Omega B vm. 2001 + AR25 automaattivaihteisto, D-pykälän ongelma
Omega B vm. 2001 + AR25 automaattivaihteisto, D-pykälän ongelma
Terve kaikille.
Mahtaisiko kellään olla ajatuksia seuraavanlaiseen, pari päivää sitten alkaneeseen ongelmaan:
Automaattivaihteen D-pykälän ollessa päällä, auto rupeaa ajossa ikään kuin voimakkaasti "moottorijarruttamaan" parin sekunnin ajaksi joko tasaisessa vauhdissa tai jalkaa kaasulta nostettaessa. Kierroslukumittari ei kuitenkaan näytä moottorin kierrosten nousevan tai laskevan (mitä nyt pikkuisen laskee vauhdin hidastumisesta johtuen). Kaasuttaessa ilmiötä ei esiinny. Laatikko ei luista ja vaihtaa pehmeästi vaihteelta toiselle. Ilmiötä ei esiinny 1, 2 tai 3 pykälien ollessa päällä, ainoastaan D-pykälällä. Tuntuu, että ihan pienillä nopeuksilla ilmiötä ei esiinny, mutta ~40-100km/h välillä kylläkin (juuri 4-vaihteen ollessa päällä..?).
Autossa on mittarissa nyt 293tkm. Laatikon öljyt on vaihdettu ~100tkm välein, viimeksi ~2000km sitten suodattimineen (Jokin syy-seuraus suhde? Laatikkoon meni nyt viimeksi 5l Liqui Moly Top Tec 1200).
Käytin eilen ~30min akun napoja irti, mutta ongelma ei korjaantunut tällä resetoinnilla.
Vaihdelaatikon kepin vieressä olevat "LED-valot" vaihtuvat oikein kepin asennon mukaan (kokeilin kaikki pykälät useampaan kertaan). Ne eivät vaihdu itsekseen ongelman esiintyessä, joten luulisi selector switchin olevan kunnossa?
Mikähän tuossa voisi olla..?
PS: Vikakoodinlukijallani (icarsoft i902) en jostain syystä päässyt näkemään AR25-koodeja. Sanoo vain, ettei saa yhteyttä. Muut koodit kyllä lukee. Ei lue laatikon koodeja auton ollessa käynnissä, enkä sammuksissa pelkästään virrat päällä. Normaalia?
Kiitoksia lukemisesta ja mahdollisesta avusta!
Mahtaisiko kellään olla ajatuksia seuraavanlaiseen, pari päivää sitten alkaneeseen ongelmaan:
Automaattivaihteen D-pykälän ollessa päällä, auto rupeaa ajossa ikään kuin voimakkaasti "moottorijarruttamaan" parin sekunnin ajaksi joko tasaisessa vauhdissa tai jalkaa kaasulta nostettaessa. Kierroslukumittari ei kuitenkaan näytä moottorin kierrosten nousevan tai laskevan (mitä nyt pikkuisen laskee vauhdin hidastumisesta johtuen). Kaasuttaessa ilmiötä ei esiinny. Laatikko ei luista ja vaihtaa pehmeästi vaihteelta toiselle. Ilmiötä ei esiinny 1, 2 tai 3 pykälien ollessa päällä, ainoastaan D-pykälällä. Tuntuu, että ihan pienillä nopeuksilla ilmiötä ei esiinny, mutta ~40-100km/h välillä kylläkin (juuri 4-vaihteen ollessa päällä..?).
Autossa on mittarissa nyt 293tkm. Laatikon öljyt on vaihdettu ~100tkm välein, viimeksi ~2000km sitten suodattimineen (Jokin syy-seuraus suhde? Laatikkoon meni nyt viimeksi 5l Liqui Moly Top Tec 1200).
Käytin eilen ~30min akun napoja irti, mutta ongelma ei korjaantunut tällä resetoinnilla.
Vaihdelaatikon kepin vieressä olevat "LED-valot" vaihtuvat oikein kepin asennon mukaan (kokeilin kaikki pykälät useampaan kertaan). Ne eivät vaihdu itsekseen ongelman esiintyessä, joten luulisi selector switchin olevan kunnossa?
Mikähän tuossa voisi olla..?
PS: Vikakoodinlukijallani (icarsoft i902) en jostain syystä päässyt näkemään AR25-koodeja. Sanoo vain, ettei saa yhteyttä. Muut koodit kyllä lukee. Ei lue laatikon koodeja auton ollessa käynnissä, enkä sammuksissa pelkästään virrat päällä. Normaalia?
Kiitoksia lukemisesta ja mahdollisesta avusta!
Omega B2 Caravan 2.6 V6 -01
Re: Omega B vm. 2001 + AR25 automaattivaihteisto, D-pykälän ongelma
Mitä nyt ekana tulee mieleen niin öljynmäärä saattaisi olla hieman vajaa. Onko yhtään vuotoja?
Oma autoni tekee tuota jyrkässä alamäessä ilman kaasua ja myös silloin kun öljyn määrä on ollut vajaa ja tämäkin ilman kaasua. Jos kaasulla jalka niin vaihtaa kyllä pienempää ylä ja alamäessä, mutta ei kyllä koskaan jarruta tasaisessa ajossa jalka kaasulla jos se on mitä tarkoitat?
Mulla on -99 MV6 elikkä sielä on AR35 eli perjaatteessa sama laatikko.
-Mika
Oma autoni tekee tuota jyrkässä alamäessä ilman kaasua ja myös silloin kun öljyn määrä on ollut vajaa ja tämäkin ilman kaasua. Jos kaasulla jalka niin vaihtaa kyllä pienempää ylä ja alamäessä, mutta ei kyllä koskaan jarruta tasaisessa ajossa jalka kaasulla jos se on mitä tarkoitat?
Mulla on -99 MV6 elikkä sielä on AR35 eli perjaatteessa sama laatikko.
-Mika
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
Re: Omega B vm. 2001 + AR25 automaattivaihteisto, D-pykälän ongelma
Sillä viisiin, tulihan sieltä viikonloppuna kuvioihin mukaan myös ulina/vihellys, sekä ajoittainen laatikon luistaminen vaihteen vaihtuessa.
Auto kävi nyt maanantaina sitten korjaamolla tarkistuksessa: suht. uusien öljyjen seassa näkyi metallista kimallusta/hilettä.
Sain vikakooditkin vihdoin luettua laatikosta: 0kpl tosin (en tiedä mikä häiriö yhteydessä aluksi oli).
Varsinainen syy on edelleen siis epäselvä, mutta se tuskin selviää ilman laatikon irroittamista ja syvällisempää tutkimista. Korjauksesta taitaisi tulla aika kallis remontti... Siispä etsiskelen tässä nyt hyväkuntoista vaihtolaatikkoa. Jos sinulta löytyy yksi, niin saa tarjota YV:llä!
Auto kävi nyt maanantaina sitten korjaamolla tarkistuksessa: suht. uusien öljyjen seassa näkyi metallista kimallusta/hilettä.
Sain vikakooditkin vihdoin luettua laatikosta: 0kpl tosin (en tiedä mikä häiriö yhteydessä aluksi oli).
Varsinainen syy on edelleen siis epäselvä, mutta se tuskin selviää ilman laatikon irroittamista ja syvällisempää tutkimista. Korjauksesta taitaisi tulla aika kallis remontti... Siispä etsiskelen tässä nyt hyväkuntoista vaihtolaatikkoa. Jos sinulta löytyy yksi, niin saa tarjota YV:llä!
Omega B2 Caravan 2.6 V6 -01
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7430
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Omega B vm. 2001 + AR25 automaattivaihteisto, D-pykälän ongelma
Metallia öljyn seassa, eli päittäisvälysprikka, joka ainakin ar35 tuppaa menemään? En tiedä meneekö se näistä ar25 myös helposti?
http://www.omegaowners.com/forum/index. ... ic=90554.0
http://www.omegaowners.com/forum/index. ... ic=90554.0
prööt
Re: Omega B vm. 2001 + AR25 automaattivaihteisto, D-pykälän ongelma
Kiitos kaikista vastauksista ja avusta!
Puoliksi onneani kokeillakseni, ja puoliksi ihan mielenkiinnosta, teetätin vaihdelaatikolle koneellisen öljynvaihdon ja pesun. Vaan eipä tullut sillä laatikko kuntoon. Toimenpide oli kuitenkin verrattain halpa muihin vaihtoehtoihin nähden, joten ei sinänsä harmita kortin katsominen. Sain nyt kuitenkin varmuuden sille, että ei ollut mitään iän mukanaan tuomaa, "normaalista kulumisesta" irronnutta möhnää laatikon sisällä lähtenyt liikkeelle.
Muutaman tarjouksen sain vaihdelaatikoista - kiitos niistä - mutta päädyin kuitenkin korjauttamaan tuon vanhan laatikon. Pääosin tuosta Lurttisen mainitsemasta tyyppiviasta(?) johtuen. Ei riitä itselläni luotto, etteikö vaihtolaatikko olisi mahdollisesti hetken päästä samassa kunnossa... varsinkin kun vaihtolaatikkojen historiasta ei ollut oikein tietoja. Omassa tilanteessani mieluummin maksan hieman enemmän varmasti huolletusta laatikosta, sillä autolla ajaa myös avovaimo lasten kanssa ja luotettavuus painaa vaakakupissa.
