Z16XEP Suuri öljynkulutus
Z16XEP Suuri öljynkulutus
Z16XEP Astra H 2006 vie öljyä. Olen selaillut kaikki aiemmat keskustelut asiasta läpi ja joitain vikoja jo niiden perusteella sulkenut pois.
Vuosi sitten syttyi moottorin vikavalo ja putsasin EGR kanavat. Tämän jälkeen alkoi öljynkulutus lisääntyä.
Nyt 11 kuukauden kuluttua EGR kanavien putsauksesta syttyi tuo vikavalo taas ja edessä oli kanavien putsaus (Olivat täysin tukkeessa jälleen).
Autoon on nyt viimeisen kahden kuukauden aikana tehty Forte pesu, putsattu EGR kanavat, vaihdettu vuotava kampiakselin stefa, vaihdettu venttiilikopan kansi.
Ulospäin ei enää vuoda öljyä. Viimeisen öljynvaihdon jälkeen 150 km ajon jälkeen syttyi öljyvalo ja mittatikkusta katsottuna oli jo alarajassa. Öljynä GM Dexos 2 5w - 30
Ainut näkyvä juttu on pakoputkesta lumeen tulevat isot roippeet mustaa veden, öljyn tai karstan sekaista litkua. Myös imusarjassa oli ja on hieman öljyä.
Auto on juuri katsastettu, päästöt kunnossa eikä savuta.
Mistä vikaa erittäin suureen öljynkulutukseen voisi alkaa etsiä seuraavaksi ja millä keinoilla?
Vuosi sitten syttyi moottorin vikavalo ja putsasin EGR kanavat. Tämän jälkeen alkoi öljynkulutus lisääntyä.
Nyt 11 kuukauden kuluttua EGR kanavien putsauksesta syttyi tuo vikavalo taas ja edessä oli kanavien putsaus (Olivat täysin tukkeessa jälleen).
Autoon on nyt viimeisen kahden kuukauden aikana tehty Forte pesu, putsattu EGR kanavat, vaihdettu vuotava kampiakselin stefa, vaihdettu venttiilikopan kansi.
Ulospäin ei enää vuoda öljyä. Viimeisen öljynvaihdon jälkeen 150 km ajon jälkeen syttyi öljyvalo ja mittatikkusta katsottuna oli jo alarajassa. Öljynä GM Dexos 2 5w - 30
Ainut näkyvä juttu on pakoputkesta lumeen tulevat isot roippeet mustaa veden, öljyn tai karstan sekaista litkua. Myös imusarjassa oli ja on hieman öljyä.
Auto on juuri katsastettu, päästöt kunnossa eikä savuta.
Mistä vikaa erittäin suureen öljynkulutukseen voisi alkaa etsiä seuraavaksi ja millä keinoilla?
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Olisivatkohan venttiilivarren kumit vaihtokunnossa tai jopa irronneet.
Jos lämpimällä koneella tyhjäkäynniltä lyöt kaasun pohjaan, niin pölläyttääkö minkä väristä pakokaasua? Sinistä tai mustaa?
Jos lämpimällä koneella tyhjäkäynniltä lyöt kaasun pohjaan, niin pölläyttääkö minkä väristä pakokaasua? Sinistä tai mustaa?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Kiitos vastauksista.
Löin tallan pohjaan lämpimällä koneella, eikä juuri sen kummempaa savutusta ilmennyt. Öljyvalo syttyi taas 170 km ajon jälkeen lisäyksestä, lisäsin aiemmin mittatikun puoleen väliin.
On myös kokeiltu Mobil 1 ESP 5W-30 öljyä eikä eroa kulutuksessa tuohon Gm Dexos2 öljyyn.
Kannattaako tehdä ohivuoto tai puristuspainemittaus ennen kuin ryhtyy venttiilinvarrenkumeja uusimaan?
Mitä muuta remonttia kannattaa samalla tehdä jos nuo kumit vaihtaa, vai riittääkö niiden vaihtaminen?
Tarvitseeko venttilinvarrenkumien vaihtoon varata muuta kuin, varrenkumit, kannentiiviste, pakosarjan, imusarjan ja imusarjan laipan tiivisteet?
Löin tallan pohjaan lämpimällä koneella, eikä juuri sen kummempaa savutusta ilmennyt. Öljyvalo syttyi taas 170 km ajon jälkeen lisäyksestä, lisäsin aiemmin mittatikun puoleen väliin.
On myös kokeiltu Mobil 1 ESP 5W-30 öljyä eikä eroa kulutuksessa tuohon Gm Dexos2 öljyyn.
Kannattaako tehdä ohivuoto tai puristuspainemittaus ennen kuin ryhtyy venttiilinvarrenkumeja uusimaan?
Mitä muuta remonttia kannattaa samalla tehdä jos nuo kumit vaihtaa, vai riittääkö niiden vaihtaminen?
Tarvitseeko venttilinvarrenkumien vaihtoon varata muuta kuin, varrenkumit, kannentiiviste, pakosarjan, imusarjan ja imusarjan laipan tiivisteet?
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Ko. moottorissa venttiilivarrenkumit ei voi irrota, ovat osa venttiilin alla olevaa lautasta.
