Astra G Z16SE 8 v Venttiilin nostajat nakuttaa?
- ooppelifani
- OCF Member 2023
- Viestit: 525
- Liittynyt: 28 Loka 2005, 11:57
- Paikkakunta: Loppi
Astra G Z16SE 8 v Venttiilin nostajat nakuttaa?
Aytolla ajettu noin 220 000 km. 8 venttiilinen 1.6 moottori. Vm. 2001. Tehty reilu 1000 km sitten moottorihuuhtelu STP:n tuotteella. Nakutti huuhtelua tehdessä vieläkin kovemmalla äänellä. Mitään huomattavaa apua ei huuhtelusta ollut.
Pojan auton moottori nakutellut jo yli vuoden ehkä jopa 2. Kilometrejä kertyy vähän. Öljynvaihdot suotimen kanssa 15 000 km välein.
Nyt avasin venttiilikopan toiveena löytäväni selvän vikakohteen jonka voisi korjata. Enpäs oikein löytänytkään.
Ei mitään hälyttävää kulumaa nokissa. Auto juuri katsastettu, joten en olettanutkaan nokkien pyöreäksi kulumisia. Pyöritin moottoria ja jokaisen nokan ollessa venttiili kiinni asennossa yritin käsivoimin löytää välystä. Ei yhtään välystä missään. Nyt ajattelin toistaa homman ja kokeilla menisikö edes 0.05 mm rakotulkki väliin.
Yritin soveltaa ulosvetimestä työkalua jolla saisi nostinvivut pois, mutta en onnistunut. Sellaisen työkalun sain värkättyä, jolla voisi painimesta painaa hieman hydraulista nostinta kokoon kiertämällä ulosvetäjän pulttia kiristäen.
KYSYMYS: Kestääkö Hydraulinen nostin tämän vai hajoaako jostain, tarkoitus siis hieman painaa kokoon, jos mahdollinen jumiutuminen aukeaisi? Jumiutuuko hydraulinen nostaja juurikin pisimpään asentoonsa. Ei pysty arvioimaan että mikä jumii,kun kaikki yhtä kovia eivätkä puristu kokoon ainakaan käsivoimin.
Millainen työkalu tarvitaan nostimien pois ottamiseksi ilman nokka-akselin poistoa?
Onko jollain lainata / vuokrata?
Asun Riihimäen läheisyydessä.
Pojan auton moottori nakutellut jo yli vuoden ehkä jopa 2. Kilometrejä kertyy vähän. Öljynvaihdot suotimen kanssa 15 000 km välein.
Nyt avasin venttiilikopan toiveena löytäväni selvän vikakohteen jonka voisi korjata. Enpäs oikein löytänytkään.
Ei mitään hälyttävää kulumaa nokissa. Auto juuri katsastettu, joten en olettanutkaan nokkien pyöreäksi kulumisia. Pyöritin moottoria ja jokaisen nokan ollessa venttiili kiinni asennossa yritin käsivoimin löytää välystä. Ei yhtään välystä missään. Nyt ajattelin toistaa homman ja kokeilla menisikö edes 0.05 mm rakotulkki väliin.
Yritin soveltaa ulosvetimestä työkalua jolla saisi nostinvivut pois, mutta en onnistunut. Sellaisen työkalun sain värkättyä, jolla voisi painimesta painaa hieman hydraulista nostinta kokoon kiertämällä ulosvetäjän pulttia kiristäen.
KYSYMYS: Kestääkö Hydraulinen nostin tämän vai hajoaako jostain, tarkoitus siis hieman painaa kokoon, jos mahdollinen jumiutuminen aukeaisi? Jumiutuuko hydraulinen nostaja juurikin pisimpään asentoonsa. Ei pysty arvioimaan että mikä jumii,kun kaikki yhtä kovia eivätkä puristu kokoon ainakaan käsivoimin.
Millainen työkalu tarvitaan nostimien pois ottamiseksi ilman nokka-akselin poistoa?
Onko jollain lainata / vuokrata?
Asun Riihimäen läheisyydessä.
Elämä On Juhla.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 41
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 21:36
Re: Astra G Z16SE 8 v Venttiilin nostajat nakuttaa?
Minullakin 1,6l 8v moottori nakuttaa kylmänä. Olen ajatetellut yhden hydralisen nostimen syyksi, mutta kun et löytänyt välystä, niin aloitan uskoa että nakuttaminen tulee jostain muualta.
P.S. Minun 320 000 km pyörinyt moottorini en ole tarkistanut ventiilivälykset, koska en voi sille mitään. D.S,.
P.S. Minun 320 000 km pyörinyt moottorini en ole tarkistanut ventiilivälykset, koska en voi sille mitään. D.S,.
- ooppelifani
- OCF Member 2023
- Viestit: 525
- Liittynyt: 28 Loka 2005, 11:57
- Paikkakunta: Loppi
Re: Astra G Z16SE 8 v Venttiilin nostajat nakuttaa?
Stetoskoopilla kuunneltuna nakutus tai naksutus tulee 4 sylinteristä, tai ainakin ääni on kovin sytytyspuola päässä.
Ostin motonetista työkalun jolla olisi voinut painaa venttiiliä kokoon ja saada nokka laahain pois. Pitäisi päästä painamaan venttiilin päässä olevasta painimesta jota näkyy noin 1 mm kummaltakin puolen nokkalaahainta. Ei onnistunut. En halua painaa venttiilijousen lautasesta koska käy todennäköisesti niin että kiilat irtoavat ja venttiili putoaa sylinteriin.
Kokeilin painaa omatekoisella työkalulla hydraulisia painimia kokoon jotta mahdolliset jumitukset herkistyisivät. Toistin puristuksen noin 6 kertaa/ painin. Lyhyen käynnissä olon aikana ei ääni hävinnyt. Motonetissa asioidessani olin tutkinut hydraulista nostinta sen verran että painuu kuivana noin 2 mm kokoon sormivoimin.
Mietin myöskin muita syitä äänelle, mutta mikäs siellä puolan päässä voisi ääntä pitää. Stetoskoopilla kuunnellessa ruiskusuuttimien vierestä ääni on jokaisen kohdalla sama, joten ei tule suuttimista.
Ääni on nakutus tai oikeastaan naksutus, joka kierroksillakin on melko kova yltyen rallatukseksi . Kovimmillaan 3 ja 4 sylinterien tienoilla.
Annoin pojalle auton ajoon. Tuskin siellä paljoa mitään sellaista tapahtuu moottorissa jota ei jo olisi tapahtunut näiden parin vuoden aikana mitä ääni on ollut. Huuhdellaan vielä kerran seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
Ostin motonetista työkalun jolla olisi voinut painaa venttiiliä kokoon ja saada nokka laahain pois. Pitäisi päästä painamaan venttiilin päässä olevasta painimesta jota näkyy noin 1 mm kummaltakin puolen nokkalaahainta. Ei onnistunut. En halua painaa venttiilijousen lautasesta koska käy todennäköisesti niin että kiilat irtoavat ja venttiili putoaa sylinteriin.
Kokeilin painaa omatekoisella työkalulla hydraulisia painimia kokoon jotta mahdolliset jumitukset herkistyisivät. Toistin puristuksen noin 6 kertaa/ painin. Lyhyen käynnissä olon aikana ei ääni hävinnyt. Motonetissa asioidessani olin tutkinut hydraulista nostinta sen verran että painuu kuivana noin 2 mm kokoon sormivoimin.
Mietin myöskin muita syitä äänelle, mutta mikäs siellä puolan päässä voisi ääntä pitää. Stetoskoopilla kuunnellessa ruiskusuuttimien vierestä ääni on jokaisen kohdalla sama, joten ei tule suuttimista.
Ääni on nakutus tai oikeastaan naksutus, joka kierroksillakin on melko kova yltyen rallatukseksi . Kovimmillaan 3 ja 4 sylinterien tienoilla.
Annoin pojalle auton ajoon. Tuskin siellä paljoa mitään sellaista tapahtuu moottorissa jota ei jo olisi tapahtunut näiden parin vuoden aikana mitä ääni on ollut. Huuhdellaan vielä kerran seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
Elämä On Juhla.
Re: Astra G Z16SE 8 v Venttiilin nostajat nakuttaa?
Nokka ja keinu kuluneet. Se on tyyppivika noissa G Astran 8v koneissa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra G Z16SE 8 v Venttiilin nostajat nakuttaa?
Hydrot jumittaa tai kiten juhomainitsi nokka ja keinut kuluneet. Nämä moottorit ei kestä mineraalipohkosta öljyä kun menee tukkoon nuo nostajat.
Hydrot saa vaihdettua irroittamatta nokkaa. On vain ihan surkeaatouhua värkätä. Lisäksi pitää tehdä työkalu jolla saa painaa venttiilijousen alas. Esim 4mm levy johon kierteet ja kappale alle painamaan lautasta. Ja lukot ei tipu irti jos mäntä ei tule vastaan. Eli pyöritä kone niin että kaikkimännät on puolimatkassa. Sitten onkin temppu pujotella keinut ja knasteri pois sieltä.
Tästä koneesta saa kannen imu ja pakosarjoineen todella nätisti pois ja kannentiivistekkin maksaa vain noin 20euroa
Hydrot saa vaihdettua irroittamatta nokkaa. On vain ihan surkeaatouhua värkätä. Lisäksi pitää tehdä työkalu jolla saa painaa venttiilijousen alas. Esim 4mm levy johon kierteet ja kappale alle painamaan lautasta. Ja lukot ei tipu irti jos mäntä ei tule vastaan. Eli pyöritä kone niin että kaikkimännät on puolimatkassa. Sitten onkin temppu pujotella keinut ja knasteri pois sieltä.
Tästä koneesta saa kannen imu ja pakosarjoineen todella nätisti pois ja kannentiivistekkin maksaa vain noin 20euroa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra G Z16SE 8 v Venttiilin nostajat nakuttaa?
G Astran 1.6 8v koneen tyyppivika nokan kuluminen ja mäntä viat/männänrenkaiden jumittuminen.
Onko joku saanut ajettua hydraulinostajat tukkoon todistettavasti mineraaliöljyllä?
Itse olen käyttänyt ainakin mineraaliöljyä kaikenlaisissa moteissa,ikinä ei ole tullut mitään ongelmia.On ollut ratakäytössä ja katuajossa.
Olen myös sekoittanut mineraaliöljyä ja synteettisiä.
E kadetin 1.6sv mosalla ajettiin +100tkm 10tkm öljynvaihtovälillä ja ikinä en ostanut 4l samaa öljyä,aina sekoitin jtn.jämä purkkeja mitä sattui olemaan.
Onko joku saanut ajettua hydraulinostajat tukkoon todistettavasti mineraaliöljyllä?
Itse olen käyttänyt ainakin mineraaliöljyä kaikenlaisissa moteissa,ikinä ei ole tullut mitään ongelmia.On ollut ratakäytössä ja katuajossa.
Olen myös sekoittanut mineraaliöljyä ja synteettisiä.
E kadetin 1.6sv mosalla ajettiin +100tkm 10tkm öljynvaihtovälillä ja ikinä en ostanut 4l samaa öljyä,aina sekoitin jtn.jämä purkkeja mitä sattui olemaan.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra G Z16SE 8 v Venttiilin nostajat nakuttaa?
Semisyntteettisillä teboil silver sai c16nz hydrot jämähtämään. 300tkm oli siihen asti mittarissa täyssynteettisillä ja nokassa tai keinuissa ei ollut kulumaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra G Z16SE 8 v Venttiilin nostajat nakuttaa?
Oisko että mineraaliöljy on pesevämpää ja irroitti kaikki muhat kanavista
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Astra G Z16SE 8 v Venttiilin nostajat nakuttaa?
Ok,eli on mahdollista.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra G Z16SE 8 v Venttiilin nostajat nakuttaa?
Juu mutta lähinnä vetoaisin siihen että näissä kuuluisi täysisyntteettistä käyttää
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.