Opel G Astra 2003 1,6 16SE nykii ja sammuu maantieajossa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
ilkkakie
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Syys 2017, 18:36

Opel G Astra 2003 1,6 16SE nykii ja sammuu maantieajossa

Viesti Kirjoittaja ilkkakie »

Hei
Olisiko viisaammilla neuvoa Opelin outoon käytökseen? Eli auto on vm. 2003 Astra 8 venttiilisellä koneella, autolla ajettu n. 140000km sekalaista ajoa. Ongelmana on, että auto aika ajoin maantieajossa alkaa ensin nykimään ja jos jalan päästää kaasulta kone sammuu. Toisaalta jos tuossa nykimisen vaiheessa antaa lisää kaasua auto ei sammu mutta käy epätasaisesti. Auto lähtee sammumisen jälkeen käyntiin vain jos kaasua antaa reippaasti. Kun on ajanut jonkin aikaa tuon sammumisen jälkeen kovilla kierroksilla niin auto alkaa taas toimimaan normaalisti ja tyhjäkäyntikin on ihan OK. Tähän mennessä autoon vaihdettu Tulpat, Tulpan johdot, Delphin EGR-venttiili. EGR venttiili vaihdettiin noin 6kk sitten ja auto pelasi ilman häiriötä tuon ajan, mutta nyt samat oireet ovat taas alkaneet vaivata. Auto saattaa muutaman päivän toimia aivan ilman ongelmia ja nämä ongelmat tulevat epämääräisin välein. Vikakoodeja ei tule (luettu testerillä). Olen koittanut löytää eri foorumeilta samanlaista ongelmaa mutta toistaiseksi huonolla menestyksellä. Olen myös hankkinut uuden moottorin lämpötila-anturin, koska joissain tapauksissa sen vaihto on joitakin auttanut, mutta en valitettavasti tiedä missä kohtaa tuota 16SE konetta se tarkalleen sijaitsee. En tiedä myöskään olisiko tuo puola rikki tai hajoamassa toisaalta ei tee mieli aivan MUTU tuntumalla lähteä osia vaihtamaan. :banghead:
ilkkakie
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Syys 2017, 18:36

Re: Opel G Astra 2003 1,6 16SE nykii ja sammuu maantieajossa

Viesti Kirjoittaja ilkkakie »

Tuohon edelliseen vielä lisäyksenä, että myös polttoainesuodin vaihdettiin noin 6kk:tta sitten.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel G Astra 2003 1,6 16SE nykii ja sammuu maantieajossa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Oireiden perusteella sanoisin , että egr - venttiili jumittuu auki. Kokeile ottaa egr - venttiilin pistoke irti ja ajele sitten. Vikavalo todennäköisesti syttyy, mutta poistuuko nykiminen ja sammuilu ?
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ilkkakie
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Syys 2017, 18:36

Re: Opel G Astra 2003 1,6 16SE nykii ja sammuu maantieajossa

Viesti Kirjoittaja ilkkakie »

Täytyy kokeilla. Toisaalta ihmettelen koska tuo venttiili vaihdettiin uuteen originaali EGR venttiiliin viime syksynä, jonka jälkeen ajettu noin 8000km.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel G Astra 2003 1,6 16SE nykii ja sammuu maantieajossa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kannattaa poissulkea vaihtoehtoja. uusikin egr-venttiili voi karstoittua nopeasti tai olla sangen lyhytikäinen. Nykiminen ja sammuminen voi johtua liian laihasta tai liian rikkaasta seoksesta tai sytytyskatkoksista.
Lämpötila-anturin paikasta tietoa tuossa topicissa:
https://opelclubfinland.fi/viewtopic.ph ... ila+anturi
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ilkkakie
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Syys 2017, 18:36

Re: Opel G Astra 2003 1,6 16SE nykii ja sammuu maantieajossa

Viesti Kirjoittaja ilkkakie »

Kiitos vastauksista. Nyt olen puhdistanut EGR-venttiilin huolellisesti. Sinänsä hyvä että olen säästänyt tuon vanhankin EGR:n niin voi puhdistella rauhassa valmiiksi ja jos taas samaa vikaa pukkaa, niin äkkiä tuon taas vaihtaa. Nyt auto käy taas normaalisti.

Puhdistuksesta sen verran, että EGR:n saa melko helposti putsattua kun tekee liuoksen putkenavausrakeista ja vedestä. Noin 1dl rakeita ja litra milelellään kuumaa vettä ja laittaa sitten venttiilin yön yli lepäämään tuohon liemeen siten että vain venttiilin alaosa peittyy liuokseen. Aamulla on suurin osa karstasta irronnut hiutaleiksi tuohon liemeen.

Kannattaa myös jatkaa puhdistusta siten että ajaa tuon venttiilin auki ja jumittaa venttiilin auki asentoon siten että jousi ei vedä sitä takaisin kiinni. Onnistuu siten, että 12v akusta tai vaikkapa akkulaturista ajaa 1 ja 7 nastaan virtaa (1=+ ja 7=-) jolloin venttiili aukeaa ja sulloo jotain sopivan paksuista väliin. itse käytin muovista litteää nippusidettä.

Jatkan vielä hommaa siten, että vaihdan uudet tulpat ja samoin sain vinkin ehdeltä Opel korjaajalta, että myös ruiskutus systeeemi saattaa oireilla tuolla tavalla ja suositteli käytettäväksi bensan joukkoon laitettavaa STP:n lientä jolla pitäisi olla jonkun verran puhdistavaa vaikutusta.

Eli toistaiseksi katsotaan nyt miten pirssi taas kulkee. Kirjoittelen lisää jos näyttää siltä että noista toimenpiteistä oli apua.

PS. olisi toivottavaa että foorumille kirjoittavat ja apua hakevat myös kertoisivat mikä/mitkä toimet ovat auttaneet omissa vikatapauksissa, osassa toki näin onkin. Näin menetellen siitä olisi hyötyä vastaaviin tapauksiin. Joskus nuo aiheet kun pukkaavat jäämään puoleen väliin ilman selvää kuvausta siitä mikä ratkaisi ongelman.
Vastaa Viestiin