Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja jtg »

Tuossa nykyisessä moottorissa öljynsyöntiongelmaa,ja yhtenä vaihtoehtona ajattelin uudemmasta omegasta peräisinolevaa 2.2 16v moottoria.
Minkä osien vaihtamista tuo swappi vaatii,että omegan nykyinen moottorinohjaus(simtec 56.5) pelaisi tuon 2.2:n kanssa(nokat/nokkatunnistin,kampitunnistin,nakutusanturi)???
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon(apulaitteet yms)?Vaihdelaatikko(manuaali) käy ilmeisesti suoraan?
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Johtosarja siitä 56.5, kaikki anturit,puola, kaasuläppä Imunokan nokkapyörä ja periaatteessa pakosarja jos haluaa sen ilmapumpun toimintaan. Nuo nyt äkkiseltää aamupaskalla juolahti mieleen. Miks ei voi laittaa sitä 2.2 omaa simteciä?
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa on erona ainakin Z22SE:ltä oheislaitteille lähtevien tietojen määrä. Simtec 71:ltä lähtee moottorin jäähdytyksen ohjaukseen 4 tietoa , Simtec 56.5:ltä ei yhtään. Simtec 71:ltä lähtee mittaristolle 4 tietoa , %6.5:ltä 1 tieto. Simtec 71:ltä lähtee myös tieto TC:lle.
Voi olla , että nuo eivät ole ongelma , mutta saattavat olla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kaikki sähkö ja polttoainepuolen osat vanhasta XEV:stä siihen 2.2 kylkeen. Kuumalankailmamassamittari ja lamda osaa säätää muuttuneen litratilavuuden aiheuttaman imamäärämuutoksen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja jtg »

Käykö noi nykyiset apulaitteet samoihin paikkoihin tossa 2.2:ssa kuin mitä on xev:ssä(kiinnitysreijät 2.2:ssa samoissa paikoissa)?
Siinävaiheessa kun ton nykyisen xev:n ottaa pois,niin onko muuta kuin johtosarjat sivuun,kytkimen letku irti ,laatikon vaihdevivustot irti,pakoputki irti pakosarjasta,ilmastoinnin kompura/letkut sivuun,laatikon takakannake irti,syylari pois tieltä,moottorin tukityynyistä pultit auki ->nostaa norsulla koko paketin(kone+laatikko)pois,vai onko helpompi ottaa aski irti koneesta ,ja nostaa pelkkä kone pois?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Sama moottorihan se on. Lohko 10-20mm korkeempi. Kansi sama.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ja pelkkä moottori pois. Mahtuu kyllä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja jtg »

Onko havaintoa siitä, onko tuossa 2.2:ssa pultinreijät mihin saa ton puolan"telineen"kiinni?
Mites toi imunokan käyttöpyörä,onko yhteneväinen ton 2.2:n kanssa siten että tulee automaattisesti oikeaan asentoon kun pulttaa xev:stä pois ja laittaa 2.2een kiinni(nokan ajoitus),sekä onko kampiakselin hammaslevyssä sama juttu(hampaiden määrä/astelevyn asento vs.xev:n kampura)
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Ainakin y22xessä on se puolanteline valmiina siellä kannen päässä
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja jtg »

Myyjältä kyselin tota moottorin ikää,oli v.2000 eli vissiin toi y22xe.Jos tuossa myytävässä koneessa ei tule vauhtipyörä ja kytkinkamat mukana,käykö ne tosta x20xev:stä tuohon 2.2:een?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Pitäs käydä
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja jtg »

Varmistuksena vielä ennenkuin tuikkaan rahat maailmalle,jos ton xev:n kampiakselitunnistimen laittaa ton 2.2:seen kylkeen ,niin lukeeko simtekki sitä ilman ongelmia(hammasluku/triggeripyörän asento kampurassa suhteessa xev:n vastaavaan)?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Eikö niissä ole sama tunnistin?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja jtg »

Hall-anturi on ymmärtääkseni kummassakin,varaosanumero on eri(x20xev/y22xe),piuhanpituudessa ainakin pieni ero.Toi nokka-anturi on eri,mutta onneksi löytyi intertentin ihmemaailamasta tämä kuva joka selvensi: https://hc-cargo.co.uk/catalog/p/150874

edit:tossa y22xe:ssä on magneettianturi(09148306),ja x20xev:ssä on hall-anturi(5wk90541z),x20xev:n anturi menee suoraan y22xe:n lohkoon(anturien fyysiset mitat samat)
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Juho M-P kirjoitti: 25 Huhti 2019, 23:36 Eikö niissä ole sama tunnistin?
Erilainen on se pistoke
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Vastaa Viestiin