Vectra c meni vikatilaan??
Re: Vectra c meni vikatilaan??
Tänään kerkesin käydä paikallisessa merkki liikkeessä luettamassa koodit ja siellä oli sytytyskatkoksia 1 pytyssä ja polttoaine paineen tunnistimen virtapiiri. Eli onkohan toi toinen nyt sitten se pumppu vika kun ei merkkiliikkeen ukkokaan uskaltanut varmaksi sanoa. Noista katkoksista sano että pumppu vika voi niitä aiheuttaa.
Astra j 1.4t sport tourer. Ex:Vectra C 2.2 gts ,Kadett c 1.2 , ascona c 1.6 , Omega A 2.0I , Astra GSI , Omega B 2.5 v6, Omega b2 3.0v6 stw sport.
Re: Vectra c meni vikatilaan??
Paineen tunnistimen virtapiiri.....
Sehän viittaa paineanturin johtosarjan tai anturin katkokseen tai oikosulkuun. Ei siis olisi tekemistä pumpun kanssa.
Sikälihän tuo anturi on tärkeä, koska se kertoo jakotukin paineen ja sen avulla painesäädin säätää paineen halutuksi.
Mikäli painetietoa ei tule niin menee polttoaine syöttö arvailuksi.
Mikäli säädin tai pumppu on vialla ja anturi toimii on vikana joko alhainen tai korkea paine. Molempia myös satunnaisesti.
Tarkka vikakoodi olisi hyvä niin saisi varmuuden.
Sehän viittaa paineanturin johtosarjan tai anturin katkokseen tai oikosulkuun. Ei siis olisi tekemistä pumpun kanssa.
Sikälihän tuo anturi on tärkeä, koska se kertoo jakotukin paineen ja sen avulla painesäädin säätää paineen halutuksi.
Mikäli painetietoa ei tule niin menee polttoaine syöttö arvailuksi.
Mikäli säädin tai pumppu on vialla ja anturi toimii on vikana joko alhainen tai korkea paine. Molempia myös satunnaisesti.
Tarkka vikakoodi olisi hyvä niin saisi varmuuden.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra c meni vikatilaan??
Eli p1191 lukee tossa kuitissa minkä mulle anto ja perässä lukee polttoaine paine tunnistimen virtapiiri.
Astra j 1.4t sport tourer. Ex:Vectra C 2.2 gts ,Kadett c 1.2 , ascona c 1.6 , Omega A 2.0I , Astra GSI , Omega B 2.5 v6, Omega b2 3.0v6 stw sport.
Re: Vectra c meni vikatilaan??
Eli eikös toi koodi siis nopealla googlettelulla tarkota korkeapainepumppu/ pa.n paineen säätöventtiili viallinen
Astra j 1.4t sport tourer. Ex:Vectra C 2.2 gts ,Kadett c 1.2 , ascona c 1.6 , Omega A 2.0I , Astra GSI , Omega B 2.5 v6, Omega b2 3.0v6 stw sport.
Re: Vectra c meni vikatilaan??
Tuo koodi tarkoittaa polttoaineen painetta, yleensä se on juurikin tuo pumppu joka hajoaa.
Re: Vectra c meni vikatilaan??
Se on juuri näin.
Ei tuolla ole mitään tekemistä polttoainepainetunnistimen virtapiirin kanssa
Kaikkea ne siellä huollossa "suomentaa".
On aivan eri asia, jos painetunnistin antaa painetietoa, joka ei vastaa pyydettyä/tavoiteltua. Silloin vika on on siinä, ettei paine jakotukissa ole oikea. Ja syynä joko korkeapainepumppu tai painesäädin. Ei tämä vika johdu painetunnistimen virtapiiristä.
Voihan se paineanturikin mennä rikki ja alkaa sekoilemaan, mutta pääsääntöisesti nämä sähköiset anturiviat johtavat siihen, ettei signaalia tule ollenkaan ja silloin on virtapiirivika anturissa (tai anturi sisäisesti rikki täysin). Vaihtoehtoisesti signaali on voinut jäädä näyttämään jotain tietyä lukemaa koko ajan (anturin sisäinen vika).
Varmaksi ei voi nyt tässä tapauksessa sanoa onko vika korkeapainepumpussa vai painesäätimessä. Molempia on rikki mennyt. Nykäisyt ja ajoittaiset vikatilat voivat johtua kummasta vaan. Täydellinen sammuminen kesken kaiken viittaisi jo sitten pumppuun ja ehkä myös säännön mukainen vikatila korkeilla kierroksilla.
ps. kerrotaan sen verran, että myös tähän liittyvä vika on minullekin nyt juuri ajankohtainen, tai ....
no, tyttären Vectra, mutta minun ongelmahan se on
Kuulemma 3. vaihteella kiihdyttäessä joskus nykäisee kerran. Ei usein, mutta joskus. Kerran on mennyt vikatilaan.
