Zafira 1.9CDTI MT6 -08; kytkin, painelaakeri, vauhtipyörä vai laatikko??

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Pelisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 19 Syys 2011, 10:56

Zafira 1.9CDTI MT6 -08; kytkin, painelaakeri, vauhtipyörä vai laatikko??

Viesti Kirjoittaja Pelisti »

Anteeksi heti kärkeen, jos aloitan turhan uuden ketjun asiasta, jota on luultavasti täällä käsitelty paljonkin jo ennestään.

Otsikon mukaisessa autossa on alkanut pikkuhiljaa kytkimeen viittaavat oireet pahenemaan ja kun nyt tiedustelin asiaa eräältä asiantuntijalta, niin hän kertoi että noilla kilometreillä (254tkm) noista yleensä menee vaihdelaatikkokin jo paskaksi. Nyt sitten yritän miettiä pääni puhki kannattaako tuota enää edes korjauttaa.

Oireet:
- Lisäys: Auto ollut mulla noin 10 tkm ja ihan alusta asti vaihdekeppi on tehnyt liikettä kun kiihdyttää vs hidastaa. Kepin pää liikkuu selkeästi yli/noin sentin ykkösellä ja vitosella. Kutosella on havaittavissa ehkä noin puolen sentin liike. Muilla vaihteilla ei oikeastaan liiku ollenkaan.
- Aluksi oli havaittavissa ainoastaan sivuääni (pieni jyrinä), kun painoi kytkintä ihan vähän niin, että ei vielä irrottanut, mutta painelaakerille tuli vähän painetta.
- Sitten alkoi olla sitä, että kytkinpolkimeen tulee kovaa täristystä, kun esim hidastaa vaihde päällä matalahkoilla kierroksilla ja laittaa jalan kytkimelle (ei kuitenkaan vielä paina kytkintä juuri yhtään). Tämä oire pahin kylmällä koneella yleensä ja helpottaa kun lämpenee paikat.
- Sen jälkeen on myös kytkin pohjassa alkanut satunnaisesti pitää pientä ääntä.
- Nyt viimeksi on alkanut pitää ääntä tyhjäkäynnillä vapaalla, kytkin ei painettuna. Tällöin ääni on satunnaisia "korahduksia"/kolahduksia kuin jo melkoisen huonossa hapessa olevassa laakerissa kuulat/rullat meinaisi tarttua kiinni, mutta sitten napsahtaisivat taas pyörimään. Tai en tiedä voisiko nuo tulla kaksoismassavauhtipyörästä???

Vaihteet menee päälle normaalisti ja mielestäni millään vaihteella ei kuulu mitään ujellusta tai vastaavaa.

Että miltä tuo nyt kuulostaa arvon asiantuntijoiden korviin?
Brutal
'Senator'
'Senator'
Viestit: 426
Liittynyt: 25 Maalis 2002, 02:00

Re: Zafira 1.9CDTI MT6 -08; kytkin, painelaakeri, vauhtipyörä vai laatikko??

Viesti Kirjoittaja Brutal »

Onkhan moottorin tukikumit pois suljettu vaihtoehto, kiihdyttäessä tai moottorijarrutuksilla pääsisi hytkymään koko kokkare keulalla? Ei loota vielä noilla kilsoilla pitäis ihan loppu olla.
Signature tai silleen...
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Zafira 1.9CDTI MT6 -08; kytkin, painelaakeri, vauhtipyörä vai laatikko??

Viesti Kirjoittaja pepper »

Eikös tuossa ole se m32 laatikko, jos on niin noilla kilsoilla voi hyvinkin olla rikki(niitä on mennyt pienemmilläkin kilomerteillä)
Tuo kepin heiluminen kyllä viittaa että laatikko on hajalla...
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Zafira 1.9CDTI MT6 -08; kytkin, painelaakeri, vauhtipyörä vai laatikko??

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Laatikko. Ja ajettu niin loppuun ettei mene kauaa kun katoaa vaihteita ja tulee romua läpi laatikosta.

www.opel-infos.de/technik/getriebe/m32.html

Lisäksi kaksoismassa voi täryttää.

Foorumilla on kymmeniä sivuja juttua m32 laatikosta. Laakerointi on varsin edullista. Kaikki paitsi peränlaakerit uusittuna ja shimmattuna 1000-2000e karkeasti
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Pelisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 19 Syys 2011, 10:56

Re: Zafira 1.9CDTI MT6 -08; kytkin, painelaakeri, vauhtipyörä vai laatikko??

Viesti Kirjoittaja Pelisti »

Kiitoksia vastauksista. Osaako joku suositella jotakin korjaamoa Uudellamaalla, josta olisi hyviä kokemuksia esim tällaisten laatikoiden korjaamisesta? Eli tietenkin mielellään suht edullinen hinta olisi plussaa, mutta toki yhtä tärkeää, että asiantuntemus on kohdallaan ja huollon jälkeen olisi ainakin korjattujen laitteiden osalta paljon huolettomia kilometrejä odotettavissa.
Pelisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 40
Liittynyt: 19 Syys 2011, 10:56

Re: Zafira 1.9CDTI MT6 -08; kytkin, painelaakeri, vauhtipyörä vai laatikko??

Viesti Kirjoittaja Pelisti »

Soittelin muutamaan valtuutettuun huoltoon ja sieltä tuli sellaista viestiä, että jos ei millään vaihteella kuulu nopeuden mukaan muuttuvaa ujellusta, niin ei pitäisi olla laatikko rikki. Myöskin kuulemma tuo vaihdekepin liike joillakin vaihteilla voi johtua ihan siitä miten vaihteensiirrin on säädöissään. Mene ja tiedä. Auto menee nyt joka tapauksessa kytkinremppaan ja sieltä sitten varmasti selviää mitä muuta mahdollisesti tarvitsee rempata.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Zafira 1.9CDTI MT6 -08; kytkin, painelaakeri, vauhtipyörä vai laatikko??

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ne ei tiedä työnjohdossa niin hyvin kuin mekaanikko.
Käyttää kytkin rempassa laatikon päätylevyn irti niin.näkee laakerien kunnon ellei se jo tunnu klappina kytkinakselilla asti. Mutta ajossa tulee jurinaa kyllä kuulua jos kuuluu tyhjäkäynnilläkin.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin