Vectra c meni vikatilaan??

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
jama78
'Senator'
'Senator'
Viestit: 557
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:36

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja jama78 »

Tänään kerkesin käydä paikallisessa merkki liikkeessä luettamassa koodit ja siellä oli sytytyskatkoksia 1 pytyssä ja polttoaine paineen tunnistimen virtapiiri. Eli onkohan toi toinen nyt sitten se pumppu vika kun ei merkkiliikkeen ukkokaan uskaltanut varmaksi sanoa. Noista katkoksista sano että pumppu vika voi niitä aiheuttaa.
Astra j 1.4t sport tourer. Ex:Vectra C 2.2 gts ,Kadett c 1.2 , ascona c 1.6 , Omega A 2.0I , Astra GSI , Omega B 2.5 v6, Omega b2 3.0v6 stw sport.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Paineen tunnistimen virtapiiri..... :roll:

Sehän viittaa paineanturin johtosarjan tai anturin katkokseen tai oikosulkuun. Ei siis olisi tekemistä pumpun kanssa.

Sikälihän tuo anturi on tärkeä, koska se kertoo jakotukin paineen ja sen avulla painesäädin säätää paineen halutuksi.
Mikäli painetietoa ei tule niin menee polttoaine syöttö arvailuksi.

Mikäli säädin tai pumppu on vialla ja anturi toimii on vikana joko alhainen tai korkea paine. Molempia myös satunnaisesti.

Tarkka vikakoodi olisi hyvä niin saisi varmuuden.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
jama78
'Senator'
'Senator'
Viestit: 557
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:36

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja jama78 »

Eli p1191 lukee tossa kuitissa minkä mulle anto ja perässä lukee polttoaine paine tunnistimen virtapiiri.
Astra j 1.4t sport tourer. Ex:Vectra C 2.2 gts ,Kadett c 1.2 , ascona c 1.6 , Omega A 2.0I , Astra GSI , Omega B 2.5 v6, Omega b2 3.0v6 stw sport.
jama78
'Senator'
'Senator'
Viestit: 557
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:36

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja jama78 »

jama78 kirjoitti: 24 Touko 2019, 21:39 Eli p1191 lukee tossa kuitissa minkä mulle anto ja perässä lukee polttoaine paine tunnistimen virtapiiri.

Eli eikös toi koodi siis nopealla googlettelulla tarkota korkeapainepumppu/ pa.n paineen säätöventtiili viallinen😠
Astra j 1.4t sport tourer. Ex:Vectra C 2.2 gts ,Kadett c 1.2 , ascona c 1.6 , Omega A 2.0I , Astra GSI , Omega B 2.5 v6, Omega b2 3.0v6 stw sport.
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja pepper »

jama78 kirjoitti: 24 Touko 2019, 21:54
jama78 kirjoitti: 24 Touko 2019, 21:39 Eli p1191 lukee tossa kuitissa minkä mulle anto ja perässä lukee polttoaine paine tunnistimen virtapiiri.

Eli eikös toi koodi siis nopealla googlettelulla tarkota korkeapainepumppu/ pa.n paineen säätöventtiili viallinen😠
Tuo koodi tarkoittaa polttoaineen painetta, yleensä se on juurikin tuo pumppu joka hajoaa.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

jama78 kirjoitti: 24 Touko 2019, 21:54
jama78 kirjoitti: 24 Touko 2019, 21:39 Eli p1191 lukee tossa kuitissa minkä mulle anto ja perässä lukee polttoaine paine tunnistimen virtapiiri.

Eli eikös toi koodi siis nopealla googlettelulla tarkota korkeapainepumppu/ pa.n paineen säätöventtiili viallinen😠
Se on juuri näin.

Ei tuolla ole mitään tekemistä polttoainepainetunnistimen virtapiirin kanssa :hammer:
Kaikkea ne siellä huollossa "suomentaa".

On aivan eri asia, jos painetunnistin antaa painetietoa, joka ei vastaa pyydettyä/tavoiteltua. Silloin vika on on siinä, ettei paine jakotukissa ole oikea. Ja syynä joko korkeapainepumppu tai painesäädin. Ei tämä vika johdu painetunnistimen virtapiiristä.
Voihan se paineanturikin mennä rikki ja alkaa sekoilemaan, mutta pääsääntöisesti nämä sähköiset anturiviat johtavat siihen, ettei signaalia tule ollenkaan ja silloin on virtapiirivika anturissa (tai anturi sisäisesti rikki täysin). Vaihtoehtoisesti signaali on voinut jäädä näyttämään jotain tietyä lukemaa koko ajan (anturin sisäinen vika).

