X30XE säksätys? Nostimet?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja @@po »

Juuh elikkäs velipojan kanssa ostettiin tollanen 2000 B2 omega mikä varustettu X30XE moottorilla. No ei tietenkään mitään priimaa vaan jostain kuuluu heikompia hirvittävä säksätys :hammer: Noh kävi tietysti mielessä että laakerivammaa, tmvs kun omegat on aika poljettuja yleensä mutta kun ei se kuolekkaan niin tiedä mikä sillä on. Pääpiirteittäin tutkittu:

Ei kuullosta KK-laakeriääneltä vaan enemmänkin raksuttaa mutta ääntä ei oikein saa paikallistettua
Nousee kierrosten mukana ja "katoaa" tai ei kuulu enää 3000rpm jälkeen
Kuuluu tai ei kuulu tyhjäkäynnillä, videolla "kylmä" kone joten kuuluu melko kovaa
Hiljenee kun moottori lämpenee, ei kuitenkaan katoa
Öljynpainetta on, 3000rpm antaa 4.5bar ja nousee mitä enemmän jenkaa mutta pysyy alta 7. Tyhjäkäynnilla 1.5-2bar välillä. Yläkertaan tulee öljyä.
Öljyt ja suodatin uudet, ei vaikutusta ääneen.

Viikonloppuna vähän "sisäänajettiin" :ruoska: eikä mainittavasti muuttunut eikä hajonnutkaan..



Automaattilootalla on vissiin ainakin joku hätänä. Voiko sieltä tulla tollanen ääni? Jos selviäis mistä toi ääni tulee niin tietäs kannattaako vaihtaa toista lootaa tilalle. Loota kuulemma pidemmän aikaa vaan d-asenolla lopettanut vedon (öljyä liian vähän?) ja pakkovaihteilla toimii kuitenkin. Ei kuitenkaan mitään hajua automaatin sielunelämästä poistolukien sen toimintaperiaate. Vaihtaa kuitenkin ihan ok eikä tunnu luistavan mutta täytyy tarkistaa öljyt ja mitä se on syönnyt. Vaihtoloota on jo auton vieressä mutta ei kannata vaihtaa jos ei oo varmuutta äänen lähteestä.

Engineflushit kokeiltava vielä ja apulaitteitteiden yms kunto.

Jos ei muuten niin tääkin purkuun ja loput paaliin :lollis:
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Ihan bemarin kutonen tuli äänestä mieleen :D

Nostajat (ja ehkä nokat) alkavassa vaihdon tarpeessa. Tuurilla voi engineflushilla hiljentyä.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja @@po »

Nokat näytti ihan ok olevan sekä nostimien pinnat :-? Pitänee kokeilla engineflush ja jos ei sillä niin sitten vaihetaan nostimet kun onhan käytettyjä sattumalta muutama sarja putsattuna -(z)-

Ääntä on nyt kuullosteltu ja kovasti epäillään sen kuuluvan repsikapuolen kannen nurkilta, about keskeltä venakoppaa, eli se vois olla nostin mikä jumittaa. Tai sit ihan mikä muu vaan. Tutkinnat jatkuu ja katellaan mitä se sanoo.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Faralski
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 17:16

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja Faralski »

Itsellä saman tyyppistä ongelmaa. Mulla vaan x25xe moottori ja manuaalilaatikko jatkona. Oon kokeillu engine flushit ja 5w-30 gm dexon 2 ja shellin 5w-40 öljyjä mutta ei vaikutusta ääneen. Ääni jatkunut samanlaisena viimeiset 15 000km. Kylmänä ei kuulu, puolilämpöisenä kuuluu parhaiten ja lämpöisenä häviää/vähenee lähes kuulumattomiin. Googlen perusteella alan kallistumaan pakosarjavuotoon.

Ei varsinaisesti kuulu tähän viestiketjuun mutta onko pakosarjoja mahdollista irroittaa b2 farkku omegasta kun kone on paikoillaan nokalla?
Faralski
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 17:16

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja Faralski »

Ps. Ainiin... Vaihtaisin ekana öljyt laatikkoon ja jos sillä ei tokene niin laatikon vaihto isolla todennäköisyydellä edessä
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja @@po »

Ei ollut muutakaan tässä aamulla niin tutkin tätä läjää. Aamullahan se siis piti tällästä ääntä :D

Ei siis mikään kamalan kaunis ääni.
Kävin kaikki apulaitteet yms läpi eikä mistää löytynyt mitään oikeestaan. Tarkastin vetolevyn pultit ja kattelin kameralla turbiinikoteloonkin vaan ei löytynyt mitään. Ääntä ei vaan saannu paikallistettua, sen verran että repsikanpuolen kannesta/moottorin takaosasta se kuului koviten. Kokeilin tulpan reiistäkin tuntusko kk-laakereissa välystä, mutta kaikki oli tiukat (eli siis mäntä ylä asennosta yli siihen kohtaan että menee alaspäin ja jatkovarrella painaa tulpan reiästä männänlakea. Ei 100% varma tapa mutta kaikki tuntu kyllä ihan ok)

