imetään ilmaa. Pidemmän päälle laiha seos ei ole moottorille hyväksi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: opel astra g 2000 EGR hinta ja haaste

Viesti Kirjoittaja tikola »

Robertx kirjoitti: 13 Tammi 2019, 20:16 Kannattaa sitten muistaa , että EGR-venttiilin ollessa tulpattuna tai muuten käytöstä poistettuna , moottoriohjaus kuitenkin tasakaasulla ajettaessa haluaa avata venttiilin ja jos se on tulpattuna , tällöin moottori käy laihalla , kun pakokaasun asemesta moottorin imetään ilmaa. Pidemmän päälle laiha seos ei ole moottorille hyväksi.
Siis seosko laihenee, jos EGR on tulpattuna ja korvaava määrä tulee jostain muualta raikkaampana ilmana. Tohtisin olla eri mieltä, jos jokin joka on tarkoitettu aukeavaksi ei aukeakkaan, niin tuskin se sieltä toisesta rööristä enempää ottaa kuin näistä kahdesta yhteensä EGR:n toimiessa. Siis tulppaus minusta vähentää tarjolla olevan ilman määrää tai jos ottaa sen kaiken saman ilman se on sitten raikkaampaa ja hapekkaampaa. Kieltämättä runsaampi happi voi tehdä seoksesta aavistuksen laihemman, mutta ei minusta ole ihan yksiselitteistä, että se laihempaa olisi vaan auki olevien röörien määrällä on asiaan vaikutusta myös.

Se, että sillä olisi jotain merkittävää vaikutusta moottorille menee jo aika hienosäädöksi. Itse ajelin tuplatulla EGR:llä kilometrit 150 000 - 350 000 ilman mitään ongelmia ja käsittääkseni auton uusi haltija on jatkanut siitä eteenpäin.

Eli ei se tulppaaminen nyt ihan hetkessä mitään harmia aiheuta.....jos aiheuttaa harmia ylipäänsä ollenkaan - minulle ainakaan ei aiheuttanut mitään harmia.
Warre 1000
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36

Re: opel astra g 2000 EGR hinta ja haaste

Viesti Kirjoittaja Warre 1000 »

Laihempaa seosta on ymmärrettävää tulpatulla EGR-ventiiliiä, ja minusta tuntui että bensakulutusta väheni noin 0,5 l/100 km. Laihaa seosta saattaa olla 2T-koneella haittaa, koska se silloin myös saa vähemmän öljyä. Ennen aikaan käytettiin lyjitettyä bensaa korottamalla oktaanilukua. Sitä lyijyä voiteli myös venttiilien karat. Nykyiset moottorit toimii ilman lyijyä katalysaattorin takia, että tuskin tarvitaan bensaa enää voitelemaan ventiilien karat. Ja jos kovalla kuormalla ajetaan, niin tietokone sulkee EGR-ventiilin päästäkseen kaikki hevoset irti.

Kiitos Tikola tiedosta. Minun moottorilla on jo ajettu 320 000 km, eli sen loppuu luultavasti muista syystä, esim. vuotavasta kampiakselin tiivisteistä. Pyyhin jo tällä kertaa öljyt pois moottorin alta ennen katsastukseen menoa.
Vastaa Viestiin