Zafira B Z18XER nokkapyörän kiinnitys

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
uok
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Touko 2012, 21:40

Zafira B Z18XER nokkapyörän kiinnitys

Viesti Kirjoittaja uok »

Rupesin kasaamaan konetta. Jäi epäselväksi onko nokkapyörä pelkästään kitkalla ruuvin avulla kiinni nokka akselissa. Olisko jollain tietoo!
uok
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 31 Touko 2012, 21:40

Re: Zafira B Z18XER nokkapyörän kiinnitys

Viesti Kirjoittaja uok »

Vastaanpa omaan viestiin. Selvitin asian merkkiliikkeestä. Vääntämomentti nokkapyörästä nokka-akseliin siirtyy kitkalla. Ruuvin kiristysmomentti 50Nm +60ast+15ast.
Avatar
Jarska_V
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 09 Loka 2011, 19:23
Paikkakunta: Orivesi

Re: Zafira B Z18XER nokkapyörän kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Jarska_V »

Ihmettelen noita kiristysmomentteja,kun minä sain Robertx nimimerkiltä tosin z16xer nokkapyöriin tälläiset momentit kuin 65nm+120ast+15ast.Eli jonkin verran kireämmälle.No joku tossa vehkeessä vielä mättää,kun pukkaa vikakoodia p0011 ja myös p0014.johtuisko sitten liian kireistä nokkien pulteista!?
tonoppaz
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 24 Marras 2013, 21:15

Re: Zafira B Z18XER nokkapyörän kiinnitys

Viesti Kirjoittaja tonoppaz »

Vaihdoitko uudet nokkapyörät? Jos vaihdoit, kuinka "viritit" nuo nokkapyörät?
Avatar
Jarska_V
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 09 Loka 2011, 19:23
Paikkakunta: Orivesi

Re: Zafira B Z18XER nokkapyörän kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Jarska_V »

En virittänyt mitenkään,olen ymmärtänyt että nokkapyörien sisuskalut ovat valmiiksi "nolla" asennossa,en tiedä miten,olisiko sisällä pienet jouset jotka painaa kevyesti ropellit alkuasentoon vai mitä,mutta näin olen ymmärtänyt.Jos näin ei olekkaan,niin sitten tiedä miten ne virittäisi tai virittyisi,josko edes tarvitsee,kun öljynpaine kuitenkin liikuttelee niitä edestakaisin.
Vastaa Viestiin