Hieman Opelin V6 moottorin kampiakselin asentotunnistimesta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Hieman Opelin V6 moottorin kampiakselin asentotunnistimesta

Viesti Kirjoittaja sepse »

Ensinnäkin tuossa jo aikaismminkin julkaistu linkki .
http://www.omegaowners.com/forum/index. ... ic=96562.0
Tuossahan mahdollisesti selviääkin miksi tarvike osa saattaa olla toimimaton ja lyhyt ikäinen - ovaali mallisella liittimellä on kaksi mallia jota Opelin varaosa ohjelmakaan osaa yksilöidä - on katsottava paikalla olevan osan tiedot ja tilattava vastaava . Tuossahan korostetaan että 2.5 V6 koneessa voi olla nelikulmaisella liittimellä joka on sama kaikissa taikka ovaali liittimellä joita on kahta mallia- Siemens jota on vain 2.5 ja Bosch joka käy myös 3.0 , 2.6 ja 3.2 V6 ja asennettaessa vääränlainen ei saada kunnollista tyhjäkäyntiä ja helppoa käynnistyvyyttä ja ikä saattaa olla hyvin lyhyt .

Tämä oli vain hyvän linkin uudelleen esiin tuonti :peukku:

Seuraavaksi muutama vihje ko osan mahdollisesta käyttö tuntien lähenemisestä loppua .
Aika usein on käyttöikä täyttynyt 200000 km tietämillä - lienee hyvä kurkkia paikallaan olevan tyyppi ja tilata jemmaan uusi osa :yes:

Mulla on jokusessa V6 Omegassa oireilu alkanut sillä että tyhjäkäyntiä käyvä kone katkaisee aina välillä , mutta ei kuitenkaan ehdi sammua , sekä kierroslukumittari saattaa olla aina välillä nollissa-kuitenki nuo ovat käynnistyneet vaikka vikaa on jo olemassa - tosin noiden oireiden jälkeen ei ole enää montaa kilometriä siihen kun asentotunnistin tilttaa siten että käynti loppuu ja käynnistyy uusiksi noin 20min jäähtymisen jälkeen.
Nyt viimeksi vuonna 1996 käyttöönotettu 2.5 Omega (vinkoodin perusteella 1997 malli) alkoi sytyttelemään ABS ja luistoneston valoa ja kierroslukumittari olemaan välillä pois pelistä ja lopuksi jäi kokonaan pois pelistä - vikakoodina oli puuttuva koneen kierrosnopeus tieto .
Loppuun asti auto käynnistyi ja sillä pystyi ajamaan - kilometrit olivat 188000 .
Löytyi Bosch anturi paikaltaan ja niitä orkkiksia saa ebaysta hintaan noin 30 eur kotiin kuljetettuna , tulevat Latviasta ja ovat Romanian Bosch valmistamia .

Itse vaihto on simppeli ja hätätilassa onnistuu tunkin varassa mutta tämmönen iso kankee äijä onnistuu parhaiten kun auto on telineellä -varsinkin kun johto täytyy reitittää huolella ettei pala pakoputkistoon kiinni .

Hinnoista vielä tuo Bosch on helpoin ja halvin löytää, se joka sopii 2.6 , 3.0 ja 3.2 ja jotkut 2.5-Siemens vastaava näyttää olevan netissäkin kallis jos haetaan laatu merkkiä- neliskanttisella liittimellä hinnat karkaa 130-140 eur merkki tuotteessa , tosin italiaanoja neliskantti liittimellä saa Suomestakin noin 40 eur (laadustapa en tiiä) :peukku:

Ihanpa kirjottelin jos jollekin ois tarvetta , voispa tuohon muutkin lisätä asian tiimoilta .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Hieman Opelin V6 moottorin kampiakselin asentotunnistimesta

Viesti Kirjoittaja hukka »

Itelle tullut vastaan kahdessa v6 omegassa johtovaurio kun kulkee sieltä pakosarjan takaa. Toiseen vaihdoin johdon toiseen anturin (ehjä mittaamalla anturan juuresta) ja reitittänyt uusiksi simpukan/abs suojapeltien taakse
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Hieman Opelin V6 moottorin kampiakselin asentotunnistimesta

Viesti Kirjoittaja sepse »

Tässäpä antautumis kilometri lukemia V6 moottorin kampiakselin asentotunnistimelle - 2.5 Omega Bi 18800 km , 3.0 Omega B1 200000 km , 2.5 Omega B2 221000 km ja 2.5 Vectra A 283000km . Tuo Vectra on poikkeus noista noin 200000 km lukemista olettaen ettei sitä ole edellisten omistajien toimesta kertaalleen vaihdettu . Saa kertoilla omia lukemia :peukku:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 873
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Hieman Opelin V6 moottorin kampiakselin asentotunnistimesta

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Vectra C Z32SE, kampuran anturi antautui noin 200tkm kohdalla. Oli aika kettumainen vaihtaa autotallin lattialla, ahtaat paikat vaikka on gynekologin kädet :D
Vastaa Viestiin