Puoliksi onneani kokeillakseni, ja puoliksi ihan mielenkiinnosta, teetätin vaihdelaatikolle koneellisen öljynvaihdon ja pesun. Vaan eipä tullut sillä laatikko kuntoon. Toimenpide oli kuitenkin verrattain halpa muihin vaihtoehtoihin nähden, joten ei sinänsä harmita kortin katsominen. Sain nyt kuitenkin varmuuden sille, että ei ollut mitään iän mukanaan tuomaa, "normaalista kulumisesta" irronnutta möhnää laatikon sisällä lähtenyt liikkeelle.
Muutaman tarjouksen sain vaihdelaatikoista - kiitos niistä - mutta päädyin kuitenkin korjauttamaan tuon vanhan laatikon. Pääosin tuosta Lurttisen mainitsemasta tyyppiviasta(?) johtuen. Ei riitä itselläni luotto, etteikö vaihtolaatikko olisi mahdollisesti hetken päästä samassa kunnossa... varsinkin kun vaihtolaatikkojen historiasta ei ollut oikein tietoja. Omassa tilanteessani mieluummin maksan hieman enemmän varmasti huolletusta laatikosta, sillä autolla ajaa myös avovaimo lasten kanssa ja luotettavuus painaa vaakakupissa.
Omega B2 Caravan 2.6 V6 -01
Re: Omega B vm. 2001 + AR25 automaattivaihteisto, D-pykälän ongelma
Minulla tekee joskus silleen manuaalivaihteisella ompulla, että kesken ajon tuntuu vedon kadonneen 1-3sekunniksi. Tuosta tulee semmonen nykäsy efekti. Se on sillointällöin tuota tehnyt. joskus kerran pari kuukauteen ja joskus mennyt puolisenvuottakin ilman oireita. Vikavaloa ei sytytä, joten ei mitään käryä, että mikä tuon vois aiheuttaa. Ajattelin sanoa etämän, kun toi nykäisy tunnustaa samanlaiselta kuin itselläni omassa autossa.
Jos on asiaa itä-vantaalle, niin voin kokeilla lukasta tuolla opcom kiinakloonilla laatikosta tietoja.
Jos on asiaa itä-vantaalle, niin voin kokeilla lukasta tuolla opcom kiinakloonilla laatikosta tietoja.
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Re: Omega B vm. 2001 + AR25 automaattivaihteisto, D-pykälän ongelma
Mulla teki 2.2 manuaali omega samanlaista että veto katosi välillä ja sitten välillä kuulu kova paukahdus. Sitten kerran kovassa kiihdytyksessä veto hävis kokonaan niin kaksoismassavauhtipyörä antoi periksi ja meno loppu siihen.daa kirjoitti: ↑04 Loka 2018, 22:24 Minulla tekee joskus silleen manuaalivaihteisella ompulla, että kesken ajon tuntuu vedon kadonneen 1-3sekunniksi. Tuosta tulee semmonen nykäsy efekti. Se on sillointällöin tuota tehnyt. joskus kerran pari kuukauteen ja joskus mennyt puolisenvuottakin ilman oireita. Vikavaloa ei sytytä, joten ei mitään käryä, että mikä tuon vois aiheuttaa. Ajattelin sanoa etämän, kun toi nykäisy tunnustaa samanlaiselta kuin itselläni omassa autossa.
Jos on asiaa itä-vantaalle, niin voin kokeilla lukasta tuolla opcom kiinakloonilla laatikosta tietoja.
Saab 9-3
Volvo V70
Volvo V70
Re: Omega B vm. 2001 + AR25 automaattivaihteisto, D-pykälän ongelma
Paukahduksia ei ole vielä kuulunut, mutta silloin tällöin tekee tuota edelleenkin ja on tehnyt varmaan 5-6vuoden ajan jo Mystinen ongelma, kun ei vikakoodiakaan anna tilanteen jälkeen.Jakedti kirjoitti: ↑05 Loka 2018, 15:07Mulla teki 2.2 manuaali omega samanlaista että veto katosi välillä ja sitten välillä kuulu kova paukahdus. Sitten kerran kovassa kiihdytyksessä veto hävis kokonaan niin kaksoismassavauhtipyörä antoi periksi ja meno loppu siihen.daa kirjoitti: ↑04 Loka 2018, 22:24 Minulla tekee joskus silleen manuaalivaihteisella ompulla, että kesken ajon tuntuu vedon kadonneen 1-3sekunniksi. Tuosta tulee semmonen nykäsy efekti. Se on sillointällöin tuota tehnyt. joskus kerran pari kuukauteen ja joskus mennyt puolisenvuottakin ilman oireita. Vikavaloa ei sytytä, joten ei mitään käryä, että mikä tuon vois aiheuttaa. Ajattelin sanoa etämän, kun toi nykäisy tunnustaa samanlaiselta kuin itselläni omassa autossa.
Jos on asiaa itä-vantaalle, niin voin kokeilla lukasta tuolla opcom kiinakloonilla laatikosta tietoja.
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015