Katsoin OpCommilla tallentuneet vikakoodit ja P1191-52 siellä oli. Oli muistissa, mutta ei aktiivinen.
Nollasin koodin, eikä se tullut uudelleen, kun paikallaan kaasuttelin. Seurasin painetietoa ja se vastasi täysin pyydettyä koko ajan. Käytin useasti kierroksia nopeasti liki rajoittimella asti sekä pidin pitkään monta kertaa kierrokset 4000 rpm:ssa. Koko ajan kaikki ok. Paineet oli mitä pitikin ja kävivät noissa ryntäytyksillä yli 100 bar. Paineet kävivät jopa tuolloin aavistuksen korkeammalla kuin mitä pyynti oli.
Säädin hommattu, mutta ei vielä vaihdettu (kun auto toimii, niin ei hätää). Säätimen vaihdan ensin, kun on selvästi halvempi ja ellei auta niin sitten pumppu.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra c meni vikatilaan??
Onkos kellään kokemuksia siitä korvaavasta radiaalimäntä pumpusta?? Onko toimiva ja ihan vaan pulttaa kiinni ja hanaa??
https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2707430
https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2707430
Astra j 1.4t sport tourer. Ex:Vectra C 2.2 gts ,Kadett c 1.2 , ascona c 1.6 , Omega A 2.0I , Astra GSI , Omega B 2.5 v6, Omega b2 3.0v6 stw sport.
Re: Vectra c meni vikatilaan??
Pulttaa kiinni ja hanaa, ei tarvi muuta tehdä.
Re: Vectra c meni vikatilaan??
Näinhän se yleensä menee, että ensin vaihdetaan säädin, koska se on halvempi. Se säädin yrittää pitää paineen korkealla aluksi, mutta ei lopulta pitkään kuitenkaan jaksa. Tyhjäkäynnillä ei koodia saa tulemaan, pitää olla veto päällä- ei muuta kun motarin rampille kunnolla kolmosella kiihdyttämään. Sieltä se kunnon nykäisy ja vikatila sekä koodi tulee.petrisa kirjoitti: ↑25 Touko 2019, 10:37Se on juuri näin.
Ei tuolla ole mitään tekemistä polttoainepainetunnistimen virtapiirin kanssa
Kaikkea ne siellä huollossa "suomentaa".
On aivan eri asia, jos painetunnistin antaa painetietoa, joka ei vastaa pyydettyä/tavoiteltua. Silloin vika on on siinä, ettei paine jakotukissa ole oikea. Ja syynä joko korkeapainepumppu tai painesäädin. Ei tämä vika johdu painetunnistimen virtapiiristä.
Voihan se paineanturikin mennä rikki ja alkaa sekoilemaan, mutta pääsääntöisesti nämä sähköiset anturiviat johtavat siihen, ettei signaalia tule ollenkaan ja silloin on virtapiirivika anturissa (tai anturi sisäisesti rikki täysin). Vaihtoehtoisesti signaali on voinut jäädä näyttämään jotain tietyä lukemaa koko ajan (anturin sisäinen vika).
Varmaksi ei voi nyt tässä tapauksessa sanoa onko vika korkeapainepumpussa vai painesäätimessä. Molempia on rikki mennyt. Nykäisyt ja ajoittaiset vikatilat voivat johtua kummasta vaan. Täydellinen sammuminen kesken kaiken viittaisi jo sitten pumppuun ja ehkä myös säännön mukainen vikatila korkeilla kierroksilla.
ps. kerrotaan sen verran, että myös tähän liittyvä vika on minullekin nyt juuri ajankohtainen, tai ....
no, tyttären Vectra, mutta minun ongelmahan se on
Kuulemma 3. vaihteella kiihdyttäessä joskus nykäisee kerran. Ei usein, mutta joskus. Kerran on mennyt vikatilaan.
Katsoin OpCommilla tallentuneet vikakoodit ja P1191-52 siellä oli. Oli muistissa, mutta ei aktiivinen.
Nollasin koodin, eikä se tullut uudelleen, kun paikallaan kaasuttelin. Seurasin painetietoa ja se vastasi täysin pyydettyä koko ajan. Käytin useasti kierroksia nopeasti liki rajoittimella asti sekä pidin pitkään monta kertaa kierrokset 4000 rpm:ssa. Koko ajan kaikki ok. Paineet oli mitä pitikin ja kävivät noissa ryntäytyksillä yli 100 bar. Paineet kävivät jopa tuolloin aavistuksen korkeammalla kuin mitä pyynti oli.
Säädin hommattu, mutta ei vielä vaihdettu (kun auto toimii, niin ei hätää). Säätimen vaihdan ensin, kun on selvästi halvempi ja ellei auta niin sitten pumppu.
Re: Vectra c meni vikatilaan??
Tietääkö kukaan missä on 2,8t vectran paineensäädin tai pumpun ohjain kun ei jaksa käydä yli kolmentonnin kierroksilla?
Pumppu ja paine anturi vaihdettu samoin suodin vikakoodi P0090.
Pumppu ja paine anturi vaihdettu samoin suodin vikakoodi P0090.
Re: Vectra c meni vikatilaan??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Vectra c meni vikatilaan??
ECUn Controller pyrkii pitämään säätimellä paineen haluttuna.Näinhän se yleensä menee, että ensin vaihdetaan säädin, koska se on halvempi. Se säädin yrittää pitää paineen korkealla aluksi, mutta ei lopulta pitkään kuitenkaan jaksa.
Jos pumpun paine ei riitä korkeaan pyyntöön, niin ei säädin sitä voi korjata.
Mitä suurempi tuottovaatimus pumpulla, sitä vaikeampi sen on pitää paine samalla korkeana.
Tyypillinen vikakoodi: P1191-5A low pressure
Jos säädin jumittaa liikaa, niin ei Controller pysty pitämään painetta halutuissa rajoissa (+/- 150 kPa)
Tyypillinen vikakoodi: P1191-52 pressure malfunction
petrisa, joko vaihdoit uuden säätimen?
Re: Vectra c meni vikatilaan??
No en vieläkään.ovc2z22yh kirjoitti: ↑25 Heinä 2019, 23:15ECUn Controller pyrkii pitämään säätimellä paineen haluttuna.Näinhän se yleensä menee, että ensin vaihdetaan säädin, koska se on halvempi. Se säädin yrittää pitää paineen korkealla aluksi, mutta ei lopulta pitkään kuitenkaan jaksa.
Jos pumpun paine ei riitä korkeaan pyyntöön, niin ei säädin sitä voi korjata.
Tyypillinen vikakoodi: P1191-5A low pressure
Jos säädin jumittaa liikaa, niin ei Controller pysty pitämään painetta halutuissa rajoissa (+/- 150 kPa)
Tyypillinen vikakoodi: P1191-52 pressure malfunction
petrisa, joko vaihdoit uuden säätimen?
Ei ole tyttären Opel oikein joutanut sen vertaa olemaan täällä minun luona että olisin vaihtanut. Nyt pitää öljyt siihen vaihtaa niin samalla tuo säädin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra c meni vikatilaan??
Ok, omassa jätetty säädin vaihtamatta viime pumpun vaihdossa (ed. omistaja) ja vähän se jo oireilee samaa. Ei siinä juuri mitään säästä, kun näyttävät kuluvan molemmat suht samaa tahtia.
Edelleen huonontuessaan jumiva säädin voi kuumana (helle/ruuhka) aiheuttaa auton vikatilan. Kylmäspray voi auttaa tilapäisesti.
Edelleen huonontuessaan jumiva säädin voi kuumana (helle/ruuhka) aiheuttaa auton vikatilan. Kylmäspray voi auttaa tilapäisesti.
Re: Vectra c meni vikatilaan??
Päivitetäänpä tätä eli kun oireet (jakarivalo + P1191-52 pressure malfunction kiihdytettäessä) pahenivat (3sen misfire) tämän kesän lopulla, niin otin k.p. pumpun pöydälle.
Hydrauliöljy oli pumpusta osittain haihtunut ja täytin sen paisuntakalvon yhteydessä olevan reiän kautta pyörittämällä akselia edestakaisin
jolloin mäntiinkin kerääntynyt ilma samalla poistui kuplina. Pumppu on sen jälkeen toiminut ok eikä painesäätimessä ole ollut mitään vikaa.
Paisuntakalvon kannen lukkorenkaan sain piikillä kammettua irti tekemällä dremelillä sopivan viillon kannen kaulukseen.
Tuolla on samassa viassa porattu oma täyttöreikä, mutta se vaatii enemmän työtä
http://www.somethingornothing.com/fuel-pump-repair.htm
Hydrauliöljy oli pumpusta osittain haihtunut ja täytin sen paisuntakalvon yhteydessä olevan reiän kautta pyörittämällä akselia edestakaisin
jolloin mäntiinkin kerääntynyt ilma samalla poistui kuplina. Pumppu on sen jälkeen toiminut ok eikä painesäätimessä ole ollut mitään vikaa.
Paisuntakalvon kannen lukkorenkaan sain piikillä kammettua irti tekemällä dremelillä sopivan viillon kannen kaulukseen.
Tuolla on samassa viassa porattu oma täyttöreikä, mutta se vaatii enemmän työtä
http://www.somethingornothing.com/fuel-pump-repair.htm