Kävi varmaan toistatuntia yhteensä ja kierrättelin välillä aika rajustikkin. Kävi jo masentamaan että pitääkö vectraan varattu x30xe laittaa tähän, että sais ajeltua edes tällä. "Noh jos se on joku laakeri niin se on kyllä jo sitten aika selvä toi moottori kun on niin pitkään ääntänyt". Testiajolla kävi vähän lapsettamaan kun lunta taas satanu ja lukkoperäkin löytyy. Pyörittelin rinkiä ja kokeilin saisko edes aurauskeppejä kaadettua. Ajoin sitte talliin takasin ja kuuntelin että mitäs ehmettiä? Koko ääni on kadonnut :D


Jätin talliin nyt, saa jäähtyä siellä ja illalla kokeilemaan miltä se kuullostaa.
Faralski kirjoitti: 08 Tammi 2019, 11:02 Ei varsinaisesti kuulu tähän viestiketjuun mutta onko pakosarjoja mahdollista irroittaa b2 farkku omegasta kun kone on paikoillaan nokalla?
Saa mutta erittäin epämukava homma. Jos pinnapultteja katkeaa niin ns kusessa ollaan.
Faralski kirjoitti: 08 Tammi 2019, 11:04 Ps. Ainiin... Vaihtaisin ekana öljyt laatikkoon ja jos sillä ei tokene niin laatikon vaihto isolla todennäköisyydellä edessä
Kattelin kuitteja mitä tosta vehkeestä on ja ainakin neljä-viis kertaa vaihdettu lootaöljyt ja suodatin. Ajokilometrejä mittarissa 236tkm mutta kuka sitten tietää onko edes alkuperänen mittaristo. Joko siitä on joku pitänyt huolta tai sitten se loota on ränännyt jo aikasemmin niin yritetty elvyttää. Lootan vaihtokaan ei toki mikään iso homma ole tälläseen, ja ehjä loota jäi edellisestä purku omegasta niin ei sen puolesta juuri kuluja tule.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja ?! »

Tuossa ekassa videissa kyllä ainakin pakoputkessa vuotoa
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja hukka »

Oliko sulla kuin luotettava mittari millä mittasit öljynpaineet kun ois voinut jumia paineenrajoitus venttiiliä. Venttiilien pitäs kyllä hiljentyä kun pitää hetken kierroksia päälle 3000rpm (hiljentyy hetkeksi) .
Nytten siellä voi olla painetta liikaakin jos mäntä jumahti toiseen asentoon
Tollasta kokemusta itellä asiasta
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja @@po »

Putkikin vuotanee mutta eikai se tollasta ”mekaanista” rapinaa pidä?
Mittari on siinämielessä luotettava kun mitattu kahdella eri mekaanisella mittarilla. Ääni ei siis katoa vaikka pidät esim 5 min 3000rpm vaan pysyy muuttumattomana :D

Pitänee käydä kokeilemassa miten ruma ääni kuuluu nyt kun ollut tallissa jäähtymässä..

Edit: äänihän kuuluu taas. Ei omaan korvaan kyllä kuullosta putken/pakosarjan vuodolta


Edit: Tutkittu taas ia hiljenee jos moottorin ajaa lämpimäks. Kokeillaan engineflush ja katellaan taas sitte :lol:
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

Kurkkaa aikas kuluks moniko nokkapukki on irti tai löysällä.
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja @@po »

Sepi79 kirjoitti: 15 Tammi 2019, 18:00 Kurkkaa aikas kuluks moniko nokkapukki on irti tai löysällä.
Ei ollut sielläkään hämminkiä, tarkastin kun vaihdoin venakopat ja tiivisteet. Samalla kattelin nokat ja nostimien pinnat, mitä niitä nyt näki.



Niinkin paljo tutkittu ja katteltu että öljynsuodattimia leikety auki, öljyjä tutkittu ja tehty vaikka mitä. Moottorissa ei metallia öljynseassa ja engineflushit tehty. Ei vaikutusta, muuta kun se että nyt yläkerta on niin hiljanen että äänen lähteen kuulee selvemmin. Lootaöljyt vaihdettiin, olivat melko törkyset mutta kuitenkin vielä punertavat. Nyt rallattaa kylmänä enään, ja lähde taitaa loppujen lopuks olla se automaattiloota. Ääni häviää kun lootan laittaa D/R/1/2/3 mutta P/N asennossa ei. Lootaöljyn vaihto teki sen että rallattaa enään hetken kylmänä niin ajellaan ja katellaan, vaihetaan sitten loota kun sen aika tulee.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Sepi79
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 05 Helmi 2016, 22:32
Paikkakunta: nokia

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja Sepi79 »

Ootko nyt ihan varma ettei se ääni kuitenkin vois olla peräsin pakosarjoista? Niistä saattaa nimittäin lähteä aika erikoisiakin ääniä. Entäs se lisäilmapumpun putki, takaisku tai alipaineventtiili? Onko kaikki hihnapyörät ja kiristäjät/ohjurit kunnossa? Mulla joskus piti lämpösuojat ääntä joka loppu aina kun laitto takalasin lämmittimen päälle, eli kun kone sai vähän lisää kuormaa.

Tosi hankala puhelimella kuunnella tai saada äänestä tai sen voimakkuudesta erikoisemmin selvää mutta jos yhtään lohduttaa niin mun molemmat v6 omegat pitää vastaavan tyyppistä ääntä ja on pitäny jo vuosia. Toisina päivinä vähän enemmän ja toisinaan vähemmän.
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja @@po »

Nyt kun tiet ollut sulat niin tuli tääkin mieleen. Rallattaa edelleen eikä vieläkään tietoa mistä tulee. Epäilys on että automaattivaihteisto on saannu kipeetä, välillä ei vaihda 2-3 vaan jää jotenkin väliin jumiin, ja menee vikatilaan. Ja lootaöljyt menee ihan mustaks noin 1000km ajolla eli luistaa tai on luistanut. Noh, ihan sama kun manuaaliks muutetaan.

Jos lootan vaihdon jälkeen vielä rallattaa niin seuraavaks hyllystä pakosarjat :bonk: Nostimet sitten seuraavan jakopääsetin kanssa.

Laakerivamma on aikavarmast poisluettu kun on saannut lenkkaria ihan reilusti ja romut on pysyny sisällä..
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja @@po »

Niiiiin tämäkin. Nykyään manuaali, tällähetkellä painelaakeri hajalla niin ei oo ajeltu. Automaatin kanssa leikittiin siihenasti et öljyt muuttu kuparin värisiksi ja purkaessa löytyi metallinpaloja yms lootan öljypohjasta. Välysprikan alueella näkyi ihan selvää jälkeä että siellä on jotain ollut meneillään mutta prikka oli kokonainen. Lie siis käytetty jo joskus auki, noh ihan sama, nyt se on manuaali.


Kuitenkin: ääni se vaan pysyi vaikka nyt on vaihdettu vaikka mitä. Manuaalisoidessa tutkittiin pakoputken vuotoja, noh jonkun hitsaajamestarin saumat irtosi ruuvarilla. Toinen katti kolisi kun irrotettiin ja kennohan sieltä oli kolmessa osassa. Ei juuri ollut pakokaasu kulkenut kyllä sieltä, "uudet" katit laitettiin ja tiivisteet yms. Putkisto nyt tiivis poislukien se jos pakosarja on halki joskaan halkeamia ei näkynyt missään.

Purkailtiin taas, kaikkea tutkittu ja mitattiin taasen puristukset :lollis:
1 sylinteri = 13.2
2 sylinteri = 18.0
3 sylinteri = 14.2
4 sylinteri = 17.8
5 sylinteri = 14.0
6 sylinteri = 18.0

Repsikanpuolella siis kaikissa kolmessa sylinterissä jostain syystä puristukset aika kovat verrattuna kuskinpuoleen. Ensin luulin että mittari on rikki mutta ei se vaan ole. Molemmat kannetkin saman paksuset ja oikeat tähän moottoriin (ei siis ole esim laitettu 2.5/6 kantta toiselle puolelle)
Katellaan kun saadaan kasaan.

Noh, otin toiseen projektiin tarkotetut nostimet hyllystä ja purku&pesu niille. Niitä kun alettiin vaihtamaan niin huomattiin että perkele toisenpuolen imunokka heittää about hampaan/kaks :roll: Nostimet on nyt vaihdettu ja laitettiin ihan vaan kokeilumielessä 4x G-nokat. No muuten saatiin kasaan ja jako oikein mutta mitäs käy kun kiristimen mutteria kiristää siihen määrättyyn 20nm? Kiristyy, kiristyy, kiristyy ja momenttiavain ei naksahda missään kohtaa eli siis kierteet siitä pinnapultista/mutterista paskaks.

Noh, nyt ettii sen kiristimen telineen käytettynä, ja kasaan. Jos hiljenee niin vois uuden jakopäänkin vaihtaa, vaikka nykynen ajettu ihan 12tkm..

Kyllä se tuntuu vähänahdistavan mutta perkele se laitetaan kuntoon vielä.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: X30XE säksätys? Nostimet?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kyllä tuo 18bar on ihan liikaa. Alkaa olla lähes suoruiskudieselin puristuspaine. Eli ei ihme että rapisee.

Taitaa siellä olla 2.5kansi tms
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin