Z22YH Käyntihäiriö
-
- 'Kadett'
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Tammi 2018, 20:26
Z22YH Käyntihäiriö
Okei elikkäs arvostan isosti apua, jos joku keksii mikä ongelma. Vika oli jo autoa ostaessa ja 2 vuotta ongelmaa etsinyt. Auton moottori pätkii 5 vaiheella n. 3000 rpm kohdalla ja 1 sylinteri lähtee pois toiminnasta. Pienemmillä vaihteilla pätkii, mutta kun kyseisen kierroslukeman on ohittanut niin auto käy loistavasti. Auto töksähtelee siin kohtaa ja kun kierrokset nousee niin yhtäkkiä tehot palautuu. Jokatapauksessa kummiskin isommalla vaihteella ei ikinään kerkeä menemään yli tarpeeks kierrokset, kun se vikakohta pitää todella nopeasti ylittää. Listaan seuraavaksi kaikki huollot jota olen tehnyt. Ennen näitä huoltoja oli moottorissa cylinder 4 misfire, mutta se on nyt kadonnut kokonaan. Vikakoodeja ei tuu enään, mutta moottorivalo palaa. Lisäksi huomasin torquesta että kun vika tulee, niin imupaine hyppii paljon. Imupaine anturin mukaan 0.1-1 kokoajan, jos vikatilassa tai 3000 rpm kohdalla ajaa. Vapaalla vaihteella vikaa ei ole ollenkaan.
Rempat
Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu.
Korkeapainepumppu vaihdettu.
Letkuja vaihdeltu kun löytänyt vuotoja.
Pakoputkistot korjattu.
Täysi kansiremontti tehty.
Jakoketju ja tiivisteet vaihdettu.
Kansiremontin yhteydessä vaihdettu imusarjan tiivisteet, putsattu pako ja imusarja.
Sytytyspuola ja tulpat vaihdettu.
Tarkistettu johtoliitokset.
Polttoainesuuttimet tarkistettu ja putsattu.
Rempat
Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu.
Korkeapainepumppu vaihdettu.
Letkuja vaihdeltu kun löytänyt vuotoja.
Pakoputkistot korjattu.
Täysi kansiremontti tehty.
Jakoketju ja tiivisteet vaihdettu.
Kansiremontin yhteydessä vaihdettu imusarjan tiivisteet, putsattu pako ja imusarja.
Sytytyspuola ja tulpat vaihdettu.
Tarkistettu johtoliitokset.
Polttoainesuuttimet tarkistettu ja putsattu.
Re: Z22YH Käyntihäiriö
Kiinnitin huomiota tuohon imupaineanturiin.
Mikäli nyt ylipäätänsä anturi tai ohjelma näyttää oikein, niin hyppimällä 0,1 ... 1 bar välillä se tarkoittaa käytännössä sitä, että kaasuläppä on vuoroin täysin kiinni ja auki . Vaihtoehtoisesti myös joku suuri alipainevuoto välillä on ja välillä ei .
Todella erikoista. Näyttääköhän tuo mitenkään järkeviä lukemia koskaan?
Mikäli nyt ylipäätänsä anturi tai ohjelma näyttää oikein, niin hyppimällä 0,1 ... 1 bar välillä se tarkoittaa käytännössä sitä, että kaasuläppä on vuoroin täysin kiinni ja auki . Vaihtoehtoisesti myös joku suuri alipainevuoto välillä on ja välillä ei .
Todella erikoista. Näyttääköhän tuo mitenkään järkeviä lukemia koskaan?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- 'Kadett'
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Tammi 2018, 20:26
Re: Z22YH Käyntihäiriö
Juu elikkä näyttää normaaleja lukuja paitsi sillo ku on siin n. 3000 rpm kohdalla. Vikakoodei ei tuu mu moottorivikavalo syttyy. Nyt Imusarjaki on putsattu kunnol ja egr. Suuttimetki testattu ei vikaa. Tää vika on tosi outo. Nään jo unia siitä että lähtis toimii ku 2 vuotta tapellu korjaamalla vika kerrallaan.petrisa kirjoitti: ↑13 Marras 2018, 15:12 Kiinnitin huomiota tuohon imupaineanturiin.
