Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Sarha
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Syys 2018, 20:35

Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Sarha »

Kenelläkään ideoita, mikä voisi olla? Polttoainepumppu vastikään vaihdettu, kun oli rikki. Eli siis sammuilee miten sattuu, jonkin ajan kuluttua taas liikkuu.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lähteekö kylmänä aina heti käyntiin. Mikäli näin, mutta lämpimänä saattaa sammua ja etenkin uudelleen käyntiin lähtö vaikeaa. Niin, veikkaisin kampiakselin anturia. Sen vika ei jätä edes vikakoodia.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Sarha
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Syys 2018, 20:35

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Sarha »

Lähtee joo kylmänä. Vikakoodeja tulee välillä, välillä ei. Lähinnä ovat olleet p0100, p0200, p0036 ja p037, jos on tullut. Välillä pääsee monia kilometreja, välillä 10m. N. 5 min kun odottelee, taas pääsee joko kauas tai sit lähelle
Sarha
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Syys 2018, 20:35

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Sarha »

Kuukausi sitten vaihdettu bensapumppu ja sen jälkeen kerran sammui motarille, kun bensa loppui, vaikka mittari kyllä näytti bensaa olevan. Tämän jälkeen tulleet ongelmat
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sarha kirjoitti: 17 Syys 2018, 21:29 Kuukausi sitten vaihdettu bensapumppu ja sen jälkeen kerran sammui motarille, kun bensa loppui, vaikka mittari kyllä näytti bensaa olevan. Tämän jälkeen tulleet ongelmat
Toki "arvailuja" helpottaisi merkittävästi, kun tällaiset lähtötiedot kerrottaisi jo heti ensimmäisessä viestissä :-? .
Sitäkään ei kerrottu että mitkä oli oireet kun polttoainepumppu oli aiemmin vaihdettu. Mykistyikö totaalisesti?

Palaan nyt kuitenkin tuohon ongelmaan.
Edelleenkin oire viittaa melko vahvasti kampiakselin anturiin, mutta on toki huono yhteensattuma bensan loppumisen kanssa. Ettei nyt vaan olisi polttoainesuodatin tukossa. Pumpun käydessä paine painaa suodatinta tukkoon ja meno katkeaa. Sammuttamisen jälkeen tukkeuma hellittää vähän ja taas pääsee jonkin aikaa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Juheksi
in memoriam
in memoriam
Viestit: 4422
Liittynyt: 01 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Juheksi »

Ilmeneekö ongelmaa jos tankkaa täyteen? Mut sit vajaalla tankilla oireilee... Jos tossa pyörittelin yhtä tankkilaitetta ja pumpun ja tankin pohjan välinen letku oli kyl siinä kunnossa et huhhuh. Eli josse on paskana tai löysällä niin voi alkaa imee ilmaa jostain välistä.
Turbo a vectra mikä mul oli niin teki noita ihme hyytymisiä ja jonkun ajan varttoilun jälkeen lähti käyntiin ja toimi taas x aikaa. Ongelmat tuli kun bensaa oli viel reilu puol tankkia jälellä. Oli siis vuoto tankin imuputkessa ja imi ilmaa välistä.
Sarha
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Syys 2018, 20:35

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja Sarha »

Polttoainesuodatin vaihdettu, nyt hankittu kampiakselin asentotunnistin, mutta missä se sijaitsee?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sarha kirjoitti: 21 Syys 2018, 17:35 , nyt hankittu kampiakselin asentotunnistin, mutta missä se sijaitsee?
Konetta edestäpäin katsottuna koneen oikeassa laidassa etupuolella. Sitä on vähän vaikea selittää, kun on melko piilossa ja ahtaassa paikassa. Suurinpiirtein, jos ohjeistaisi, että imusarjan ja starttimoottorin välissä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Saabissa näin
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No siinähän se!

Tämä kampiakselin anturi on siinä mielessä ikävä, ettei se yleensä jätä mitään vikakoodia. Se johtuu siitä, että anturi ei ole "resistiivisesti" rikki, vaan se ei vain anna pulssia. ECU ei voi silloin tulkita sitä viaksi, vaan luulee koneen olevan pysähdyksissä. Polttoaine pumppu ei pyöri, suuttimia ei avata eikä puolille tule kipinää. Auto sammuu, jos oli käynnissä tai käynnistäessä ei edes yritä käyntiin.

