Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13465
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

jtg kirjoitti: 11 Touko 2019, 11:09
1,2sorsa kirjoitti: 11 Touko 2019, 06:35 Miksi ruotsista tilasit?
Oli vaan 111tkm ajettu kone,dokumentit kilsoista tuli mukana.
Harvinaisen vähän ajettu. Eikait tuolle tarvi tehdä mitään vai meinasitko venttiiliohjurinkumit uusia?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja jtg »

Ohjurikumit ja jakopää oli meiningissä minimissään uusia.Kansipahvi on tihkunut takapäästä,sitä pohdiskelin tarttisko toi pahvi vaihtaa?Tekee vaan suomenrahassa elringin pultit,reinzin tiivisteen ja kannenoikaisun...mitä sanoo raati?

Edit:Jos tästä on jollekkin hyötyä,niin tollanen 2.2:nen kytkinkamat paikoillaan ja apulaitteineen(ilm.kompura,ohj.tehostinpumppu,laturi) sekä johtosarjoineen painaa 189kg.
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja jtg »

?! kirjoitti: 11 Touko 2019, 11:54
jtg kirjoitti: 10 Touko 2019, 21:43 Moottori tuli tänään ruotsista.Ton koneen kun laittaa biltema-merkkiseen konepukkiin kiinni kytkinlevyn ollessa koneessa kiinni,pitää koneen ja konepukin väliin laittaa 80mm tai pidemmät jatkoputkenpätkät(16mm sisähalkaisija,seinämänvahvuus 3mm), että ei ota kiinni kytkimeen.Kiinnityspulttien M12 pituus 200mm
Ota nyt ihmeessä se vauhtipyörä irti.Ei tuohon väliin mitään jatkoja kannata viritellä.
Jos ton kytkimen ottaa irti,niin mistä kannattais katella keskitystyökalua?Ja toinen kysymys,pystyykö noin silmä/käsimääräisesti päättelemään kaksoismassavauhtpyörän kunnon?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13465
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Välyksestä voi vähän päätellä mutta näissä on aina välystä niin pitäisi ehjään verrata. Mutta mikset laittaisi kiinteää vauhtipyörää etuvedosta ja sitten holkkia työsylinterin alle?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
japa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 418
Liittynyt: 22 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: PORI

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja japa »

1,2sorsa kirjoitti: 12 Touko 2019, 07:16 Välyksestä voi vähän päätellä mutta näissä on aina välystä niin pitäisi ehjään verrata. Mutta mikset laittaisi kiinteää vauhtipyörää etuvedosta ja sitten holkkia työsylinterin alle?
Mulla oli joskus sama kompo, mutta siinä kävi niin että kone alko jonkin verran ravistaa tyhjäkäynnillä... Muuten vetoja oli kyllä. 8)
Kadett GSI Cabrio 2,0-87 (kesä-auto 8) )
Subaru Impreza gc8-99
Subaru Outback 2.5-07
Subaru Forester 2.0-12 (vaimon)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei johtunut vauhtipyörästä
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13465
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Massa pienenee reippaasti niin käyntihäiriöt korostuu helposti
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja jtg »

Kuinkapaljon toi kytkinpaketin massan keventyminen näkyy alaväännössä?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13465
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tuommoinen kiinteä poteromallin vauhtipyörä painaa vielä reilusti yli 10kg ilman kytkintäkin joten ei se liian kevyeksi mene.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ja edelleen se sama kiinteä/kevyt toimii etuvedossakin.

Yhtä omegaa ajaneena, jossa oli se kevein etuvedon vauhtis, (eli A Vectran, hammaskehän paksuinen), oli liikkeellelähtö helpompaa ja pehmempää kuin kaksoismassalimpulla.
Se heiluva kaksoismassa aiheuttaa sellaista Ladamaista nykinää kun vauhtis heiluu äärilaidasta toiseen. Tämä myös aiheuttaa kytkimen sieppaamisen. Kiinteällä kytkimen tartunta on lineaarisempaa polkimen liikkeen suhteen. Kun asiaa vähän syvemmälle ajatteleekin on se ihan loogista.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja jtg »

Tosta koneesta puuttuu lohkolämmittimen vastuselementti,kun sen laittaa pakosarjan alapuolella olevan pakkaspropun tilalle,onko väliä mistä suunnasta tota proppua lyö taltalla ,että proppu pääsee kääntymään poikittain ja sen saa helposti ulos?

Kysymys kaksi,mistä tulee moottoriöljynjäähdyttimen vesikierron letkut(meno/paluu) tai vaihtoehtoisesti ,onko se elementti vaan pultattuna suodattimen ja filtterin välissä(jos sen ottaa pois)?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

On vain välissä. Tarvit vain uuden lyhyemmän kierreholkin suodattimelle. Öljynjäähdytin on Suomen oloissa ihan turha. Tarkoitettu pitkiin Autobahn ajoihin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja ?! »

jtg kirjoitti: 11 Touko 2019, 22:27
Jos ton kytkimen ottaa irti,niin mistä kannattais katella keskitystyökalua?Ja toinen kysymys,pystyykö noin silmä/käsimääräisesti päättelemään kaksoismassavauhtpyörän kunnon?
Vauhtipyörän kuntoa et pysty mitenkään toteamaan käsin (jos siis yhdessä osassa) ja yksilevyisen kytkimen keskittämiseen riittää kyllä ihan silmä.

Eiköhän tuossa ole ns.lämmönvaihdin eikä varsinainen öljyn jäähdytin,jonka tietysti halutessaan varmaankin pystyy ottamaan pois käytöstä.

Öljynsyönti vikaa noissa oli jo yleisesti muutaman vuoden vanhana/alle 100tkm ajettuna,eli ainakin ne ohjurinkumit kannattaa vaihtaa
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja jtg »

?! kirjoitti: 12 Touko 2019, 21:50
jtg kirjoitti: 11 Touko 2019, 22:27
Jos ton kytkimen ottaa irti,niin mistä kannattais katella keskitystyökalua?Ja toinen kysymys,pystyykö noin silmä/käsimääräisesti päättelemään kaksoismassavauhtpyörän kunnon?
Vauhtipyörän kuntoa et pysty mitenkään toteamaan käsin (jos siis yhdessä osassa) ja yksilevyisen kytkimen keskittämiseen riittää kyllä ihan silmä.

Eiköhän tuossa ole ns.lämmönvaihdin eikä varsinainen öljyn jäähdytin,jonka tietysti halutessaan varmaankin pystyy ottamaan pois käytöstä.

Öljynsyönti vikaa noissa oli jo yleisesti muutaman vuoden vanhana/alle 100tkm ajettuna,eli ainakin ne ohjurinkumit kannattaa vaihtaa
Juu kumit menee vaihtoon,komeesti oli venttiilikopan tiivste vuotanut kun purin konetta.Kannentiivisteen välistä kannen takaosassa on tihkunut öljyä(lohko yläosasta kostea),onko toi ihan normi juttu,vai kannattaako toi kannentiiviste vaihtaa samalla kun kone on pukissa?
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omegan -98 x20xev:n tilalle Omegan 2.2 16v

Viesti Kirjoittaja ?! »

Itse en ehkä lähtis kannentiivistettä vaihtamaan ilman varsinaista syytä,mutta onhan se mahdottoman kiva tehdä moottoripukissa verrattuna rymytä konehuoneessa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin