Vectra Z22YH käy todella rikkaalla
Vectra Z22YH käy todella rikkaalla
Moi,
olisiko jollain vinkata mitä kannattaisi alkaa tutkistella, kun Vectra alkoi jostain syystä käydä todella rikkaalla?
Kun auton käynnistää kylmänä, niin tuntuu kuin ei meinaisi pysyä käynnissä, menee vikatilaan (rajoittaa kierrokset) ja herjaa vikakoodilla P1191 bensanpaineesta. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan, niin ei enää tuosta herjaa ja ottaa kierroksia normaalisti. Vääntöä tuntuisi olevan pienillä kierroksilla selkeästi vähemmän kuin ennen, mutta suuremmilla kierroksilla kone toimii täysin normaalisti. Bensamittaristakin huomaa, että on nyt tuon pari päivää vienyt ainetta normaalia huomattavasti enemmän ja paikallaan ollessa sisällä välillä haiskahtaakin bensansekainen pakokaasu.
Autoon on vaihdettu korkeapainepumppu ja säädin n. 10tkm sitten, eikä nuo oireetkaan ainakaan omasta mielestäni oikein sen hajoamiseen täsmää kun tosiaan korkeilla kierroksilla kone toimii ulkoisesti täysin normaalisti.
OP-comilla en hirmu tarkkaan vielä ole muuta tutkinut kuin lukenut tuon vikakoodin ja katselin näkyisikö lambdojen arvoissa mitään erikoisempaa. Tyhjäkäynnillä ykköslambdan jännite oli 1,406-1,426V ja kakkoslambdalla 0,273-0,293V. Noiden osilta käsittääkseni mennään ihan normaaleissa arvoissa.
olisiko jollain vinkata mitä kannattaisi alkaa tutkistella, kun Vectra alkoi jostain syystä käydä todella rikkaalla?
Kun auton käynnistää kylmänä, niin tuntuu kuin ei meinaisi pysyä käynnissä, menee vikatilaan (rajoittaa kierrokset) ja herjaa vikakoodilla P1191 bensanpaineesta. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan, niin ei enää tuosta herjaa ja ottaa kierroksia normaalisti. Vääntöä tuntuisi olevan pienillä kierroksilla selkeästi vähemmän kuin ennen, mutta suuremmilla kierroksilla kone toimii täysin normaalisti. Bensamittaristakin huomaa, että on nyt tuon pari päivää vienyt ainetta normaalia huomattavasti enemmän ja paikallaan ollessa sisällä välillä haiskahtaakin bensansekainen pakokaasu.
Autoon on vaihdettu korkeapainepumppu ja säädin n. 10tkm sitten, eikä nuo oireetkaan ainakaan omasta mielestäni oikein sen hajoamiseen täsmää kun tosiaan korkeilla kierroksilla kone toimii ulkoisesti täysin normaalisti.
OP-comilla en hirmu tarkkaan vielä ole muuta tutkinut kuin lukenut tuon vikakoodin ja katselin näkyisikö lambdojen arvoissa mitään erikoisempaa. Tyhjäkäynnillä ykköslambdan jännite oli 1,406-1,426V ja kakkoslambdalla 0,273-0,293V. Noiden osilta käsittääkseni mennään ihan normaaleissa arvoissa.
Re: Vectra Z22YH käy todella rikkaalla
Omani käy rikkaalla niin että ei päästöt mee kohilleen. Co huitelee 0,50-1,30 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla mitä enemmän sitä enemmän on co. Lambdat vaihettu, ilmamassamittari, tulpat, öljyt ei apua ja viime kesänä korkeapainepumppu sekä paineensäädin vaihettu ku hajos. Liittenä obd dataa ajossa.
Re: Vectra Z22YH käy todella rikkaalla
LadaOpel liitteet ei näy ku ne linkattu suoraan drivestä.
Re: Vectra Z22YH käy todella rikkaalla
Joo huomasin eli ei liitteitä tuukkaan
Re: Vectra Z22YH käy todella rikkaalla
Tuo alaväännön hukkuminen voi viitata että ennakko on pielessä, onko jako tarkastettu?
Re: Vectra Z22YH käy todella rikkaalla
Eikö juuri tässä moottorityypissä ole se jakoketju äärimmäisen vankkarakenteinen?
Re: Vectra Z22YH käy todella rikkaalla
-90 luvun mersuissa tais olla viimiset vankkarakenteiset tuplaketjut. Nykyisin hihnat on onneks vankkarakenteisia
Eipä taida mitkään koneet olla ikuisia remppaamatta ja näihin pitää jakopää uusia täydellisesti ainakin kerran elinkaarensa aikana ja
korkeapainepumppu/säädin tarvittaessa. Jos tuo on liikaa, niin kannattaa pysyä näistä erossa. Hankalan noista uusimisista tekee se, että oikea ajankohta pitää osata "haistaa", kun täsmällistä vaihtoväliä niille ei voi antaa.
Päästötkin voi olla persiillään vaikka seos olis tasan A/F = 14,7 eli lambda = 1, jos kone ei toimi hyvin.
Eipä taida mitkään koneet olla ikuisia remppaamatta ja näihin pitää jakopää uusia täydellisesti ainakin kerran elinkaarensa aikana ja
korkeapainepumppu/säädin tarvittaessa. Jos tuo on liikaa, niin kannattaa pysyä näistä erossa. Hankalan noista uusimisista tekee se, että oikea ajankohta pitää osata "haistaa", kun täsmällistä vaihtoväliä niille ei voi antaa.
Päästötkin voi olla persiillään vaikka seos olis tasan A/F = 14,7 eli lambda = 1, jos kone ei toimi hyvin.
Re: Vectra Z22YH käy todella rikkaalla
et tainnut ymmärtää mun sarkasmia alkuunkaan? tarkoitin nimenomaan juuri sitä, että tässä tapauksessa ketju taitaa olla venahtanut kuminauhan lailla, kun noita oireita miettii. mitkään koneet ei ole ikuisia remppaamatta, mutta esim. 90-luvun lopun toyotan 1.8 bensakoneilla ajetaan 550-650 tuhatta avaamatta sitä kertaakaan.ovc2z22yh kirjoitti: ↑16 Helmi 2019, 12:58 -90 luvun mersuissa tais olla viimiset vankkarakenteiset tuplaketjut. Nykyisin hihnat on onneks vankkarakenteisia
Eipä taida mitkään koneet olla ikuisia remppaamatta ja näihin pitää jakopää uusia täydellisesti ainakin kerran elinkaarensa aikana ja
korkeapainepumppu/säädin tarvittaessa. Jos tuo on liikaa, niin kannattaa pysyä näistä erossa. Hankalan noista uusimisista tekee se, että oikea ajankohta pitää osata "haistaa", kun täsmällistä vaihtoväliä niille ei voi antaa.
Päästötkin voi olla persiillään vaikka seos olis tasan A/F = 14,7 eli lambda = 1, jos kone ei toimi hyvin.
Re: Vectra Z22YH käy todella rikkaalla
Ykkösen suutin vuotaa bensat ulos. O-renkaat sököt ja niitä ei kuulemma saa erikseen vaan koko suutin . Irrottaa en vielä uskalla et pysyy ajokunnossa kun pakko rako liikkuu vectrall töihin nyt. Koitin ettii suutinta mut mistä tiiän ilman irrotusta mikä suutinväri on? Vaihtoehtoja keltainen, vihreä ja valkonen? Mitä eroo noilla? Jos vaihtaa kaikki jos on eri väriset ku vanhat??