Mikäli nyt ylipäätänsä anturi tai ohjelma näyttää oikein, niin hyppimällä 0,1 ... 1 bar välillä se tarkoittaa käytännössä sitä, että kaasuläppä on vuoroin täysin kiinni ja auki . Vaihtoehtoisesti myös joku suuri alipainevuoto välillä on ja välillä ei .
Todella erikoista. Näyttääköhän tuo mitenkään järkeviä lukemia koskaan?
-
- 'Kadett'
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Tammi 2018, 20:26
Re: Z22YH Käyntihäiriö
Oisko nakutustunnistimes vikaa? Täst alkaa olee melkee kaikki vaihettu
Re: Z22YH Käyntihäiriö
Miten totesit että pätkiminen johtuu sylinterin pois tippumisesta? Mitä lambda arvo näyttää kun vika tulee päälle? Jos yksi pytty ei sytytä niin paljon raakaa bensaa menee suoraan putkeen ja fuel trim arvo alkaa liikkumaan tod. näk. laihemmalle (Näin luulisin).
Tuskin nakuanturi aiheuttaisi noin tasaista vikaa, näet varmastikkin torquella jos knock retard tulee päälle?
Myös on erikoista jos vikavalo palaa mutta ei vikakoodeja, ecussa vikaa? Tai sitten torque ei ole 100% yhteensopiva.
Tuskin nakuanturi aiheuttaisi noin tasaista vikaa, näet varmastikkin torquella jos knock retard tulee päälle?
Myös on erikoista jos vikavalo palaa mutta ei vikakoodeja, ecussa vikaa? Tai sitten torque ei ole 100% yhteensopiva.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Re: Z22YH Käyntihäiriö
Eihän oikeasti imusarjan paine (MAP) voi minkään sytytys tmv. vuoksi heilua noin rajusti. Se on täysin fysiikan lakien vastaista.
Itse kyllä alan epäillä että tämä Torque näyttää "puuta heinää". Kai sen yksiköt on bareja tässä tapauksessa? Yleensähän se näyttää ne kPa (kiloPascal) ja tuossa tapauksessa lukema pitäsi olla x100. Jos myös todellisuudessa tietyssä kohtaa MAP paine heittelisi noin paljon, niin auto nykisi ja rytkyisi aivan hurjan rajusti.
Myös se, että vikavalo syttyy mittaristoon, mutta vikakoodia ei löydy muistista, viittaa käytetyn testerin eli Torquen huonoon toimintaan. Testaisin autoa nyt kyllä OpComin avulla. Onko polttoaineen paineensäädin ja paineanturi tarkistettu?
Itse kyllä alan epäillä että tämä Torque näyttää "puuta heinää". Kai sen yksiköt on bareja tässä tapauksessa? Yleensähän se näyttää ne kPa (kiloPascal) ja tuossa tapauksessa lukema pitäsi olla x100. Jos myös todellisuudessa tietyssä kohtaa MAP paine heittelisi noin paljon, niin auto nykisi ja rytkyisi aivan hurjan rajusti.
Myös se, että vikavalo syttyy mittaristoon, mutta vikakoodia ei löydy muistista, viittaa käytetyn testerin eli Torquen huonoon toimintaan. Testaisin autoa nyt kyllä OpComin avulla. Onko polttoaineen paineensäädin ja paineanturi tarkistettu?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- 'Kadett'
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Tammi 2018, 20:26
Re: Z22YH Käyntihäiriö
Paineanturi tarkistettu ja oon epäillyt paineensäädintä myös. Putsasin sitä ja ulkosesti ei näy vikaa, mutta en tietenkää tiiä onko sisäsesti jotai vikaa. Onko tapaa mil huomaa onko siinä vikaa?petrisa kirjoitti: ↑13 Marras 2018, 18:13 Eihän oikeasti imusarjan paine (MAP) voi minkään sytytys tmv. vuoksi heilua noin rajusti. Se on täysin fysiikan lakien vastaista.
