Z22YH Imuläpät

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Raven77
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 14 Tammi 2018, 10:29

Z22YH Imuläpät

Viesti Kirjoittaja Raven77 »

Eli autoon vaihdettiin uus moottori, mutta apulaitteet vanhat. No tyhjäkäynti on pikkasen seilaavaa ja huonoa. Täristää koko autoa joskus kunnollakin.

Nyt sain käytettyä mittarin päässä ja imuläppien moottori on vissiin jumissa.

Mutta se kysysmys. Eli voiko nuo läpät poistaa käytöstä kokonaan bensa moottorissa? Ainaki diisseleissä on näin tehty useammankin merkin kohdalla.
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Z22YH Imuläpät

Viesti Kirjoittaja pepper »

Voi poistaa mutta tuskin on noiden oireiden aiheuttaja...
carmake
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 143
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 15:01

Re: Z22YH Imuläpät

Viesti Kirjoittaja carmake »

Vectra c 2.2YH kyseessä ja imuläpät on säksättänyt jo hyvän tovin. Auton kun käynnistää, imuläppien tanko liikkuu auton edestäpäin katsottuna vasemmalle, niinkuin pitääkin. Tähän asentoon jämähtää pysyvästi, omin avuin ei tule mihinkään. Mutta kun työnnän tankoa hieman lisää vasemmalle, tanko palautuu oikeaan reunaan kohtuu kivuttomasti. Ja tämän jälkeen kun painan tangon vasemmalle, tanko palautuu oikeaan ääriasentoon itsestään. Vetämällä oikealle, tanko ei liiku. Osaisko joku suorilta sanoa, onko vika moottorissa vai tangossa vai missä?
Vectra C 2.2 Direct -06
kimmo.k
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 19:44

Re: Z22YH Imuläpät

Viesti Kirjoittaja kimmo.k »

Poistin omasta Vectrasta (Z22YH) imuläpät, "swirl flaps" reilu vuosi sitten. Auto toimii muuten ok, mutta vääntöä ei löydy alle 3000rpm enää samalla tavalla kuin ennen. Ja keskikulutus kasvoi jonkinverran.
Syynä omaan poistotoimenpiteeseen oli palasiksi mennyt läppien ohjaustanko ja siitä syystä pari läppää oli juminut kiinni, yksi puolittain auki ja yksi kokonaan auki. Tämä sotki päästöjä sen verran ettei mennyt katsastuksen läpi.

Suosittelen vaihtamaan ohjausmoottorin jos vika siinä. Jos läpät itsessään jumineet niin sitten voi miettiä poistoakin, mutta ajettavuus ja kulutus ei kyllä mene parempaan suuntaan sillä.
Jos epäröi liian pitkään, joutuu pian vaihtamaan kalsarit.
16SH, X20XEV, X25XE, Z22YH, Y22DTR
Vastaa Viestiin