Varmaksi ei voi nyt tässä tapauksessa sanoa onko vika korkeapainepumpussa vai painesäätimessä. Molempia on rikki mennyt. Nykäisyt ja ajoittaiset vikatilat voivat johtua kummasta vaan. Täydellinen sammuminen kesken kaiken viittaisi jo sitten pumppuun ja ehkä myös säännön mukainen vikatila korkeilla kierroksilla.

ps. kerrotaan sen verran, että myös tähän liittyvä vika on minullekin nyt juuri ajankohtainen, tai ....
no, tyttären Vectra, mutta minun ongelmahan se on :lol:
Kuulemma 3. vaihteella kiihdyttäessä joskus nykäisee kerran. Ei usein, mutta joskus. Kerran on mennyt vikatilaan.
Katsoin OpCommilla tallentuneet vikakoodit ja P1191-52 siellä oli. Oli muistissa, mutta ei aktiivinen.
Nollasin koodin, eikä se tullut uudelleen, kun paikallaan kaasuttelin. Seurasin painetietoa ja se vastasi täysin pyydettyä koko ajan. Käytin useasti kierroksia nopeasti liki rajoittimella asti sekä pidin pitkään monta kertaa kierrokset 4000 rpm:ssa. Koko ajan kaikki ok. Paineet oli mitä pitikin ja kävivät noissa ryntäytyksillä yli 100 bar. Paineet kävivät jopa tuolloin aavistuksen korkeammalla kuin mitä pyynti oli.
Säädin hommattu, mutta ei vielä vaihdettu (kun auto toimii, niin ei hätää). Säätimen vaihdan ensin, kun on selvästi halvempi ja ellei auta niin sitten pumppu.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
jama78
'Senator'
'Senator'
Viestit: 557
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:36

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja jama78 »

Onkos kellään kokemuksia siitä korvaavasta radiaalimäntä pumpusta?? Onko toimiva ja ihan vaan pulttaa kiinni ja hanaa??


https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2707430
Astra j 1.4t sport tourer. Ex:Vectra C 2.2 gts ,Kadett c 1.2 , ascona c 1.6 , Omega A 2.0I , Astra GSI , Omega B 2.5 v6, Omega b2 3.0v6 stw sport.
JuhaT
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 184
Liittynyt: 14 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere, Finland

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja JuhaT »

Pulttaa kiinni ja hanaa, ei tarvi muuta tehdä.
terkos
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Syys 2011, 13:29

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja terkos »

petrisa kirjoitti: 25 Touko 2019, 10:37
jama78 kirjoitti: 24 Touko 2019, 21:54
jama78 kirjoitti: 24 Touko 2019, 21:39 Eli p1191 lukee tossa kuitissa minkä mulle anto ja perässä lukee polttoaine paine tunnistimen virtapiiri.

Eli eikös toi koodi siis nopealla googlettelulla tarkota korkeapainepumppu/ pa.n paineen säätöventtiili viallinen😠
Se on juuri näin.

Ei tuolla ole mitään tekemistä polttoainepainetunnistimen virtapiirin kanssa :hammer:
Kaikkea ne siellä huollossa "suomentaa".

On aivan eri asia, jos painetunnistin antaa painetietoa, joka ei vastaa pyydettyä/tavoiteltua. Silloin vika on on siinä, ettei paine jakotukissa ole oikea. Ja syynä joko korkeapainepumppu tai painesäädin. Ei tämä vika johdu painetunnistimen virtapiiristä.
Voihan se paineanturikin mennä rikki ja alkaa sekoilemaan, mutta pääsääntöisesti nämä sähköiset anturiviat johtavat siihen, ettei signaalia tule ollenkaan ja silloin on virtapiirivika anturissa (tai anturi sisäisesti rikki täysin). Vaihtoehtoisesti signaali on voinut jäädä näyttämään jotain tietyä lukemaa koko ajan (anturin sisäinen vika).

Varmaksi ei voi nyt tässä tapauksessa sanoa onko vika korkeapainepumpussa vai painesäätimessä. Molempia on rikki mennyt. Nykäisyt ja ajoittaiset vikatilat voivat johtua kummasta vaan. Täydellinen sammuminen kesken kaiken viittaisi jo sitten pumppuun ja ehkä myös säännön mukainen vikatila korkeilla kierroksilla.

ps. kerrotaan sen verran, että myös tähän liittyvä vika on minullekin nyt juuri ajankohtainen, tai ....
no, tyttären Vectra, mutta minun ongelmahan se on :lol:
Kuulemma 3. vaihteella kiihdyttäessä joskus nykäisee kerran. Ei usein, mutta joskus. Kerran on mennyt vikatilaan.
Katsoin OpCommilla tallentuneet vikakoodit ja P1191-52 siellä oli. Oli muistissa, mutta ei aktiivinen.
Nollasin koodin, eikä se tullut uudelleen, kun paikallaan kaasuttelin. Seurasin painetietoa ja se vastasi täysin pyydettyä koko ajan. Käytin useasti kierroksia nopeasti liki rajoittimella asti sekä pidin pitkään monta kertaa kierrokset 4000 rpm:ssa. Koko ajan kaikki ok. Paineet oli mitä pitikin ja kävivät noissa ryntäytyksillä yli 100 bar. Paineet kävivät jopa tuolloin aavistuksen korkeammalla kuin mitä pyynti oli.
Säädin hommattu, mutta ei vielä vaihdettu (kun auto toimii, niin ei hätää). Säätimen vaihdan ensin, kun on selvästi halvempi ja ellei auta niin sitten pumppu.
Näinhän se yleensä menee, että ensin vaihdetaan säädin, koska se on halvempi. Se säädin yrittää pitää paineen korkealla aluksi, mutta ei lopulta pitkään kuitenkaan jaksa. Tyhjäkäynnillä ei koodia saa tulemaan, pitää olla veto päällä- ei muuta kun motarin rampille kunnolla kolmosella kiihdyttämään. Sieltä se kunnon nykäisy ja vikatila sekä koodi tulee.
PTT-56
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 303
Liittynyt: 20 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja PTT-56 »

Tietääkö kukaan missä on 2,8t vectran paineensäädin tai pumpun ohjain kun ei jaksa käydä yli kolmentonnin kierroksilla?
Pumppu ja paine anturi vaihdettu samoin suodin vikakoodi P0090.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja Robertx »

PTT-56 kirjoitti: 18 Kesä 2019, 17:38 Tietääkö kukaan missä on 2,8t vectran paineensäädin tai pumpun ohjain kun ei jaksa käydä yli kolmentonnin kierroksilla?
Pumppu ja paine anturi vaihdettu samoin suodin vikakoodi P0090.
Tuossa topicissa mahdollisesti apuja:
viewtopic.php?f=4&t=252604
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Näinhän se yleensä menee, että ensin vaihdetaan säädin, koska se on halvempi. Se säädin yrittää pitää paineen korkealla aluksi, mutta ei lopulta pitkään kuitenkaan jaksa.
ECUn Controller pyrkii pitämään säätimellä paineen haluttuna.

Jos pumpun paine ei riitä korkeaan pyyntöön, niin ei säädin sitä voi korjata.
Mitä suurempi tuottovaatimus pumpulla, sitä vaikeampi sen on pitää paine samalla korkeana.
Tyypillinen vikakoodi: P1191-5A low pressure

Jos säädin jumittaa liikaa, niin ei Controller pysty pitämään painetta halutuissa rajoissa (+/- 150 kPa)
Tyypillinen vikakoodi: P1191-52 pressure malfunction

petrisa, joko vaihdoit uuden säätimen?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti: 25 Heinä 2019, 23:15
Näinhän se yleensä menee, että ensin vaihdetaan säädin, koska se on halvempi. Se säädin yrittää pitää paineen korkealla aluksi, mutta ei lopulta pitkään kuitenkaan jaksa.
ECUn Controller pyrkii pitämään säätimellä paineen haluttuna.

Jos pumpun paine ei riitä korkeaan pyyntöön, niin ei säädin sitä voi korjata.
Tyypillinen vikakoodi: P1191-5A low pressure

Jos säädin jumittaa liikaa, niin ei Controller pysty pitämään painetta halutuissa rajoissa (+/- 150 kPa)
Tyypillinen vikakoodi: P1191-52 pressure malfunction

petrisa, joko vaihdoit uuden säätimen?
No en vieläkään.
Ei ole tyttären Opel oikein joutanut sen vertaa olemaan täällä minun luona että olisin vaihtanut. Nyt pitää öljyt siihen vaihtaa niin samalla tuo säädin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Ok, omassa jätetty säädin vaihtamatta viime pumpun vaihdossa (ed. omistaja) ja vähän se jo oireilee samaa. Ei siinä juuri mitään säästä, kun näyttävät kuluvan molemmat suht samaa tahtia.

Edelleen huonontuessaan jumiva säädin voi kuumana (helle/ruuhka) aiheuttaa auton vikatilan. Kylmäspray voi auttaa tilapäisesti.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra c meni vikatilaan??

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Päivitetäänpä tätä eli kun oireet (jakarivalo + P1191-52 pressure malfunction kiihdytettäessä) pahenivat (3sen misfire) tämän kesän lopulla, niin otin k.p. pumpun pöydälle.

Hydrauliöljy oli pumpusta osittain haihtunut ja täytin sen paisuntakalvon yhteydessä olevan reiän kautta pyörittämällä akselia edestakaisin
jolloin mäntiinkin kerääntynyt ilma samalla poistui kuplina. Pumppu on sen jälkeen toiminut ok eikä painesäätimessä ole ollut mitään vikaa.

Paisuntakalvon kannen lukkorenkaan sain piikillä kammettua irti tekemällä dremelillä sopivan viillon kannen kaulukseen.

Tuolla on samassa viassa porattu oma täyttöreikä, mutta se vaatii enemmän työtä :yawn:
http://www.somethingornothing.com/fuel-pump-repair.htm
Vastaa Viestiin