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Öljyn kulutuksella ei ole juuri eroa jos viskositeetti pysyy samana. Ehkä joku 5w-50 öljy (=lämpimänä paksumpaa) voi auttaa, mutta tuo kulutus on jo niin suurta että sillä ei sitä korjata.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Kannattaa testata / tarkistaa , onko kampikammion huohotus kunnossa. Koneen käydessä öljytikku varovasti pois ja kokeilee puhaltaako öljytikun reiästä.
Muuten sitten ohivuotomittaus.
Muuten sitten ohivuotomittaus.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Kävin hakemassa Biltemasta puristuspainemittarin sekä ohivuotomittarin.
Seuraavaa näytti:
Puristuspaineet:
Sylinteri 1 / 16,5
Sylinteri 2 / 15
Sylinteri 3 / 16
Sylinteri 4 / 15
Ohivuototesti:
Sylinteri 1
25%-> nousee pian 80% kova suhina imusarjassa, "eli tulee läpi että suhisee".
Sylinteri 2
5%
Hyvin pieni suhina öljytikusta/korkista.
Sylinteri 3
25%
Kova suhina imusarjasta.
Sylinteri 4
5%
Hyvin pieni suhina öljykorkista kuunneltaessa.
Vika on siis venttiileissä? Eli kannen irroitusta tiedossa. Imusarjassa näytti myös olevan öljyä.
Seuraavaa näytti:
Puristuspaineet:
Sylinteri 1 / 16,5
Sylinteri 2 / 15
Sylinteri 3 / 16
Sylinteri 4 / 15
Ohivuototesti:
Sylinteri 1
25%-> nousee pian 80% kova suhina imusarjassa, "eli tulee läpi että suhisee".
Sylinteri 2
5%
Hyvin pieni suhina öljytikusta/korkista.
Sylinteri 3
25%
Kova suhina imusarjasta.
Sylinteri 4
5%
Hyvin pieni suhina öljykorkista kuunneltaessa.
Vika on siis venttiileissä? Eli kannen irroitusta tiedossa. Imusarjassa näytti myös olevan öljyä.
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Toi puristus paine mittaus ei kyllä tue noin suurta ohivuotoa.
Oisko joku mennyt pieleen tossa ohi vuoto mittauksessa...
Oisko joku mennyt pieleen tossa ohi vuoto mittauksessa...
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Ei kai venttiileissä vikaa voi olla jos puristuspaineet on tota luokkaa.
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Tosiaan, kun puristuspaineet ovat erittäin hyvät , ei ohivuotomittauksen tulos voi olla oikein.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Pitää mennä vielä uudestaan koittamaan, kokeilin kyllä parikin kertaa aiemmin. Ilmoitan kohta miten kävi.
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Oli tosiaan mennyt ensikertalaisella ohivuotomittaus päin persettä ja nyt toisella kerralla kaikissa se 5%. Suurkiitos jo nyt kaikille vastauksista / avusta.
Kokeilin vielä tuon aiemmin mainitun öljytikkutestin: tikun ottaa pois niin se puhaltaa öljytikun reiästä. Myös käynti hieman muuttuu kun tikun ottaa pois (kovenee) ja pienenee kun sen laittaa takaisin. Oliko tämä oire johonkin?
Kokeilin vielä tuon aiemmin mainitun öljytikkutestin: tikun ottaa pois niin se puhaltaa öljytikun reiästä. Myös käynti hieman muuttuu kun tikun ottaa pois (kovenee) ja pienenee kun sen laittaa takaisin. Oliko tämä oire johonkin?
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Puhallus öljytikun reiästä saattaa olla oire siitä, että venttiilikopan kannen sisällä oleva kalvo on rikki ja öljy pääsee sitä kautta huohotusilman mukana imupuolelle. Rikkinäinen kalvo kasvattaa myös painetta kampikammioon.Raku kirjoitti: ↑03 Helmi 2019, 15:59 Oli tosiaan mennyt ensikertalaisella ohivuotomittaus päin persettä ja nyt toisella kerralla kaikissa se 5%. Suurkiitos jo nyt kaikille vastauksista / avusta.
Kokeilin vielä tuon aiemmin mainitun öljytikkutestin: tikun ottaa pois niin se puhaltaa öljytikun reiästä. Myös käynti hieman muuttuu kun tikun ottaa pois (kovenee) ja pienenee kun sen laittaa takaisin. Oliko tämä oire johonkin?
Lue tuo topicci:
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... 4&start=45
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Z16XEP Suuri öljynkulutus
Tuon venttiilikopan kannen vaihdoin uuteen jonkin aikaa sitten, kun luin tuosta viasta täältä foorumilta. Ei ollut vaikutusta öljyn kulutukseen. Vielä en ole vanhassa kopassa olevaa koteloa avannut ja todennut oliko tuo kalvo edes rikki.
Linkittämässäsi topicissa viimeisessä viestissä on myös sama kuin minulla eli: Samalla huomasin että imusarjan ylemmässä osassa oli ihan kirkasta öljyä pohjalla parin ruokalusikallisen verran."
Linkittämässäsi topicissa viimeisessä viestissä on myös sama kuin minulla eli: Samalla huomasin että imusarjan ylemmässä osassa oli ihan kirkasta öljyä pohjalla parin ruokalusikallisen verran."