Tämä anturi useimmiten alkaa hajoamaan juuri siten, että lämpimänä kettuilee. Koneen pyörimistä ei ECU tunnista mistään muusta kuin kampiakselilta, koska tässä konemallissa ei ole nokka-akselin anturia. Yksi tapa saada selvyyttä tästä anturista on startatessa, silloin kun kone ei käynnisty, seurata kiekkamittarin viisarin värähtelyä. Jos ei värähtele, anturi on rikki. Mikäli väpättää, mutta ei käynnisty, on vika todennäköisesti muualla.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Kyllähän fiksu ECU voisi ilmoittaa, ettei kunnon pulsseja tule, kun se niitä odottaa -> Malfunction eli ECU:n diagnosointikyvystä/halusta kiinni.

Eräs mersu antoi tuon Malfunction, mutta toimi aina välillä ok. Veholla uusittiin anturi 2x + muuta, lopulta ECU muttei tullut kuntoon.
Kaveri löysi lopulta vian; vetolevy oli vaurioitunut ja resonoi välillä siten, että hammaskehältä luettu pulssijono oli mitä oli.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti: 22 Syys 2018, 12:40 Kyllähän fiksu ECU voisi ilmoittaa, ettei kunnon pulsseja tule, kun se niitä odottaa -> Malfunction eli ECU:n diagnostointikyvystä/halusta kiinni.
Mistä tiedät, että vikatilanteessa anturilta tulee "epäkelpoa" pulssia? Oletko mitannut sen skoopilla?
Entäpä, jos sieltä ei tule vikatilanteessa pulsseja ollenkaan, jota näissä tapauksissa epäilen. Tuolla anturin sisällä on luultavasti nk. schmitt-trigger kytkentä, joka antaa oikeaa pulssia tai siten ei ollenkaan eli pelkkää "viivaa" :wink: .
Aivan samalla tavalla on näissä toteutettu mm. abs-anturi.
Nämä nykyiset anturit sisältävät jo usein elektroniikkaa pelkän magneettisen tunnistimen lisäksi.

...ja sitä paitsi trionic 8 on "maailman fiksuin" ecu :lol:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei vainkaan, ei se ole aktiivinen anturi, kunhan vähän höpöttelin :D .

Se on ihan perinteinen anturi, jossa magneettisauvan ympärillä on käämi. Sitten vauhtipyörällä on reikälevy. Täten sauvaan muodostuu magneettikenttä, joka leviää sauvan ulkopuolelle. Kun reikälevy pyörii magneettisauvan läheisyydessä, niin magneettikenttä vuoroin voimistuu ja heikkenee. Tämän seurauksena sauvan magneettivuon vaihtelu aiheuttaa käämiin vaihtojännitteen. Tuota vaihtojännitettä ECU tarkkailee tunnistaakseen koneen pyörimisnopeuden. Yhdessä kohtaa reikälevyssä on katkos, jolloin siinä kohtaa tulee vaihtojännitteeseen nk. epäjatkuvuuskohta. Tämä on YKK-kohta. Tai tarkemmin vähän ennen sitä.

En minä tarkkaan ottaen tiedä miten tuo anturi hajoaa, kun se ei enää signaalia anna. Käämi ei voi mielestäni katketa, koska silloin ECU havaitsisi katkoksen johtosarjassa, kun käämin resistanssi häviää. Aivan sama kuin piuha olisi poikki.Tuossa magneettisauvassa täytyy tapahtua jotain. Itselleni ei tule mieleen muuta kuin murtuma eli se on jostain kohtaa poikki. Kylmänä se supistuu kiinni ja anturi toimii. Kuumana murtuma venyy ja magneettivuo on liian heikko, jotta käämiin indusoituisi signaali. Joten, ECU ei tunnista ollenkaan koneen pyörimistä.

Se on sinällään hieman outoa, että ECU ei tunnista mitään, kun luulisi signaalin olevan vain liian heikko ja siitä tulisi vikakoodi. Ilmeisesti tuo anturin signaali tipahtaa vain niin alas vikatilanteessa, ettei ECU reagoi mitenkään. Normaalisti kunnossa olevana anturin signaali on 5...20V välillä koneen pyörimisnopeudesta riippuen. Sattaa siis olla, että vikaantuneen anturin jännite romahtaa selvästi alle 5V, jota ei ECU sitten tunnista.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

OBD2:ssa on tälle anturille määritelty niin monta vikakoodia, ettei sitä tarvisi sokkona vaihtaa, jos ECU niitä kaikkia tukisi. Esim.
Error Code P0335 is described as Crankshaft Position Sensor “A” Circuit Malfunction. This means the vehicle’s ECM (Electronic Control Module) has not yet detected the crankshaft position sensor during the first second of cranking of the engine.https://autoservicecosts.com/obd2-codes/p0335/

Eipä nuo mersunkaan ECUt muuten sen kummempia ole vaikka taisi se y.o. tapauksessa anturista muitakin koodeja antaa.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c 2008 2.0 sammuilee

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sillä nyt ei ole mitään merkitystä mitä OBD- standardi sanoo tämän anturin osalta. Siihen ei ole oltava diagnostiikkaa, kun se ei liity mitenkään näihin päästövalvontoihin. Ne on oltava diabostiikan piirissä.