Itse kyllä alan epäillä että tämä Torque näyttää "puuta heinää". Kai sen yksiköt on bareja tässä tapauksessa? Yleensähän se näyttää ne kPa (kiloPascal) ja tuossa tapauksessa lukema pitäsi olla x100. Jos myös todellisuudessa tietyssä kohtaa MAP paine heittelisi noin paljon, niin auto nykisi ja rytkyisi aivan hurjan rajusti.
Myös se, että vikavalo syttyy mittaristoon, mutta vikakoodia ei löydy muistista, viittaa käytetyn testerin eli Torquen huonoon toimintaan. Testaisin autoa nyt kyllä OpComin avulla. Onko polttoaineen paineensäädin ja paineanturi tarkistettu?
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7429
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: Z22YH Käyntihäiriö
Mitä kaasuläpän asento näyttää livedatassa, kun alkaa pätkimään?petrisa kirjoitti: ↑13 Marras 2018, 15:12 Kiinnitin huomiota tuohon imupaineanturiin.
Mikäli nyt ylipäätänsä anturi tai ohjelma näyttää oikein, niin hyppimällä 0,1 ... 1 bar välillä se tarkoittaa käytännössä sitä, että kaasuläppä on vuoroin täysin kiinni ja auki . Vaihtoehtoisesti myös joku suuri alipainevuoto välillä on ja välillä ei .
Todella erikoista. Näyttääköhän tuo mitenkään järkeviä lukemia koskaan?
Noissahan on semmosta ominaisuutta, että jos sähkö loppuu, läppä menee jousella kiinni/tyhjäkäyntiasentoon.
Josko pienemmillä vaihteilla auton inertia riittäisi tuomaan ongelmakohdan ylitse?
Lataa scanmyopel CAN ja sen ilmaisversiokin kertonee onko jotain vikakoodeja muistissa. Torque ei näe tuosta autosta läheskään kaikkea.
prööt
-
- 'Kadett'
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Tammi 2018, 20:26
Re: Z22YH Käyntihäiriö
Ei toi appi jostai syyst toimi mulla. Jää bugaa ”haetaan tietoja” kohtaan. Pitääpä se kaasuläpän asento tarkostaa tänään.
Re: Z22YH Käyntihäiriö
Lurttinen kirjoitti: ↑13 Marras 2018, 22:19 Mitä kaasuläpän asento näyttää livedatassa, kun alkaa pätkimään?
Noissahan on semmosta ominaisuutta, että jos sähkö loppuu, läppä menee jousella kiinni/tyhjäkäyntiasentoon.
Josko pienemmillä vaihteilla auton inertia riittäisi tuomaan ongelmakohdan ylitse?
Lataa scanmyopel CAN ja sen ilmaisversiokin kertonee onko jotain vikakoodeja muistissa. Torque ei näe tuosta autosta läheskään kaikkea.
Latasitko varmasti CAN-version tuosta ohjelmasta?robinhellberg kirjoitti: ↑14 Marras 2018, 02:45 Ei toi appi jostai syyst toimi mulla. Jää bugaa ”haetaan tietoja” kohtaan. Pitääpä se kaasuläpän asento tarkostaa tänään.
Kun on tarvetta katsella livedataa, niin voin suositella OBD Auto Doctor ohjelmaa. On kyllä maksullinen, mutta minulla ainakin toimii erinomaisesti. Ulkoasu ei ole niin hieno kuin monessa muussa, vaan väliäkö sillä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z22YH Käyntihäiriö
Vika(valo) jättää paineensäädöstä vikakoodin P1911-XX, jota yleistesterit ei näytä. Imusarjan läppävika jättää oman vikakoodin samoin.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Tammi 2018, 20:26
Re: Z22YH Käyntihäiriö
Okei, olen nyt vaihtanut Map Sensorin. Vika jatku silti, jonka jälkeen kuulin vinkkejä kokeneemmilta niin resetoin koko ecun jonka jälkeen vika katos. Kokeilin väkisin saada vian päälle kaikil eri vaihteilla, mutta ei vaa enää vikaa ilmene. Toivotas että toimii jatkossaki. Oon nyt tosi tyytyväine!