Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Raku kirjoitti: ↑04 Helmi 2019, 14:09
Ilmansuodatin on uusi ja putket tarkastin. Kalvo lienee ehjä, kun on uusi koppa vaihdettu. Kokeilin silti vielä tuon virtauksen paineentasausreiästä sekä suihkutin sinne putsaus spraytä, ei mitään vaikutusta.
Irroitin myös huohotusletkun ja laitoin pään keräysastiaan. Ei sinne mitään tullut 12 km koeajo lenkillä.
Op-Comilla katsoin tuon imusarjan paineen joka oli joutokäynnillä 32 kPa. (Aiemmista keskusteluista viitearvot: 32 - 38 kPa)
Mistä tätä öljyn kulutusta nyt lähtisi selvittämään seuraavaksi? Voiko tähän vaihtaa venttiilinkumit kannen ollessa paikoillaan ilmanpaineen avulla, vai onko viisainta irroittaa koko kansi?
Ajele pidempi matka se letkun pää keräysastiassa... esim tuo 200 km, ja katso sitten väheneekö öljyn määrä. Olen yhä sitä mieltä , että öljyä imeytyy liikaa imusarjaan. Sen kalvoventtiilin tehtävänä on rojoittaa sitä öljyn imeytymistä imuilman mukaan. Kampikammiossa ja venttiilikopassa pitäisi normaalisti olla pieni ylipaine. Alipaineen tekee imusarjan imu.
Onko vaihtamasi venttiilikopan kansi uusi ?
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Otin aamulla letkun irti ja laitoin sen keräysastiaan. Imusarjan letkun liitännän tulppasin. Ei enää ime öljykorkkia kiinni vaan puhaltaa hieman ulos sieltä, ilmeisesti niin kuin pitäisi olla aina? Huohotusletkussa näkyi myös hiukan kirkasta öljyä taas.
Tulee tänään se vajaa 200 km ajoa niin näen kuluiko öljyä.
Purin myös vanhasta kopasta sen systeemin ja siellä oleva kalvo näytti päällisin puolin täysin ehjältä mutta kun irroitin sen irtosi se kahdesta kohtaa rikki. Oli aivan heppoista ja repeytymä kasvoi kun kumia käsitteli kädessä.
Voiko olla niin huono tuuri että tuo tilaamani uusi koppa Autodocista on ollut susi jo alusta lähtien. Olin lukevina että kopasta on tehty jokin paranneltu versio.
Kuuluuko tuossa huohotusletkussa olla noin kova imu normaalisti, vai onko siellä jotain häikkää imusarjassa? Vai onko syypää tuo kumi vanhassa sekä uudessa kopassa.
Nyt on ajoa 220 km takana huohotusletku irti eikä öljyä kulunut! Erittäin iso kiitos kaikille asiassa tähän asti auttaneille!
Onko tuosta letku irti ajelusta muuta haittaa kuin kova katku/haju joka tulee auton sisään? (Se siis menee keräysastiaan, ei suoraan maahan.)
Tilasin tänään Ebaysta uuden kalvon tuohon vanhaan venttiilikoppaan jonka purin.
Ihmetyttää miten voi olla uudessa venttiilikopassa viallinen kalvo heti tehtaalta tullessaan, vai onko autossa joku vialla mikä sen hajotti? Vai onko se ylipäätänsä viallinen, en ole vielä tuota nyt autossa olevaa uutta koppaa avannut tarkastaakseni onko se kalvo siellä ehjä vai ei, mutta kun tuon uuden kopan asensin eivät oireet hävinneet eli öljyä kului entiseen tahtiin.
Onko jotain mitä kannattaisi vielä tarkastaa jne, vai odotella vain uuden kalvon saapumista ja katsoa sitten miten käy?
Imusarjassa kuuluu tosiaan olla kova imu. Se kalvoventtiili rajoittaa huohotusilman imeytymistä imusarjaan. Joko kalvoventtiili ei ole ehjä , ei toimi oikein tai venttiilikopassa on kova ylipaine aika-ajoittain.
Sen voit vielä tarkistaa , onko venttiilikopasta kampikammioon menevä putki kunnolla auki.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Venttiilikopasta ei lähde kuin yksi putki eli tuo huohotus imusarjaan. Tarkoitatko mitä putkea?
Onko jotakin haittaa ajella se putki irti kunnes uusi kalvo saapuu postissa?
Raku kirjoitti: ↑06 Helmi 2019, 08:29
Venttiilikopasta ei lähde kuin yksi putki eli tuo huohotus imusarjaan. Tarkoitatko mitä putkea?
Onko jotakin haittaa ajella se putki irti kunnes uusi kalvo saapuu postissa?
Jossain kuvassa näin mukamas putken , joka on kampikammion tuuletusta varten... lienee näköharha tai sitten oli eri kone.
Ei ole muuta haittaa kuin hajuhaitta tai öljyn valuminen keräysastiasta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Raku kirjoitti: ↑06 Helmi 2019, 08:29
Venttiilikopasta ei lähde kuin yksi putki eli tuo huohotus imusarjaan. Tarkoitatko mitä putkea?
Onko jotakin haittaa ajella se putki irti kunnes uusi kalvo saapuu postissa?
Jossain kuvassa näin mukamas putken , joka on kampikammion tuuletusta varten... lienee näköharha tai sitten oli eri kone.
Ei ole muuta haittaa kuin hajuhaitta tai öljyn valuminen keräysastiasta.
Jos huohottaa öljyä keräysastiaan vapaasti hengittävä niin on kyllä mekaanisesti vikaa motissa.Toki sinne semmoinen kerrostuma tulee höyryn mukana,mutta ei sinne varsinaista öljyä pitäisi tulla.
Kiitos vastauksista.
Sellainen kerrostuma sinne on tullut.
Nyt tosin syttyi öljyvalo noin 400 km ajon jälkeen. Lisäsin nyt mittatikun ylärajaan asti ja tarkkailen tilannetta.
Löysin ulkomaan foorumilta ohjeen miten ovat tuota huohotus vikaa korjailleet ilman venttiilikopan tai kalvon vaihtoa ja jaan sen tähän jos siitä on tulevaisuudessa jollekin apua:
Irroittaa sen putken venttiilikopan päästä ja siihen liittokseen käy suoraan vanhan Fordin huohotus venttiili osanumero: 1096487
sitten laittaa pienen pätkän putkea kopan ja tuon osan väliin niin homman pitäisi olla tällä selvä.
Nyt on siis huohottimen letku irti, öljyä menee noin puolet vähemmän kuin aiemmin mutta sitä kuluu silti. Mitä tässä alkaa seuraavaksi rassaamaan jotta tuon kulutuksen saisi kuriin?
Öljyrenkaat vois olla jumissa vois koittaa seuraavan öljyn vaihdon yhteydessä jättää yöksi e85:set mäntien päälle. E85 on tehokkaampaa liottamaan karstaa kuin diesel ainakin omien kokemuksien mukaan
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Pitääkö / uskaltaako konetta käyttää lämpöiseksi ennen öljynvaihtoa kun on yön yli pitänyt E85 mäntien päällä? Vai aamulla öljyt ulos ja uudet tilalle?