On aivan eri juttu havaita kampuran anturin vika (malfunction, yleinen vika), jos autossa on nokka-akselin anturi. Kun kone pyörii niin. jos jommasta kummasta signaali katoaa siinä on vika. Nyt pelkällä kampuran anturilla, jos sieltä ei signaalia tule, tulkinta on, ettei kone pyöri. Kun ECU "näkee" käämin resistanssin, joka on muuten n. 800 ohm, se ei havaitse mitään vikaa.

En ole purkanut trionic 8 ECU:a, että miten tuo anturilta tuleva signaali käsitellään. Eikä tähän löydy mitään piirikaaviotakaan.
Ihan veikkaukseni on seuraava:
Kun signaalijännite on niinkin laajalla skaalalla kuin 5...20V ja maksimi noinkin iso, se joudutaan vakioimaan. Kun yleensä näissä 12V systeemeissä elektroniikan logiikalla on 5V tasot käytössä, tuo anturilta tuleva signaali joudutaan muuttamaan sopivaksi. Signaali muutetaan välille 0...5V. Pitää ottaa huomioon, että anturin signaali on vaihtojännitettä (sinimuotoista), jonka arvo on tuo mainittu. Eli se sisältää positiivisen ja negatiivisen jännitteen puolijakson. Mitä ilmeisemmin tuo signaali alennetaan ja stabiloidaan niin, että sen taso on vain 2,5V. Siellä on siis vaihtojännite +/- 2,5V huippuarvoltaan. Tämän jälkeen vaihtojännite muutetaan sykkiväksi tasajännitteeksi, jossa tuo nollataso on 2,5Vdc. Siitä seuraa, että signaali vaihtelee 0....5V välillä sinimuotosiesti.
ECU ei käsittele sinimuotoista jännitettä vaan kanttiaaltopulsseja. Siitä siis seuraa tuon sinimuotoisesti sykkivän tasajännitteen muuttaminen schmitt-triggerillä puhtaaksi kanttiaalloksi, jossa on tasot 0/5V.

No se, että mikä tässä sitten on se ongelma, on se signaalin häviäminen kokonaan anturin vikaantuessa. Ja mitä silloin tapahtuu..
Aivan ilmeisesti signaalin taso anturilta romahtaa. Kun tuon aiemmin esittämäni teorian mukaan joka tapauksessa toimivankin anturin signaalia minimitasolla (5V) joudutaan puolittamaan. Tuo 5V on siis minimissään anturilta tuleva jännite sen toimiessaan, joka on vaihtojännitettä eli siinä on 5V molemmilla puolijaksoilla. Se siis puolitetaan stabilointikytkennässä. Maksimikierroksilla (20V) jännitettä alennetaan (vaimennetaan) jo runsaasti.

Pääsääntöisesti tämä anturin ongelma ilmeneekin vain startatessa, joka on ihan ymmärrettävää, kun anturilta tuleva signaali on jo sen ollessa kunnossa pienimmillään. Nyt vikatilantteessa se pienenee entisestään. Mitä ilmeisemmin tuo ECU:n stabilointikytkentä ei pysty vahvistamaan signaalia ollenkaan, vain vaimentamaan. Niinpä liian heikko signaali startatessa noiden stabilonti, schmitt-trigger ym. kytkentöjen jälkeen on koko ajan nolla. ECU katsoo ettei kone pyöri, kun pulssia ei tule. Se minuakin ihmetyttää, että miten signaali auton ollessa käynnissä ja ajossa voisi kadota reippaasti liian pieneksi. Anturihan antaa kierroksilla jo huomattavan ison jännitteen ja siitä olisi "varaa" tipahtaakin. Yksi veikkaus on, että signaali romahtaa niin äkkiä vikaisessa anturissa kesken kaiken, että tuo stabilointikytkentä ei ehdi siihen reagoida. Toisin sanoen sen vaimennuksen ollessa päällä se ei pysty äkisti sitä muuttamaan. Eihän auton käydessä sen kierrokset pysty salamannopeasti muuttumaan, jolloin normaalisti anturin antama jännite taso vaihtelee maksimissaan tietyllä nopeudella.

Että sellaista...kuitenkin pääasiassa olenkin havainnut anturin oireilevan vain kuuman koneen käynnistyksessä, joten ajon aikainen sammuminen tämän kampuran anturin takia on kyllä melko harvinaista. Toki ei tietenkään mahdotonta.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin