ASTRA 2008 Z16XER jakopää/huoltovalo
ASTRA 2008 Z16XER jakopää/huoltovalo
Potilaana astra vm-2008 z16xer koneella,sytyttelee huoltovaloa edelleen ja antaa vikakoodia P0011-66 ja P0011-61.Vaihdettu jakohihna hilppeineen ja imu ja pakopuolen säätyvät hammaspyörät ja myös ne öljynpaineella toimivat venttiilit jotka säätävät nokkapyöriä,mutta valo vain ei pysy poissa eikä vikakoodit.Tosin ei ollut käytössä remmiä ja hammaspyöriä vaihtaessa täysin sopivaa lukitusrautaa,jolla olis saanut nokka-akselit jäptisti lukittua suoraan eli malliin - - vaan ovat ihan hiukan vinossa molemmat sisäänpäin korostan kuviolla v eli onko ajoitukset tai jotain sen verran vielä pielessä että se olisi syynä huoltovalon vilkutteluun?Vikavaloa ei sytyttele ja muuten tuntuu kuitenkin olevan voima tallella,ehkä kuitenkin pientä napsutusta kuuluu koneen käydessä venttiilikoneistosta.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: ASTRA 2008 Z16XER jakopää/huoltovalo
Laita jakopää tismalleen kohdalleen. Ainakin tässätopikissa auttoi.
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=218343
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopic.php?t=218343
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: ASTRA 2008 Z16XER jakopää/huoltovalo
Jakopää laitettu 2 miehen voimin ja silmin nyt kohdalleen,mutta sama nakutus ja huoltovalon syttyily jatkuu.Tein moottorin sisäpesun myös ja uudet öljyt ja suodatin,ehkä nakutus jopa hiljeni hiukan,mutta tosiaan vikakoodi P0011-61 tulee vielä,mutta koodi P0011-66 ei ole tullut takaisin.Mitähän tarkalleen ottaen tuo koodi tarkoittaa kun en ainakaan tyhjentävää vastausta ole suomeksi löytänyt ja muut kielet ei oikein minua umpisuomalaista auta.
Re: ASTRA 2008 Z16XER jakopää/huoltovalo
Intake Camshaft Phasing Mechanical Reference Position Range/Peformance (Bank 1) P0011-66
Tuo tarkoittaa, että Imupuolen nokka-akselin ajoituksen mekaanisen vertailuarvon alue tai suorituskyky ei ole oikea.
Numerot 61 ja 66 ovat tarkenteita... ei ole tietoa , mitä ne tarkalleen tarkoittavat.
Jokatapauksessa imunokka-akseli ei saavuta oikeaa lepoasentoa tai työasentoa tai ei saavuta sitä riittävän nopeasti.
Yleisin syy on , ettei moottoriöljy riittävän nopeasti käännä nokka-akseli hammaspyörää tai se ei käänny loppuun asti.
Tuo tarkoittaa, että Imupuolen nokka-akselin ajoituksen mekaanisen vertailuarvon alue tai suorituskyky ei ole oikea.
Numerot 61 ja 66 ovat tarkenteita... ei ole tietoa , mitä ne tarkalleen tarkoittavat.
Jokatapauksessa imunokka-akseli ei saavuta oikeaa lepoasentoa tai työasentoa tai ei saavuta sitä riittävän nopeasti.
Yleisin syy on , ettei moottoriöljy riittävän nopeasti käännä nokka-akseli hammaspyörää tai se ei käänny loppuun asti.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: ASTRA 2008 Z16XER jakopää/huoltovalo
Onhan ne nokkapyörät vaihdettu ohjeen mukaan?
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: ASTRA 2008 Z16XER jakopää/huoltovalo
Heti aluksi myönnän etten ole käyttänyt työkalua km-6625,mutta noista ohjeista en ymmärrä miten esimerkiksi kohdassa 5 se pyydetään jo ottamaan pois,vaikka ei sitä ole aikaisemmassa vaiheessa pyydetty edes laittamaan paikalleen,tai sitten minulla on kirjoituksen ymmärtämisessä vähän vikaa ja toinen kohta missä putosin kärryiltä kun purkuvaiheessa pyydetään laittamaan 60 astetta eykk,miksi?kun kumminkin kasauksessa merkit pitää laittaa kohdilleen.Lukekaas tarkkaan muutkin nuo ohjeet,niin tippuuko kuinka moni myös kärryiltä niin kuin minä
Re: ASTRA 2008 Z16XER jakopää/huoltovalo
No jokatapauksessa lopputulos on sama omalla tavallani tehtynä,säätöpyörien merkit kohdallaan ja kampiakselin merkit vastakkain ja koodia pukkaa.Joku outo nakutus tosin kuuluu imunokkapyörän lähistöltä edelleen vaikka tuliterä,tosin en ihan satavarmasti pysty sanomaan onko se edes äänen lähde.Mitä muuta siinä päässä moottoria voisi ääntää ja varsinkin aiheuttaa sen että nokka ei säätyisi kunnolla?Uudella säätöventtiilillä autosta tulee aivan tehoton ja nakuttaa,vanhan kun vaihtaa takaisin niin voima palaa takaisin,ehkä kuitenkin kiihtyy jotenkin heijaamallaa että kiihtyy,hidastuu,kiihtyy jne...Vai olisko perhana uusi nokkapyörä valmiiksi sökö,tai jopa tukos jossain ölppäkanavassa vaikka Fortepesut tehty ja GM omat ölpät laitettu.
Re: ASTRA 2008 Z16XER jakopää/huoltovalo
Olihan nokka-akselit lukittuna kohdalleen kun säätöpyörät oli irti. Eli onhan säätöpyörät oikeassa asennossa nokka-akseleissa.
Re: ASTRA 2008 Z16XER jakopää/huoltovalo
Hyvä kun kysyit,homma on nyt tehty 3 kertaa,ensimmäisellä kerralla lattarauta millä lukittiin,oli hieman liian ohut ja siksi jäivät aivan hivenen vinoon kumpikin sisäänpäin ja siksikin luulin että alkanut nakutus olisi johtunut siitä.Tilasin sitten koko kalusetin johon kuuluu myös se virallisen paksuinen lattarauta ja taas jakopää auki ja merkit kohdalleen *-. no naputus jatkui.Vielä kerran jakopää auki ja uudestaan alusta,mutta tulos napunapunapu.....Mietin että siellä säätöpyörän sisällähän on joku liikkuva siipipyörä tai semmonen,että pitäisikö se asennuksessa jotenkin keskittää,ettei ole siipipyörä silloin kun on säätöpyörät merkeissään niin kummassakaan reunassa,siis aivan takana tai ihan edessä vaan keskellä että se säätöalue olisi kumpaankin suuntaan saman pituinen?En tiedä onko aivan hullu ajatus,mutta muljahti tuommoinenkin epätoivoisena mieleen,kun painaa katsastus kuukauden päästä päälle ja huoltovalot vaan vilkkuu ja naputtelee.Varmaan päästöihin ainakin tuo varmaan vaikuttaa.
Re: ASTRA 2008 Z16XER jakopää/huoltovalo
Omat febin nokkapyörät mitkä vaihdoin muutama kuukausi sitten oli valmiiksi lukittuna (ääriasentoon?). Ei tarvinnu keskittää. Vanha imunokan säätöpyörä ei aina lukkiutunu sammuttaessa joten se rolahti käynnistäessä mutta ajossa ei äännelly. Sen lukkiutumattomuuden huomasi kun jakohihna paikallaan käänsi nokka-akselia kiintoavaimella, niin se kääntyi vähän ja lukittui sitten.
Uusilla öljyillä ja suodattimella hiukan vanhakin säätöpyörä hiljeni.
Kenenkä valmistamat osat sinulla siellä on? Kaikki merkit ei välttämättä ole laadukkaita.
Onko venttiilivälykset kohdallaan?
Ja olithan tietoinen että, tuossa moottorissa nokkapyörien ajoitusmerkkejä ei kohdisteta samaan linjaan
Uusilla öljyillä ja suodattimella hiukan vanhakin säätöpyörä hiljeni.
Kenenkä valmistamat osat sinulla siellä on? Kaikki merkit ei välttämättä ole laadukkaita.
Onko venttiilivälykset kohdallaan?
Ja olithan tietoinen että, tuossa moottorissa nokkapyörien ajoitusmerkkejä ei kohdisteta samaan linjaan
Re: ASTRA 2008 Z16XER jakopää/huoltovalo
INA merkkiset nokkapyörylät tilattu TOPAUTOOSAT verkkokaupan kautta on kyseessä.Tuo on tyhjentävä tieto että ei tarvitse keskittää,epäilinkin että ei kun olen videoita katsonut,mutta hiipi tuokin ajatus puseroon että jos merkit kohdalleen niin pitäähän ne nokkapyörien sisuksetkin olla silloin alkuasennossa,mutta jos ovat valmiiksi keskitetty niin ok.Mutta mutta jos siellä tosiaan on joku alkujännitys tai jotain ja mulla alussa se lattarauta tosiaan antoi nokkaakseleiden liikkua sisäänpäin pariastetta ja se olis kussu koko homman jo lähtökuoppiinsa.Tosiaan vanhat nokkapyörät kalkatti ja hiljeni aina muutamien sekunttien jälkeen,kunnes päättivät että ei enään lopetetakkaan kolkutusta,siksi vaihdoin ne molemmat kerralla kuten remmin ja kiristimen jne...no kolkotus jatkuu mutta jotenkin ääni/soundi muuttuneena,eli ei muistuta sitä tuttua nokankoputusta 100% siksi tuolla aikaisemmin kysyin mikähän ihme muu voisi ääntää,eli nakuttaa.Annoitkin siihen jo seuraavan vihjeen,venojen välykset,niiden mittaaminen on ehkä hanskassa,mutta jos on liikaa välyksiä niin miten noi säädetään?Uutta nostajaa vain tilaamaan ehkä vai mitä?Eivät onneksi tohon maksa montaa euroo kappale.Ai niin,noista nokkamerkeistä,ollaan kokeiltu tosiaan kylmästi nokkamerkit kohalleen kuten yksi VENÄJÄN juutuupivideo näytti,mutta ei apua,tällä hetkellä se imunokka hampaan ylempänä kuin pakonokka.
Re: ASTRA 2008 Z16XER jakopää/huoltovalo
Sen verran päivitystä asiaan että päästömittauksesta Opel lävitse puhtain paperein sen jälkeen kun nollasin huoltovalon ja vikakoodin,luonnollisesti laitteet evät anna suorittaa koko päästö/vikakoodi testiä jos koodi päällä.Eli ei ole varmaankaan kyseessä venttiili/mäntä tai mitään muutakaan SUURTA vikaa,koska kyllähän semmoinen näkyisi päästöissä luultavasti.Kolkotus kuitenkin kuuluu ja huoltovaloa sytyttelee,mikä itseäni vituttaa kuitenkin.Jatkan äänen aiheuttajan hakua ja jos sen löydän ennenkö tuuppaan tuon härvelin kalliolta mereen,niin kerron sen täällä foorumilla.