Astra G Z22SE Bertone sytytti muutama viikko sitten moottorihäiriövalon sen kummemmitta muitta oireitta, muutaman päivän päästä tästä alkoi huono tyhjäkäynti, ja tehottomuus. Tyhjäkäynnillä auto kuulostaa kuin kävisi kolmella, eikä suostu kiertämään yli 4000rpm, myös kulutus on pompannut litran verran ylöspäin.
Ajattelin vikavalon liittyvän asiaan, vaikka oireilu alkoikin vasta jälkeenpäin. Vikakoodit viittasivat EGR:ään, tämän seurauksena tulppasin EGR:n ja asensin paikoilleen "simulaattorin", EGR koskevat vikakoodit poistuivat ja vikavalo sammui, muut oireet jäivät. Tulpat vaihdoin seuraavana: 1, 2 ja 4 näyttivät normaaleilta, 3 pytyn tulppa vaikutti mustuuttaan siltä että on käynyt rikkaalla. Uusien tulppien vaihdolla ei merkitystä asiaan.
Tänään oli emännän kotio ajellessa jonkun aikaa vilkuttanut moottorihäiriövaloa, sen jälkeen sammunut eikä vaivannut uudestaan enää. Mistähän lähtisi ongelmaa ratkomaan seuraavaksi?
Onko jotain hyvää keinoa kaventaa vähän vikavaihtoehtoja, ettei tarvitsisi aivan summanmutikassa lähteä osia ostelemaan. Kuinka todennäköinen viottunut puola on em. oireilla, eikö viallinen puola kuitenkin antaisi herkästi vikakoodia sytytyshäiriöistä?
Astra G Z22SE Tehoton ja huono käynti, ei vikakoodia
Astra G Z22SE Tehoton ja huono käynti, ei vikakoodia
Vectra B -96 X16XEL
Astra G -03 Z16XE
Astra G Bertone -01 Z22SE
Astra H -04 Z14XEP
Astra G -03 Z16XE
Astra G Bertone -01 Z22SE
Astra H -04 Z14XEP